hoe ouders vertellen, verlaat afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:23

Ik weet dat de mbo slecht is geregeld.
Heb het met mijn eigen kinderen mee gemaakt.
Geloof ook wel dat je echt je best hebt gedaan.
Maar ik snap ook wel dat je ouders er wel van balen.
Blijft lastig voor ouders dat je er geen zeggenschap meer over hebt. En ook geen idee wat je kinderen wel en niet moeten doen.
En dan is het denk ik ook erg lastig voor ouders om in te schatten hoe de kinderen er voor staan en dan is het even schrikken als je kind met zo'n mededeling thuis komt.

evaac

Re: hoe ouders vertellen, verlaat afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 23:25

schrikken prima.... Ik weet voor hen is het ook niet leuk om zo iets te horen, maar een beetje begrip zou fijn zijn.. alsof ik t leuk vind..

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:25

Ik zou er ook niet zo'n probleem mee hebben (als ouder zijnde), maar ben wel gewoon eerlijk.
In de openingspost zeg je dat het je eigen schuld is, dus geef dat tegen je vader dan ook gewoon toe. Verzachtende dingen toevoegen (slecht geregeld, anderen gaan ook verlengd afronden, andere opdrachten ook met een 'goed' afgerond) maken het niet beter.

Even door het stof en dan gewoon bukken voor zolang de bui duurt.......

Sterkte!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:26

Misschien zijn je ouders wat begripvoller als ze er een nachtje over geslapen hebben. Het komt bij hun waarschijnlijk ook koud op hun dak vallen. Misschien kan je er morgen beter over praten als ze aan het idee gewend zijn?

SalsaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:29

evaac schreef:
mijn ouders willen alles perfect, en als dat niet zo is dan worden ze boos en krijg ik de schuld.
Ma gaat mee om pa in te tomen, omdat hij nogal heel erg bot kan worden (schreeuwend door het huis heen, mij uitschelden). Ik heb voor mijzelf besloten dat als hij niet fatsoenlijk tegen mij kan praten, ik niet hoef te luisteren en weg ga. (dit is niet de juiste instelling, maar een ouder hoort in dergelijke mate toch fatsoenlijk te kunnen communiceren, ik laat mij niet meer volschelden).

Het schoolgeld maakt niet uit, dat betaal ik zelf wel. Vaak is et in semesters van 3 maanden.
Ik doe geen pabo, maar onderwijsassistent.

Phoe ik hoop toch dat mijn dochter of zoon nooit zo´n bericht hoeft te typen.
Ik vind het namelijk pijnlijk te lezen dat je bang bent om zoiets te vertellen door geldige redenen imo.
Ja ik zou teleurgesteld zijn maar zou ook in alle rust reageren en samen een oplossing verzinnen. Het heeft helemaal geen zin om zo uit je plaat te gaan als ouder imo.

Succes met het vertellen. En als je vader gaat schelden oid zou ik ook maar mezelf uit de situatie halen of niet meer luisteren. Als iemand je zo behandeld al is het je vader hoef je daar niet naar te luisteren

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 23:36

Salsa schreef:
evaac schreef:
mijn ouders willen alles perfect, en als dat niet zo is dan worden ze boos en krijg ik de schuld.
Ma gaat mee om pa in te tomen, omdat hij nogal heel erg bot kan worden (schreeuwend door het huis heen, mij uitschelden). Ik heb voor mijzelf besloten dat als hij niet fatsoenlijk tegen mij kan praten, ik niet hoef te luisteren en weg ga. (dit is niet de juiste instelling, maar een ouder hoort in dergelijke mate toch fatsoenlijk te kunnen communiceren, ik laat mij niet meer volschelden).

Het schoolgeld maakt niet uit, dat betaal ik zelf wel. Vaak is et in semesters van 3 maanden.
Ik doe geen pabo, maar onderwijsassistent.

Phoe ik hoop toch dat mijn dochter of zoon nooit zo´n bericht hoeft te typen.
Ik vind het namelijk pijnlijk te lezen dat je bang bent om zoiets te vertellen door geldige redenen imo.
Ja ik zou teleurgesteld zijn maar zou ook in alle rust reageren en samen een oplossing verzinnen. Het heeft helemaal geen zin om zo uit je plaat te gaan als ouder imo.

Succes met het vertellen. En als je vader gaat schelden oid zou ik ook maar mezelf uit de situatie halen of niet meer luisteren. Als iemand je zo behandeld al is het je vader hoef je daar niet naar te luisteren

Ik hoop zelf ook een ouder te worden waarbij alles besproken kan worden en geen heisa ontstaat waardoor het kind zich onveilig voelt, of zou kunnen voelen. Niets word hier thuis besproken, ik ga altijd naar mn (soortvan) 2e familie, hier bespreek ik alles, ook zij wisten niet goed hoe ik dit met mijn echte ouders moet delen.. Wel was de conclusie dat zij niet mee konden gaan om me te steunen omdat het erg raar zou zijn dat ik het mn ouders niet durf te vertellen, maar hen wel..

