Dyslexie, maar toch wel "hogere opleiding genoten"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:41

Ikzelf ben het niet, maar merk wel dat ook op mijn Hoge school veel mensen hiermee rondlopen. Ik vindt het ook fijn om te zien dat de school hier speciale maatregelen voor neemt. Zo hebben wij echt het "dyslexie-lokaal", apart van de grote aula waar iedereen examen doet, waar ze extra tijd krijgen om in stilte en op hun gemak hun examen te maken.
Leuk initiatief van de school, want op mijn middelbare school werd er gewoon een "D" van dyslectisch op het examenformulier geschreven om aan te tonen dat ze daar rekening mee moesten houden, maar extra tijd kregen ze niet :(

_Priscilla

Re: Dyslexie, maar toch wel "hogere opleiding genoten"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:02

Ik heb ook dyslexie, maar ik heb toch wel moeite met andere dingen dan de meeste hier noemen, vergelijkbaar met miss_lizje.
Ik studeer diergeneeskunde en merk dat ik vooral moeite heb met de hoeveelheid die we moeten lezen uit boeken. Dat gaat namelijk verschrikkelijk langzaam en op tentamens heb ik de extra tijd dus ook hard nodig. Ik heb er wel echt heel veel last van dat ik zo langzaam lees en ik hoop dat ik hier nog wat op vind. Toen mijn zusje 10 was las ze al sneller dan ik nu lezen kan :P Gelukkig haal ik wel gewoon goede cijfers en heb ik tot nu toe alle blokken gehaald :)
Maar in tegenstelling tot veel andere hier kan ik juist wel heel goed talen leren en had op de middelbare naast engels en duits ook nog spaans en latijn. Schrijven lukte me alleen niet goed maar ik leerde het verder wel heel makkelijk.
Mijn boeken zijn nu natuurlijk ook allemaal Engels en met het Engels zelf heb ik totaal geen moeite, maar dus wel met mijn lees tempo.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:10

Ik heb ook dyslexie, nu zit ik pas in 3 havo, maar dit gaat goed op Engels na. Aan het begin stond ik een 4,5 nu gelukkig een 6 en hoop dat het zo blijft. In rekenen (en grootste gedeelte van wiskunde) ben ik dan weer wel heel goed. Frans en Duits toetsen merk ik er niks van, op wat grammatica na is het hier alleen maar stampwerk, en dat kan ik wel. Volgend jaar heb ik qua talen alleen nog Nederlands en Engels, ik kies het profiel N&G met natuurkunde, wiskunde A en informatica. Ik wil later graag vee-/dierenarts worden, dus eerst nog eventjes mijn havo en dan vwo halen en hopelijk komt de droom vee-/dierenarts uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:53

_Priscilla schreef:
Ik heb ook dyslexie, maar ik heb toch wel moeite met andere dingen dan de meeste hier noemen, vergelijkbaar met miss_lizje.
Ik studeer diergeneeskunde en merk dat ik vooral moeite heb met de hoeveelheid die we moeten lezen uit boeken. Dat gaat namelijk verschrikkelijk langzaam en op tentamens heb ik de extra tijd dus ook hard nodig. Ik heb er wel echt heel veel last van dat ik zo langzaam lees en ik hoop dat ik hier nog wat op vind. Toen mijn zusje 10 was las ze al sneller dan ik nu lezen kan :P Gelukkig haal ik wel gewoon goede cijfers en heb ik tot nu toe alle blokken gehaald :)
Maar in tegenstelling tot veel andere hier kan ik juist wel heel goed talen leren en had op de middelbare naast engels en duits ook nog spaans en latijn. Schrijven lukte me alleen niet goed maar ik leerde het verder wel heel makkelijk.
Mijn boeken zijn nu natuurlijk ook allemaal Engels en met het Engels zelf heb ik totaal geen moeite, maar dus wel met mijn lees tempo.

Ik heb ook even universiteit gedaan en had ook last van de hoeveelheid leesstof. Vooral in het Engels kon ik niet bijhouden..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:32

ik ben er pas achter gekomen tijdens mijn opleiding aan het HBO. vroeger op de basis school al eens blijven zitten vanwege een te laag tempo, waarschijnlijk was het er toen ook al wel.
het begon mij op te vallen toen iemand er mij op wees dat ik veel letters omdraaide. koekje wordt dan nog wel eens als keokje geschreven. Of wanneer ik getallen op moet schrijven. als iemand een reeks opnoemt van bv grotere getallen zoals bv tweeënzeventig kan ik zo 27 op schrijven. wel contact gezocht met huisarts enzo maar uiteindelijk heb ik besloten er niets mee te doen wat betreft mijn studie.
HBO ben ik goed door gekomen.

