Bijles Grieks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:25

Deetjeeuh schreef:
C_estmoi schreef:
hmm. toch denk ik dat als het bij latijn wél lukt, dat het dan echt niet zo is dat je het niet kan. Wel is het belangrijk om een goed stappenplan te hebben. Dus bij íedere zin beginnen met zoeken naar een persoonsvorm, onderwerp, gezegde. Daarna kijken: is er een lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp? En als laatste op zoek naar bijzinnen. Begin desnoods met het vertalen van een tekst van begin dit schooljaar en kijk of je daar wel uitkomt :) Eerst weer wat zelfvertrouwen kweken voordat je het jezelf moeilijk gaat maken!

Bedankt voor de tip! Na morgen heb ik meivakantie, dus dan ga ik er nog eventjes mee aan de slag! :D

Ik heb mijn mentor voor de bijles gemaild, door hem werd ik doorgestuurd naar iemand anders die me kan helpen met het krijgen van een leerling van de bovenbouw die mij bijles zou willen geven. :j

Hopelijk kunnen de bijlessen zo snel mogelijk beginnen. :P

Geen dank hoor! Het is dat ik nogal uit de buurt woon en al ehm.. 8 jaar ofzo? geen grieks woord meer heb gezien, anders had ik je graag willen helpen :P ik denk dat t bij jou vooral een kwestie is van meer systeem krijgen (en meer zelfvertrouwen!!) en dat t dan helemaal goedkomt. mensen onderschatten vaak héél erg hoeveel het uitmaakt of je er zelf in gelooft namelijk...
Heel veel succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:33

C_estmoi schreef:
Deetjeeuh schreef:
Bedankt voor de tip! Na morgen heb ik meivakantie, dus dan ga ik er nog eventjes mee aan de slag! :D

Ik heb mijn mentor voor de bijles gemaild, door hem werd ik doorgestuurd naar iemand anders die me kan helpen met het krijgen van een leerling van de bovenbouw die mij bijles zou willen geven. :j

Hopelijk kunnen de bijlessen zo snel mogelijk beginnen. :P

Geen dank hoor! Het is dat ik nogal uit de buurt woon en al ehm.. 8 jaar ofzo? geen grieks woord meer heb gezien, anders had ik je graag willen helpen :P ik denk dat t bij jou vooral een kwestie is van meer systeem krijgen (en meer zelfvertrouwen!!) en dat t dan helemaal goedkomt. mensen onderschatten vaak héél erg hoeveel het uitmaakt of je er zelf in gelooft namelijk...
Heel veel succes! :)

Dat zelfvertrouwen moet inderdaad weer komen ja! :D Heb er op dit moment namelijk totaaaaaaaal géén vertrouwen meer in dat het op dit moment, zonder bijles, nog goed gaat komen. :o
Ook met twijfel ik nog aan mezelf, maar we zullen eens zien wat er gebeurd!

Mocht niemand op school me kunnen helpen heb ik misschien nog een kennis of gaan we naar zo'n bureau. :j
Anders kom ik gewoon lekker bij jou aankloppen. :P De basis kan je vast nog wel xD

Dankjewel! :)

Tiggs

Re: Bijles Grieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:48

Krijgen jullie ook toetsen waarbij je vragen moet beantwoorden over een Griekse tekst, die je al eerder hebt moeten vertalen? Zo ja, teksten uit je hoofd leren :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:54

Tiggs schreef:
Krijgen jullie ook toetsen waarbij je vragen moet beantwoorden over een Griekse tekst, die je al eerder hebt moeten vertalen? Zo ja, teksten uit je hoofd leren :)!

Nee, onze verhalen sluiten wel aan op de teksten die we in de les hebben moeten vertalen. Maar dat komt dus pas later, het is dus niet zo dat ik teksten uit mijn hoofd kan leren. :)
Wel raad ik aan de hand daarvan een heleboel. :Y)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:58

Ah jammer. Wij hadden twee soorten toetsen; bij de ene moest je een nieuwe tekst vertalen, bij de andere soort moest je dus vragen beantwoorden over teksten die je in de lessen al had vertaald.