Wat betreft de reactie van mijn vaders kant, er kunnen geen fatsoenlijke gesprekken gevoerd worden, omdat hij overal tegenin gaat, alleen hij mag praten, de rest niet...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:36

Pfoe,.. natuurlijk is het jammer om als ouder te horen dat je kind niet op tijd afstudeert, maar wat heeft het verder voor nut om boos of zelfs laaiend te worden? Studeer je daardoor ineens wel in juni af? Nee toch? Het is een ervaring waar je ook weer van leert. Jammer dat je ouders dat niet zien.
Misschien ook handig om te verwoorden, in de zin van: ik snap dat deze boodschap nogal binnenkomt bij jullie, ik had het zelf ook graag anders gehad.

En als je merkt dat je vader niet voor rede vatbaar is, aangeven: pa, ik merk dat je even tijd nodig hebt om dit allemaal te laten bezinken etc. laten we er later op terugkomen als we allebei in staat zijn om met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren.

Ik hoop voor je dat het meevalt :(:)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:42

jeetje wat rot voor je dat je ietsje later afstudeert en lieve meid als dit de enige vreselijke fout maakt in je leven, dan mogen je ouders hun handen dicht knijpen. mijn dochter is gestopt met school , ook dit betaalde ze zelf, (MBO) heeft bedacht dat ze gaat rondtrekken in de grote boze buitenwereld, zonder geld, gewoon leven van de lucht en fouten maken, en werken voor onderdak en heel erg vreselijk veel leren. Als ouders zijnde kun je van alles bedenken (grote fout van ouders) en heel veel willen (dat je kids gelukkig zijn bijvoorbeeld) maar bij groter groeien hoort dit nu eenmaal, oke ik geef toe dat ik de tijd dat alles ,wat ik zei gewoon waarheid was, mis (heerlijk zo klein en bij mama op schoot) maar dit hoort erbij, het is zonde dat jouw ouders dit momenteel niet in zien, maar dat is hun gemis,trek daar leerling uit en doe het bij jou kinderen op dit vlak anders.

SalsaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:49

Inderdaad laat je kind fouten maken, daar leren ze ook van om fouten op te lossen. Het enige wat je als ouders dan kan doen is ze opvangen en adviseren. Uiteindelijk moeten ze het zelf gaan doen.
Door vanaf dag 1 een goede band op te bouwen hou je altijd de deur wagenwijd open. Hoop dat mijn kinderen laten bij problemen meteen als eerste hard naar ons toe komen rennen om er samen iets aan te doen. Dit bereik je niet door te schreeuwen, schelden en je kind nog verder de grond in te trappen.

Meid ik vind het hartstikke goed van je dat je zelf al helemaal de verantwoording neemt en zelf al helemaal bedacht heb hoe je gaat afstuderen. Ik hoop voor je dat je ouders dit ook inzien!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 00:02

Zoals ik het lees had je eigenlijk een opdracht verkort kunnen doen, dus een voordeel dat je had kunnen krijgen. Jammer dat je het niet kan doen trouwens, erg banketstaaf dat ze je die valse hoop hebben gegeven, vanuit school. Niks aan te doen dan helaas.

Troost je, ik ben ondertussen al eens gestopt met m'n studie, heb een jaar HBO gedaan om naar de uni over te stappen, om nu af te stevenen op twee jaar studievertraging, en dat allemaal door foute keuzes van mijn kant. En weet je? Ik ben nog best goed bezig, als ik het vergelijk met wat ik om mij heen zie :+
Afstuderen met drie maanden studievertraging, pfoe, nou, ik teken ervoor hoor! :)

Succes met je laatste loodjes in elk geval, het gaat je vast lukken allemaal en je zal trots zijn als het achter de rug is *\o/*

SalsaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 00:14

Hier een "studievertraging" van dik 14 jaar trouwens hihi. Heb commerciële economie afgerond toen 22 was en begin na de zomer op mijn 29ste met een deeltijd PABO studie. Tja ik weet nu pas wat ik wil en vooral wat ik NIET wil in mijn carrière. Ik ben 33 als ik klaar ben whoehoe

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 00:22

Pfff ik herken het heel erg hoor van je ouders. Ze waren er altijd maar op gefocust dat ik moest presteren. Haalde ik een keer een 6? Dan kon ik dat nog weken aanhoren, als ik dan een 10 haalde kon er nog maar net een 'goedzo' vanaf. Ik kreeg ook altijd te horen hoe geweldig andere kinderen wel niet waren etc. En als er iets verkeerd ging durfde ik dat ook echt niet te zeggen tegen mijn ouders. Toen ik een tijdje gepest werd durfde ik dat niet te zeggen omdat ik bang was dat ze boos op mij zouden worden... Op een gegeven moment ben ik echt heel kwaad geworden, had gezegd dat ze dan maar een perfecte showhond moesten kopen om mee te pronken, of dat ze dan maar lekker zelf hun perfecte leven moesten gaan leiden. Uiteindelijk zagen ze ook wel in dat het gewoon te ver ging. Als ouder zou ik me echt schamen als mijn kind dat soort dingen niet aan mij durfde te vertellen, je hebt heus niks illegaals gedaan ofzo.

