Full time baan combineren met meerdere paarden.Hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:08

Ik werk onregelmatig, volcontinue en ffulltime.
Als ik vroege dienst heb gaat mijn wekker om 3.45 uur en begin om 6 uur. Ruim een uur reistijd.
Ik heb 1 paard die op een pensionstal staat. Hij wordt gevoerd en uitgemest, beweging geven of buiten zetten moet ik zelf doen. Een bijrijder heb ik niet, mijn man doet hem wel eens als ik het echt niet red om zelf te gaan of als ik nachtdienst heb.
Ik red het net om 1 paard netjes te verzorgen, te rijden en naverzorgen maar loop altijd op de klok te kijken! Tijd voor andere dingen of uitjes is er bijna niet.
Heb nog een tijdje een 2e paard erbij gedaan maar dat lukte me echt niet! Daar heb ik dus helaas mee moeten stoppen.
Gelukkig rijdt mijn man ook en gaat hij vaak mee om te helpen of gewoon lekker te kletsen in de kantine anders zagen we elkaar wel heel weinig! Dus voor mij geen tweede paard..
We hebben geen kinderen, wel een hond, twee konijnen en kippen dus die vergen ook nog wel tijd natuurlijk
Ik zeg altijd paardrijden kost geld maar ook heel veel tijd!!..
Laatst bijgewerkt door eukje op 18-06-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:13

Hier ook een fulltime baan 36-40 uur. Vaak overwerk ook nog.
Ik heb 2 paarden. Met de ene (nu 17 en op weg naar pensioen) heb ik GP gereden tot een maand geleden ( niet op topniveau, maar wel erg veel trainen). Mijn jonge paard (11 inmiddels :)) gaat in augustus de GP dressuur in ( nu Midden Tour met veel winst).
Ook doe ik nog wat lesgeven ernaast.

Het is inderdaad enorm veel plannen, met soms om 6uur op stal om de eerste te rijden en te mesten, dan werken en vervolgens met de andere lessen en om half 1 's nachts thuis. Vooral veel brood en drinken mee.
Nu heb ik met mijn oudste paard recent zijn laatste wedstrijd gereden, waardoor hij nu minder werk doet en ik dus niet meer beide 5 dagen per week volop ( 1, 25uur) werk, maar hij nog maar 3 keer per week werk doet en een dagje overslaan niet zo erg is.

Oja, erg belangrijk, ze lopen de hele dag buiten ( winter en zomer) en staan alleen avond en nacht op stal.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:13

timokyana schreef:
Klinkt goed zooist, maar jij zit ook qua werk in de paarden toch?

Ik lees hier toch veel terug over bijrijders.

Als ZZP-er wel. Voor mijn baas ben ik elke dag 1,5 enkele reis onderweg naar Utrecht. Ben HRAdviseur.
Maar voor de rest bestaat mijn leven uit paard ja :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:15

timokyana schreef:
Heftig friesam!

Jenny; hoe heb je dit veranderd?

Ik ben terug gegaan naar een paard. Scheelde me veel tijd en geld. Ik vond het op een bepaald moment gewoon niet leuk meer. Alles zat zo strak in de planning. Ook omdat ik wel een beetje pietje precies ben en de beestjes en spullen er ook nog eens lekker bij wil hebben staan. Alles schoon en gewassen zeg maar.
Ik had gewoon geen tijd meer om eens spontaan een broodje te gaan eten met een vriendin. En in m'n huis was het altijd net niet helemaal bij met de schoonmaak. Maar ja al m'n geld zat in de hobby dus die schoonmaakster kon er niet meer af %)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:23

friesam schreef:
...en vriend die graag savonds een warme maaltijd heeft....

Weet hij dan niet waar het fornuis staat?

Als je beide de kost verdient moet je imho ook beide het huishouden doen. En een beetje vent draait anno 2014 toch zijn hand niet meer voor om om een lekker potje te koken of een wasje te draaien?

rienne

Re: Full time baan combineren met meerdere paarden.Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:27

Rex_Rolfo, mijn man doet dat alleen als ik hem dat opdraag (ja opdraag, als ik het vraag doet hij niks)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:31

Ik geloof dat ik hier mijn leven voor de komende paar jaar zie in jullie verhalen...
Mijn paard en 3 jarige die ik rijd staan 30km van huis. Ik rijd met mijn eigen paard Eventing en de 3 jarige gaat de dressuur in. Ik ben momenteel hard op zoek naar een baan, welke ik met mijn deeltijdstudie kan gaan combineren die in september start. Verder een eigen huishouden, vriend, stiefdochtertje, 3 honden en nog wat kippen en konijnen.
Ik zal ook ernstig moeten gaan plannen straks, en soms benauwd het me wel maar ergens heb ik ook wel zin om ervoor te gaan. Ik lees even mee!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:33

Ik werk in de nacht en dus ook licht onregelmatig. Heb gelukkig een fjord en een shet dus kwa beweging zit het wel goed (24/7 wei) Ze vragen weinig onderhoud en kan gerust 1 of meerdere dagen overslaan.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:34

Bijzonder dat we allemaal eigenlijk erg puzzelen om het voor elkaar te krijgen, de een dan wel wat meer dan de ander. Ik lees ook mee!

