Volgend jaar geen pakket zonder wiskunde meer op havo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dirndl

Re: Volgend jaar geen pakket zonder wiskunde meer op havo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:48

Succes, ik hoop dat je over mag!

Maar toch vind ik het ontzettend goed dat iedereen wiskunde moet doen, hoe moeilijk ze het misschien ook vinden. Het analytisch leren denken, verbanden leren zien, etc. leer je nou eenmaal bij weinig andere vakken. Ook al zul je misschien niet meer direct getalletjes gebruiken in je latere carrière, indirect zul je een wiskunde basis altijd nodig hebben. Dus bekijk het misschien zo, ook als je niet overgaat, je doet jezelf voor later een plezier :) En probeer misschien een keer een andere bijlesdocent uit? Niet iedere manier van uitleggen, hoe succesvol ook voor een ander, hoeft voor jou te werken. Ik heb zelf ook altijd wiskunde bijles gegeven, en heb gemerkt op hoe ontzettend veel verschillende manieren mensen wiskunde leren.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:54

Ik heb zelf ook geen wiskunde gehad en buiten dat ik minder keus heb in studies merk ik er eigenlijk geen nadelen van, al is het natuurlijk altijd beter om het wel te kunnen!

Niet op alle scholen kan er trouwens voor wiskunde C worden gekozen.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:12

ynskek schreef:
Welke regio kom je vandaan? Het kan ook zijn dat de manier van uitleggen van je bijles docent niet helemaal bij jou past...

Ik kom uit Hoogeveen (drenthe)
Ik denk op zich wel dat de manier waarop mijn bijles leraar het uitlegt goed is want ik snap er al veel meer van als hij het uitlegt dan als mijn leraar op school het uitlegt..

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:14

Mirjam79 schreef:
Misschien wel een hele vervelende vraag, maar hoe zit het dan met mensen die dyslectie hebben. Die moeten toch wel Nederlands blijven doen?
Ik hoop dat de docenten je dilemma snappen en je het voordeel van de twijfel geven, zodat je gewoon over gaat naar volgend jaar. Blijven duimen dat je met de hakken over de sloot gaat +:)+

Ja dat vind ik inderdaad ook erg naar voor mensen met dyslexie. Ze moeten perse engels en nederlands doen, 2 vakken waar mensen met dyslexie waarschijnlijk erg veel moeite mee hebben.
Maar voor mij zou het wel een uitkomst zijn als ik wiskunde wel zou kunnen laten vallen! :)
En ik hoop ook heel erg dat ik wel over mag!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:17

Sem_ schreef:
Ik heb zelf ook geen wiskunde gehad en buiten dat ik minder keus heb in studies merk ik er eigenlijk geen nadelen van, al is het natuurlijk altijd beter om het wel te kunnen!

Niet op alle scholen kan er trouwens voor wiskunde C worden gekozen.

Bij ons op school kan ook wiskunde C worden gekozen.
En het kan dan misschien wel heel erg handig zijn voor later, maar ik weet gewoon zeker dat als ik examen zou moeten doen in wiskunde op havo niveau dat ik het niet ga halen. Dus dan heb ik liever een havo diploma zonder wiskunde, dan geen diploma,, :j toch bedankt voor het reageren dirndl!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:10

TS, ik bedoelde het ook helemaal niet vervelend naar jou toe hoor, ik hoop voor je dat je gewoon over kunt zodat je geen wiskunde hoeft te doen.

Maar ik heb inmiddels zo veel kinderen/jongeren gezien die echt ZEKER dachten te weten dat ze het niet zouden halen, maar met geduld, en iemand die 100% in ze gelooft, en kan uitleggen.. dan kun je bijna alles aanleren. Ik zou willen dat ik in NL woonde zodat ik je zelf kon helpen met uitleg :=

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:19

Ik weet hoe het is en ga ook zeker hard voor je duimen!