Ik ben achteraf nog steeds blij dat ik het Gymnasium heb afgemaakt. Staat toch nét iets mooier op je cv en het is gewoon leuk om die basis ook te hebben.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:00

Het is niet zo heel gek dat Latijn je wel lukt, en Grieks niet. Het zijn beiden klassieke talen maar gewoon totaal verschillend. Latijn is een ontzettend logische taal, net wiskunde. Grieks daarentegen is heel wat minder logisch; je moet er echt gevoel voor hebben én het staat ook nog eens veel verder van onze taal. Typisch voorbeeld daarvan is dat Latijn er bij de meeste ex-studenten nog jaren in zit, maar Grieks, dat vergeet je voor je het goed en wel beseft. Beide talen doen ook een beroep op andere delen van je hersenen.

Teksten van buiten leren moet je niet doen; bij ons verwisselden de docenten kleine woordjes of adjectieven zodat ze meteen zagen wie van buiten leerde of wie echt vertaalde ~~}>
Maar zoals bij alles geldt: oefening baart kunst! Ik heb altijd heel graag Grieks gedaan, en de eerste twee jaren waren écht zwoegen om de grammatica te onthouden, bijvoorbeeld die wisselende werkwoord-stammen (wtf? :') ). Maar hoe meer je er mee omgaat, hoe meer voeling je er voor krijgt. In de klas vertaalden we elke dag teksten, en als ik thuis kwam, herhaalde ik elke keer wat we in de les vertaalden. Ik schreef de tekst in het Grieks over (en ja, daar leer je van, want je raakt zoveel meer vertrouwd met de woorden op zich en de varianten er van in de verschillende dialecten), en ontleedde letterlijk zin per zin. Ik werkte met symbooltjes (zoals we in BE met zinsontleding doen), dus het onderwerp kreeg een rechthoekje, bovenop de persoonsvorm kwam een streepje met een X, als daar nog een bijzinnetje bij hoorde, kreeg dat ook een kleurtje, noem maar op. Per deeltje dat ik zo behandelde, vertaalde ik. En daar leer je zo ontzettend veel uit! Je leert gewoon de taal kénnen op die manier. In het begin is dat even priegelen, maar na een tijd speel je er gewoon mee. Teksten herhalen voor een examen kostte me misschien een halve middag, en ik kende ze perfect. Je onthoudt ook van jezelf met welke constructies je moeite hebt, en je leert uit je eigen fouten: je ziet namelijk steeds wanneer je sukkelt met een bepaald zinsdeel/grammaticadinges/naamval/werkwoord/whatever.

Heel veel succes TS!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:01

Bhriseis schreef:
Teksten van buiten leren moet je niet doen; bij ons verwisselden de docenten kleine woordjes of adjectieven zodat ze meteen zagen wie van buiten leerde of wie echt vertaalde ~~}>

Het waren bij ons inhoudelijke vragen :D, dus als je dan wist wat er ongeveer stond, kon je die toets makkelijk halen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:04

De toetsen die jij bedoelt Tiggs heten Pensum toetsen :j Die krijg je ook op het examen, net als een ongeziene vertaling. Voor het pensumdeel kun je dus zo'n beetje alles uit je hoofd leren en dan de vragen erbij beantwoorden en de vertaling kun je niks voor doen behalve kunnen vertalen (wat ik dus nog steeds niet kan :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:08

Dat gaat hem hier helaas niet worden. :P

Bhriseis schreef:
Het is niet zo heel gek dat Latijn je wel lukt, en Grieks niet. Het zijn beiden klassieke talen maar gewoon totaal verschillend. Latijn is een ontzettend logische taal, net wiskunde. Grieks daarentegen is heel wat minder logisch; je moet er echt gevoel voor hebben én het staat ook nog eens veel verder van onze taal. Typisch voorbeeld daarvan is dat Latijn er bij de meeste ex-studenten nog jaren in zit, maar Grieks, dat vergeet je voor je het goed en wel beseft. Beide talen doen ook een beroep op andere delen van je hersenen.