Zelf werk ik vijf dagen a zeven uur, door een chronische ziekte, doe fulltime het huishouden, doe de administratie van mijn partner zijn bedrijf en rij een paard.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:36

Rex_Rolfo schreef:
friesam schreef:
...en vriend die graag savonds een warme maaltijd heeft....

Weet hij dan niet waar het fornuis staat?

Als je beide de kost verdient moet je imho ook beide het huishouden doen. En een beetje vent draait anno 2014 toch zijn hand niet meer voor om om een lekker potje te koken of een wasje te draaien?

Helaas was en koken "kan die niet" helpt wel mee was ophangen of stofzuigen enz. Boodschappen kan die ook niet (zucht!!!)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:37

Ik werk dan niet voltijd meer. 3 dagen van 9 uur. En de andere dagen draaien om 2 kleine kinderen thuis met naar school brengen/halen en de ander loopt net. En dan is het huishouden, boodschappen enz doen. Ik heb 1 groot paard 168, dat is mijn hoofd rijpaard 1 pony 147 is mijn boscrosser aan het worden, en 1 mini shet 80cm voor als ik een paard mee pak. En een mini van 85cm die in het tuigje gaat lopen. En doe alles zelf inkopen voor de paarden, ruimen mest hooi regelen en leggen. Tja..dan blijft er vaak weinig tijd over om te rijden zelf. Bijrijder geprobeerd te vinden maar is lastig te krijgen hier. Veel paarden in de omgeving. in de zomer omdat het langer licht is kan ik wel iets en redelijk weer. En is het vaak beter later of heel vroeg te rijden want dan zijn er geen vliegbeesten. Maar in de winter staan ze vaak stil.

En ze staan dus regelmatig niets te doen terwijl ze allemaal best jong zijn. Dan heb je je droom aan huis en heb je weer tijd gebrek. Eerst was het ik heb geen geld om het waar te maken en had toen ook geen paard. Nu kan ik het allemaal en heb ik weer tijd tekort. HOewel ik dat nu meer en meer aan het maken ben voor alles. En dus keuzes maak om balans in het leven te krijgen. Ik leef om mijn rekeningen betaald te hebben en houd hopelijk wat over om leuke dingen te doen daarom werk ik.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:40

Het is maar net waar je je prioriteiten legt. De een zit liever dagelijks op zijn paard, de andere in een schoon huis. Ik kreeg veel last van "stress" door een onopgeruimd huis. Ik merkte dat als ik alles lekker opgeruimd en voor elkaar had, ik meer aankon. Ben dus gestopt met actief rijden en heb nu een paard wat het allemaal wel best vindt. Staat 24/7 buiten en als ik een keer maar 1x per week rijdt is het ook goed. Aai over der bol en even borstel en dat is al goed. Ik hecht erg veel waarde aan sociale contacten. Eet elke week bij mijn beste vriendin mee om bij te kletsen en met de vriendengroep doen we elke maand wat leuks. En tussendoor ga ik ook graag nog op visite etc. Voor mij zou een leven met alleen paard ook geen optie zijn... Dat weet ik wel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:43

Ik werk fulltime in 4 dagen. Ook horeca, dan begin ik om 12 en 13 dus dan kan ik alles hiervoor doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:44

Ik heb mijn werk en paard dicht bij huis, dit was voornamelijk voorheen het grootste knelpunt. Toen ik nog in Amsterdam woonde zat m'n paard op 35min. reisafstand enkele reis en mijn werk op 45 min. reisafstand enkele reis. Tel daarbij op dat ik geen parkeervergunning had, dus m'n auto buiten de stad moest parkeren en nog een stuk moest fietsen of lopen en m'n hele planning liep in de soep.

Zowel paardlief als ik zijn verhuisd, paard staat op 5 min. afstand, werk op 20 minuten. Ik heb eigenlijk het hele huishouden op me + koken en boodschappen doen en ik werk 5 dagen, waarvan ik 4 om 15.00u klaar ben maar 1 pas om 21.00u. Die dag is mijn paard vrij (staat in een paddock met inloopstal en wei etc.).

