Stagerooster, mag dit wel zo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:47

Niet als je van dinsdag tot de zaterdag een week later werkt. Dat is 12 dagen aaneengesloten. Dat mag dus niet. En voor ouder dan 18 alleen als het gevolgt wordt door 3 dagen rust.

Edit en werken tot 2100 en de dag erop beginnen om 800 mag dus als 17 jarige niet. Daar moet 12 uur rust tussen zitten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-05-14 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:48

Weetje, stel dat het niet mag: dan meldt TS dat het niet mag en dat ze niet accoord gaat. Dan is het vrij simpel, dan heeft school geen stageplek voor haar op dit moment en zal ze dus haar punten niet halen/niet slagen/ het jaar over moeten doen, wedikwat.
Misschien mag het niet, maar gezien de situatie dat er geen stageplekken zijn en dit een noodoplossing is zou ik persoonlijk gewoon blij zijn dat school en dit bedrijf hun best hebben gedaan voor een oplossing en even doorbijten. Het zijn maar 11 weken...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:49

Idd, dat is dan wel raar.
Maar alsnog zijn het maar enkele uurtjes per dag stage. Ik vraag me af of deze regel dan ook geldt. Gezien het feit dat ze uitgaan van een volledige werkweek (36-40 uur)

Ik zou in mijn handen knijpen voor een stage als deze.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 20-05-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:50

Niet doorbijten ander rooster vragen. Dit is misbruik/uitbuiting maken van arbeidskrachten. En misschien zelfs uitgaan van angst om er wat van te zeggen. De arbowet is er niet voor niets. Als er iets gebeurt op de werkvloer hoe klein ook en de stagiair valt met ziekte uit. Is het bedrijf zwaar de pineut vanwege overtreding van de arboregels.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:50

HorseTopShop schreef:
Dan lees ik daar overheen...? Alsnog zijn er genoeg rusturen tussendoor.

Maandag: 12:00 - 18:00
Dinsdag: 13:00 - 18:00

Dat zijn 17 rusturen tussen 2 stagedagen.

Citaat:
Na iedere werkweek mag u 36 uur aaneengesloten niet werken.

secricible schreef:
Weetje, stel dat het niet mag: dan meldt TS dat het niet mag en dat ze niet accoord gaat. Dan is het vrij simpel, dan heeft school geen stageplek voor haar op dit moment en zal ze dus haar punten niet halen/niet slagen/ het jaar over moeten doen, wedikwat.
Misschien mag het niet, maar gezien de situatie dat er geen stageplekken zijn en dit een noodoplossing is zou ik persoonlijk gewoon blij zijn dat school en dit bedrijf hun best hebben gedaan voor een oplossing en even doorbijten. Het zijn maar 11 weken...

Je hebt een punt, maar aan de andere kant zijn er natuurlijk niet voor niks regels opgesteld om de werknemer te beschermen :). En gelukkig maar, vind je niet?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:52

Waar ik over val is dat je contract niet klopt met de werkelijkheid. Ook vind ik het vreemd dat je zoveel dagen moet werken, dat is voor niemand praktisch. Ze hadden beter iedereen een paar hele dagen kunnen geven. De arbeidstijdenwet is niet voor niets in het leven geroepen en ook zij horen zich daaraan te houden.
Zou je er bij je stage over kunnen praten dat je contract niet klopt? Ik zou het sowieso bij school neerleggen. Het is niet netjes wat dit bedrijf doet. Zou je zelf evt een andere plek weten?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:54

Absoluut san87 en als een bedrijf zijn medewerkers uitbuit, stagiaires ziet als goedkope krachten die de troep op kunnen ruimen zou ik compleet gaan staan steigeren en echt heel vervelend worden als stagiaire. Maar seriously, er is gewoon sprake van overmacht als ik ts zou lees en dan zou ik gewoon even op mijn tanden bijten. Als je nu tof doet en meewerkt en je wil straks een gunst terug is de kans ook groot dat ze daar aan meewerken.
Ik heb vroeger op mijn werk ook wel eens weken gedraaid van 50uur, als oproepkracht. Nee, dat mag niet volgens de regels, maar soms heb je gewoon overmacht en moet je flexibel zijn. Het leven is geven en nemen.

Als je er echt heel erg tegenop ziet zou ik eens nadenken of je een betere oplossing hebt en die dan voorleggen. Anders zou ik gewoon even de situatie accepteren.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:55

secricible schreef:
Absoluut san87 en als een bedrijf zijn medewerkers uitbuit, stagiaires ziet als goedkope krachten die de troep op kunnen ruimen zou ik compleet gaan staan steigeren en echt heel vervelend worden als stagiaire. Maar seriously, er is gewoon sprake van overmacht als ik ts zou lees en dan zou ik gewoon even op mijn tanden bijten. Als je nu tof doet en meewerkt en je wil straks een gunst terug is de kans ook groot dat ze daar aan meewerken.
Ik heb vroeger op mijn werk ook wel eens weken gedraaid van 50uur, als oproepkracht. Nee, dat mag niet volgens de regels, maar soms heb je gewoon overmacht en moet je flexibel zijn. Het leven is geven en nemen.