Maar zoals bij alles geldt: oefening baart kunst! Ik heb altijd heel graag Grieks gedaan, en de eerste twee jaren waren écht zwoegen om de grammatica te onthouden, bijvoorbeeld die wisselende werkwoord-stammen (wtf? :') ). Maar hoe meer je er mee omgaat, hoe meer voeling je er voor krijgt. In de klas vertaalden we elke dag teksten, en als ik thuis kwam, herhaalde ik elke keer wat we in de les vertaalden. Ik schreef de tekst in het Grieks over (en ja, daar leer je van, want je raakt zoveel meer vertrouwd met de woorden op zich en de varianten er van in de verschillende dialecten), en ontleedde letterlijk zin per zin. Ik werkte met symbooltjes (zoals we in BE met zinsontleding doen), dus het onderwerp kreeg een rechthoekje, bovenop de persoonsvorm kwam een streepje met een X, als daar nog een bijzinnetje bij hoorde, kreeg dat ook een kleurtje, noem maar op. Per deeltje dat ik zo behandelde, vertaalde ik. En daar leer je zo ontzettend veel uit! Je leert gewoon de taal kénnen op die manier. In het begin is dat even priegelen, maar na een tijd speel je er gewoon mee. Teksten herhalen voor een examen kostte me misschien een halve middag, en ik kende ze perfect. Je onthoudt ook van jezelf met welke constructies je moeite hebt, en je leert uit je eigen fouten: je ziet namelijk steeds wanneer je sukkelt met een bepaald zinsdeel/grammaticadinges/naamval/werkwoord/whatever.

Heel veel succes TS!

Ik vind Latijn ook inderdaad véél logischer. Grammatica zit er bij mij al echt (redelijk) snel in en ik snap het dan ook prima. Evenals woorden, al is dat natuurlijk gewoon stampen.

Je hebt een erg interessant en fijn stuk getypt zeg! Dat met tekentjes erbij zetten vind ik een heel erg goed idee. :D Maar dan zit ik weer met de problemen wat wat is. :') Het lukt me gewoon niet om al die onderdelen te vinden. Werkwoorden gaan me dan nog wel redelijk af, maar daarna zie ik door de bomen het bos niet meer.

Met Nederlands heb ik al wat moeite met zinsdelen benoemen. (bij andere vakken dan totaal niet, alleen bij grieks en bij Nederlands helaas. Al sta ik prima voor Nederlands en lees erg veel!) Dus dat werkt ook nog wel een beetje tegen helaas. :P

Helaas blijf ik Grieks leren etc. maar uitstellen, omdat ik er niets van snap en ik er gefrustreerd door raak en het dan meteen niet meer zie zitten. Ik wordt er gewoon echt geen wijs uit. Wat ik erg jammer vind omdat ik het eerst wel een leuke taal vind.

Maar je ideeen zijn echt super goed dus die ga ik meenemen! Morgen heb ik nog een les grieks, dus eens kijken hoever ik dan zelf kom. :) Daarna vakantie dus dan ga ik ook zeker nog oefenen!
Bedankt! :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:18

Begin misschien met een van je oudere cursussen, je hebt vast toch een keer iets van zinsontleding gehad, waarin ze stapje voor stapje zinnen vertaalden? En in de les echt noteren als een gek! In principe, bij elke tekst die je gezien hebt in de les, zou je exact van elk woord moeten weten wat het betekent en wat voor grammatica vorm het is. Het is even zwoegen, maar er gewoon heel actief over nadenken. Al vertaal je maar vijf zinnen perfect op een avond, het zijn zinnen die je gewoon ként. En als je er zo op gezwoegd hebt, vergeet je dat echt niet meer :)

In no time speel je er gewoon mee 8-) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:27

Volgens mij is het nergens stap voor stap uitgelegd, wel in de klas (hangt ook een poster) maar niet in het boek. :o Naast dat we 'halverwege' (kwart of zo) het jaar zijn overgestapt op een andere methode. Uiteraard heb ik mijn andere boeken nog wel, dus ik zou die zinnen van het begin kunnen gaan maken!

Alle antwoorden en aantekeningen worden meteen opgenomen in mijn hersenen en in mijn schrift. :D

Wat het dus allemaal is, dat weet ik dus niet. Nooit weet ik waar ik moet beginnen, maar je geeft me wel weer de moed om door te gaan! Het zou fijn zijn mocht het binnenkort lukken. :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:30

Vervelend dat Grieks niet lekker wil lukken! Ik heb gedurende mijn eigen gymnasiumtijd veel bijles gegeven in de klassieke talen, en ik herken wel wat je beschrijft: veel mensen hebben toch meer moeite met 't Grieks omdat er meer gevoel bij komt kijken en minder logica. En inderdaad; de grammatica vond ik althans wel een stuk ingewikkelder, in het bijzonder de werkwoordvervoegingen... :')

Het hangt van je school af, maar bij ons was het heel normaal dat onderbouwleerlingen die moeite hadden met de klassieken 'gekoppeld' werden aan een bovenbouwleerling die er juist heel handig mee was. Heb best veel mensen op die manier 'gered' zien worden.

