Reistijd voor studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:08

Ik heb 4 jaar lang 2 uur van deur naar deur gereisd. Het eerste jaar ging ik met de auto maar dat werd me te duur, zeker omdat het ov gratis was. Bij korte dagen vond ik het prima te doen. Maar er waren ook projecten dat ik van 9 tot 5 op school moest zijn. Dan ging ik om 7 uur weg en was ik om 7 uur weer thuis, dat vond ik wel zwaar. Zeker in de winter, dan heb je 's avonds geen puf meer om veel te doen.

Het reizen ansich vond ik nooit erg. Ik nam boeken mee of mijn tablet. Je kunt ook alvast studeren. Ik zat overigens ook in Tilburg en ik wilde niet op kamers omdat dat heel erg duur werd in combinatie met 3 pony's

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:11

Bizzybijtje schreef:
Dat geldt enkel voor MBO Slina :) Voor zover ik weet in ieder geval.

Aantal vrienden van mij hadden dat (hbo-studenten)

Anoniem

Re: Reistijd voor studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:22

Dan heb ik het mis :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:23

Maar dan zal heen-en-terug per dag ongeveer 30,- kosten (15,- per 2 uur is reëel). Wat dus een flinke duit gaat kosten op lange termijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:25

Ik studeer in Amsterdam.

Ik reis 1.5 uur heen en anderhalf uur terug, 2x overstappen. en dit is als ik geluk heb en er geen vertraging heb, jammergenoeg is er nogal vaak vertraging op het traject.

Ik zou zeggen, laat je niet tegenhouden omwille van de reistijd om een studie wel of niet te doen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:27

Bizzybijtje schreef:
Dan heb ik het mis :))

Is ook een belachelijke regel, hoor.
Er zijn zoveel studenten jonger dan 18.

Ik kan het ook nergens duidelijk vinden op de site van DUO..

Edit: áls ik het goed lees, dan krijg je als je nog géén 18 bent, 1 oktober voor het eerst studiefinanciering/OV. Dus de gehele maand september moet je zelf betalen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:58

Slina schreef:
Bizzybijtje schreef:
Dat geldt enkel voor MBO Slina :) Voor zover ik weet in ieder geval.

Aantal vrienden van mij hadden dat (hbo-studenten)

Als je nog geen 18 bent krijg je je ov in oktober van het jaar dat je studie begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:01

Ah zie je. Had ik toch een beetje gelijk haha. Voor MBO geldt het namelijk wel inderdaad, dat je geen OV hebt tot je achttiende.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:02

Ik moet er eigenlijk niet aan denken.. Dan zul je soms heel erg vroeg op moeten staan! Maar het zal
vast te doen zijn als je het echt graag wilt en wellicht ook wat huiswerk kan maken in de trein. Ik heb
wel veel dagen gehad waar je begint om 8:45 en soms dagen tot 18:00, ik ken ook studenten die tot
19:00 les hebben soms.. Maar goed, je hebt ook vaak wel vrije dagen op het HBO.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:04

Je kan het altijd eerst proberen, op kamers kan later altijd nog :) Ik reis zelf 3 tot 3,5 uur heen en 3 tot 3,5 uur terug. Moet zeggen dat ik na 3 of 3,5 uur wel compleet kapot ben (2 tot 3x overstappen, vaak vertraging blablabla).Ik zit dan wel op kamers haha. 2 uur reizen is nog te doen heen en 2 uur terug, maar denk dat je het al heel snel zat zult zijn :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:15

TS als dit de opleiding is waar je echt voor wilt gaan (dus je hebt meeloopdagen gevolgd etc. en weet zeker dat dit is wat je wilt) dan zou ik me sowieso niet tegen laten houden door reistijd of geld. Het is zonde om niet de opleiding te volgen die je graag zou doen omdat je dan vroeg moet op staan en laat thuis bent.

