Minimum jeugdloon en 'jeugd van tegenwoordig'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:31

Brainless schreef:
ynskek schreef:
Moet er inderdaad bij zeggen dat dit bedrag is wat ik krijg aan Stufi.... de huur, collegegeld en boeken komen hier uit een andere pot...

Van de 275 per maand moet ik het volgende betalen:

- telefoon
- sportschool
- eten en drinken ( reken op 35 euro per week )
- kleding
- alle andere dingen die ik graag zou willen hebben of doen

Ik heb met mijn gezin (5 personen) 750 E in de maand te besteden.
Dat is incl eten/drinken, kleding, uitjes, bezine en huisdieren.
Dus 275 voor 1 persoon per maand is heel ruim.

Dat vond ik dus ook _o-

Ik heb met 2 personen 300 euro te 'besteden'. Dus de helft.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:31

Loetie84 schreef:
Mensen van 21 (en die op zichzelf wonen) die voor minimum jeugdloon werken vind ik namelijk in een andere categorie vallen dan iemand van 16 die een bijbaantje heeft en minimum jeugdloon verdiend. Iedereen heeft vroeger met zijn bijbaantje minimum loon verdiend en dat is gewoon een leuk zakcentje. Iemand die er echt van rond moet komen, ja daar heb ik wel wat meer moeite mee, want dat is inderdaad geen vetpot!
Cyella schreef:
Maar iemand anders die thuis woont en alleen werkt zal veel meer aan dat geld hebben natuurlijk.

Of je thuis woont of op jezelf; eten, verwarmen, water, (oftewel: levensonderhoud) kost altijd geld. Als je thuis woont zonder kostgeld te betalen, krijg je dat geld dus cadeau van je ouders :P. Dat is een keuze van de ouder(s). In die zin vind ik dat niets met het minimumloon te maken te hebben, dat staat er los van

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:32

mick75 schreef:
Wat is er mis met de handjes laten wapperen als je meer geld wil hebben?

Ho ho, zo werkt dat niet hoor!

Ik werk in een winkel, werk nu, op dit moment 34 uur in de week, omdat het vakantie is.
Meer mag ook niet, aangezien ik anders boven het loon zou komen, wat uitbetaald mag worden, wegens studifinanciering. Dus daar zit ook wat aan vast!
Je mag niet boven de (uit mijn hoofd) 1400 nogwat euro komen, in de 3 maanden.
Dus iets minder als 500.
Daar moet je heel erg veel voor werken.

En daarnaast...
School geeft 5 dagen per week les. En jij werkt in een winkel met koopavond.
Dat beteknd dus 10 a 11 uur in de week.
Daarnaast moet jij ook nog huiswerk maken.

Bij ons had je uren, waarbij je om 6 uur naast je nest stond, en pas weer om 6 uur thuis was van school (nogsteeds) Een stage plaats, en werk.

Als je uitwonend bent, hoe wil je dan ook nog eens erbij koken en eventueel huishouden doen?

"Handjes laten wapperen voor geld" prima. Maar het moet wel fatsoenlijk blijven hoor!!!
Helemaal naast een studie! (boven de 18)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:33

Hasjam_Poe schreef:
Loetie84 schreef:
Mensen van 21 (en die op zichzelf wonen) die voor minimum jeugdloon werken vind ik namelijk in een andere categorie vallen dan iemand van 16 die een bijbaantje heeft en minimum jeugdloon verdiend. Iedereen heeft vroeger met zijn bijbaantje minimum loon verdiend en dat is gewoon een leuk zakcentje. Iemand die er echt van rond moet komen, ja daar heb ik wel wat meer moeite mee, want dat is inderdaad geen vetpot!
Cyella schreef:
Maar iemand anders die thuis woont en alleen werkt zal veel meer aan dat geld hebben natuurlijk.

Of je thuis woont of op jezelf; eten, verwarmen, water, (oftewel: levensonderhoud) kost altijd geld. Als je thuis woont zonder kostgeld te betalen, krijg je dat geld dus cadeau van je ouders :P. Dat is een keuze van de ouder(s). In die zin vind ik dat niets met het minimumloon te maken te hebben, dat staat er los van

Denk ik niet, de overheid is het zelfs met me eens. Waarom krijgt een uitwonend iemand anders meer dan een thuiswonend iemand? :P

kimberly1995

Re: Minimum jeugdloon en 'jeugd van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:34

Wel allemaal netjes blijven graag. Mensen aanvallen is niet nodig.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:37

Brainless schreef:
ynskek schreef:
Moet er inderdaad bij zeggen dat dit bedrag is wat ik krijg aan Stufi.... de huur, collegegeld en boeken komen hier uit een andere pot...

