Leerplichtig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:24

Volgens mij verschilt het ook per vestiging waar je vavo wilt doen, bij mijn school waren ze niet zo moeilijk. Ik heb dit jaar en vorig jaar vavo gedaan. Ik had van m'n oude school niks nodig, alleen ouders die het betaalde voor me.

Voor de rest is er op de vraag tot wanneer je leerplichtig bent al het juiste antwoord vaak genoeg gegeven :).
Ik zou in ieder geval gewoon dit jaar nog lekker je 5havo afmaken en dan daarna een tussenjaar nemen. Nú weet je alle stof van 4havo nog, over een jaar denk ik niet meer. Maar dat is natuurlijk helemaal je eigen keuze.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:28

Wat ik me wel afvraag TS, ben je nu blijven zitten in havo 4 of heb je er gewoon geen zin meer in en wil je daarom een jaartje weg van de schoolbanken?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:32

Faya__ schreef:
Volgens de site van de overheid toch echt 18 hoor......
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... atieplicht

Inderdaad je moet of 18 jaar zijn of een startkwalificatie hebben. Een startkwalificatie is een HAVO diploma, VWO diploma of een MBO diploma op niveau 2 of hoger.
Waar die 21 jaar vandaan komt, die sommige noemen??

Je kunt dus een tussenjaar nemen. Maar waarom zou je een tussenjaar nemen? Je kunt toch gewoon prima je HAVO afmaken?
Wat vinden je ouders er van dat je een tussenjaar zou willen nemen? Wat wil je dat tussenjaar gaan doen?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-06-14 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberly1995

Re: Leerplichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:33

Die 21 is een foutje, dat was een wetsvoorstel van afgelopen april, maar is er nog niet doorheen. Heb het even opgezocht.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:35

Ik heb het hele jaar goed gestaan en sta nu een 5 teveel.. Heb dus ook nog geen vmbo diploma

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:36

Tja, ik zou 't echt niet doen!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:37

Wat stel jij dan voor?

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:37

Ik heb het ook gedaan hoor toen ik niet over ging en ben gewoon geslaagd voor mijn vavo!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:38

Gewoon je HAVO afmaken, of is er een reden waarom dat echt niet kan?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:38

Je jaar opnieuw doen of nu heel erg je best doen en die 5 wegwerken, zodat je naar havo5 kunt?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:39

http://www.leerplicht.net/ Hier vind ik dus dat het wel mag, maar wat is het nu? Ik weet dat ik ook naar duo kan bellen maar ik kom er net pas achter dat ik blijf zitten, en ben er nogal van in de stress dus wil het graag nu weten..

Ik kan dus niet gewoon havo afmaken want ik ben niet over.. En mijn jaar opnieuw is geen optie voor mij, ivm leeftijd.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:41

Dit zou ik niet op een internetforum vragen, maar bij jouw school aankloppen alsook bij de VAVO-opleiding die je zou willen gaan volgen. Daarbij je ook bedenken of je bereid bent zelf te gaan betalen voor je VAVO-jaar; zo niet, dan zal je 'oude' school ermee akkoord moeten gaan en je 'overdragen' aan de VAVO-opleiding.

Ik snap dat je misschien baalt als je niet over gaat dit jaar, en dat je geen zin hebt om het jaar over te doen. Maar ik zou er nog even heel goed over nadenken of dit echt de route is, die jij wilt gaan bewandelen. Neem je een tussenjaar dan wordt het voor veel mensen daarna niet echt makkelijker om weer in de 'schoolsfeer' te komen en dus die Havo toch af te gaan maken. Ga anders eens met je decaan hierover praten, die zijn ervoor om dit soort keuzes te helpen maken/begeleiden.

Edit: Het is nu zondag, je kunt nu in elk geval niets doen dus stressen heeft geen zin :(:) Ga morgen naar school en vraag raad aan de decaan, die kan je meer vertellen. Bel vervolgens ook de VAVO-school op waar je eventueel heen zou willen en kijk of dit überhaupt een optie is.

Je zegt 'jaar overdoen geen optie ivm leeftijd' - mag het niet van je school of wil je het niet?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:42

Dus je bent blijven zitten?
Waarom nu niet meteen havo sprint doen? Waarom eerst een tussenjaar? Tussenjaar zou ik absoluut niet doen in dit geval, denk dat je na t tussenjaar echt geen zin meer hebt in havo... Dat zou ik niet hebben iig. Of heb je hier een goeie reden voor?
Edit: waarom is t geen optie voor jou om t jaar over te doen ivm leeftijd? Er zat bij mij iemand van 20 in de klas hoor :+ grotendeels in mijn klas was 18+.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 29-06-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:43

Ik zou anders met je school in overleg om gewoon je school af te maken bij hun of de vavo. Ik heb zelf na een tussen jaar de vavo gedaan. En het oppakken is best zwaar. Het onderwijs en studeren worden niet makkelijker en er komen steeds meer regels aan.
Ik zou het tussen jaar sowieso niet doen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:44

Je bent nog leerplichtig tot je 18e zolang je geen startkwalificatie hebt. Als je volgende maand 18 bent, ben je dus niet meer leerplichtig.
Waarom is dat geen optie, ivm je leeftijd? Vavo is een optie, maar dat moet je misschien zelf betalen.
Verder lijkt jouw constructie me niet slim. Waarom wil je dat?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:44

waarom zou je je jaar niet overnieuw mogen doen? Je bent toch nooit te oud? :+

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:45

Ik ben de enige hier.. Maar neem dat tussen jaar! Heb er alleen maar baad bij gehad. Je leert er zoveel van, en niet alleen de taal. Nu ben je jong en kan niemand het je af nemen.
Eerlijk waar ik heb er nooit spijt van gehad en nu nog steeds niet. Je mag me anders best een berichtje sturen als je vragen hebt

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:46

Ik heb alles al gemaild wat nodig is, maar natuurlijk geen antwoord nu.. En ik heb er flink de balen van, eerst een uur gehuild en nu snel alles uitzoeken.

