Sfeer op werk, te bizar voor woorden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:38

Wauw.. ik zou het daar echt niet uithouden. Als mijn baas zoiets bij mij zou doen zou ik echt opstaan en weglopen - bekijk het dan maar. Snap dat dit misschien makkelijker gezegd dan gedaan is zeker in een periode dat (nieuw) werk schaars is.

Fijn dat je zelf in ieder geval een beetje buiten schot blijft maar kan me voorstellen dat je niet helemaal lekker zit.

Ik denk dat je de ARBO inderdaad hier wel kan inschakelen en zoals WowAmigo zegt de bedrijfsarts want kan me niet voorstellen dat iemand hier niet overspannen van wordt. :+

Sterkte met de laatste loodjes!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:41

Jij kunt toch je mond open trekken en zeggen dat je blij bent niet lang meer voor zo'n secreet te hoeven werken.
En zeggen dat niet alleen de sfeer, maar ook de hoeveelheid werk en de kwaliteit van het werk verbetert als ze haar personeel als mensen gaat behandelen.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:43

Oef dat klinkt inderdaad niet zo gezellig.. Ik had ooit ook zo'n baas, maar die was er gelukkig bijna nooit, maar als hij er dan was sloeg de sfeer echt helemaal om.. heerlijk werken is dat :x Dus kan me er iets bij voorstellen!
Heel veel succes nog met de laatste loodjes in ieder geval :(:) En vergeet niet te genieten van je drie weken vakantie omdat je als vooruitzicht hebt dat je daarna nog 4 dagen naar je huidige baan moet, die vakantie heb je namelijk meer dan verdiend zo te horen!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:46

De vrouw waar het om gaat (althans je schreef 'haar') is ooit zeer stevig pijn gedaan en weet dit niet te uiten. De enige manier is om andere mensen kleiner te maken dan haarzelf en zo te lezen is dat héél klein. Zo iemand heeft een stevige knuffel nodig, een kopje thee/koffie en een heel sterk luisterend oor (of veel uurtjes therapie).

Pijnlijk om te lezen hoe erg dit bedrijf in een negatieve spiraal zit en door angst draaiende gehouden wordt. Ik hoop dat iemand de ballen of de eierstokken heeft om eens op te staan en een duw de andere kant op durft te geven.

Hoe meer en vaker er geschreeuwd/gescholden wordt, hoe sterker het zijn kracht verliest.
Sterkte met je laatste paar uurtjes. Heel misschien kun je met je laatste paar dagen, en mensen die bij jou aankloppen, nog wel wat teweeg brengen... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:51

Hahaha te grappig, we krijgen net een grote slagroomtaart binnen van een klant, geen passender moment dan dit :')

Kamsel, dat hebben al meer mensen gedaan maar dat veranderd niks, dan lacht ze je gewoon uit...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:53

Nou inderdaad Kala. Als je zo met anderen omgaat heb je gewoon een stevig probleem. Punt is vaak dat je je (zou ik hebben in ieder geval) toch best wel geintimideerd kan voelen als er zo op je gereageerd wordt en geen weg ziet om het om te draaien. Plus dat er nog een machtspositie bij komt kijken waardoor je je helemaal machteloos voelt. Zou misschien best kunnen werken als een paar mensen dat eens goed kunnen terugkaatsen: "ik zie dat je niet helemaal jezelf bent, gaat het wel goed met je?" En boosheid komt altijd voort uit angst he ;-)

Geniet van je slagroomtaart :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:03

ik heb het in mijn vorige baan ook meegemaakt, niet alleen met de bazen, maar ook met een paar collega's. ik ben er een tijdje overspannen van geraakt en heb daarna een andere baan gevonden. Wat een opluchting!
wij hebben op een bepaald moment de bond ingeschakeld en een motie van wantrouwen ingediend tegen de baas (heb je iets van 12 handtekeningen nodig, geloof ik). Die is later weer ingetrokken omdat ze veel beloftes deden, die ze eigenlijk nooit zijn nagekomen. ben in elk geval blij dat ik er weg ben.
Veel sterkte met je huidige situatie (gelukkig duurt hij voor jou niet zo lang meer) en succes met je nieuwe baan!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:09

WowAmigo schreef:
Nou inderdaad Kala. Als je zo met anderen omgaat heb je gewoon een stevig probleem. Punt is vaak dat je je (zou ik hebben in ieder geval) toch best wel geintimideerd kan voelen als er zo op je gereageerd wordt en geen weg ziet om het om te draaien. Plus dat er nog een machtspositie bij komt kijken waardoor je je helemaal machteloos voelt. Zou misschien best kunnen werken als een paar mensen dat eens goed kunnen terugkaatsen: "ik zie dat je niet helemaal jezelf bent, gaat het wel goed met je?" En boosheid komt altijd voort uit angst he ;-)

Ik ben het absoluut met je eens dat je stevig in je schoenen moet staan en je vaak ook niet kunt inschatten wat het gaat doen...