Mijn dagen zien er als volgt uit: 6.45 wekker, 8.15 op werk. 15.00 klaar, naar huis, wasje opzetten, omkleden, naar m'n paard, rijden, verzorgen, mesten etc, 18.00u naar huis, eten koken, wasje ophangen, keuken opruimen etc. Meestal ben ik om 20.30u/21.00u klaar en kan ik met m'n partner een serie kijken, nog even bokken of iets anders doen.

2 dingen, het fijnste is dat ik op m'n werk om 15.00u klaar ben, zodat ik 's avonds nog ruimte heb voor m'n partner en/of sociaal leven. Ander fijn ding is dat ik zowel m'n werk als m'n paard dicht bij huis heb, dit scheelt me zoveel verloren uurtjes…

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:46

Ik heb gedeeltelijk mijn sociale leven op stal waar mijn 1e paard staat. Veel vriendinnen en leeftijdsgenoten.

Mijn vriend gaat wel vaker mee naar de paarden (1 is van hem maar hij rijdt alleen op zondag een buitenrit)

Dus 36 uur werken, bijna complete huishouden (op af en toe stofzuigen of was ophangen na) en 4 paarden te verzorgen, waarvan 2 de volledige verzorging op mij aan komt en een kwakkelende gezondheid dus ook nog vaak naar het ziekenhuis (laatste maand 12 afspraken) ja ik ben best wel moe en mijn huis is voor het oog schoon maar zou ik liever nog wat schoner hebben.
En bijv vanavond geen tijd om eten te koken of te eten, 5 uur klaar met werken, paarden lopen in verkeerde wei belde eigenaar net dus na het werk gelijk daar naar toe, dan thuis omkleden en naar mijn paard voor een intensieve les.

Ik werk als accountmanager met veel kilometers

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:54

rienne schreef:
Rex_Rolfo, mijn man doet dat alleen als ik hem dat opdraag (ja opdraag, als ik het vraag doet hij niks)

friesam schreef:
Helaas was en koken "kan die niet" helpt wel mee was ophangen of stofzuigen enz. Boodschappen kan die ook niet (zucht!!!)

Tja, als die kerels er zo makkelijk mee wegkomen kan ik ze eigenlijk geen ongelijk geven :Y)
Pb even e-mail adres of telefoonnummer, kan ik ze om tips vragen }>

Bij ons werkt het het makkelijkste als er een vaste verdeling is. Sommige taken doen we om de beurt: op bepaalde dagen kook ik, de andere dagen van de week m'n vrouw. Andere dingen doet één van ons. De één raakt bijna nooit een stofzuiger aan, de ander weet niet dat er een wasmachine in de bijkeuken staat. Maar zo is de grote taak "huishouden" wel verdeeld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:55

1 paard op een goed pension, niet te ver weg van je thuis. Dat is eigenlijk het enige wat heel gemakkelijk gaat. Van zodra het meer wordt, ben je continu aan het puzzelen en plannen.
Ik merk het nu ook. Ik heb jarenlang paarden gereden en verzorgd. Zo was ik verantwoordelijk voor de volledige zorg van 4 (jonge en niet ingereden) paarden en reed ik ook nog gemiddeld een vijftal paarden bij op 3 verschillende adressen. Ik had het geluk dat ik niet de hoofdverantwoordelijk was voor het huishouden, want anders zou het gewoon niet gegaan zijn. Gewoon niet. En stukje bij beetje heb ik moeten afbouwen, want zoals hier al veel gezegd werd, je verliest daadwerkelijk het plezier erin. Het wordt een opgave. Van zodra ik op paard nummer 1 zat, keek ik op de klok want paard nummer 2 (die dan op een andere plek stond) moest toch ook echt gereden worden.

Ik heb het nu kunnen terugschroeven naar alleen mijn paard die op pension staat en een shetlandertje die op een wei 100m van mijn huis staat. En weet je? Ook al heb ik nu veel meer ademruimte dan vroeger, sommige dagen is zelfs dat shetje er te veel aan. Het was altijd mijn droom om paarden aan huis te hebben, maar nu ik een goed pension gevonden heb, met mensen die ik 100% vertrouw, weet ik niet meer zo zeker of ik dat wel wil.
Laatst bijgewerkt door Gini op 18-06-14 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:56

Reden voor ons om in te krimpen. Nu heerlijk weer genieten van 1 paard ( en shetlander maar die staat er alleen als gezelschap, dus hoeft niet gereden te worden).

Naast gezondheid was het vooral zo dat het plezier eraf was. Ben ook een enorme Pietje precies met alles en als je dan voor je gevoel je paarden maar half kunt doen omdat je geen tijd hebt schiet dat niet op.
Het kost ook nog eens een vermogen. En ik denk dat de stress ook niet goed voor je gezondheid is, dus je komt in een soort cirkel terecht.

