Van 2 H/V naar 3 Gymnasium?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Re: Van 2 H/V naar 3 Gymnasium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:00

Dat is echt geen doen, ik ben hv1 naar gymnasium 2 gegaan en dat was al heel stevig werken. Om twee jaar Latijn en één jaar Grieks in te halen zul je toch echt belachelijk goed moeten zijn, en dan zou je waarschijnlijk wel meteen gymnasiumadvies hadden gekregen.

Uiteindelijke zie je trouwens niks meer terug van het verschil tussen atheneum en gymnasium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:02

demo_love schreef:
Dat is echt geen doen, ik ben hv1 naar gymnasium 2 gegaan en dat was al heel stevig werken. Om twee jaar Latijn en één jaar Grieks in te halen zul je toch echt belachelijk goed moeten zijn, en dan zou je waarschijnlijk wel meteen gymnasiumadvies hadden gekregen.

Uiteindelijke zie je trouwens niks meer terug van het verschil tussen atheneum en gymnasium.
Het verschil is er wel en dat zul je ook zien. ;) Maar hé, het is niet persé nodig. Maar het verschil is er wél. :P

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:04

Deetjeeuh schreef:
demo_love schreef:

Het verschil is er wel en dat zul je ook zien. ;) Maar hé, het is niet persé nodig. Maar het verschil is er wél. :P

Idd, in denkniveau is er wel een redelijk groot verschil, omdat je veel gedetailleerder moet werken, maar ik bedoelde meer op je diploma. Er staat gewoon groot VWO op, met daaronder in kleine letters gymnasium. Op m'n CV zou ik wel altijd zetten dat ik het gymnasium heb afgerond, maar of daar nou echt op geselecteerd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:07

demo_love schreef:
Deetjeeuh schreef:

Idd, in denkniveau is er wel een redelijk groot verschil, omdat je veel gedetailleerder moet werken, maar ik bedoelde meer op je diploma. Er staat gewoon groot VWO op, met daaronder in kleine letters gymnasium. Op m'n CV zou ik wel altijd zetten dat ik het gymnasium heb afgerond, maar of daar nou echt op geselecteerd wordt?

Nou ja, daar heb ik niet bepaald ervaring mee en/of weet ik niet heel veel van. Maar gezien er verschil zit in denkniveau, het tempo, kennis van teksten etc. denk ik dat daar wel op geselecteerd (kan) worden. :P Maar dat ligt dan wel weer aan het soort opleiding haha.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:08

NikkiEnJij schreef:
Nee, dat gaat 'm dan niet worden. Latijn en Grieks leken me handig als ik de medische richting wou doen, maar om zoveel in te halen voor iets dat 'handig' is, is me iets te veel.

Lijkt mij een slimme beslissing. Denk je trouwens bij 'medische richting' ook daadwerkelijk aan Geneeskunde als studie?

Dan komt daar nog bij dat Geneeskunde niet gemakkelijk is om in te komen, maar het wordt wel makkelijker als je hogere cijfers en dus een hoger eindgemiddelde hebt uiteindelijk. Dan zou ik zeggen; het is slimmer om dan in te zetten op goeie cijfers halen op het VWO/atheneum, juiste profiel kiezen en daar je tijd in stoppen! :)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:09

@Hanmar
Meer richting Dier geneeskunde, dierenarts lijkt me erg leuk ('T klinkt heel cliché, k weet het :+ )
Ja, das waar!

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:10

Deetjeeuh schreef:
demo_love schreef:

Is er echt een verschil tussen Atheneum en Gymnasium? Ik dacht dat je alleen Grieks en Latijn extra kreeg...

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:12

demo_love schreef:

Ik had de NIO toets met hoofdpijn gedaan met als uitkomst kader en ze hadden me VMBO-tl als advies gegeven, dus laat dat advies maar achterwege :+ Was sws een hele slecht basisschool..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:13

NikkiEnJij schreef:
Is er echt een verschil tussen Atheneum en Gymnasium? Ik dacht dat je alleen Grieks en Latijn extra kreeg...