Het is inderdaad de kunst om de kracht eruit te halen: 'Lekker hè om zo nu en dan eens stevig van je af te schreeuwen.' Omdraaien en weglopen. Of letterlijk een knuffel geven 'Zo', omdraaien en weglopen. Dit soort dingen sudderen door en zul je ongetwijfeld vroeg of laat een reactie op krijgen.

Aan de andere kant, we zijn allemaal paardenmensen hier... Wie heeft er niet eens te maken gehad met intimiderend gedrag van een paard. Dat is veel echter/oprechter dan dit geschreeuw. Daar kon je toch ook op reageren en mee omgaan? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:14

Kala schreef:
WowAmigo schreef:

Ik ben het absoluut met je eens dat je stevig in je schoenen moet staan en je vaak ook niet kunt inschatten wat het gaat doen...

Het is inderdaad de kunst om de kracht eruit te halen: 'Lekker hè om zo nu en dan eens stevig van je af te schreeuwen.' Omdraaien en weglopen. Of letterlijk een knuffel geven 'Zo', omdraaien en weglopen. Dit soort dingen sudderen door en zul je ongetwijfeld vroeg of laat een reactie op krijgen.

Aan de andere kant, we zijn allemaal paardenmensen hier... Wie heeft er niet eens te maken gehad met intimiderend gedrag van een paard. Dat is veel echter/oprechter dan dit geschreeuw. Daar kon je toch ook op reageren en mee omgaan? ;)

Ik kan veel beter met een woest paard om gaan dan een woeste baas :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:15

Had ik een heel verhaal getypt vliegt bokt er uit...

Maare sterkte nog even zeg! Ik zou zelf de rechtsbijstand bellen om te vragen wat je kan doen in dit soort situaties en wat de rechten zijn voor jou als werknemer.

Verder zou ik aan mijn baas vragen als hij weer eens uit zijn plaat ging of het wel goed gaat en of hij niet teveel last heeft van stress. Hij zal dan wel erg raar kijken en misschien wel boos worden omdat jij je bemoeid met zijn gemoedstoestand. Maar dan heb je in ieder geval wat gezegd en misschien valt het kwartje..

Is het 1 baas of meerdere? Als het er meerdere zijn zijn ze allemaal zo?
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 02-07-14 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:16

Jij gaat toch weg dus bent in een positie om haar de waarheid te zeggen. En daarmee bedoel ik niet een ordinaire schreeuwpartij en elkaar verwijten maken, maar als volwassenen rond de tafel gaan en aangeven waar je in de communicatie met haar tegenaan loopt. Hou het ook vooral bij jezef. Dat jij het lastig vindt. Zou je zoiets willen/durven? Hebben jullie geen vertrouwenspersoon oid?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:17

Joolien schreef:
Ik kan veel beter met een woest paard om gaan dan een woeste baas :')

Hehe.
Ik heb zelf héél veel geleerd van paarden en dat kunnen vertalen naar de mensen. Het heeft mij veel meer rust gegeven en door ene bepaalde instelling, krijg ik nu de mensen om me heen waar ik voor door het vuur ga.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:18

Je zou toch bijna met alle collega's overdreven aardig moeten gaan doen. Allemaal 's morgens met de meest vriendelijke lach "goedemorgen meneer de directeur! lekker geslapen?" "wilt u een kopje koffie meneer?" en als je een uitbrander krijgt "Dank u wel voor het duidelijke bericht en fijn dat u het op een harde manier zegt dan kan ik en mijn collega's het goed horen". Pff respect hoor voor de mensen die er mee om kunnen gaan, ik zou het niet kunnen moet ik eerlijk zeggen. Hij heeft echt niet door hoe hij is lijkt me, misschien eens opnemen zodat hij zichzelf tekeer kan horen gaan?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:20

Ik zou eens het kantoor binnen lopen van die vrouw. Zeker omdat jij toch weg gaat:) Wat kan je dan nog gebeuren? Dat ze je een scheldserenade mee geeft/ NIets van aantrekken:)

Maar ik zou tijd vragen even apart van iedereen. En vragen Is er iets met je aan de hand? En kijken wat er voor een reactie komt? En doorvragen...als er geen reactie komt. Voelt u zich wel goed? Mag ik u melden dat de sfeer in het bedrijf een beetje rot aan het worden is en dat dit komt door hoe u reacties geeft? En dan het antwoord afwachten?

