Is Lord of the Rings literatuur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:13

Shadow0 schreef:
Tolkien lijkt me dusdanig cultuurbepalend dat het alleen daarom al literatuur zou moeten zijn.

(Dat het fictie is lijkt me niet relevant, bijna alle schrijven is fictie, ook als het in een wereld speelt die verdacht veel op de onze lijkt. En twee voorbeelden van echt heel erg fictief: 1984 van George Orwell, Gulliver's travels van Jonathan Swift, Picture of Dorian Grey van Oscar Wilde.)

Maar docenten kunnen soms hele beperkte opvattingen hebben, dus overleggen lijkt me zeker handig, als dat mogelijk is.
Bij ons mocht LotR wel, 6vwo, lang, lang geleden, maar het werd als 1 boek gezien, en niet 3.

Ik denk dat je hier fantasy bedoelt? Kan me namelijk geen non-fictieboek bedenken dat ik voor mijn literatuurlijst zou mogen lezen. (Stel je voor, dat je de biografie van Beatrix voor literatuur mag lezen :+ )

LOTR lijkt mij inderdaad literair genoeg :j Is je docent het gelukkig mee eens.

denice

Re: Is Lord of the Rings literatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:15

Als LoTR geen literatuur is, dan weet ik het ook niet meer! Wat een prachtige boeken, daar is heel wat denkwerk aan vooraf gegaan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:28

Nikkii94 schreef:
Dit was bij mij op school dus wél relevant, vandaar dat ik het noem. ;)

Die docent heeft dat dan niet goed genoeg doordacht. Fictie als uitsluitingscriterium nemen slaat gewoon nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:38

Off topic, George Orwell's 1984 is helaas geen fictie meer }>, maar dat is een heel ander verhaal.
Heb Tolkien op mijn lijst gehad, vond m toendertijd('78) al prachtig en hoopte dat dit ooit verfilmd zou worden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:31

Wij hadden The Hobbit verplicht op de lijst.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:29

Suzanne F. schreef:
Hm ik weet het niet hoor. Ik moest hele saaie boeken lezen voor Engels. Van Ira Levin en Daphne du Mourier en Catcher in the Rye enzo.

Ik heb Ira Levin vrijwillig gelezen hahaha, vond This Perfect Day nog wel aangenaam leesvoer eigenlijk :P En later bedacht dat ik 'm ook best wel in m'n leesdossier kon gebruiken :P

Overigens mochten wij geloof ik wel LOTR gebruiken voor de leeslijst maar ik ben ongetwijfeld de grootste cultuurbarbaar ter wereld, ik kwam niet door de boeken heen :')

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:31

Oh wauw!

Ik had nederlandse boeken gelezen. Zoals de Koperen Tuin, Oeroeg, Hersenschimmen etc.
Voor Engels had ik een biografie gelezen.

Ik zou het overleggen met je docent, zodat je zeker weet dat het mag.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:31

Neej schreef:
Overigens mochten wij geloof ik wel LOTR gebruiken voor de leeslijst maar ik ben ongetwijfeld de grootste cultuurbarbaar ter wereld, ik kwam niet door de boeken heen :')

Dan kunnen wij elkaar de hand schudden. Ik vond de boeken (en films) echt verschrikkelijk, brrr.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:20

The catcher vond ik geweldig!