Het verschil is ook alleen Latijn en/of Grieks. Ik heb zelf dit jaar examen gedaan (Gymnasium met Grieks), in de eerste klas deed ik havo/vwo (mocht niet naar vwo van de basisschool, heel dom want ik heb zo'n poedersuiker jaar gehad in de eerste := ). Geloof me, Latijn en Grieks zijn niet makkelijk. Ik heb Latijn laten vallen en ben door gegaan met Grieks.. Omdat ik geen Frans/Duits wilde. Het is de laatste jaren echt hard werken geweest..

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:14

Geryon schreef:
NikkiEnJij schreef:
Hmmm, daar was ik al bang voor... Ik zou graag Grieks en Latijn erbij willen, omdat de medische richting mij heel interessant lijkt. Op zich liggen talen me wel. Zijn Latijn en Grieks hele ingewikkelde talen?

Latijn vond ik de eerste jaren makkelijk, maar toen er zoveel werkwoordsvormen enzo erbij kwamen ging het fout.. Bij grieks ging het eigenlijk meteen al fout, stomme alfabet. :+

Haha precies dit dus! Ik doe nu een medische hbo studie (verpleegkunde) maar om nou te zeggen dat ik profijt heb van het feit dat ik latijn heb gehad.. misschien minimaal maar om er dan zoveel moeote voor te doen zou ik zeggen ga lekker atheneum doen en thuiscursus latijn ofzo :)

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:21

Ik zou heel heel diep nadenken voordat je besluit om Latijn en Grieks te gaan doen..
Ik zit nu in de derde van het gym en kijk uit naar het moment dat ik een van de twee kan laten vallen. Het zijn zonder enige twijfel mijn allermoeilijkste vakken, en in de derde zijn ze ook nog eens een heel stuk moeilijker dan in de eerste en de tweede. In een les zit gewoon ontzettend veel grammatica die ook nog eens ontzettend moeilijk is. Verder telt alle stof bij de klassieke talen zich op, wat inhoudt dat ik laatst een proefwerk tot en met les 26 heb gehad, wat voor jou dus zou betekenen dat je in je zomervakantie álle woorden en grammatica die je tot nu toe gehad zou moeten hebben moet inhalen. En dat zijn er veel, echt heel veel.

Voor geneeskunde heb je ook geen klassieke talen nodig, als ik me niet vergis is er maar een studie waarvoor je ze nodig hebt, en dat is, jawel, de studie 'klassieke talen' zelf. :')

Er is niet veel verschil tussen het VWO en het Gymnasium, maar wel wat. Om mee te beginnen heb je dus grieks en latijn, maar omdat dat (in de derde) 6 uur extra les per week is, heb je ook minder uren voor je andere vakken. Zo heb ik bijvoorbeeld vorig jaar een uur minder wiskunde gehad, en zo snoepen ze van meerdere vakken wat af. En, ik weet niet in hoeverre het waar is, maar toen ik met mijn mentor sprak over het verschil tussen VWO en het gym, zei zij dat ze, toen ze zelf afzakte van het gym naar het atheneum, alles opeens veel makkelijker vond, en zelfs voldoendes haalde voor wiskunde waar ze extreem slecht in was. Maar dat zal ook wel een de school liggen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:24

Minder uren voor andere vakken? Hier echt niet hoor :n Je hebt als Gymnasiast gewoon meer uur les in de week dan een Atheneum leerling. In de bovenbouw wordt dat anders door de vakkenpakketten, maar in de onderbouw is het gewoon: Vwo + Grieks + Latijn = Gymnasium = Meer lesuren in een week

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:24

wat ze zeggen als verschil is dat je vaak bij vwo nog uitleg krijgt over bijvoorbeeld sommen. maar dat je bij gymnasium gewoon de sommen moet gaan maken zinder uitleg. echter verschild dit per leraar en per school. je hebt leraren die op de havo ook al geen uitleg geven over sommen. terwijl er zat leraren op het gymnasium die die dat gewoon als deel van hun vak zien en daarom altijd uitleg zullen geven.

je krijgt op gymnasium dus niets extra's maar soms kan het daardoor wel lastiger zijn.

naar mijn mening is het een wijze beslissing van jou om het niet te doen. uiteindelijk kijken vervolgopleidingen naar je cijfers, en niet naar het fijt of je gym. hebt gedaan. liever cum-laude (geen idee hoe je het schrijft :P ) slagen op het vwo, dan met allemaal zesjes op het gym.!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:26