Of het goed te doen is... Tja dat is heel persoonlijk. Ik ken mensen die dagelijks 2.5 uur reizen (enkele reis) en het al een jaar vol houden, zelf moest ik 1.5 uur reizen (ook enkele reis) en ik had het binnen de eerste twee weken al helemaal gehad en ben toen een kamer gaan zoeken.
Als je een fijn rooster hebt is het op zich te doen, maar als je veel lange dagen maakt en vaak vroeg moet beginnen dan kan het je aardig opbreken. Ik had dagen dat ik om 8.30 moest beginnen en tot 15.15 college had. Daarna kwam ik thuis en moest ik door naar werk en als het even kon ook nog even naar mijn paard. Het kán maar ik persoonlijk vond het 3x niks. Je dag wordt ontzettend lang, je sleept met al je spullen van hot naar her en het is iedere keer weer stressen of je alles gedaan krijgt. Maar ik ken anderen die het dus wel kunnen.

Als dit de opleiding is die je wilt doen, dan zit er niets anders op dan het gewoon te proberen ;) Als het niet bevalt dan is het een kwestie van even door de zure appel heen bijten, of toch op zoek gaan naar een kamer!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:34

dat je vraak een vrije dag heb op het HBO is onzin...

Ik moest de eerste 2 jaar gewoon 5 dagen per week naar school. bij hoge uitzondering heb ik een dag vrij gehad..

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:38

Dat is geen onzin hoor, dat zal verschillen per opleiding. Ik had mijn laatste blok maar 2 of 3 dagen in de week school, gewoon voltijd en de rest van de periodes minimaal 1 dag vrij.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:48

soloro schreef:
Je kan het altijd eerst proberen, op kamers kan later altijd nog :) Ik reis zelf 3 tot 3,5 uur heen en 3 tot 3,5 uur terug. Moet zeggen dat ik na 3 of 3,5 uur wel compleet kapot ben (2 tot 3x overstappen, vaak vertraging blablabla).Ik zit dan wel op kamers haha. 2 uur reizen is nog te doen heen en 2 uur terug, maar denk dat je het al heel snel zat zult zijn :)

Je zit op kamers maar reist toch 3 uur? o.o
Goede kamer uitgekozen :P

^ Ik had ook 1 dag in de week vrij, en dan 2 dagen een halve dag en 2 dagen een hele.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:53

Ik reis ook 2,5 uur naar mijn kamer (maar dat is dus enkel op zondag en vrijdag ) ;) En vanaf daar 10 minuten fietsen naar school. :))
Denk dat ze dat bedoelt.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:59

Van deur tot deur ben ik een kleine 2 uur onderweg. Met de weinige contacturen die ik heb is dit goed te doen. Het scheelt dat ik tijdens de reis 55 minuten in een rechtstreekse trein zit, waarin ik vaak toch probeer te leren. Leuk is anders, maar het is prima vol te houden en de voordelen van thuiswonend zijn bij mij nog altijd groter dan de nadelen van het reizen. Dus als de studie je bevalt zou ik je zeker niet laten tegenhouden door de reistijd. En mocht het echt niet lukken kun je altijd nog op zoek gaan naar een (andere) kamer :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:07

Ik heb nu mijn 2 jaar studeren aan de uni zo goed als af en woon nog steeds thuis. Mijn reistijd van deur tot deur is 1,5 uur. Tja. Soms is het balen, maar ik heb het er voor over. Ik heb niet echt het idee dat ik heel veel studentenleven mis. (nou ben ik ook niet zo van het uitgaan :D )

Ik heb het er zeker voor over! Zeker als ik na een lange dag vol met colleges 's avonds lekker naar paardlief kan! :)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:27

Slina schreef:
soloro schreef:

Je zit op kamers maar reist toch 3 uur? o.o
Goede kamer uitgekozen :P

^ Ik had ook 1 dag in de week vrij, en dan 2 dagen een halve dag en 2 dagen een hele.

Verkeerd geformuleerd. :P Ik reis op vrijdag 3,5 uur en op zondag ook weer 3,5 uur. Mijn reistijd van mijn studentenhuis naar mijn school is 10 minuten fietsen :o Dus reistijd slaat op studentenhuis weer terug naar mama en weer andersom xD

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:31

Ik heb maanden lang twee uur autogereden naar mijn werk (enkele reis). Ik weet dat dat me helemaal opbrak en ben dan nu ook erg blij met mijn huisje dichtbij mijn werk. Autorijden is natuurlijk niet helemaal te vergelijken met treinreizen. In de trein kan je doen wat je wilt, autorijden is nog wel inspannend omdat je moet blijven opletten.
Ik ken echter iemand die dezelfde reis al tien jaar maakt. En hij vindt het geen probleem. Dus het ligt echt aan de persoon... ik dacht dat ik het kon, maar het viel me erg tegen.
Je zou een afweging moeten maken. Als het echt de studie is die je wilt doen, dan denk ik niet dat je je moet laten tegenhouden door het reizen. Daar is een studie te belangrijk voor.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:38