Zeker en in het geval van TS zou ik ook niet moeilijk doen en gewoon lekker gaan werken (sowieso leuker dan school :))). Ik denk ook eigenlijk niet dat TS van plan is om moeilijk te doen, ze wil echter gewoon weten of haar rooster zo mag. En kennelijk mag dat niet. De vraag is dus beantwoord, wat zij met dat gegeven doet... Is aan haar :D.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:56

Waar staat dat er overmacht is ivm deze stageplek? Ik zie het nergens staan in ieder geval.

En dan nog het mag wettelijk niet, bedrijf is ermee in overtreding overmacht of niet. Dan moeten ze maar een extra stagiair inzetten, ze betalen ze toch niet dus het wordt er niet duurder door.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:59

Hoeveel uur moet je per week stage lopen TS? Ik neem aan dat het een volledige stageweek is?

Er zijn verschillende stages. Soms voor een heel jaar lang 2 dagen in de week. Soms 2 weken lang 40 uur in de week. En soms ook een half jaar lang 40 uur per week.
Als ik er even vanuit ga dat TS gewoon volledige weken stage moet lopen, dan heeft ze met dit rooster toch helemaal niks te klagen? ze is volop veel vrij. Meer dan op elk andere stage adres. Meer vrij dan als ze naar school gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:00

Karuna, er is dus een te kort aan stageplekken:
Celine_Famke schreef:
Ik zeg ook niet dat het niet te doen is :) Ik vind het ook wel chil dat ik vaak kan uitslapen en soms lekker al om 13:00 klaar ben. Maar ik zat meer met de zeven dagen achter elkaar. Dat klinkt inderdaad zoveel.. Al komt het natuurlijk wel maar iets van 3 keer voor in de stageperiode.
En mijn ouders zaten met het om 21:00 klaar zijn en dan om 08:00 weer beginnen. Al heb ik daar zelf minder moeite mee, want ik slaap toch altijd laat haha!

Ik zit op het MBO trouwens!

Edit:
Onze stageplekken worden trouwens aangewezen. School had maar 4 stageplekken gevonden. Dus 3 mensen zitten bij andere stageplekken en de rest van de klas (20 man) zit bij de stageplek waar ik ook zit. Vandaar dat we korte dagjes hebben, we hebben de ochtend en de middagploeg :)

Een extra stagiaire lijkt me dan niet erg handig...

En ja, wellicht had het bedrijf een meer praktisch rooster kunnen maken, maar als stagebedrijf lijkt dat me ook een heel gedoe en zou ik al snel zeggen "zoek maar een ander" als men over zo'n korte periode over zo iets zou gaan zeuren.
Laatst bijgewerkt door secricible op 20-05-14 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:00

karuna schreef:
Waar staat dat er overmacht is ivm deze stageplek? Ik zie het nergens staan in ieder geval.

Celine_Famke schreef:
Edit:
Onze stageplekken worden trouwens aangewezen. School had maar 4 stageplekken gevonden. Dus 3 mensen zitten bij andere stageplekken en de rest van de klas (20 man) zit bij de stageplek waar ik ook zit. Vandaar dat we korte dagjes hebben, we hebben de ochtend en de middagploeg :)

karuna
Drukke kabouter

Re: Stagerooster, mag dit wel zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:02

Inmiddels de eerdere link al gelezen, deze reactie heb ik over het hoofd gezien.

Dan snap ik het rooster helemaal niet. Als er zoveel mensen zijn lijkt het me toch wel zo te plannen dat er geen 12 dagen aaneen gewerkt hoeft te worden. Iedereen een extra dagje vrij geven en je probleem is opgelost.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:04

Wat is de reacties van de andere die stage lopen? Misschien kunnen jullie met zijn allen aankaarten dat jullie het fijner zouden vinden om hele dagen stage te lopen en dan regelmatig dagen vrij.

Ik vind 20 stagiaires op 1 bedrijf wel erg veel hoor. Of het moet een mega groot bedrijf zijn zoals de ECT, APM, SHB ofzo.
Maar dan kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:05

En ondertussen nog wel aan de juiste hoeveelheid uren komen. Dan moet je dus vor 20 man een goed rooster gaan maken waarin je individueel rekening houdt met genoeg uren en alle regels. Als stagebedrijf zou ik dan niet bepaald meer geneigd zijn om die 20 stagiaires aan te nemen en ik denk dat school dat ook heel goed beseft.
Nogmaals: als ze ts 9 uur per week, 7 dagen in de week hadden ingeroosterd had ik ook echt flink geprotesteerd, maar in dit geval denk ik echt dat je jezelf in je vingers snijdt. Tenzij ts zo vriendelijk is om het rooster te maken voor deze 11 weken voor alle 20 stagiaires (en eventuele vaste medewerkers enz.)

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:30

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:58

Ik zou even overleggen met degene die het rooster heeft gemaakt. Grote kans dat die geen kennis heeft van de arbeidstijden wet . Zie je in veel branches!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 00:03

Ja het mag. Alleen raar inderdaad dat contract en rooster niet rijmen. Ik heb zelf ook zomerstages gedaan en die waren beduidend langer. Bij de beekse bergen was het 7 dagen werk, 2 dagen vrij etc etc. Volgens school moest ik minimaal 6 uur per dag werken, maar ik ging dus rond 7 uur van huis en was rond 19.00 uur terug thuis. Lange dagen maar stond nergens dat dat niet mocht.