Ik mag wel blijven zitten maar wil het écht niet, buiten dat ik helemaal klaar ben met deze school (want dat ik blijf zitten komt door een onterechte 1) ben ik nu al de oudste..
Volgend jaar meteen vavo doen wil ik opzich wel, maar dan zeggen ze toch van waarom maak je het niet op je eigen school af..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:46

VeraPopeye schreef:
http://www.leerplicht.net/ Hier vind ik dus dat het wel mag, maar wat is het nu? Ik weet dat ik ook naar duo kan bellen maar ik kom er net pas achter dat ik blijf zitten, en ben er nogal van in de stress dus wil het graag nu weten..

Ik kan dus niet gewoon havo afmaken want ik ben niet over.. En mijn jaar opnieuw is geen optie voor mij, ivm leeftijd.

Je mag inderdaad een tussenjaar nemen als je 18 bent. Maar nu zit je nog midden in het studeren en daarbij ben je nu niet over. Ik denk niet dat je het makkelijker voor jezelf maakt of een jaar niets te doen en dan weer te moeten gaan studeren.
En je komt pas net kijken, om nu al een tussenjaar te nemen.... Ik zou zeggen baal er ontzettend van maar ga er gewoon voor om het volgend jaar wel je jaar te halen!

Volgens mij moet je school jou wel aandragen voor de vavo, anders gaat het je geld kosten denk ik. Ik vraag me af of scholen daar positief in staan, aangezien ze volgens mij liever leerlingen met een diploma de deur uit zien gaan?

Waarom is het vanwege je leeftijd geen optie? Dat jaartje ouders maakt toch niets uit lijkt me en je zit er immers voor jezelf.

Wat vinden je ouders er van?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:47

Als 't door een onterechte 1 is, (ben de echte naam vergeten) soort van 'heroverweging' aanvragen bij je teamleider of de docentenvergadering!! En wel zsm!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:47

Als het komt door een onterechte 1, waarom ben je daar dan niet meteen achteraan gegaan?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:48

Lienek schreef:
Ik ben de enige hier.. Maar neem dat tussen jaar! Heb er alleen maar baad bij gehad. Je leert er zoveel van, en niet alleen de taal. Nu ben je jong en kan niemand het je af nemen.
Eerlijk waar ik heb er nooit spijt van gehad en nu nog steeds niet. Je mag me anders best een berichtje sturen als je vragen hebt

Ik ben ook absoluut nier tegen tussenjaar, neem er zelf nu ook 1 nml :+ alleen in dit geval zou ik dat dan weer niet doen. Ik zou t pas doen nadat je een middelbare school diploma (havo in dit geval dus) hebt gehaald.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:49

Delphi schreef:
VeraPopeye schreef:

Je mag inderdaad een tussenjaar nemen als je 18 bent. Maar nu zit je nog midden in het studeren en daarbij ben je nu niet over. Ik denk niet dat je het makkelijker voor jezelf maakt of een jaar niets te doen en dan weer te moeten gaan studeren.
En je komt pas net kijken, om nu al een tussenjaar te nemen.... Ik zou zeggen baal er ontzettend van maar ga er gewoon voor om het volgend jaar wel je jaar te halen!

Volgens mij moet je school jou wel aandragen voor de vavo, anders gaat het je geld kosten denk ik. Ik vraag me af of scholen daar positief in staan, aangezien ze volgens mij liever leerlingen met een diploma de deur uit zien gaan?

Waarom is het vanwege je leeftijd geen optie? Dat jaartje ouders maakt toch niets uit lijkt me en je zit er immers voor jezelf.

Wat vinden je ouders er van?

Als je aangedragen word door een school krijg je een diploma van die school dacht ik. Scholen krijgen hier ook subsidie voor. Dat is mij verteld. Maar ja, het vavo op vanuit jezelf volgen kom je al dik aan de 1300,- met de boeken incl.
Misschien ook iets over na te denken.
Laatst bijgewerkt door emma525 op 29-06-14 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Ik ben overigens tegen tussenjaren. Heb ik ook gedaan en nooit meer verder gegaan met school :') (had al wel mijn mBO4 op zak, zou HBO doen maar dus nooit meer gedaan :+ )

Anoniem

Dat is niet waar hoor, ik ben door omstandigheden ook naar het vavo gegaan.

Als je de reden geeft, voel me er niet thuis, blijven zitten, oudste en je hebt nette cijfers op zich willen ze je er best aannemen enigste is dat je zelf moet gaan betalen ;)