Van de 275 per maand moet ik het volgende betalen:

- telefoon
- sportschool
- eten en drinken ( reken op 35 euro per week )
- kleding
- alle andere dingen die ik graag zou willen hebben of doen

Ik heb met mijn gezin (5 personen) 750 E in de maand te besteden.
Dat is incl eten/drinken, kleding, uitjes, bezine en huisdieren.
Dus 275 voor 1 persoon per maand is heel ruim.

Het klopt dat 750 voor 5 personen per persoon op minder dan 275 per persoon uit zal komen... Dat wil ik ook zeker niet ondermijnen maar feit blijft dat voor 1 persoon koken per keer duurder uitkomt dan voor 5...

Geloof me... Ik doe echt geen heel gekke dingen qua eten...

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:37

Cyella schreef:
Denk ik niet, de overheid is het zelfs met me eens. Waarom krijgt een uitwonend iemand anders meer dan een thuiswonend iemand? :P

We hebben het toch over het minimumloon? (Of heb ik dat verkeerd begrepen en gaat het ineens over Stufi?)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:39

Hasjam_Poe schreef:
Cyella schreef:

We hebben het toch over het minimumloon? (Of heb ik dat verkeerd begrepen en gaat het ineens over Stufi?)

Deze gaat denk ik over de stufi

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:40

kimberly1995 schreef:
Wel allemaal netjes blijven graag. Mensen aanvallen is niet nodig.

Als het op mij was, excuus, was niet als aanval bedoeld. Maar als wakkerschudding.

Als je als 18 jarige er van moet leven voor 150 euro per maand. Gaan we even vanuit, is dat niet te best.

Laat ik het even op een rijtje zetten.

School 180 euro (per maand. 8 maanden lang)
Zorg 120 euro per maand.

Dan zit je al op 300 euro.

En dan heb ik het alleen maar over zorg en school.
Dat krijg je er echt niet uit met loon van 150, want dan kom je geld te kort.

Als je zorgtoeslag krijgt, kom je nog te kort.
Zelfs thuiswonend, is dat met school erbij, niet haalbaar.

Zorg 120
school 180
abbo 10 euro (waarom meer? Je kan toch wifi gebruiken? Ik heb er 1 van 8 euro van tele 2)
kleren 20 euro (schoenen worden duurder, zelfs Zeeman en Wibra worden duurder....)
Voedsel 30 euro.

Dat alleen al 360 euro.

En dan de rest van de dingen....
Uitwonend...? Wat kost dat allemaal?
Ik heb het geluk dat ik samenwoon. Maar ik betaal wel mee.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:42

Was in het algemeen, als ik het op iemand bedoelde had ik de naam genoemd en bij jouw had ik je wel gepbt hoor meid, haha. ;) Of gefacebooked. xd

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:42

Hasjam_Poe schreef:
Cyella schreef:

Het gaat erom dat het minimumloon voor een thuiswonende leuk is meegenomen, maar voor iemand die uit huis woont vrij weinig is, moeilijk om van rond te komen. Toen opperde iemand dat thuis wonen of uit huis wonen dezelfde lasten omvat. Ze gingen er namelijk van uit dat elke ouders kostgeld vragen, wat natuurlijk niet van toepassing is. Daarom zei ik dat dat niet klopte, en dat de overheid daarom ook uitwonende mensen meer geld geven met stufi. Als dat van haar klopte, zou de overheid dat ook niet doen namelijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:42

kimberly1995 schreef:
Was in het algemeen, als ik het op iemand bedoelde had ik de naam genoemd en bij jouw had ik je wel gepbt hoor meid, haha. ;) Of gefacebooked. xd

Top +:)+

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:43

Ik merk wel heel erg dat de meeste jongeren die nu aan het werk zijn (supermarkt, detailhandel, horeca) er echt geen centje moeite in stoppen. Staan er echt omdat 'het moet' en een stap harder lopen doen ze niet. Hier in Utrecht lopen ze soms zelfs gewoon met hun mobiel door de winkel heen?! Zou ik eens moeten proberen in Harderwijk :')

Ik kwam toen ik 14 was voor 2.48 m'n bed uit. Tja, niet veel. Maar als je vrijdagen en zaterdagen werkt dan heb je aan het eind van de maand een lekker bedrag hoor, zeker de vakantie's erbij was dikke prima. Ik werkte dan ook nog in de detailhandel, maar ja. Je moet ook gewoon wel werken, en niet er maar staan om je geld maar te vangen, kunnen ze beter andere mensen aannemen. Ik heb me altijd de schompes gewerkt voor m'n geld. Geen enkel probleem want ik vind 't super tof maar heb wel 't idee dat het tegenwoordig allemaal wat makkelijker is.

