Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Lauraennala schreef:Herfstwind schreef:Ik meld me ook, ik heb me aangemeld voor een universiteit in Canada maar als ik daar niet toegelaten word wordt het sociologie aan de UvA of antropologie in Leiden.
Wat gaaf! Hoe ben je op het idee gekomen om in Canada te gaan studeren?

In dat geval probeer ik volgend jaar weer voor de IBP denk ik, met een back-up. Verder lijkt culturele antropologie me rete-interessant! Toch heb ik een paar vraagtekens bij die studie, wie kan mij er meer over vertellen? De ene voorlichting was namelijk helemaal geweldig en de volgende ineens doodsaai en mij te zweverig. Ik ben wel een vrij nuchter persoon en sta open voor alles, zolang er maar een nuttig doel aan vastzit. Weet niet of dat matcht met culturele antropologie... Ik wil wel iets nuttigs kunnen met de dingen die ik leer.
).
Vooral mijn cv + motivatie waren echt om te janken. lovelys schreef:Hoi Minaj. Ik wil je wel waarschuwen voor de studie psychologie. Het is bijna alleen maar theorie en stageplekken zijn schaars. Daarnaast zijn er geen banen en is het in totaal een behoorlijke karwei om uiteindelijk wat geld te gaan verdienen.
Ik zit nu in mijn master en ik vind de studie erg leuk, maar ook erg zwaar. Ik zoek nu ongeveer een jaar naar een stageplek en helaas gaat het heel moeizaam. Daarnaast hoor ik de verhalen over wat ik na mijn master kan gaan doen. Dit is namelijk weer een stage genaamd werkervaringsplek. Dit voor reiskosten vergoeding en verder niks. Hopelijk na 5 jaar werkervaringsplekken te hebben gedaan krijg je een baantje waar je al jaren op wacht. De meeste mensen zijn inmiddels al ander werk gaan zoeken, wat ik veel hoor is dat mensen alsnog ongeschoold werk gaan doen om maar geld te verdienen. Als je geluk hebt kun je daarna de gz opleiding gaan doen (10-15%) van de aanmeldingen per jaar worden aangenomen.
Als je eenmaal de gz plek hebt, is er kans dat je werk kan vinden met een leuk salaris.
Zoals je begrijpt zijn veel psychologie studenten of net afgestudeerde allang gestopt met de studie of zijn iets anders gaan doen na hun studie.
Wil je nog steeds graag? In mijn eerste jaar is de helft gestopt. Te moeilijke tentamens, teveel stof en gewoon de school die het liefst minder studenten heeft voor het tweede jaar. Daarnaast is het bsa er natuurlijk nog en mensen die stoppen vanwege de vele theorie en geen enkele praktijk vakken.
Denk vooral niet dat je inzicht moet hebben. Het is stampen stampen en nog eens stampen!
Sorry dat ik zo negatief ben over de studie, maar helaas is het wel mijn realiteit. Ik hoop dat je een tweede studie in gedachte hebt die wat betere toekomst perspectieven heeft.
Ik vind het ontzettend jammer dat psychologie steeds meer te boek staat als 'studeren voor beroepswerkeloze'. Het is namelijk zó ontzettend breed en er is veel meer dan alleen GZ-psycholoog worden. Denk aan werk binnen het bedrijfsleven met arbeid&organisatie, als mede-ontwerper aan de slag voor bedrijven als Philips met cognitief&neurobiologisch, onderzoek doen naar alle mogelijke dagelijkse problemen die je je maar kunt bedenken, en ga zo maar door. Studie inhoudelijk is psychologie inderdaad veel lezen en stampen, maar ik ken vrij weinig WO studies waar je lekker de praktijk in kunt. Als je de stof gewoon bij houdt en een redelijk goed stel hersens hebt kun je echt zonder problemen de bachelor halen. Verhalen dat de helft er na het eerste jaar mee stopt of de tentamens te moeilijk zijn herken ik totaal niet. In elk geval niet wat betreft de studie psychologie in Utrecht
Ik zou het zonde vinden als we onze studie zouden moeten baseren op baankansen in plaats van wat we leuk vinden en gemotiveerd voor zijn. Natuurlijk is het vreselijk zonde als je na je studie vastloopt en geen baan kunt vinden, maar de zekerheid op een baan heb je bij maar weinig studies. Ik vind psychologie in elk geval een hartstikke interessant vakgebied (en die interesse is tijdens de studie alleen maar gegroeid) en zeker geen zware studie. Genoeg tijd voor vrienden, sport, werk en het kunnen doen van extra activiteiten waarmee je je verdiept in de richting die je leuk vindt!
Ik wil jullie in elk geval allemaal succes wensen met de loting en matching!
En gefeliciteerd! 
). Ga je ook El Cid lopen?
Ik ga dit jaar waarschijnlijk voor de derde keer in jaar 1 beginnen
Heb HBO Communicatie gedaan een jaartje, nu WO Recht en volgend jaar wil ik er WO bestuurskunde bij gaan doen.. Eerst nog de engels toets halen, hopen dat dat lukt. Voor nu heb ik er veel gedoe en stress van, maar wil het toch graag gaan proberen
Dus ik heb besloten over te stappen naar Geschiedenis.
Weet je al naar welke uni je wilt? Eefjahh schreef:Gisteren heb ik me net voor de deadline aangemeld bij Sociale geografie en planologie bij de UVA en de UU. Ik weet nog niet welke stad ik precies wil.
Maar Sky misschien tot ziens
was dit schooljaar 1e jaars in Groningen
) XMaaiike schreef:Eefjahh schreef:Gisteren heb ik me net voor de deadline aangemeld bij Sociale geografie en planologie bij de UVA en de UU. Ik weet nog niet welke stad ik precies wil.
Maar Sky misschien tot ziens
leuke studiewas dit schooljaar 1e jaars in Groningen
verschil tussen Groningen en UU en UVA is dat je in Groningen niet na 1 jaar een keuze moet maken tussen sociale geo of planologie zoals je wel moet op de UU en UVA (was niks voor mij geweest, juist de combi van beide vind ik geweldig)

_Summerly_ schreef:Caaroo: Aan het begin van dit jaar werd duidelijk dat Grieks hem voor mij echt niet ging worden, wat vrij lastig is als je Grieks en Latijn studeert.Dus ik heb besloten over te stappen naar Geschiedenis.
Ik heb in mijn eerste jaar inderdaad El Cid gelopen en ik kan het je van harte aanraden. Ik weet niet of je van feesten houdt, maar zelfs als je daar niet zo op zit te wachten is de El Cid een goede manier om alvast wat mensen te leren kennen, en ook om Leiden alvast een beetje te zien.
bleef je daar slapen eigenlijk? Ik woon een uur van Leiden maar dat is dan misschien wat te ver.
Er is elk jaar in het sportcentrum een slaapzaal, maar er zijn ook altijd studentenhuizen die slaapplekken aanbieden.
Thanks! 
Ik sta bij beide ingeschreven, dus ik heb nog tijd om te kiezen...
Het lijkt me alleen verschrikkelijk om dan zonder mijn beestenboel te zitten, ik vind dat al een probleem bij het op kamers gaan
Zijn er mensen die nu al een kamer hebben?