Kvk, voor en nadelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paardennamen

Re: Kvk, voor en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:11

Als je gebruik maakt van de kleine ondernemersregeling mag je geen btw-facturen uitschrijven, kun je geen btw terug vragen, maar hoef je dus ook geen btw te betalen.

Via deze link kun je alles vinden over deze regeling: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... sregeling/

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 23:28

Dit is toch enkel als ik minder verdien dan € 1.345 toch? Anders wel toch? Alleen met korting als k het goed lees

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:32

Nee, dat bedrag is de grens van je omzet-btw :) Dus de btw die je zou moeten betalen op jaarbasis. Dus de btw van de spullen die je verkoopt minus de btw van de spullen die je inkoopt, bijvoorbeeld.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 23:36

Ik bedoel als ik meer verdien dan dat bedrag, maar nog wel onder de kleine ondernemers val, dan kan ik toch wel btw terug vorderen en betalen uiteraard? Begrijp ik dat dan goed?

Want als ik geen facturen kan uitschrijven zie ik het nut van kvk voor mij niet in. Dan kan ik het ook optellen bij me aangifte.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:48

Nee, dan moet je de kleine ondernemersregeling stop zetten.

En deze regeling heeft niks te maken met de KvK. De belastingdienst en de KvK zijn twee los van elkaar staande instituten, dus haal ze niet door elkaar :)

Facturen hebben dus ook niks met de KvK te maken, je moet hoogstens je KvK-nummer op de factuur zetten als je ingeschreven bent.

Inschrijven bij de KvK kan het voordeel bieden dat je tegen gereduceerd tarief aan cursussen deel kunt nemen, kunt netwerken en je kunt gebruik maken van hun kennis.
Als je nog twijfelt of je je in moet schrijven, kijk dan eens hier: http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzig ... schrijven/

Wel is het zo, dat wanneer je je ingeschreven hebt, ook een BTW-nummer toegewezen krijgt; deze heeft dan weer wél met de belastingdienst te maken. Hierbij gaat het namelijk om je BTW.

Maar verdiep je eens in de stof die je al gekregen hebt en zoek nog wat verder. Bel desnoods de KvK, zij kunnen met al je vragen helpen.

Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:28

Ik sta wel ingeschreven bij de kvk en dus ook bij de belastingdienst, hoewel dat momenteel niet erg nodig is. :o Maar ik vind het wel prima zo. Ja het is wel wat meer gedoe omdat je alles goed moet bijhouden en zit met BTW, en ik zowel het hoge als lage btw tarief moet aanhouden voor de verrichte diensten. Anderzijds gaat het aangifte via internet doen heel gemakkelijk en ik heb er tot nu toe eigenlijk geen geld aan verloren omdat ik ook nog veel investeringen doe en je deze btw weer mag terug vragen. Ik heb ook nog niemand van de belastingdienst op bezoek gehad maar dat is denk ik ook eerder als je een wat groter bedrijf hebt want ik heb soms gewoon heel weinig om aan te geven. Het voordeel van inschrijven bij de KVK is dat je dan direct automatisch bij de belastingdienst wordt aangemeld en je krijgt alle info vanzelf! Eigenlijk is het best simpel alleen wel wat leeswerk maar daar worstel je je wel doorheen. :P Ik vind het wel duidelijk in ieder geval. En voor vragen kun je altijd bellen. :)

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:25

briitje schreef:
Djonah schreef:
Als je onder het bedrag valt (het bedrag wat je volgens mij noemt) val je onder die kleine ondernemersregeling. Dit houdt in dat je geen BTW administratie hoeft bij te houden. Je kan dus geen geld terug vorderen van de belastingdienst of moeten betalen aan de fiscus. Je bent als het ware eindgebruiker van de goederen.

edit:

Tips: Kijk naar de startersaftrekken en andere mogelijke 'sponseringen' (subsidies) vanuit de fiscus en/of gemeente.

Schiet ineens een vraag te binnen.

Ik lever ook aan bedrijven. Kunnen deze bedrijven hun btw dan wel terug vorderen? Als ik het eigenlijk ook niet afdraag doordat ik onder een kleine onderneming val. Kan ik dan wel factuur met btw bon maken? Want dit is 1 van de redenen waarom ik een me zou willen inschrijven bij kvk

Download de brochure kleine ondernemersregeling van de belastingdienst. Ik ga ervan uit dat daar meer informatie in staat.