Waar ik achter gekomen ben is dat je met 1 paard net zoveel of eigenlijk veel meer plezier kunt hebben. Af en toe een wedstrijdje, lessen, heerlijk de tijd hebben om 1,5 uur een buitenrit te maken. Vooral het niet meer constant op de klok kijken is heerlijk. En het feit dat je tijd hebt om gezellig even wat te drinken na het rijden of lessen en niet gelijk weer door moet is ook wel gezellig :)

En bijkomend voordeel, kan nu ook eens een paar dagen op vakantie met mijn paard. Voorheen gingen er dan drie paarden mee, wat natuurlijk helemaal geen vakantie meer is dan...

Als je er middenin zit hebt je het niet zo in de gaten maar als ik er nu op terug kijk wil ik echt nooit meer meerdere paarden. Het was gekkenwerk, van s ochtends vroeg tot s avonds laat, altijd haasten.

Enige waar ik nu nog wel een beetje mee zit, is dat doordat mijn paard aan huis staat ik dus wel aan zo'n 6 voerbeurten per dag vastzit. Gelukkig kunnen we dat onderling goed regelen, maar als we een dagje of middagje weg willen is het nog weleens een gedoe. Ik overweeg dus om in de toekomst een voermachientje voor zulke dagen aan te schaffen voor het krachtvoer. Ruwvoer is niet zo'n probleem.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:00

Die investering zal je echt wel blij van worden denk ik. En niet alleen voor de dagen dat je weg bent. Ook in je dagelijkse ritme geeft dat een hoop rust.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:02

Sinds ik onregelmatig werk en veel dichter bij huis kan ik met een beetje plannen mijn paarden prima doen.
Vorig jaar had ik een uur reistijd (enkele reis) naar mijn werk en dat brak mij op.Dan was ik pas 19.00uur thuis, honden uitlaten,koken en dan nog naar stal. Dat ging niet goed. Nu kan ik veel vanuit huis werken en de locatie waar ik heen moet is om de hoek (20min) heerlijk. Ik heb 2 honden een papegaai en 2 paarden. Ik woon op mezelf en heb ook nog een vriend. Beetje plannen, ik rij 5 dagen per week beiden paarden en een dag longeren. Meestal zijn ze op maandag vrij, dan is het erg druk ivm de uren boeken etc.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:03

@ Rex Rolfo, heb jij geen tips hoe ik mn vent toch zelfstandig huishoudelijke klusjes kan laten doen?

Hij is vaak om 4 uur thuis en gaat dan gelijk op de bank zitten. Geen booschappen of eten klaar als ik terug kom.. Snapt ie na 5 jaar nog steeds niet.

Of ik moet gewoon opzoek naar een andere vent die niet verwend is door zn moeder :P

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:03

Jennyj01 schreef:
Die investering zal je echt wel blij van worden denk ik. En niet alleen voor de dagen dat je weg bent. Ook in je dagelijkse ritme geeft dat een hoop rust.

Dat denk ik ook :)
Heb jij ervaring met zo'n machientje? Heb er weleens een voorbij zien komen op internet en het lijkt me echt heel handig. Ben alleen bang dat paardlief hem sloopt... Of dat er een storing in komt en de hele machine in een keer leeg valt in de voerbak :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:07

MarjanB schreef:
@ Rex Rolfo, heb jij geen tips hoe ik mn vent toch zelfstandig huishoudelijke klusjes kan laten doen?

Hij is vaak om 4 uur thuis en gaat dan gelijk op de bank zitten. Geen booschappen of eten klaar als ik terug kom.. Snapt ie na 5 jaar nog steeds niet.

Of ik moet gewoon opzoek naar een andere vent die niet verwend is door zn moeder :P

Hier het zelfde probleem als hij klaar is op de bank en discovery aan.

Ook verwend door zijn moeder.

Ik ik dan een uur later klaar, race van mijn werk door naar de supermarkt, kom thuis ruim boodschappen op kook eten, ruim de afwas op kleed me om en naar de paarden. Kom ik half 10 thuis nog op de bank en discovery -:(-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:09

Een vent die helemaal niets doet, zou ik dus ook geen rekening mee houden. Dan zorg ik dat mijn planning voor mij uitkomt. Wilt dat zeggen dat ik pas om 20 u of later kan koken, dan moet die het daar maar mee doen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:14

Ik maak ongeveer 40 uur stage per week nu, daarnaast nog regelmatig lesgeven/lesdagen en op dit moment enkele paarden in training...

S'ochtends vroeg mesten/voeren, daarna stage/werk, s'avonds weer mesten voeren en trainen (of s'ochtends al trainen), zijn lange pittige dagen maarja :)

Als het écht niet haalbaar is heb ik mijn zusje die even kan voeren/mesten zodat ik toch tijd in training kan stoppen :)