Drie en een half jaar lang heb ik onwijs gezwoegd op wiskunde. Het hoogste wat ik ooit stond was 5,8, maar dat was eigenlijk puur omdat ik een docent had die alles onwijs goed uitlegde. Dat was op VWO. Helaas lukte het met in het 3e jaar niet meer en ben ik met een 3,9 (+ een 4 voor natuurkunde) afgestroomd. Op de HAVO met volle moed begonnen met Wiskunde A.
Helaas was mijn eerste cijfer al direct een 3,6. Mijn school is toen heel snel in actie gekomen en heeft een goede tutor/bijles voor me geregeld. Helaas hielp dat ook niet voor mij. Naar mijn idee had ik een onwijs goed proefwerk gemaakt, maar helaas was het cijfer een 4,5.
Onder het mom "je moet niet zakken op wiskunde" heb ik dus ook samen met mijn mentor besloten om wiskunde te laten vallen en voor een ander vak te gaan.

Het bevalt onwijs goed! Ik hoop dus ook voor jou heel erg dat je over mag zodat ook jij met een HAVO diploma rond mag lopen straks, zonder wiskunde. ;)

Lastig ook met dyscalculie! Ben er zelf nooit op getest, maar als ik zo op internet de kenmerken lees herken ik er behoorlijk wat dingen in. :o

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:59

Ik heb zelf ook dyscalculie, in een best wel erge vorm.
Maar een goede bijlesdocent doet wonderen, het is wel belangrijk dat diegene ervaring heeft met dyscalculie en hoe de stof anders kan worden overgebracht, zonder die kennis heeft bijles weinig zin is mijn ervaring. Daarnaast is zelf dagelijks oefenen heel belangrijk. Ook had ik extra tentamentijd en zat ik in een rustiger lokaal, zo lukte het me om wiskunde op het HBO te doen. Ik was super blij met een 5,5 en een 6. Het gaat jou ook lukken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:29

Komt er nog een toetsweek aan? Dan even héel hard je best doen voor een goed cijfer om desnoods je cijfer nog naar een 4,5 te krijgen = een 5.

Daarnaast zou ik even met je mentor gaan praten en vragen of hij/zij misschien tijdens het gesprek voor jou overlating uit kan leggen dat jij last hebt van dyscalculie en daardoor een 4 voor wiskunde staat.

Verder is de tip hierboven ook wel slim mocht je niet over mogen, zoek iemand die ervaring heeft met mensen met dyscalculie, deze kan je waarschijnlijk op een andere manier dingen uitleggen/leren waardoor je het wel gaat snappen en zo dus je sommen kunt maken, óok op je examen.

Sowieso niet gaat zeggen dat je het niet kunt, gemotiveerd blijven en in ieder geval je best doen! Ik ben al het hele jaar m'n best aan het doen voor natuurkunde, steeds een 5.4 gehaald voor m'n toetsweken, ondanks het vele oefenen, maar toch motiveer ik mezelf om elke periode weer te streven naar een 6. En vandaag toevallig een 6,7 gehaald, het kan dus echt als je je best er maar voor doet en je volledig inzet. Niets is onmogelijk. ;)

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:32

Ik was ook een wiskundige ramp, maar had het wel nodig voor de studie die ik wilde gaan volgen. Ik heb zelf bijles gevraagd voor wiskunde, ook omdat ik bij natuurkunde en scheikunde vastliep op dat stomme wiskunde. Uiteindelijk voor zowel natuurkunde als scheikunde een 6.45 op mijn eindexamen (gemiddeld met SE-cijfers) en een 5.3 voor mijn wiskunde examen, waardoor ik iig mijn diploma gehaald had. Helaas ging ik wel een lotingstudie doen, en dankzij de 6.45 die beiden afgerond werden op een 6, in een lagere lotingsklasse. Had wel de mogelijkheid om te herkansen, maar ik achtte de kans een hoger cijfer te halen zo klein dat ik dit niet gedaan heb.
Tijdens mijn studie nauwelijks wiskunde nodig gehad en ook nu tijdens mijn werk niet. Reken de hele dag doseringen uit, maar dat zijn simpele sommetjes.

Hopelijk hoef je geen wiskunde te doen!