Momenteel werk ik 2 dagen in de week in de horeca, daarnaast heb ik een fulltime HBO studie. Nu het vakantie is werk ik 2 jobs (horeca + oude stageplek) om meer geld te verdienen. Met m'n stufi erbij heb ik qua inkomsten zo'n 250 euro loon (+50/60 euro fooi), 280 stufi en ik mag momenteel m'n zorgtoeslag nog houden maar dat ga ik binnenkort ook omzetten. Daar betaal ik alles van, huur is hier alleen al 300, boodschappen en ik spaar daarnaast ook nog. 't Is maar net waar je prioriteiten liggen :) Ik heb vrij dure hobbies maar daar spaar ik gewoon hard voor :)
Laatst bijgewerkt door Courses op 08-07-14 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:45

Courses schreef:
Ik merk wel heel erg dat de meeste jongeren die nu aan het werk zijn (supermarkt, detailhandel, horeca) er echt geen centje moeite in stoppen. Staan er echt omdat 'het moet' en een stap harder lopen doen ze niet. Hier in Utrecht lopen ze soms zelfs gewoon met hun mobiel door de winkel heen?! Zou ik eens moeten proberen in Harderwijk :')

Ik kwam toen ik 14 was voor 2.48 m'n bed uit. Tja, niet veel. Maar als je vrijdagen en zaterdagen werkt dan heb je aan het eind van de maand een lekker bedrag hoor, zeker de vakantie's erbij was dikke prima. Ik werkte dan ook nog in de detailhandel, maar ja. Je moet ook gewoon wel werken, en niet er maar staan om je geld maar te vangen, kunnen ze beter andere mensen aannemen. Ik heb me altijd de schompes gewerkt voor m'n geld. Geen enkel probleem want ik vind 't super tof maar heb wel 't idee dat het tegenwoordig allemaal wat makkelijker is.

Volgens jouw redenatie hoor ik niet tot de jongeren. Yes, weer één. Straks behoor ik officieel tot de ouderen, whaha. *\o/*

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:46

Tja, als je niet genoeg geld hebt om te doen wat je wil doen, dan kan je 3 dingen gaan doen.

1. Mekkeren over het o zo lage minimumloon.
2. Zorgen dat er meer binnenkomt
3. Je uitgavenpatroon aanpassen.

Ik zou zelf toch voor optie 3 gaan. Leren je aan te passen aan wat je te besteden hebt is een vaardigheid die de rest van je leven van pas kan komen.

Nu is het nog vervelend als je een keer een flink stuk maand over hebt aan het einde van je geld. Heb je later een huis en kinderen, dan hebben je kinderen geen eten als je aan het eind van je geld nog een halve maand over hebt.

Je kan dingen zo duur maken als je zelf wil. Telefoonabonnementen heb je al vanaf 10 Euro per maand (heb ik in elk geval), je hoeft niet perse naar die dure discotheek te gaan maar kan ook naar de kroeg, of met vrienden samen thuis wat drinken en een filmpje kijken (scheelt bergen geld). Er is geen wettelijke verplichting minstens 1 keer per maand naar de bioscoop te gaan.

Zal ik eens vertellen hoe wij dat vroeger hadden? Ik had een inkomen van 1500 gulden. Mijn huur was 500 gulden (498,37). Energienota was 200, telefoon (toen nog vaste aansluiting) zat rond de 60 gulden. Verzekeringen in totaal ook gulden of 250. Gemeentebelastingen 80 gulden per maand, kijk en luistergeld was er ook nog (geen idee meer hoeveel) en schoolgeld/ boeken moesten er ook vanaf. Dat beetje wat ik over had als 21-jarige moest ik van eten, drinken, uitgaan, reiskosten maken om naar m'n werk en opleiding te komen. En qua tijd? Ik werkte ook 40 uur per week en ging in de avond naar school. En dat lukte ook. Dus waarom zouden mensen dat nu niet meer kunnen?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:46

Cyella schreef:
Hasjam_Poe schreef:

Het gaat erom dat het minimumloon voor een thuiswonende leuk is meegenomen, maar voor iemand die uit huis woont vrij weinig is, moeilijk om van rond te komen. Toen opperde iemand dat thuis wonen of uit huis wonen dezelfde lasten omvat. Ze gingen er namelijk van uit dat elke ouders kostgeld vragen, wat natuurlijk niet van toepassing is. Daarom zei ik dat dat niet klopte, en dat de overheid daarom ook uitwonende mensen meer geld geven met stufi. Als dat van haar klopte, zou de overheid dat ook niet doen namelijk.

En wat als je studeert? Zeker nu de stufi eraf gaat volgend jaar..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:48

mick75 schreef:
Tja, als je niet genoeg geld hebt om te doen wat je wil doen, dan kan je 3 dingen gaan doen.

1. Mekkeren over het o zo lage minimumloon.
2. Zorgen dat er meer binnenkomt
3. Je uitgavenpatroon aanpassen.

Ik zou zelf toch voor optie 3 gaan. Leren je aan te passen aan wat je te besteden hebt is een vaardigheid die de rest van je leven van pas kan komen.

Nu is het nog vervelend als je een keer een flink stuk maand over hebt aan het einde van je geld. Heb je later een huis en kinderen, dan hebben je kinderen geen eten als je aan het eind van je geld nog een halve maand over hebt.

Je kan dingen zo duur maken als je zelf wil. Telefoonabonnementen heb je al vanaf 10 Euro per maand (heb ik in elk geval), je hoeft niet perse naar die dure discotheek te gaan maar kan ook naar de kroeg, of met vrienden samen thuis wat drinken en een filmpje kijken (scheelt bergen geld). Er is geen wettelijke verplichting minstens 1 keer per maand naar de bioscoop te gaan.

Zal ik eens vertellen hoe wij dat vroeger hadden? Ik had een inkomen van 1500 gulden. Mijn huur was 500 gulden (498,37). Energienota was 200, telefoon (toen nog vaste aansluiting) zat rond de 60 gulden. Verzekeringen in totaal ook gulden of 250. Gemeentebelastingen 80 gulden per maand, kijk en luistergeld was er ook nog (geen idee meer hoeveel) en schoolgeld/ boeken moesten er ook vanaf. Dat beetje wat ik over had als 21-jarige moest ik van eten, drinken, uitgaan, reiskosten maken om naar m'n werk en opleiding te komen. En qua tijd? Ik werkte ook 40 uur per week en ging in de avond naar school. En dat lukte ook. Dus waarom zouden mensen dat nu niet meer kunnen?

Waar maakte jij je huiswerk? Sliep je dan maar 6 uurtjes ofzo? Ik zou dat niet volhouden. Deeltijdopleiding (1 volle dag in de week), 28/30 uur werken (4 dagen) en dan nog zo'n 12 uur zelfstudie. Denk dat ik dat pittig zat vind..

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:48

kimberly1995 schreef:
Cyella schreef:

Wordt volgens mij omgezet naar een leenstelsel

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:49

Ohja; Heel veel mensen in mijn omgeving (ben nu 19, eerste jaars HBO in Utrecht) geven bergen met geld uit aan alchohol ... Ja, dan gaat het wel hard ja. Waarom zou je zo belachelijk veel geld uitgeven aan drank.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:49

kimberly1995 schreef:

Studeren op zich kost 200 euro per maand, maar als het in een andere stad is moet je ook weer een kamer zoeken. Dat kost ook weer extra geld. Dat de stufi afgelast is, is van de gekke natuurlijk. 'Gelukkig' kan er nog geleend worden. Maar dat is een andere discussie.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:50

ynskek schreef:
kimberly1995 schreef:

Wordt volgens mij omgezet naar een leenstelsel

Joh.. Ik bedoel meer: wat ga je dan doen qua kosten? 20.000 euro studieschuld of werken? :')

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:51

Studeren voor mij kost 300 euro in de maand. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:51

ynskek schreef:
Het klopt dat 750 voor 5 personen per persoon op minder dan 275 per persoon uit zal komen... Dat wil ik ook zeker niet ondermijnen maar feit blijft dat voor 1 persoon koken per keer duurder uitkomt dan voor 5...

Geloof me... Ik doe echt geen heel gekke dingen qua eten...

Dat met het eten klopt wel, maar ik heb ook 2 tieners die meer eten dan een volwassenen.
Ik ben 100/120E per week aan boodschappen kwijt en dan heb ik 5 overvolle tassen, en kopen we bijna alles wat we willen.
Daarnaast ben ik voor kleding/schoenen in verhouding meer kwijt omdat mijn kids nu eenmaal groeien :+ .

Van het geld betaal ik ook 2 paarden, 1 hond, 3 katten en 2 konijnen.
En elke maand benzine en de schoolkampen/excursies (nu al voor het nieuwe schooljaar al 400E aan potentiële rekeningen gekregen ;( ).

Gelukkig blijft de OV voorlopig er nog in, want dat was voor ons (over 1 jaar) een grote kostenpost geworden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:52

kimberly1995 schreef:

Ligt eraan in hoeveel delen je het betaald natuurlijk. Maar in 12 delen kost het 150 euro per maand, plus nog 50 euro boeken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 14:53

Cyella schreef:
kimberly1995 schreef:

Ligt eraan in hoeveel delen je het betaald natuurlijk. Maar in 12 delen kost het 150 euro per maand, plus nog 50 euro boeken.

Uh, 3600 euro per jaar gemiddeld hoor. :o :') Ik studeer niet regulier.