Ik hoop echt voor je dat je ouders een beetje snel bijdraaien, en normaal reageren :(:)

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 00:35

evaac schreef:
Hoi allemaal,
ik moet mn ouders gaan vertellen dan ik niet 23juni afstudeer maar pas na de zomervakantie, omdat ik door een fout van mezelf nog een opdracht moet afronden..... nou weet ik dat mn oiders boos gaan worden... iemand tips hoe ik het subtiel kan brengen zonder dat de hel openbarst?
Liefs, eva

Je zegt dat het door een fout van jezelf komt: van fouten kun je leren. Ik neem aan dat je ouders dat ook kunnen zien?
Ik ben ook door fouten (deels van mijn kant, deels vanuit school) ook vertraagd maar mijn ouders zien het als leermoment voor mij en vinden het fijn dat ik in ieder geval mn studie afmaak:)

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 00:40

Wat een lieve en steunende reacties allemaal, dankjulliewel :j ik merk dat jullie reacties me raken, dat het misschien niet goed is hoe het hier thuis gaat... dat ik niet echt bang hoor te zijn.... heb wel laten weten aan mijn ma dat dat de reden is dat ik mijn mond hield, omdat ik bang was voor de reactie. Morgen gaat ma het aan pa vertellen en ik hoop op een "goede" reactie.
Wel weet ik nu dat ik er echt aan toebben om uit huis te gaan...

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 00:45

evaac schreef:
Wat een lieve en steunende reacties allemaal, dankjulliewel :j ik merk dat jullie reacties me raken, dat het misschien niet goed is hoe het hier thuis gaat... dat ik niet echt bang hoor te zijn.... heb wel laten weten aan mijn ma dat dat de reden is dat ik mijn mond hield, omdat ik bang was voor de reactie. Morgen gaat ma het aan pa vertellen en ik hoop op een "goede" reactie.
Wel weet ik nu dat ik er echt aan toebben om uit huis te gaan...

Dan heb je er dus sowieso al iets van geleerd. En hopelijk heeft je moeder een positief effect op je vader!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:42

TS: Wat er ook gebeurd vandaag, hoe je vader ook gaat reageren: Onthoud dat het in werkelijkheid allemaal niet zo heel erg is wat er gebeurd is op school. Dat je ouders er zo'n ophef over maken, zegt meer over hén dan over jou. Zíj zijn wat mij betreft degenen die zich nu moeten schamen. Niet jij.
Dus als je vader erg banketstaaf reageert: diep inademen, de preek over je heen laten komen, en bij jezelf denken: "schreeuw maar, ik weet dat ik ók ben, ik weet dat het niet heel vreselijk is wat ik gedaan heb". Wordt het te erg: weglopen uit de situatie. Dat is geen domme actie ( zoals jij kennelijk denkt) maar gewoon heel verstandig.

Verder daarna dan gewoon zorgen dat je afspraken met school en stage zó zijn dat je straks in augustus gewoon kunt afstuderen. Enne: nú al gaan kijken naar een baan, zodat je inderdaad gaat verdienen en de mogelijkheid hebt om op jezelf te gaan!

Sterkte!!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:15

evaac schreef:
Ma heel boos en teleurgesteld, daar ga ik nog lang gezeur van horen. Ga t samen met ma aan pa vertellen

Teleurgesteld is natuurlijk wel te begrijpen, maar fijn dat ze wil helpen het aan je vader te vertellen.

De rest ook even doorgelezen, wat heftig dat je je zo rot voelt thuis! Zo hoort het er inderdaad in een gezin niet aan toe te gaan, je moet je daar veilig voelen en op je gemak. Ik denk ook dat het voor jou dan misschien de tijd is om uit huis te gaan, mits je natuurlijk zelfstandig bent en goed voor jezelf kunt zorgen, maar dat denk ik aan je reacties te zien wel.

Sterkte met deze situatie. :(:)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:40

En? Hoe reageerde je vader?

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 19:11

Mn ma vertelt het vanavond aan mn pa, als ik boven ben zodat ze samen kunnen praten.. ik vind t eng..

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:36

Bij het afronden van een opleiding ben je toch ook wel ongeveer zo oud dat je ouders daar niet meer zo een sterke mening over hoeven te hebben? Raar dat ze zich er zo mee bemoeien. Het is jouw opleiding en jouw toekomst (die een paar maanden uitgesteld wordt). Succes er mee!

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:09

Ma is nu t aan pa aant vertellen (uhh rare zin) ik ben stikzenuwachtig en bang..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:13

Ohjeetje wat heftig. Ik hoop dat mijn dochter zoiets nooit hoeft te doen, maar dat ze altijd bij me terecht kan.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:16

Sterkte!! Jammer dat je ouders zo fanatiek zijn :(

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:06

Hoe heeft je vader gereageerd TS?

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:09

En hoe is hget gegaan?