ben een vervolgstudie gaan doen aan de universiteit en merk het nu nog veel meer. Teksten zijn in het engels waardoor ik meer tijd nodig heb dingen door te nemen. moet het eerst zien te lezen en vervolgens ook nog begrijpen, dat is wel vermoeiend soms, en ja die paar jaar HBO met weinig tot geen engels helpen daar niet bij.
En bij elk rapport wat ik inlever krijg ik de melding dat mijn Engels beter moet, daar trek ik me niets van aan. Bij het afsturen laat ik de boel wel even goed nalezen door mijn vriend maar om dat nu voor alles te doen dan wordt hij er ook mooi druk mee. zoals al eerder hierboven vermeld is de stof op de uni vaak erg veel, onze gemaakte verslagen ook.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:17

janouk schreef:
Mijn zoon is dyslectisch. Hij studeert hbo informatica.
Hij misbruikt zijn moeder om rapporten te corrigeren. ;)

Hij gaat deze zomer naar Japan om Japans te leren: hij verwacht zelf dat hij deze tekens beter kan lezen dan het Nederlands; geen taal eigenlijk voor ons, maar meer wiskundige tekens.
Ik heb eigenlijk geen idee, iemand ervaring met het leren van Japans of Chinees? meer of minder last van je dyslexie dan?

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:34

janouk schreef:
janouk schreef:
Mijn zoon is dyslectisch. Hij studeert hbo informatica.
Hij misbruikt zijn moeder om rapporten te corrigeren. ;)

Hij gaat deze zomer naar Japan om Japans te leren: hij verwacht zelf dat hij deze tekens beter kan lezen dan het Nederlands; geen taal eigenlijk voor ons, maar meer wiskundige tekens.
Ik heb eigenlijk geen idee, iemand ervaring met het leren van Japans of Chinees? meer of minder last van je dyslexie dan?

de broer van m'n beste vriendinnetje heeft dyslexie, hij had met japans inderdaad minder last van z'n dyslexie. Wel is z'n duits min of meer verdwenen sinds ie japans spreekt :P

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:51

Meld zich: Landbouwkundig ingenieur met Dyslexie. Nu is er een stuk meer over bekend dan toen. Bij mij kwamen ze er pas achter toen ik van VWO naar 4 HAVO ging met een 3 voor engels en Frans.
Beta vakken allemaal 9 en 10.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:29

Ik heb zelf geen 'hoge' opleiding gedaan, omdat ik zelf graag met me handen bezig ben, Ik heb mbo 3 paardenhouderij nu. Ik heb wel een talen knobbel, Engels gaat me goed af en ik zou ook redelijk makkelijk andere talen kunnen leren spreken. (heb behandeling ondergaan in basisschooltijd) Alleen Nederlandse taal schrijven blijft gewoon matig. + dyscalculie, heb ik zo wel een leuk pakketje.

Maar wat ik wou zeggen is, dat ik het erg goed vind dat jullie wel allemaal een hoge opleiding doen of hebben gedaan. Bij mij zeiden ze dat ik maar naar praktijk onderwijs moest doen, gelukkig heeft mijn ma er voor gezorgd dat dat niet ging gebeuren. Ik heb dus gewoon eerst vmbo gedaan. Ik ken mensen in mijn omgeving die toch vinden dat als je dyslectisch bent, je toch minder kan, minder goed bent, minder begaafd of toch dom zijn of een laag IQ hebben. Terwijl wij wel creatiever zijn!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:42

Citroen22 schreef:
Ik ken mensen in mijn omgeving die toch vinden dat als je dyslectisch bent, je toch minder kan, minder goed bent, minder begaafd of toch dom zijn of een laag IQ hebben.

Hoor ik ook veel vaker helaas. Sterker nog, mijn tante verkondigde zo'n 10 jaar geleden dat mensen met dyslexie niet slim konden zijn. Zij wist toen niet dat ik het wél heb.. Ben toen toch maar 'uit de kast' gekomen en aangegeven dat ik toch echt niet dom ben :+

Op mijn huidige werk weten ze trouwens van niks, ik pak alleen met regelmaat de schrijfboeken en de van Dale erbij :+

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:35

Angela schreef:
Degene die de test met mij deed gaf aan dat het bij mij vooral duidelijk werd met het lezen van niet bestaande woorden, daar kwam ik gewoon niet uit. Ze gaf aan dat dit komt doordat als je slim genoeg bent, je veel woorden opslaat, en ze daarom herkent en kunt gebruiken. Woorden die niet bestaan komen niet in mijn "opslag" voor, en daarom heb ik daar veel moeite mee. Ze gaf aan dat daarom ook vreemde talen zo lastig zijn, ze zitten niet in mijn opslag.

Precies.. in jouw onderschrift last ik deta pasworkshop,.. echt, wat ga je passen? :+

Ben bouwkundig ingenieur, tekeningen lezen is veel makkelijker dan lappen tekst ;)
Bètavakken zonder leren geen probleem maar Engels, Latijn, Grieks, Frans, Duits.. ik haalde alles door elkaar. Terwijl ik precies kon zeggen op welke pagina het rijtje worden stond, maar wat er nu stond..

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:36

Mag ik een compliment geven in dit topic aan jullie allemaal?

Ik vind het namelijk super om een topic te zien waarin een groot deel dyslexie heeft, maar waar je dat niet merkt. Ik heb het niet en maak meer spelfouten denk ik :j
Ik kan er namelijk niet zo goed tegen als het als 'smoes' gebruikt wordt omdat je te lui bent om fatsoenlijk te typen...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:32

NAIWHL: Zo zit ik nu in een discussie met een jongen die 'geslaagt' schrijft. En dat onder dyslexie schuift. *zucht* Kreeg te horen dat ik mij maar meer in dyslexie moest verdiepen... Jammer dit :+

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:02

Super dat jullie allemaal zo goed omgaan met dyslexie!
Ik ken hier op school ook genoeg mensen met dyslexie. Een jongen die bij mij in de klas zit heeft dyslexie, maar doet gewoon het VWO met duits en een extra vak. Ook mocht hij mee naar de excellente leerlingen dag. Het is dus zeker mogelijk.

Ik ben misschien dyslectisch. Op de basisschool had ik heel veel moeite met hardop lezen en dan vooral onbekende moeilijke worden was een ramp. Of rijtjes hardop lezen op snelheid. Meestal had ik 1 rijtje gelezen terwijl het gemiddelde 4 rijtjes was. Ook spelling is een groot probleem. Als ik een woord niet ken schrijf ik het meestal de eerste keer fout of ik draai letters om.
Ik ben waarschijnlijk te slim voor testen. Ook ben ik goed ik woorden stampen. Ik probeer vooral de logica in talen te zoeken. Taalgevoel is bij mij namelijk ver te zoeken. Ik probeer meer de logica te vinden, daardoor ben ik ook goed in grammatica. Beta vakken zijn toch wel mijn sterkste vakken. Daarom heb ik ook een NT pakket.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:01

LZP -> STW

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:19

NAIWHL schreef:
Mag ik een compliment geven in dit topic aan jullie allemaal?

Ik vind het namelijk super om een topic te zien waarin een groot deel dyslexie heeft, maar waar je dat niet merkt. Ik heb het niet en maak meer spelfouten denk ik :j
Ik kan er namelijk niet zo goed tegen als het als 'smoes' gebruikt wordt omdat je te lui bent om fatsoenlijk te typen...

Met die smoesjes kom je weg op een internet forum, niet op een HBO/WO studie als je een scriptie moet inleveren.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:18

Klopt Ethelate, maar ik vind ook niet dat je er op een internetforum zo makkelijk mee weg moet komen heel eerlijk gezegd.

Ik heb geen dyslexie, maar heb altijd veel moeite gehad met d/t/dt ik heb daar eindeloos oefeningen voor gedaan en nog gaat het wel fout. Maar lees alles nog een keer door om het te checken. Voor mensen met dyslexie zal het uiteraard nog meer moeite kosten, en neem dan mijn petje ervoor af als je zoveel moeite doet dat je het niet eens merkt. :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 00:14

Alleen vallen d-t fouten niet onder dyslexie.

Overigens is het imo ook niet te gebruiken als excuus. Ja, het is een handicap, maar als mensen met een lichamelijke handicap topsport kunnen beoefenen dan moeten er voor dyslexten ook mogelijkheden zijn.
Denk aan moeilijke woorden vermijden :p (Ok uitzonderingen daargelaten)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 00:40

Jep...hier ook een. Wel in milde vorm. Ben nu 6 jaar afgestudeerd ingenieur. Maar goede rapporten schrijven is toch even een ding. Ik moet daar echt tijd voor nemen. In drukte is daar soms minder tijd voor... Wat resulteerd in domme schrijffouten die mijn baas ziet als slordigheden. .... Zij zien het als iets wat ik zo kan verbeteren. Wordt er vaak op aangesproken, terwijl ik eigenlijk een strever ben...voelt dat gewoon als een belediging als ze het niet begrijpen. Mijn baas is echt een taalpurist.

Soms als ik berchten op bijv. Internet lees, zakt mijn broek af. Het kan altijd erger.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:24

Winged: klopt, dat weet ik... Het is maar een klein iets en niet te vergelijken met dyslexie. Maar het zorgt er wel voor dat ik dus echt mijn petje voor jullie af neem hoeveel moeite je doet en hoe correct jullie taalgebruik is :j