Goed dat je door wilt zetten! Niet zo heel lang en dan kun je gewoon een van de talen kiezen. Als Latijn je wel ligt hoeft het geen onoverkomelijk probleem te zijn. Maar Grieks is te doen, het is een kwestie van doorzetten; als je de motivatie hebt, zou ik zeggen, neem in de vakantie de tijd om nog eens van het begin af aan de lessen door te werken. Leer de grammatica echt uit je hoofd, leer de werkwoorden die gegeven worden, leer de woordjes, probeer elke dag een paar zinnetjes te vertalen... Je went eraan, echt!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:32

Wat dat betreft is Grieks net als andere talen: beginnen met de persoonsvorm (welk werkwoord wordt vervoegd?) en het onderwerp (wie of wat doet iets?). Rekening houden met naamvallen (is het werkwoord vb. + genitief? Waar staat die genitief dan?), en de rest van de woordjes vallen als puzzelstukjes in een puzzel.

Wat lastig zeg, dat dat niet eens degelijk uitgelegd wordt... Hoe wordt je dan geacht een ongeziene tekst te begrijpen -O- Nee, dat lijkt me echt geen fijn systeem.

Misschien dat bijlessen je stap voor stap zoiets zouden kunnen aanleren? Grammatica is helemaal van buiten te leren, maar je moet toch ook iemand hebben die je zegt wat je met die grammatica aan moet vangen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:37

Ik was een van de weinigen die Latijn liet vallen en doorging met Grieks, dat vond ik leuker. Moet wel zeggen dat ik het veel op gevoel deed en dat ik het daar altijd wel mee kon redden.

Uiteindelijk trouwens afgezien van het eindexamen. Ik kreeg Pfeiffer in het eindexamenjaar en heb zodoende de hele vertaling en bespreking van de Odyssee gemist, dat was niet echt een goed uitgangspunt ;) Ik had toch liever mijn 8 gemiddeld ivm de loting voor mijn vervolgopleiding dan een gymnasiumdiploma. Nooit spijt van gehad trouwens, want er heeft na de IB-groep nooit meer iemand naar mijn middelbare school diploma gevraagd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:48

Amburtjoz schreef:
Ik heb in klas 5 en 6 bijles Grieks gehad, 2 uur lang, een keer per week. Die bijlessen waren zo'n verschrikking voor me terwijl ik toch met plezier naar de lessen ging (dankzij een fantastische docente). Ik werd continu met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik woorden niet kende, uitgangen verkeerd overnam, geen zinnen kon vertalen (Ik deed het nogsteeds op de 'jan boeren fluitjes methode': woord voor woord, als de persoonsvorm dan toevallig goed uitkwam had ik geluk).

In klas 4 heb ik zelf Latijn én Grieks gehad, omdat ik niet wist wat ik moest kiezen.

Ik heb mezelf erdoorheen geworsteld wat betreft de vreemde talen, terwijl ik eigenlijk voor de rest van de vakken weinig tot niks gedaan heb. In de 6e ben ik gezakt, op Grieks. Ik ben naar het VAVO gegaan en heb daar Duits gevolgd (want dat had ik laten vallen; nederlands, engels en grieks/latijn is voldoende namelijk) wat mij gewoon een Atheneum diploma heeft opgeleverd.

Als ik nu 8 jaar terug ga in de tijd, had ik NOOIT maar dan ook NOOIT meer voor het Gymnasium gekozen. Het was dat ik het heel gezellig had op school, ik goede vriendinnen had, leuke uitjes en prima begeleiding, maar dat Gymnasium diploma is echt niks meer waard dan Atheneum. Zeker niet als je geen studie als Geneeskunde of Archeologie oid wilt doen.

Zo, dat was dat.
Wat betreft de kosten, wij betaalden 15-20 euro per uur. Oude vrouw, een of andere Docterandus in de klassieke talen, ze was steengoed hoor, maar ik heb er niks aan gehad.

Edit; vanaf klas 3/4 mag je een woordenboek erbij: hallelujah! *\o/* Beste uitvinding ever was dat.

Wat een onzin zeg. Een gymnasium diploma is in sommige beroepsgroepen wel degelijk meer waard dan een atheneum diploma.
Als jij bij een van de grotere bedrijven in de consultancy, advocatuur etc gaat solliciteren moet je gewoon de cijferlijst van de middelbare school meesturen, en hierbij is zowel een gymnasium diploma een plus evenals hoge cijfers :)

Overigens kan ik je niet helpen met bijles advies.
Lijkt me dat je ansich wel iemand buiten je school moet kunnen vinden. Oud-studenten? (wellicht kan je je docent vragen om email adressen/telefoon nummers)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:50

Hanmar schreef:
Vervelend dat Grieks niet lekker wil lukken! Ik heb gedurende mijn eigen gymnasiumtijd veel bijles gegeven in de klassieke talen, en ik herken wel wat je beschrijft: veel mensen hebben toch meer moeite met 't Grieks omdat er meer gevoel bij komt kijken en minder logica. En inderdaad; de grammatica vond ik althans wel een stuk ingewikkelder, in het bijzonder de werkwoordvervoegingen... :')

Het hangt van je school af, maar bij ons was het heel normaal dat onderbouwleerlingen die moeite hadden met de klassieken 'gekoppeld' werden aan een bovenbouwleerling die er juist heel handig mee was. Heb best veel mensen op die manier 'gered' zien worden.

Goed dat je door wilt zetten! Niet zo heel lang en dan kun je gewoon een van de talen kiezen. Als Latijn je wel ligt hoeft het geen onoverkomelijk probleem te zijn. Maar Grieks is te doen, het is een kwestie van doorzetten; als je de motivatie hebt, zou ik zeggen, neem in de vakantie de tijd om nog eens van het begin af aan de lessen door te werken. Leer de grammatica echt uit je hoofd, leer de werkwoorden die gegeven worden, leer de woordjes, probeer elke dag een paar zinnetjes te vertalen... Je went eraan, echt!

Inderdaad vind ik de grammatica ook stukken moeilijker! Juist omdat het allemaal op onlogische volgorde is. De uitgangen bij latijn (voor personen) zijn eigenlijk altijd hetzelfde. Alleen komt er blij de plusquamperfectum bv. nog -era tussen en bij de imperfectum -ba. Dus dat is echt veel logischer voor mezelf. :P Naast dat het natuurlijk ook nog eens normale letters zijn..

Fijn dat het dan toch positief uit lijkt te pakken! :D Hopelijk werkt het voor mij net zo goed. :o Ergens schaam ik mezelf er een beetje voor dat ik bijles wil. Maar ik heb geen idee hoe ik het anders snel zelf moet oplossen. Laten we hopen dat het klikt en dat ik er niet nog meer tegenop ga zien.

Dat is zeker mijn plan! Ik ben erg gemotiveerd omdat ik niet wil falen, ik wil mijn gymnasiumdiploma en de volgende proefwerkweek een voldoende halen! (Daar heb ik nog 7 weken incl. vakantie voor.) :P
Inderdaad alleen nog dit jaar en volgend jaar, en dan ben ik ervanaf. :j
Ik ga zeker alles nog eens goed doornemen!

Nu even de andere reacties beantwoorden hoor :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:52

Bhriseis schreef:
Wat dat betreft is Grieks net als andere talen: beginnen met de persoonsvorm (welk werkwoord wordt vervoegd?) en het onderwerp (wie of wat doet iets?). Rekening houden met naamvallen (is het werkwoord vb. + genitief? Waar staat die genitief dan?), en de rest van de woordjes vallen als puzzelstukjes in een puzzel.

Wat lastig zeg, dat dat niet eens degelijk uitgelegd wordt... Hoe wordt je dan geacht een ongeziene tekst te begrijpen -O- Nee, dat lijkt me echt geen fijn systeem.

Misschien dat bijlessen je stap voor stap zoiets zouden kunnen aanleren? Grammatica is helemaal van buiten te leren, maar je moet toch ook iemand hebben die je zegt wat je met die grammatica aan moet vangen.

Dat stappenplan ga ik zeker aanhouden! :D En ook echt proberen door te zetten, want ik raak redelijk snel met grieks gefrustreerd omdat het al zolang niet lukt. :o
Ik ga beginnen met een van de eerste lessen van dit jaar, en zo verder werken naar de lastigere zinnen toe. :j

Op dit moment hebben we een kopie van de teksten uit een andere methode. Voor de rest weet ik niet hoe het in het echte boek staat. Wel ga ik weer in mijn andere boek kijken, wellicht helpt mij dat. :)

De grammatica en woorden kende ik altijd toch wel redelijk goed! Maar dan moest ik het toepassen en dan loop ik helemaal vast. Dat is dus echt het grote probleem, ik weet dus echt gewoon niet wat ik ermee aan moet. Dus ik hoop inderdaad dat ze me daarbij kunnen helpen. :j

gomir schreef:
Ik was een van de weinigen die Latijn liet vallen en doorging met Grieks, dat vond ik leuker. Moet wel zeggen dat ik het veel op gevoel deed en dat ik het daar altijd wel mee kon redden.

Uiteindelijk trouwens afgezien van het eindexamen. Ik kreeg Pfeiffer in het eindexamenjaar en heb zodoende de hele vertaling en bespreking van de Odyssee gemist, dat was niet echt een goed uitgangspunt ;) Ik had toch liever mijn 8 gemiddeld ivm de loting voor mijn vervolgopleiding dan een gymnasiumdiploma. Nooit spijt van gehad trouwens, want er heeft na de IB-groep nooit meer iemand naar mijn middelbare school diploma gevraagd :P

Bij mij werkt op gevoel doen dus totaal niet. Op dat gebied is mijn gevoel volledig de weg kwijt. :Y)
Wat vervelend dat je het toch niet af kunt maken! Wel begrijpelijk voor je loting. Toch neem ik het commentaar dat het verschil er niet is niet mee, want dat is er wel dergelijk. :o het laat toch weer zien dat je in staat bent iets extra's te kunnen. :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:55

Welke methode heb je? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:56

Rowdine schreef:
Wat een onzin zeg. Een gymnasium diploma is in sommige beroepsgroepen wel degelijk meer waard dan een atheneum diploma.
Als jij bij een van de grotere bedrijven in de consultancy, advocatuur etc gaat solliciteren moet je gewoon de cijferlijst van de middelbare school meesturen, en hierbij is zowel een gymnasium diploma een plus evenals hoge cijfers :)

Lijkt me dat je ansich wel iemand buiten je school moet kunnen vinden. Oud-studenten? (wellicht kan je je docent vragen om email adressen/telefoon nummers)

Daarom wordt ik ook nog extra gemotiveerd. Het is en blijft een extraatje, niet veel mensen maken het gymnasium af. :j Je behoort toch wel degelijk tot de slimste 3(?)% van Nederland. (Wellicht iets meer)
Op dit moment zit ik in mijn hoofd op advocate te worden (duurt nog ontzettend lang, dat weet ik) en dan geeft dit nog eens een extra toevoeging. :j

Ik heb nu inderdaad mijn mentor om hulp gevraagd, die me heeft doorgestuurd! :D Dus ik hoop daar morgen een mailtje van terug te krijgen en daarbij het liefste al in de vakantie een keer les te krijgen. (Als dat buiten school lukt en dus niet op school hoeft. :+)
En anders ga ik zelf nog even aan de slag!

Ghostattack;
Eerst had ik Kosmos, en nu heb ik Pallas. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:00

Deetjeeuh schreef:
Rowdine schreef:

Daarom wordt ik ook nog extra gemotiveerd. Het is en blijft een extraatje, niet veel mensen maken het gymnasium af. :j Je behoort toch wel degelijk tot de slimste 3(?)% van Nederland. (Wellicht iets meer)
Op dit moment zit ik in mijn hoofd op advocate te worden (duurt nog ontzettend lang, dat weet ik) en dan geeft dit nog eens een extra toevoeging. :j

Ik heb nu inderdaad mijn mentor om hulp gevraagd, die me heeft doorgestuurd! :D Dus ik hoop daar morgen een mailtje van terug te krijgen en daarbij het liefste al in de vakantie een keer les te krijgen. (Als dat buiten school lukt en dus niet op school hoeft. :+)
En anders ga ik zelf nog even aan de slag!

Ghostattack;
Eerst had ik Kosmos, en nu heb ik Pallas. :)

Zeker doen hoor! Die extra moeite loont zich aan het eind.
Het meest onderschatte diploma is het middelbare school diploma. Omdat bedrijven en kantoren ervan uitgaan dat iedereen op de middelbare school in dezelfde omstandigheden zat en dezelfde studie deed, is dat een goede graadmeter om te zien welke studenten er toen bovenuit staken en dus beter waren dan gemiddeld. Ik ken er genoeg die zijn afgewezen op hun middelbare school cijfers, dus trek er nog even hard aan!

Veel succes :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:00

Ach, ik was er toen ook van overtuigd dat een gymnasiumdiploma meerwaarde had. Vond het ook erg jammer dat ik het niet af kon maken en heb veel moeite gehad met het nemen van een beslissing, maar als ik toen voor mijn gymnasiumdiploma had gekozen was ik misschien wel uitgeloot voor geneeskunde en was ik nu niet bijna klaar geweest met mijn opleiding tot medisch specialist. Er zijn zoveel andere manieren om te laten zien dat je iets extra's kan dat ik achteraf geen moment spijt heb gehad van mijn keuze.

Als het je lukt met hard werken en evt bijles is het natuurlijk top en dan moet je het ook zeker doen. Maar denk er wel om dat je je niet helemaal over de kop en in de stress werkt. School moet ook leuk blijven en je moet ook tijd overhouden voor andere dingen!

Edit: ik had ook Pallas, schiet me nu ineens weer te binnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:04

gomir schreef:
Ach, ik was er toen ook van overtuigd dat een gymnasiumdiploma meerwaarde had. Vond het ook erg jammer dat ik het niet af kon maken en heb veel moeite gehad met het nemen van een beslissing, maar als ik toen voor mijn gymnasiumdiploma had gekozen was ik misschien wel uitgeloot voor geneeskunde en was ik nu niet bijna klaar geweest met mijn opleiding tot medisch specialist. Er zijn zoveel andere manieren om te laten zien dat je iets extra's kan dat ik achteraf geen moment spijt heb gehad van mijn keuze.

Als het je lukt met hard werken en evt bijles is het natuurlijk top en dan moet je het ook zeker doen. Maar denk er wel om dat je je niet helemaal over de kop en in de stress werkt. School moet ook leuk blijven en je moet ook tijd overhouden voor andere dingen!

Edit: ik had ook Pallas, schiet me nu ineens weer te binnen :D

Ik weet uit eigen ervaring dat het bij sommige beroepsgroepen echt niet zo is.
CV's vol met goede nevenactiviteiten, goede cijfers tijdens de vervolgstudie etc. De tijd is er niet meer naar, en ze kunnen kiezen uit veel te veel studenten. Er gaan dus (helaas voor deze generatie) veel meer zaken meewegen dan alleen voorgenoemde.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:04

Pallas heb ik inderdaad ook gehad :j Vond het best een prettige methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:09

Het is deels ook iets persoonlijks hoor. Ik ben ermee begonnen en nu wil ik het afmaken. :) Anders heb ik het gevoel dat ik faal. :o
Maar naast dat vind ik latijn een erg leuke en interessante taal. Dan kan ik nog best even 1,5 jaar grieks volhouden om daarna latijn af te maken en een gymnasiumdiploma te behalen. :j

Wij hebben nu alleen kopieen en een woordenlijst + grammaticaoverzicht. Dus niet de echte boeken. :P

En tja, er zijn wel meer manieren om extra's te laten zien, áls je die mogelijkheid hebt. :Y) Op dit moment wil ik gewoon het beste van het beste, andere activiteiten voor school trekken me op dit moment nog niet echt aan. Misschien later wel. :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:12

Ik heb het grammatica boek van Pallas hier nog, gloedje nieuw haha. Verder heb ik boeken met examenstof, die mogen we zelf houden dus daar heb ik lekker in gekliederd met markeerstiften _O-

Nadeel van Pallas vond ik dat het belachelijk veel boeken zijn. Ik had er vorig jaar een stuk of 6 :+