Van VWO naar MBO, wat is jullie MBO ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:29

Sommige MBO opleidingen zijn absoluut niet gemakkelijk.
Zelf doe ik doktersassistente, sommige vakken zijn simpel, maar sommige ook niet, veel medicijnenkennis enz.
Je moet er wel voor gaan, anders is het gewoon niet haalbaar.

Ik heb 'gewoon' vmbo-t gedaan en vind het soms makkelijk en soms lastig. Nou vind ik wel dat ik op school vrij weinig uitvoer, we hebben veel uren, maar meer tijd van de dag zitten we op de laptop op facebook enz. gewoon om puur je tijd uit te zitten.

Nou is het voor iedereen verschillend en natuurlijk ook qua opleiding.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:33

Ik ben het zeker ook niet eens met het niveau van nu. Maar ik zie wel dat er mensen in mijn klas het echt moeilijk hebben, omdat zij op de middelbare school die kennis niet hebben gekregen. Maar daar tegenover staan ook mensen die zeuren over het slechte niveau, en daarna niets meer uitvoeren. Dat haalt de motivatie van veel mensen naar beneden. Ook is het zo dat er een groot docenten tekort is, en moeten ze wel iemand aannemen, ongeacht of diegene ook les kan geven.
Als we nou massaal docent worden, kunnen de beste eruit worden gepakt. Helaas is dat op dit moment niet het geval.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:35

Nina_love schreef:
@izah en @janine1990 Tuurlijk snap ik dat ik hier zelf voor gekozen heb, en ga ook echt nog steeds met plezier naar school. Maar ik snap gewoon niet hoe deze situatie mogelijk kan zijn, zonder dat er ook maar

Hou het dan ook oppervlakkig, van meerdere leerlingen iets vinden is in dit geval gewoon not done.

Al die leerlingen hebben hun eigen verantwoordelijkheid wat school betreft, jij ook! Wie weet waarom die andere leerlingen zich zo gedragen, dat is niet aan jou om daar over te oordelen!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:00

TS, dien een klacht in zou ik zeggen tegen het niveau van de opleiding!

Ik kan wel zeggen dat ik ook zo door het MBO ben gefietst terwijl ik van de VMBO-k kwam (oké dat was ook zeker onder mijn niveau heb er een potje van gemaakt in de 1e jaren op de middelbare en dan zak je een niveau lager :+). Maar ik moet ook toegeven dat ik net zo makkelijk door mijn HBO opleiding fiets! Oké er wordt wat minder begeleiding gegeven maar dat pakte ik op het MBO ook niet aan. Ik merk serieus geen heel groot verschil, op het slag mens na dan.

Moet wel zeggen dat op het MBO niet iedereen in 1x het diploma heeft gehaald en er zaten ook mensen van de havo bij. (??) Dat waren overigens ook degene die zich het slimst voelde en anderen bijna uitlachten omdat ze ergens moeite mee hadden. Ik heb echt van hun gewalgd. Uiteindelijk heb ik hun uitgelachen omdat wij(vmbo-ertjes) ons diploma kregen en zij niet! :D

Ik zag wel duidelijk verschil tussen havo mensen en mbo'ers op het hbo. Mbo'ers konden namelijk veel beter presenteren en verbanden leggen met de praktijk i.v.m. stage ervaringen. Degene van de havo hadden naar mijn idee wel meer discipline om te leren en haalde daardoor misschien een 8 waar ik bijvoorbeeld een 7 voor haalde zonder te leren! ;) zie het MBO dan ook als positief voor je ontwikkeling. Ik adviseer studenten die na het vmbo twijfelen om havo te gaan doen of een mbo opleiding te volgen, altijd mbo te gaan doen. Puur uit mijn eigen ervaring. Je doet er in totaal misschien 2 jaar langer over..