Inderdaad het vele malen meer moeten doen in dezelfde tijd is toch echt wel iets wat je moet kunnen! Minder uitleg voor andere vakken, meer huiswerk, meer toetsen, meer leren, meer verslagen etc. Alles wordt veel meer werk! Nu moet ik bekennen dat ik door grieks en latijn andere dingen wel makkelijker worden, maar dat geluk moet je dan maar net hebben. :P Evenals dat bereid moet zijn andere vakken te laten vallen. Zo heb ik maar een half jaar drama en muziek gehad, en maar één uur handvaardigheid in de week ipv 2 etc. :Y) Gelukkig liggen deze vakken mijn niet, maar misschien jou wel. :P

Ghostattack. Je krijgt wél minder uren. :j 2 uren in de week minder aan andere vakken + 2 uren extra. ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:28

jumerenik schreef:
uiteindelijk kijken vervolgopleidingen naar je cijfers, en niet naar het fijt of je gym. hebt gedaan. liever cum-laude (geen idee hoe je het schrijft :P ) slagen op het vwo, dan met allemaal zesjes op het gym.!!

Niet alle opleidingen. Er wordt tegenwoordig best weinig gekeken naar cijfers. Het gaat er vaak meer om dat je een diploma hebt, dan dat je cum laude geslaagd bent. Ik spreek hier dan niet over studies als Geneeskunde, want die kijken er wél naar.

Ik denk dat voor TS het makkelijkste is om Atheneum te gaan doen, het papiertje dat je aan het eind krijgt is hetzelfde waard alleen staat er dan Atheneum op in plaats van Gymnasium.

@Deetjeeuh: Hier op school niet hoor. Ik heb zelf Gymnasium gedaan, maar had gewoon meer lesuren :=
Kan me niet herinneren dat ik ooit minder lesuren heb gehad :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:31

Oh, wij hebben een gemengde klas. Dus ik weet wat er bij mijn vriendinnen qua uren zijn die geen gymnasium doen.
Grieks: Frans
Grieks: Handvaardigheid
Latijn: Muziek
Latijn: Niets
Linkerkolom voor gymnasten, rechter voor VWO'ers. Wij misschien dus 3 uren en hebben er maar één extra. Vorig jaar waren dit de vakken Frans, Nederlands en wiskunde.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:32

Ghostattack schreef:
jumerenik schreef:
uiteindelijk kijken vervolgopleidingen naar je cijfers, en niet naar het fijt of je gym. hebt gedaan. liever cum-laude (geen idee hoe je het schrijft :P ) slagen op het vwo, dan met allemaal zesjes op het gym.!!

Niet alle opleidingen. Er wordt tegenwoordig best weinig gekeken naar cijfers. Het gaat er vaak meer om dat je een diploma hebt, dan dat je cum laude geslaagd bent. Ik spreek hier dan niet over studies als Geneeskunde, want die kijken er wél naar.

Ik denk dat voor TS het makkelijkste is om Atheneum te gaan doen, het papiertje dat je aan het eind krijgt is hetzelfde waard alleen staat er dan Atheneum op in plaats van Gymnasium.

@Deetjeeuh: Hier op school niet hoor. Ik heb zelf Gymnasium gedaan, maar had gewoon meer lesuren :=
Kan me niet herinneren dat ik ooit minder lesuren heb gehad :n

hierbij bedoelde ik dus geneeskunde. en dierengeneeskunde wat ts wil gaan doen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:34

Deetjeeuh schreef:
Oh, wij hebben een gemengde klas. Dus ik weet wat er bij mijn vriendinnen qua uren zijn die geen gymnasium doen.
Linkerkolom voor gymnasten, rechter voor VWO'ers. Wij misschien dus 3 uren en hebben er maar één extra. Vorig jaar waren dit de vakken Frans, Nederlands en wiskunde.