Soms zit er veel meer achter zn reactie van de baas dan we denken. En kunnen we alleen maar speculeren. Maar je kan er ook gewoon eens naar vragen en wat dat met jou doet en waarom. Je kan dan alleen voor jezelf spreken want andere moeten voor zich zelf spreken. Jij kan hun gevoel niet onderdrukken. En ik zou vragen om eens een algemene vergadering in te leggen en iedereen zijn kaarten op tafel proberen te laten leggen. Dat klaart de lucht en komt er vaak wel begrip van 2 kanten terug waarom het zo gegaan is. Is dat niet zo: En ik denk dan altijd als een leidingevende/directeur zoiets niet kan waarderen zit ik bij een verkeerd bedrijf. Speculatie: Gaat het wel goed met het bedrijf. Is er iets met de persoon zelf aan de hand wat hij niet kan/wil uiten tegen over zijn mensen. Enz...

Ik merk dat we altijd zo snel geneigd zijn conculsies te trekken (mezelf niet uitgezonderd) maar soms is er veel meer aan de hand dan we kunnen zien.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 02-07-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:20

Saar4 schreef:
Jij gaat toch weg dus bent in een positie om haar de waarheid te zeggen. En daarmee bedoel ik niet een ordinaire schreeuwpartij en elkaar verwijten maken, maar als volwassenen rond de tafel gaan en aangeven waar je in de communicatie met haar tegenaan loopt. Hou het ook vooral bij jezef. Dat jij het lastig vindt. Zou je zoiets willen/durven? Hebben jullie geen vertrouwenspersoon oid?

Daarvoor sta ik nog niet stevgig genoeg in mijn schoenen en daarbij even heel kort door de bocht, waarom zou ik zoveel moeite doen als ik weg ga?

Het is trouwens een directeur en directrice.

Almighty

Re: Sfeer op werk, te bizar voor woorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:25

Joolien; Om andere mensen te helpen die daar nog blijven? Want je zegt net dat je daarmee zit? En daarbij..je hoeft niet sterk in je schoenen te staan om een eind gesprek te geven. Het gaat dan om jou gevoel:) NIet om die van andere mensen want daar kan jij niet over oordelen. \

Joolien?Saar4: Maar je hoeft haar de waarheid niet te zeggen:) Want je weet niet wat die is van de andere kant uit;) Dat bedoel ik met conclusies en oordelen vellen. Je kan het ook open kaart spelen en anders aankleden. Vragen of er iets aan de hand is met haar/bedrijf en als ze vraagt waarom vraag je dat: Zeg je gezien de reacties die je afentoe heel bot geeft. Het voelt niet fijn om zoiets zo over je heen te krijgen en je demotiveerd ons om voor jullie harder te werken. Daar het negative gevoel eens om naar positief want dan halen we veel meer uit mensen.

Maak gebruik van de sterke punten van mensen inplaats van altijd de zwakke aan te spreken en proberen te verbeteren:) Daar komt veel meer uit dan andersom:)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:25

Toen ik 17 was heb ik ook bij zo'n baas gezeten, men wat erg! Ik durfde toen ook niets te zeggen.
Als hij er niet was dan was de sfeer super leuk maar zodra we zagen dat hij aan kwam rijden liep iedereen al weer op zijn tenen.
In de loop van de jaren heb ik niet meer zulke bizarre situaties meegemaakt maar ben ik al wel zo "gevormt" dat ik hier echt wat van zou zeggen als dit onder mijn neus zo gebeuren, ongeacht wat dat voor consequenties dat voor mij zou hebben.
Nu heb ik misschien wel makkelijk praten omdat ik in een situatie zit die dit zou kunnen hebben en ik ben me bewust dat velen dat niet hebben in deze tijd. _/-\o_

