mick75 schreef:Tja, als je niet genoeg geld hebt om te doen wat je wil doen, dan kan je 3 dingen gaan doen.
1. Mekkeren over het o zo lage minimumloon.
2. Zorgen dat er meer binnenkomt
3. Je uitgavenpatroon aanpassen.
Ik zou zelf toch voor optie 3 gaan. Leren je aan te passen aan wat je te besteden hebt is een vaardigheid die de rest van je leven van pas kan komen.
Nu is het nog vervelend als je een keer een flink stuk maand over hebt aan het einde van je geld. Heb je later een huis en kinderen, dan hebben je kinderen geen eten als je aan het eind van je geld nog een halve maand over hebt.
Je kan dingen zo duur maken als je zelf wil. Telefoonabonnementen heb je al vanaf 10 Euro per maand (heb ik in elk geval), je hoeft niet perse naar die dure discotheek te gaan maar kan ook naar de kroeg, of met vrienden samen thuis wat drinken en een filmpje kijken (scheelt bergen geld). Er is geen wettelijke verplichting minstens 1 keer per maand naar de bioscoop te gaan.
Zal ik eens vertellen hoe wij dat vroeger hadden? Ik had een inkomen van 1500 gulden. Mijn huur was 500 gulden (498,37). Energienota was 200, telefoon (toen nog vaste aansluiting) zat rond de 60 gulden. Verzekeringen in totaal ook gulden of 250. Gemeentebelastingen 80 gulden per maand, kijk en luistergeld was er ook nog (geen idee meer hoeveel) en schoolgeld/ boeken moesten er ook vanaf. Dat beetje wat ik over had als 21-jarige moest ik van eten, drinken, uitgaan, reiskosten maken om naar m'n werk en opleiding te komen. En qua tijd? Ik werkte ook 40 uur per week en ging in de avond naar school. En dat lukte ook. Dus waarom zouden mensen dat nu niet meer kunnen?
Waar maakte jij je huiswerk? Sliep je dan maar 6 uurtjes ofzo? Ik zou dat niet volhouden. Deeltijdopleiding (1 volle dag in de week), 28/30 uur werken (4 dagen) en dan nog zo'n 12 uur zelfstudie. Denk dat ik dat pittig zat vind..