Wat ik me kan herinneren, maar het is 4 jaar geleden voor mij, hadden wij Gymnasiasten gewoon meer uur in de week. Iedereen had dezelfde vakken en wij hadden er nog Grieks en Latijn bovenop. Ik zat wel in een Gymnasium klas, dus niet gemengd. Maar weet bijna 100% zeker dat ik echt veel meer uur had dan anderen.. En dat is ongeveer altijd zo gebleven.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:35

Ik heb wel eens gehoord dat je voor een medische studie niet perse Latijns en Grieks nodig hebt.
Alleen als je theologie gaat studeren is het handig.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:37

Ooh dat wist ik niet...
Ik ga gewoon als het VWO advies wordt, atheneum doen :)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:38

ik doe zelf tweetalig vwo. en heb dus meedere uren engels. ik had die uren gewoon meer.

een vriendin doet gym. en die heeft hetzelfde als ik. (andere school)

wat ik teminste dan merk is dat nooirmale kinderen verplicht een porjectdag moeten doen. en wij vrije keuze hebben of we dat willen doen. anders hebben we een dag vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:39

Ghostattack schreef:
Deetjeeuh schreef:

Wat ik me kan herinneren, maar het is 4 jaar geleden voor mij, hadden wij Gymnasiasten gewoon meer uur in de week. Iedereen had dezelfde vakken en wij hadden er nog Grieks en Latijn bovenop. Ik zat wel in een Gymnasium klas, dus niet gemengd. Maar weet bijna 100% zeker dat ik echt veel meer uur had dan anderen.. En dat is ongeveer altijd zo gebleven.

Naja, wellicht verschilt dat per school. :P Ik heb geen idee, maar zo is het bij ons in ieder geval. Je kan niet veel meer uren hebben in de week dan andere scholieren. Dat worden onmogelijk lange dagen.. Stel ik zou dezelfde uren hebben plus grieks en latijn. Dan zou ik dus nu al 7-8-8-6-7 hebben qua uren. Volgend jaar komen daar nog meer uren bij etc. :P

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:41

Ik hoop dat je Vwo advies krijgt :)

Ik moet zeggen dat ik geen fl*kker heb gehad aan Grieks/Latijn :') Heel misschien een klein beetje bij dingen herkennen in andere vakken, maar verder echt niet. Toch heb ik er geen spijt van gehad :P Ik vond zelf Gymnasium gewoon leuker staan op het papiertje en ik wilde geen Frans of Duits, dus de keuze was voor mij erg makkelijk. Wij hadden trouwens elk jaar een Gymnasiumdag, georganiseerd door de klassieke talen docenten. Dat deden ze omdat ze dacht dat wij dat wel leuk vonden :j

Niet dus :')

Deetjeeuh schreef:
Naja, wellicht verschilt dat per school. :P Ik heb geen idee, maar zo is het bij ons in ieder geval. Je kan niet veel meer uren hebben in de week dan andere scholieren. Dat worden onmogelijk lange dagen.. Stel ik zou dezelfde uren hebben plus grieks en latijn. Dan zou ik dus nu al 7-8-8-6-7 hebben qua uren. Volgend jaar komen daar nog meer uren bij etc. :P

Ik heb in de derde roosters gehad die bijna vierkant waren. Gerust vier dagen in de week tot het 8e uur. Weinig eerste uren vrij. Leuk was het niet nee :+ Bij ons verandert het aantal uren voor een vak wel per jaar soms, maar ik heb echt wel meer uren gedraaid dan de gemiddelde scholier :')

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:43

Deetjeeuh schreef:
Ghostattack schreef:
[quote="Deetje

Naja, wellicht verschilt dat per school. :P Ik heb geen idee, maar zo is het bij ons in ieder geval. Je kan niet veel meer uren hebben in de week dan andere scholieren. Dat worden onmogelijk lange dagen.. Stel ik zou dezelfde uren hebben plus grieks en latijn. Dan zou ik dus nu al 7-8-8-6-7 hebben qua uren. Volgend jaar komen daar nog meer uren bij etc. :P[/quote]

dat zijn ongeveer de uren die ik nu heb. is niet onmogelijk lang hoor!!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:44

Bij ons op het VWO was het precies gelijk: gym of Atheneum. Wanneer de gymnasiasten Grieks of Latijn hadden hadden wij een ander vak. Soms waren zij wel een uur later uit, namelijk de mensen die Grieks én Latijn hadden.