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:27

Dan houdt het op, ik zou het juist wel nog doen als je toch al weggaat. Heb het een paar jaar geleden ook gedaan bij een kreng van een wijf, heb opgezegd en haar nog even als tip gegeven dat ze wel op een iets nettere manier met de mensen om mocht gaan en dat ik daarom opstapte. Ze wilde me toen gauw overtreffen door te zeggen dat ze me wilde ontslaan :'). Het was daar zo dat iedereen zich had afgemeld op de avond dat zij weer terug zou komen op het werk. Als mensen zich zo gedragen dan moet je je eens achter de oren krabben of je misschien iets op een andere manier moet gaan doen :j.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:30

Joolien schreef:
Saar4 schreef:

Daarvoor sta ik nog niet stevgig genoeg in mijn schoenen en daarbij even heel kort door de bocht, waarom zou ik zoveel moeite doen als ik weg ga?

Het is trouwens een directeur en directrice.

Misschien een idee om op de laatste dag dat je er werkt een "open" brief aan de directie te geven met hoe jij de tijd dat je daar gewerkt hebt ervaren hebt... :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:31

Wat enorm vervelend... ik snap wel dat je niet de confrontatie opzoekt.. ik zou dat ook niet zo snel doen.. (al denk ik dat ik na 2 dagen geschreeuw en gescheld op kantoor me al doodziek zou voelen)

Je collega's kan je wel steunen door aan te geven dat jij ook vindt dat dit niet terecht is en dat het niet normaal is om zo uitgekafferd te worden. Je zou namelijk bijna gaan geloven dat het normaal is dat je zo wordt behandeld. (niet zo goed voor je zelfvertrouwen lijkt me deze manier van omgaan met elkaar)

Je baas een cadeautje http://www.bol.com/nl/p/leiderschap-voor-dummies/1001004011562358/ geven met een kaart met een tekst dat het verpesten van de werksfeer ook zorgt voor slechte resultaten.. of anders iets over karma... (er is vast wel mooie boedha tekst te vinden die spijker op zijn kop slaat)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:31

Pfoe! dat valt niet mee. Zo sta je inderdaad op het standje 'overleven' op je werk. Ik snap dat je er enerzijds geen energie meer in wilt steken, anderzijds... tja er blijven daar wel mensen achter. Als iemand nooit te horen krijgt dat hij/zij negatieve energie op gang brengt, kan hij/zij hier verder ook niets mee (mochten ze dat willen). Lastig dus.
Voor jou is in ieder geval het einde in zicht: sterkte en hou vol!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:33

Zijn man en vrouw beiden even erg? Anders kan je het misschien bij 1 van de 2 aankaarten dat het niet echt normaal is om zo met je personeel om te gaan.

Verder willen je collega's niet een keer samen opkomen voor diegene die de volgende keer 'aan de beurt' is bij je baas? Gewoon zeggen dat jullie het collectief niet meer pikken en dat hij zich als baas dient te gedragen?

http://www.wijlimburg.nl/nieuws-overzic ... 7PRpPl_vTo

jullie staan als personeel volgens mij wel sterk om je baas aan te pakken. Als je schelden de baas intikt op google vind je veel van bovenstaande dingen. Misschien een keer uitprinten en tussen zijn post doen? :list:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:36

Ja ik heb veel met de collega's te doen, maar zo'n gesprek aan gaan, hoe heerlijk ik dat ook zou vinden :') is voor mij ontzettend stressvol, enkel een normaal gesprek aan gaan is al een uitdaging, laat staan om ze op hun fouten te wijzen, nee dat ga ik niet doen.
Maar mocht ze 1 verkeerd woord tegen mij zeggen, dan krijgt ze m wel.

MarjanB, ze zijn allebei even erg ja...

MarjanB

Re: Sfeer op werk, te bizar voor woorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:39

Hmm lekker is dat.. Pff zou echt een goede voor mij zijn.

Een kennis van me kent mijn baas en mijn vriend trouwens ook en die zeiden vooraf pas op voor die man! Ghehe van de week bedankte hij mij nog voor mijn "openheid" Ik zeg gewoon wat ik van dingen vind en ben niet bang voor gevolgen. Zie ik dan wel weer

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:40

haha, dat boek is wel een hele goede. Papiertje erom, strik erop, op het buro leggen en vrolijk gedag zwaaien :D