Tandheelkunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sylbana

Re: Tandheelkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 21:01

@benangelique waarom wil je daar dan mee stoppen? :-). Gewoon geen leuke baan oid?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 07:49

Ik werk in het onderwijs. Voor mij is na 11 jaar de uitdaging er af ondanks diverse functies en de medische kant heeft altijd mijn interesse gehad

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:13

benangelique schreef:
Ik werk in het onderwijs. Voor mij is na 11 jaar de uitdaging er af ondanks diverse functies en de medische kant heeft altijd mijn interesse gehad

Ben je niet bang dat tandarts assistente dan snel gaat vervelen? Klusjes zijn vooral aan de stoel helpen met aangeven van attributen, en administratief werk. Daar maakt het echt niet uit of je op de universiteit hebt gezeten of enkel en alleen een vmbo diploma heb.
Verder zijn tandartsen vaak zelfstandige ondernemers, met al dan niet een eigen praktijk. Je moet eigenlijk heel inschikkelijk zijn. Als zij op vakantie gaan wordt wel verwacht dat jij ook op vakantie gaat/vakantie opneemt, als ze besluiten om meer of minder te gaan werken,wordt er wel verwacht dat je, je daar op aanpast.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:10

ukje schreef:
benangelique schreef:

Ben je niet bang dat tandarts assistente dan snel gaat vervelen? Klusjes zijn vooral aan de stoel helpen met aangeven van attributen, en administratief werk. Daar maakt het echt niet uit of je op de universiteit hebt gezeten of enkel en alleen een vmbo diploma heb.
Verder zijn tandartsen vaak zelfstandige ondernemers, met al dan niet een eigen praktijk. Je moet eigenlijk heel inschikkelijk zijn. Als zij op vakantie gaan wordt wel verwacht dat jij ook op vakantie gaat/vakantie opneemt, als ze besluiten om meer of minder te gaan werken,wordt er wel verwacht dat je, je daar op aanpast.

Ligt er helemaal aan waar je gaat werken hoor en wat je zelf wilt, je hoeft niet heel de dag alles aan te geven... Je kan ook zelfstandig heel veel dingen doen, dan gaat het echt niet snel vervelen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:20

Ik heb 5 jaar als (preventie-)assistente gewerkt en ben nu mondhygiënist.
Altijd in een groepspraktijk (met meerdere tandartsen) gewerkt en nooit verplichte vakanties/vrije dagen gehad (zou ik niet willen ook).

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:29

@benangelique, oh ja dat kan ik dan wel begrijpen!

@gabyfedde, leuk! Wat doe je allemaal als mondhygiënist? Dat lijkt mij ook wel wat, om evt. door te leren..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:33

gabyfedde schreef:
Altijd in een groepspraktijk (met meerdere tandartsen) gewerkt en nooit verplichte vakanties/vrije dagen gehad (zou ik niet willen ook).

Nee in een groepspraktijk heb je dat inderdaad niet. Alle tandartsen die ik ken, of waar ik weleens geweest ben werken zelfstandig dus tja, als assistente zijnde ben je dan wel afhankelijk van wat de tandarts doet.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:49

ukje schreef:
gabyfedde schreef:

Nee in een groepspraktijk heb je dat inderdaad niet. Alle tandartsen die ik ken, of waar ik weleens geweest ben werken zelfstandig dus tja, als assistente zijnde ben je dan wel afhankelijk van wat de tandarts doet.

Ik heb de mogelijkheid gehad om in zo'n praktijk te werken, maar heb toch gekozen voor een groepspraktijk. Het niet vrij kunnen plannen van vakanties/vrije dagen was één van de redenen om voor de groepspraktijk te kiezen (had twee sollicitaties tegelijk lopen).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:56

Sylbana schreef:
@gabyfedde, leuk! Wat doe je allemaal als mondhygiënist? Dat lijkt mij ook wel wat, om evt. door te leren..

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mondhygi%C3%ABnist

Het is wel een HBO-opleiding, dus zul je toch je HAVO moeten halen òf eerst een MBO-opleiding moeten doen. De opleiding is erg populair en heeft maar een beperkt aantal plaatsen dus wordt er een (strenge) decentrale selectie gehanteerd.

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 13:28

@Gabyfedde ja weet ik! Dan zou ik door willen leren voor hbo, had ik het thuis ook al over gehad idd. Maar dat duurt nog wel eventjes.

Even heel wat anders, is een '1 blik agenda' handig voor deze opleiding? Ik ben zelf niet zo heel erg goed in plannen en met deze agenda zou je een duwtje in je rug moeten krijgen zeg maar, maar krijg je heel veel op (als huiswerk) voor deze opleiding?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:11

ukje schreef:
benangelique schreef:

Ik wil vanuit het ta zijn verder leren naar preventie assistent. Mondhygiëniste zou ik liever doen, maar die opleiding is alleen voltijd en dat krijg ik niet georganiseerd met mijn gezin

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:40

Leuke vacature gezien als anesthesie assistent. Straks bellen voor meer informatie en om te vragen of ik zonder opleiding en ervaring ook kans maak

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:10

benangelique schreef:
Leuke vacature gezien als anesthesie assistent. Straks bellen voor meer informatie en om te vragen of ik zonder opleiding en ervaring ook kans maak

Leuk! Heel veel succes.
Ik ga zo even met mijn school.praten over deze opleiding

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 22:06

Morgen op gesprek met de decaan van mijn school om evt. volgend jaar deze opleiding te gaan doen.

Alleen zitten we met 1 probleempje, ik ben nog geen 18 (16, word in November pas 17) dus de reiskosten worden niet vergoed. Wij leven maar van 1 (minimaal) inkomen.. Weet iemand misschien hoe je het toch (een deel) vergoed kan krijgen? Op m'n scooter naar Zwolle is een beetje ver :')

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:14

Hier ook een (ex)tandartsassistente. Ik ben inmiddels al assistente sinds ik 18 jaar ben. Met tussenpozen wel eens wat anders gedaan maar kom steeds weer terug in de tandartspraktijk. Het is heel afwisselend werk, ik houd van technische dingen en ik ben dus ook echt geïnteresseerd in het hoe, wat en waarom. Ik ben niet alleen aangeef- en afzuigmevrouw. Het is wel fijn als je een goede klik hebt met de tandarts met wie je werkt, want je zit vaak op 1 vierkante meter, dan is het wel plezierig als dat goed voelt.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:52

Spannend sylbana!!
Zou je niet een busabonnement kunnen nemen? Dat is niet heel erg duur geloof ik... Ik heb ooit de kappersopleiding gedaan toen ik 16 was en omdat dat een particuliere school was kreeg ik geen stufi of wat dan ook