Goed, dat even gezegd te hebben. Ik meen serieus dat je moet gaan klagen op school over het niveau van de opleiding en over jouw bevindingen omtrent toetsen. Als niemand wat zegt gebeurt er ook niks. Voor de vmbo'ers is het wel fijn op die manier hun diploma te halen. En probeer wat minder het gevoel te geven dat je neerbuigend bent naar vmbo'ers. Misschien is het de bedoeling niet hoor, maar zo kwam het wel over. Daarom dat ik mijn ervaringen vanaf een andere kant heb geschreven!

En trouwens, wat maakt het uit dat men zich overschat en een toelatingstest wilt doen voor het hbo? Als ze het niveau daadwerkelijk niet hebben halen ze de test niet. En zo wel, als het te moeilijk is stoppen ze toch voor februari met de opleiding :P.

BlueSun

Re: Van VWO naar MBO, wat is jullie MBO ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:09

Waarom een klacht?
Er zijn namelijk ook mensen, die dit wel moeilijk vinden.
Mogen die dan niet naar een opleiding die qua niveau bij hen past?

Ik zelf had makkelijk havo gekund, door omstandigheden niet gedaan.
Ik ga nu niet zeiken dat het niveau te laag is. Dit is uiteindelijk mijn eigen keus.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:25

Uuh waarom een klacht? Kijk even naar wat TS zegt over toetsen dan. En zeker mag iedereen een opleiding volgen die bij hun niveau past. Dat bedoel ik niet. Ik doel op het feit dat dan onderzocht kan worden of het daadwerkelijk van laag niveau is. Anders vind ik niet dat erover gezeurd mag worden als iemand toevallig zelf van hoger niveau is en bewust de keuze maakt om mbo te volgen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:33

Ik ga volgend jaar na verschillende opleidingen wegens privé redenen niet afgemaakt te hebben volgend jaar een sprinttraject mbo4 van 1 jaar doen.... ik ben benieuwd... instaptoets rekenen heb ik 22 uit 24 punten gescoord omdat ik ergens over drie nullen heen gelezen had en het woord parallellogram niet meer wist ;)

In heb hiervoor in 2007 mn havodiploma gehaald en ben in het bezit van een hbo propedeuse...maar ben op t punt dat ik niet meer nog eens 4 jaar naar school wil...

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:43

Janine1990 schreef:
Nina_love schreef:
@izah en @janine1990 Tuurlijk snap ik dat ik hier zelf voor gekozen heb, en ga ook echt nog steeds met plezier naar school. Maar ik snap gewoon niet hoe deze situatie mogelijk kan zijn, zonder dat er ook maar

Hou het dan ook oppervlakkig, van meerdere leerlingen iets vinden is in dit geval gewoon not done.

Al die leerlingen hebben hun eigen verantwoordelijkheid wat school betreft, jij ook! Wie weet waarom die andere leerlingen zich zo gedragen, dat is niet aan jou om daar over te oordelen!

Dat er uitzonderingen zijn ben ik helemaal met je eens. En er staat ook in mijn openingspost dat dit alleen over mijn eigen sector gaat.

Maar het is wel aan mij om hier over te oordelen. Want het gaat ook over mijn motivatie die hier zakt door toedoen van de opleiding.
En daarbij nog het volgende.
Stel: Ik ga na deze opleiding studeren. Over 10 jaar ben ik leidinggevende in een bedrijf. Er is een vacature binnen de ict omgeving van dit bedrijf en het is aan mij om iemand aan te nemen. Hoe weet ik dan nog wat ik binnenhaal? Als deze persoon van dezelfde school komt en in dezelfde jaren een diploma gehaald heeft, kan ik mezelf niet garanderen dat deze persoon over de benodigde vakkennis beschikt. Dit is dus een probleem op de lange termijn.

Een toets maken met antwoorden ernaast.... dat is echt beneden iedereens niveau.
Het gaat hier ook om een niveau 4 opleiding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:50

Wow, dat jij kan en wil oordelen over je medeleerlingen... Echt, daar begrijp ik werkelijk geen hout van.
Dit heb je zelf allemaal op de hals gehaald!!! Jij bent ICT gaan doen, terwijl je beter kon!
Ik zie nu dat je ook nog 19 bent... Had je echt een stuk jonger geschat...

Als jij bovendien leidinggevende wilt worden, vraag ik me überhaupt af waarom je ICT bent gaan studeren, want kennelijk heb je er maar weinig affiniteit mee...

Volgens mij kan hier maar één advies gegeven worden: Stop met die opleiding en ga naar het HBO!
Je kan overduidelijk te makkelijk leren voor dingen waar anderen moeite mee hebben!

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:53

IzAw schreef:
Ik ben het zeker ook niet eens met het niveau van nu. Maar ik zie wel dat er mensen in mijn klas het echt moeilijk hebben, omdat zij op de middelbare school die kennis niet hebben gekregen. Maar daar tegenover staan ook mensen die zeuren over het slechte niveau, en daarna niets meer uitvoeren. Dat haalt de motivatie van veel mensen naar beneden. Ook is het zo dat er een groot docenten tekort is, en moeten ze wel iemand aannemen, ongeacht of diegene ook les kan geven.
Als we nou massaal docent worden, kunnen de beste eruit worden gepakt. Helaas is dat op dit moment niet het geval.

Wij hebben tot de kerstvakantie inderdaad ook te maken gehad met een docenten tekort. De lessen zijn opgevangen door een ict'er die afgestuurd was van de universiteit maar die geen leraren opleiding genoten had. Ik moet zeggen dat dit het niveau absoluut niet onderuit heeft gehaald. Zijn voorbeelden uit het dagelijks leven en zijn manier van lesgeven was absoluut goed! Ook was hij de enige die zijn toetsen zelf maakte. Wat resulteerde in allemaal 2'en en 3'en in de klas :')
Petje af voor deze 'docent', jammer dat hij in vervangen door een echte 'docent'.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:58

Janine1990 schreef:
Wow, dat jij kan en wil oordelen over je medeleerlingen... Echt, daar begrijp ik werkelijk geen hout van.
Dit heb je zelf allemaal op de hals gehaald!!! Jij bent ICT gaan doen, terwijl je beter kon!
Ik zie nu dat je ook nog 19 bent... Had je echt een stuk jonger geschat...

Als jij bovendien leidinggevende wilt worden, vraag ik me überhaupt af waarom je ICT bent gaan studeren, want kennelijk heb je er maar weinig affiniteit mee...

Volgens mij kan hier maar één advies gegeven worden: Stop met die opleiding en ga naar het HBO!
Je kan overduidelijk te makkelijk leren voor dingen waar anderen moeite mee hebben!

Hoe kan ik jonger zijn als ik 6 jaar vwo achter de rug heb.....

Ik zeg niet dat ik die leidinggevende wil worden, het is enkel een voorbeeld. Ik heb deze keuze gemaakt omdat computers overal zijn, het is binnen elke andere opleiding of werkomgeving handig om goed met computers om te kunnen gaan.

De zin 'Je kan overduidelijk te makkelijk leren voor dingen waar anderen moeite mee hebben!', slaat hier de plank volledig mis.
Het probleem is nou juist dat er helemaal niet geleerd word, gewoon helemaal 0,0. De helft van de klas heeft de boeken niet eens in huis en gaat gewoon onvoorbereid naar een toets, met het idee 'aaahh die herkansen we wel'. Onacceptabel als je het mij vraagt.

Nogmaals uitzonderingen daargelaten. Dit gaat puur over mijn sector, op mijn school.
Ik kan en mag inderdaad niet oordelen over andere scholen en sectoren en daar zal ik me ook zeker niet aan wagen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:08

Nina_love schreef:
Hoe kan ik jonger zijn als ik 6 jaar vwo achter de rug heb.....

Ik zeg niet dat ik die leidinggevende wil worden, het is enkel een voorbeeld. Ik heb deze keuze gemaakt omdat computers overal zijn, het is binnen elke andere opleiding of werkomgeving handig om goed met computers om te kunnen gaan.

De zin 'Je kan overduidelijk te makkelijk leren voor dingen waar anderen moeite mee hebben!', slaat hier de plank volledig mis.
Het probleem is nou juist dat er helemaal niet geleerd word, gewoon helemaal 0,0. De helft van de klas heeft de boeken niet eens in huis en gaat gewoon onvoorbereid naar een toets, met het idee 'aaahh die herkansen we wel'. Onacceptabel als je het mij vraagt.

Nogmaals uitzonderingen daargelaten.

Klassen overslaan ;) Gebeurt wel vaker op de basisschool. Ik was 17 toen ik mijn HAVO diploma haalde na 6 jaar ;) Goed, bijna 18, maar dan nog. Ik had een klasgenootje van 15.

Ik begrijp wel dat het een voorbeeld is. Maar je stelt wel een voorbeeld van buiten de ICT sector, waardoor ik me kan voorstellen (ook gezien de rest van je verhaal) dat je ook echt iets anders wilt gaan doen op termijn.

Het is een andere mentaliteit dan jij gewend bent. Geloof mij, er zit een zee van verschil tussen de mentaliteiten van VWO en HAVO leerlingen, laat staan het verschil tussen VWO en VMBO leerlingen. Daar is niets mis mee. Maar je moet ook begrijpen dat veel leerlingen een grote mond hebben en een heel klein hartje. Dat ze wellicht roepen dat ze niet leren, maar ondertussen stiekem wel een boek open hebben geslagen. Niet leren is ook hun eigen verantwoordelijkheid, iets dat je op het beroepsonderwijs sowieso krijgt ten opzichte van de middelbare school waarbij leraren het idee geven dat zij er ook belang bij hebben dat jij een goed cijfer haalt.

Geloof mij, ik ken het... Die mentaliteit gaat jou niet gelukkig maken. Eerder doodongelukkig. Je moet nog wel een heel jaar!! Ik weet hoe het voelt, voor mij was de situatie op het VWO andersom. Mensen waren al 3 weken van te voren aan het leren voor een toets en ik vond een dag van te voren het boek doorbladeren genoeg. Ik begreep mijn klasgenoten niet en zij mij niet. Het frustreerde mij...
De HAVO was een openbaring voor mij!!

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:09

Ruby1995 schreef:
Sommige MBO opleidingen zijn absoluut niet gemakkelijk.
Zelf doe ik doktersassistente, sommige vakken zijn simpel, maar sommige ook niet, veel medicijnenkennis enz.
Je moet er wel voor gaan, anders is het gewoon niet haalbaar.

Ik heb 'gewoon' vmbo-t gedaan en vind het soms makkelijk en soms lastig. Nou vind ik wel dat ik op school vrij weinig uitvoer, we hebben veel uren, maar meer tijd van de dag zitten we op de laptop op facebook enz. gewoon om puur je tijd uit te zitten.

Nou is het voor iedereen verschillend en natuurlijk ook qua opleiding.

Ik denk inderdaad dat het op dat soort opleidingen heel anders gaat. Heb ook vrij positieve dingen gehoord over de tandartsassistente opleiding. Dit zijn natuurlijk ook opleidingen die niet op alle MBO scholen worden aangeboden. :j

En ja dat 'tijd uit zitten' herken ik inderdaad ja.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:24

Janine1990 schreef:
Klassen overslaan ;) Gebeurt wel vaker op de basisschool. Ik was 17 toen ik mijn HAVO diploma haalde na 6 jaar ;) Goed, bijna 18, maar dan nog. Ik had een klasgenootje van 15.

Ik begrijp wel dat het een voorbeeld is. Maar je stelt wel een voorbeeld van buiten de ICT sector, waardoor ik me kan voorstellen (ook gezien de rest van je verhaal) dat je ook echt iets anders wilt gaan doen op termijn.

Het is een andere mentaliteit dan jij gewend bent. Geloof mij, er zit een zee van verschil tussen de mentaliteiten van VWO en HAVO leerlingen, laat staan het verschil tussen VWO en VMBO leerlingen. Daar is niets mis mee. Maar je moet ook begrijpen dat veel leerlingen een grote mond hebben en een heel klein hartje. Dat ze wellicht roepen dat ze niet leren, maar ondertussen stiekem wel een boek open hebben geslagen. Niet leren is ook hun eigen verantwoordelijkheid, iets dat je op het beroepsonderwijs sowieso krijgt ten opzichte van de middelbare school waarbij leraren het idee geven dat zij er ook belang bij hebben dat jij een goed cijfer haalt.

Geloof mij, ik ken het... Die mentaliteit gaat jou niet gelukkig maken. Eerder doodongelukkig. Je moet nog wel een heel jaar!! Ik weet hoe het voelt, voor mij was de situatie op het VWO andersom. Mensen waren al 3 weken van te voren aan het leren voor een toets en ik vond een dag van te voren het boek doorbladeren genoeg. Ik begreep mijn klasgenoten niet en zij mij niet. Het frustreerde mij...
De HAVO was een openbaring voor mij!!

Ik zie inderdaad geen toekomst voor mezelf binnen de ICT. Ik vind het erg interessant, maar maar om nou de rest van mn leven elke dag 8 uur achter een computerscherm door te brengen... nee dankje.
Afmaken moet ik nu wel... nieuwe opleiding had voor 1 mei aangemeld moeten worden.
Bovendien ga ik niet met tegenzin naar school en kan ik het sociaal wel redelijk met mn klasgenoten vinden. Het is puur de frustratie omtrent de toetsen.

Die vwo mentaliteit herken ik ja :j Ik was ook het type die een avond van te voren een keer in het boek ging kijken,of een samenvatting van iemand anders ging leren. Maar ik had nou eenmaal het geluk dat het leren mij heel makkelijk af ging, en als het er echt op aankwam deed ik het wel. Ik irriteerde me heel erg aan mensen die 2 weken voor een tentamen week zichzelf isoleerden van de buitenwereld en alleen maar gingen leren. Respect voor deze mensen overigens, je moet het maar kunnen. Een typische vwo leerlinge ben ik dus ook nooit geweest.

Ik vind het gewoon erg dat een groot deel van mijn huidige klasgenoten, die gewoon begin 20 zijn, niet de verantwoordelijkheid kunnen opbrengen om zich in te zetten voor hun opleiding. En dat deze gang van zaken gewoon getolereerd word alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het kopiëren van usb-sticks van docenten en het opzoeken van antwoorden.... dat noem ik gewoon fraude.

Door dit topic probeer ik voor mezelf een beeld te krijgen van de gang van zaken op andere scholen. Ik maak me zorgen over het algemene niveau. Je zult BIJVOORBEELD in de zorg maar afhankelijk worden van iemand die altijd z'n toetsen gefraudeerd heeft en dus maar heel beperkte vakkennis heeft....

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:48

Nina_love schreef:
IzAw schreef:

Wij hebben tot de kerstvakantie inderdaad ook te maken gehad met een docenten tekort. De lessen zijn opgevangen door een ict'er die afgestuurd was van de universiteit maar die geen leraren opleiding genoten had. Ik moet zeggen dat dit het niveau absoluut niet onderuit heeft gehaald. Zijn voorbeelden uit het dagelijks leven en zijn manier van lesgeven was absoluut goed! Ook was hij de enige die zijn toetsen zelf maakte. Wat resulteerde in allemaal 2'en en 3'en in de klas :')
Petje af voor deze 'docent', jammer dat hij in vervangen door een echte 'docent'.

Klopt dit gebeurd heel veel.
Zo hadden wij voor Engels die ook echt les gaf, alleen was zij nog bezig met haar opleiding. Nu hebben we een 'echte' docent. En je ziet het niveau dalen.
Ook voor economie hadden wij een docent die nog maar net Nederlands kon. En al helemaal niets van Economie begreep. Dus ik denk het niveau van nu (deels) te verwijten is aan het docent te kort. En gebrek aan motivatie bij velen.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 20:24

IzAw schreef:
Klopt dit gebeurd heel veel.
Zo hadden wij voor Engels die ook echt les gaf, alleen was zij nog bezig met haar opleiding. Nu hebben we een 'echte' docent. En je ziet het niveau dalen.
Ook voor economie hadden wij een docent die nog maar net Nederlands kon. En al helemaal niets van Economie begreep. Dus ik denk het niveau van nu (deels) te verwijten is aan het docent te kort. En gebrek aan motivatie bij velen.

Ja, hier sluit ik me zeker bij aan. Wil er alleen aan toevoegen dat sommige docenten wel degelijk les kunnen geven, maar gewoon te nalatig en soms zelfs te lui zijn.

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:53

Ik volg even.
Volgend jaar ga ik Onderwijsassistent doen, ik ben benieuwd hoe het bevalt
Iemand ervaring? ;)

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:59

Een klasgeniit doet dat. Ik neem aan roc? daar hoor ik eigenlijk geen goede verhalen over. Je moet er net inpassen zeg maar. Het zijn vooral (zeker niet allemaal natuurlijk) types die niet weten wat ze willen, dus dan maar.
Tenminste dit hoor ik over roc leiden. Geen idee hoe het op andere locaties is :)

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:02

IzAw schreef:
Een klasgeniit doet dat. Ik neem aan roc? daar hoor ik eigenlijk geen goede verhalen over. Je moet er net inpassen zeg maar. Het zijn vooral (zeker niet allemaal natuurlijk) types die niet weten wat ze willen, dus dan maar.
Tenminste dit hoor ik over roc leiden. Geen idee hoe het op andere locaties is :)

Ik ga naar het Horizon in Hoorn ;) (als ik aangenomen word)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:18

Ja, het niveau ligt erg laag! Maar aangezien jij nu al naar het 3e jaar mag, lekker afmaken! Dan kun je daarna naar het HBO en heb je toch mooi een extra diploma op zak :j ICT is heel handig om te kunnen :) ik doe een MBO opleiding Audiovisuele vormgeving.. Ondanks dat ik het helemaal niet uitdagend vind en erg oppervlakkig maak ik het wel af, het is een handig communicatief middel om goede (bedrijfs) films te kunnen maken. Ik denk zeker dat ik dat dat in het vervolg handig zou kunnen zijn :) ik ben ook zeker van plan om HBO te doen hierna, heb helaas mijn havo niet afgemaakt... heb ik wel spijt van nu :o

Oh en wat betreft de toetsen, die worden inderdaad op een programma gemaakt dat studiemeter heet. Je kan inderdaad allerlei tabbladen open hebben staan met woordenboeken, breuken calculators en google translate :') :+ (ik haal altijd héle hoge cijfers :') )

Nee maar even zonder dollen :) Ik zit al op engels examen niveau nu (eerlijk :)) ), en ik ben 2e jaars... weet echt niet wat ik deze 2 jaar nog moet gaan doen voor engels maar goed. :') :+

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:21

Ik ging van HBO naar MBO niveau 4 vanwege persoonlijke redenen.
Maar wat is MBO dan bizar makkelijk zeg...
Toetsen waarbij iedereen maar afkijkt, zeker op de computers.
Leraren die gewoon antwoorden geven.
Huiswerk en werkstukken die gewoon van elkaar worden overgenomen.

Zou afstuderen voor filiaalmanager, maar om dat te worden leer ik er echt veel te weinig

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 23:46

Hmmm veel soortgelijke ervaringen dus....
Jammer dat er zo weinig aan te doen is.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 00:26

Hier meld zich een 4e jaars paraveterinair MBO4, ten eerste ik heb niet alles volledig gelezen dus als ik dingen dubbel zeg mijn excuus. Ik ben behoorlijk verbaasd over de slechte punten die je noemt die klinken mij vrijwel onbekend, geen controle bij toetsen, toetsen die online worden afgenomen, overschrijven etc.
Op mijn eigen opleiding zijn de controles streng en worden taken niet zomaar goedgekeurd, wanneer je overschrijft merken ze dit ook direct. Dan heb ik het wel over de docenten van de beroepsgerichte vakken, deze hebben en de docenten opleiding gedaan en we krijgen les van een dierenarts. Tot dit aan toe geen problemen en geen klachten, taken worden op tijd nagekeken, eerlijk beoordeeld en als er dingen zijn die veranderd moeten worden dan word dit mede gedeeld en moet je het verbeteren voordat het goedgekeurd word. Echter zijn er wel de algemene vakken zoals nederlands, engels, wiskunde, chemie etc. waarvan ik denk dat die wel degelijk onder niveau zijn, vooral als je later de overstap wilt maken naar het HBO. Bij ons is het zo op school dat deze algemene vakken afgezien van NL en engels, in periodes word gegeven dus een x aantal weken heb je 1 enkel vak zoals bv wiskunde. Bij deze vakken word dan enkel wat oppervlakkige onderwerpen gegeven en vervolgens krijg je er nooit weer les over. Je hebt wel de kans om te kiezen voor HBO doorstroomvakken maar ook deze zijn niet heel ingewikkeld. Dit is ook het hekel punt waar ik en meerdere van mij klasgenoten tegen aan lopen, en ook mijn vriend die dit jaar eerste jaars hbo is. De algemene vakken die wij krijgen op het mbo sluiten beslist niet aan op de hbo vakken.

Dus kort samengevat:
De algemene vakken zijn slecht, en onder niveau.
De communicatie bij ons op school is ook bij deze leraren slecht, wat inhoud dat je achter veel dingen zelf aan moet. Maar dit is ook je eigen verantwoordelijkheid (hoe vermoeiend soms ook) om bij te houden, immers 'moet je op het hbo ook volledig zelfstandig alles doen'.
De overgang naar het hbo is mede door de eerder genoemde redenen moeizaam.

Maar een belangrijk deel mist er nu nog wel, zoals ik zei zijn de beroepsgerichte vakken naar mijn mening voor onze opleiding goed op niveau. We krijgen anatomie, fysiologie, pathologie, laboratorium werk, röntgenologie. Dit zijn vakken die behoorlijk naar het havo, soms vwo niveau gaan. En de toetsen mogen wij max 2x overdoen wat mij gewoon normaal lijkt, immers je kan niet altijd alles in 1x halen. Wel is het zo dat je voor de vakken anatomie, fysiologie, pathologie max.1 onvoldoende van de toetsen mag staan, en je na 2 pogingen de toetsen het volgende jaar pas weer mag doen en je anders een jaar over moet doen. Ook is de praktijk ervaring die wij opdoen als paraveterinair iets wat je niet vind op het havo/vwo of hbo. Vanuit de praktijk doe je ervaringen op die je dingen leren die je niet uit een boekje kunt krijgen of in een cursus van 10 week, dit vak is daar naar mijn mening te diepgaand voor.

Al met al is dit mijn ervaring, waarschijnlijk is dit allemaal wat onsamenhangend want ik hoor allang op bed te liggen maar ik wou toch dit nog even kwijt.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 18:31

hilly200 schreef:
Hier meld zich een 4e jaars paraveterinair MBO4, ten eerste ik heb niet alles volledig gelezen dus als ik dingen dubbel zeg mijn excuus. Ik ben behoorlijk verbaasd over de slechte punten die je noemt die klinken mij vrijwel onbekend, geen controle bij toetsen, toetsen die online worden afgenomen, overschrijven etc.
Op mijn eigen opleiding zijn de controles streng en worden taken niet zomaar goedgekeurd, wanneer je overschrijft merken ze dit ook direct. Dan heb ik het wel over de docenten van de beroepsgerichte vakken, deze hebben en de docenten opleiding gedaan en we krijgen les van een dierenarts. Tot dit aan toe geen problemen en geen klachten, taken worden op tijd nagekeken, eerlijk beoordeeld en als er dingen zijn die veranderd moeten worden dan word dit mede gedeeld en moet je het verbeteren voordat het goedgekeurd word. Echter zijn er wel de algemene vakken zoals nederlands, engels, wiskunde, chemie etc. waarvan ik denk dat die wel degelijk onder niveau zijn, vooral als je later de overstap wilt maken naar het HBO. Bij ons is het zo op school dat deze algemene vakken afgezien van NL en engels, in periodes word gegeven dus een x aantal weken heb je 1 enkel vak zoals bv wiskunde. Bij deze vakken word dan enkel wat oppervlakkige onderwerpen gegeven en vervolgens krijg je er nooit weer les over. Je hebt wel de kans om te kiezen voor HBO doorstroomvakken maar ook deze zijn niet heel ingewikkeld. Dit is ook het hekel punt waar ik en meerdere van mij klasgenoten tegen aan lopen, en ook mijn vriend die dit jaar eerste jaars hbo is. De algemene vakken die wij krijgen op het mbo sluiten beslist niet aan op de hbo vakken.

Dus kort samengevat:
De algemene vakken zijn slecht, en onder niveau.
De communicatie bij ons op school is ook bij deze leraren slecht, wat inhoud dat je achter veel dingen zelf aan moet. Maar dit is ook je eigen verantwoordelijkheid (hoe vermoeiend soms ook) om bij te houden, immers 'moet je op het hbo ook volledig zelfstandig alles doen'.
De overgang naar het hbo is mede door de eerder genoemde redenen moeizaam.

Maar een belangrijk deel mist er nu nog wel, zoals ik zei zijn de beroepsgerichte vakken naar mijn mening voor onze opleiding goed op niveau. We krijgen anatomie, fysiologie, pathologie, laboratorium werk, röntgenologie. Dit zijn vakken die behoorlijk naar het havo, soms vwo niveau gaan. En de toetsen mogen wij max 2x overdoen wat mij gewoon normaal lijkt, immers je kan niet altijd alles in 1x halen. Wel is het zo dat je voor de vakken anatomie, fysiologie, pathologie max.1 onvoldoende van de toetsen mag staan, en je na 2 pogingen de toetsen het volgende jaar pas weer mag doen en je anders een jaar over moet doen. Ook is de praktijk ervaring die wij opdoen als paraveterinair iets wat je niet vind op het havo/vwo of hbo. Vanuit de praktijk doe je ervaringen op die je dingen leren die je niet uit een boekje kunt krijgen of in een cursus van 10 week, dit vak is daar naar mijn mening te diepgaand voor.

Al met al is dit mijn ervaring, waarschijnlijk is dit allemaal wat onsamenhangend want ik hoor allang op bed te liggen maar ik wou toch dit nog even kwijt.

Wat een verhaal!!
Ik denk dat ook voor deze opleiding geldt dat het een minder 'massale' opleiding is en dat daardoor het niveau beter op peil gehouden wordt.

Qua praktijk ervaringen ben ik het idd met je eens, dat lijkt me een 'plus' punt aan het mbo. :j
Voor de rest blijkt uit jou verhaal dus ook weer dat het gat tussen MBO en HBO gewoon te groot is.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:43

Tsja je moet maar wat te doen hebben 'snachts op een doordeweekse dag :P

On topic, ik wou in ieder geval ook de positieve punten uitlichten van het mbo en mij ervaring delen zodat je zo ook een beetje een realistisch beeld krijgt :). Hoe mijn overstap zometeen zal gaan naar het hbo is ook maar afwachten, ben in ieder geval druk bijlessen aan het volgen om het gat zelf wat kleiner te maken!