Hier momenteel ook dagelijks 2 uur van deur tot deur enkele reis (4 uur retour). An sich geen probleem, veel werk doe ik in de trein, maar het is wel een kwestie van goed plannen. Ik heb alleen geen ervaring met nog paarden ernaast, maar diverse klasgenoten redden zich daar ook prima mee naar zeggen.

_CP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:47

capopjekop schreef:
Ik heb 4 jaar lang 2 uur van deur naar deur gereisd. Het eerste jaar ging ik met de auto maar dat werd me te duur, zeker omdat het ov gratis was. Bij korte dagen vond ik het prima te doen. Maar er waren ook projecten dat ik van 9 tot 5 op school moest zijn. Dan ging ik om 7 uur weg en was ik om 7 uur weer thuis, dat vond ik wel zwaar. Zeker in de winter, dan heb je 's avonds geen puf meer om veel te doen.

Het reizen ansich vond ik nooit erg. Ik nam boeken mee of mijn tablet. Je kunt ook alvast studeren. Ik zat overigens ook in Tilburg en ik wilde niet op kamers omdat dat heel erg duur werd in combinatie met 3 pony's

Studeren in de trein is mij echt nog nooit gelukt in 2 jaar. Je reist vaak in de spitsuren, en bij de NS mag je dan in je handjes klappen als je kunt zitten. Dan zitten er vaak ook nog pratende mensen, etende mensen, naar harde muziek luisterende mensen of mensen met schreeuwende kinderen naast je en succes met studeren. :+ Ik zou er niet vanuit gaan dat je effectief kunt studeren in de trein, hoogstens een opdrachtje maken of iets.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:50

Van deur naar school is 1 uur en 15 minuten.
Vind ik nog meevallen. Moet 12 minuutjes met de trein, half uurtje bus, 3 minuten fietsen naar bus en ongeveer 5/10 minuutjes lopen van trein naar school.
Het voordeel is wel dat je wel huiswerk kan maken in de trein, alvast een hoofdstuk lezen of leren.
Doe ik altijd :).

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:55

Ik moest voor mijn studie een uur reizen. Dat was niet super lang, maar ik moest ook vaak in de spits reizen en een uur staan in de trein/bus vond ik echt afzien. 2 uur reizen in de spits zou ik vreselijk vinden, en dan kun je ook echt geen huiswerk maken.

Ik had gelukkig wel vaak een dag (of zelfs 2) vrij per week.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:24

ik ben ruim ander half uur kwijt aan reistijd, ik moet met de bus naar het station, daarna een half uur met de trein en vanaf daar nog eens 5 min met de bus.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:32

Ik zit in hetzelfde schuitje :j

Woon in Maastricht, heb in Heerlen een studie gedaan vorig jaar. Van deur tot deur was het toen 1,5 uur. Soms iets langer bij een slechte aansluiting. Ging altijd heel snel voorbij!

Nu ben ik véél dichter bij het station gaan wonen(Scheelt een half uur), maar heb ik een studie uitgezocht die ook weer verder weg is, toevallig ook in Tilburg(Leraar Biologie). Dat is voor mij 2 uur van deur tot deur. Ik heb de reis al vaker afgelegd voor intake etc. en dat is voor mij prima te doen. Wat huiswerk en muziek, en je bent al bijna thuis ^^

EDIT: Denk dat je er ook wel aan went hoor. Heb oorspronkelijk de eerste studie gekozen omdat het 'dichtbij' was en ik niet op kamers hoefde. Nou, dat raad ik je dus echt niet aan =\

Ga liever voor een goede studie waar je écht in geïnteresseerd bent en waar je echt affiniteit mee hebt. Tegenwerkende ouders, lange reistijden, geen kamers, tegenwerkende andere mensen. Niks van aantrekken. Als dat de studie is die je wilt doen moet je die kiezen, jij moet het immers ook gaan halen he! Niet zij!
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 05-07-14 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt