Nu sinds twee jaar onze dochter naar de jenaplanschool gaat kennen we ook de praktijk. En die heeft natuurlijk weer voor- en nadelen.
Ik ben zelf van mening dat inderdaad niet elk kind met dit systeem overweg zal kunnen. Er wordt een grote mate van zelfstandigheid verlangd, die niet elk kind zal aankunnen. Toch is het moeilijk om te zeggen welk type kind er dan niet geschikt voor zou zijn en hoe het uitdraait. Wij hadden angst dat onze dochter -heel stil en verlegen, onzeker- in het systeem misschien zou ondergaan. Niets is minder waar geweest! Ze is door de medeleerlingen op handen gedragen en geholpen en de positieve feedback die ze van hen heeft gekregen hebben haar zelfvertrouwen een boost gegeven. Het kind is in twee jaar tijd helemaal opengebloeid.
Toch heb ik ook kinderen gezien die onder gingen. Die toeklapten en helemaal onzeker werden.
Hier:
StalNollie schreef:wat mijn is verteld door de directeur daar is dat je je school niet op je kind moet uitzoeken maar naar wat je aanspreekt. en waarom! heel simpel en zo logisch een tweede/derde/vierde kind zal automatisch naar deze school gaan maar wil niet zeggen dat deze hetzelfde karakter als je eerste kindje heeft.
dus staat je niet blind op wat past bij mijn kind. maar wat past bij ons.
ben ik het dus wel mee eens. Onze tweede dochter zal dezelfde school bezoeken. Het is een heel ander kind, bijdehand, niet op haar mondje gevallen en met een krachtig eigen willetje. Of ze het in het jenaplansysteem goed zal doen kunnen we nu nog niet weten. Maar wij staan achter deze school en dit schoolsysteem en hebben er vertrouwen in dat deze school goed is voor onze kinderen. Indien niet, zullen we niet te beroerd zijn om voor een kind een andere school te kiezen. Zoiets weet je echter pas als je het probeert. En zoals gezegd, alles staat en valt met een goede leerkracht; daar moet je altijd wat geluk mee hebben.
Tot slot: mijn dochter -en de meeste van haar medeleerlingen- gaat gráág naar school. De beste basis om te leren, toch?

Ik was een kind die (ook) sturing nodig had en ik vond dat we veel te veel los gelaten werden op school.