Geen vakantie kunnen krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:19

Mama_Rianne schreef:
Gabbe schreef:
Ik heb ook en 0 uren contract maar mag altijd werk weigeren maar dat ligt wel aan je contract ik ken idd mensen die 5 dagen per week klaar moeten staan en vakantie aan moet vragen. Zou dus even je contract na lezen.

Ik ben geen oproepkracht en mag dus idd ook werk weigeren.

Als je een 0 uren contract hebt ben je een oproepkracht.

purny

Mama_Rianne schreef:
Gabbe schreef:
Ik heb ook en 0 uren contract maar mag altijd werk weigeren maar dat ligt wel aan je contract ik ken idd mensen die 5 dagen per week klaar moeten staan en vakantie aan moet vragen. Zou dus even je contract na lezen.

Ik ben geen oproepkracht en mag dus idd ook werk weigeren.

Maar dan kan je werkgever het gooien op werkweigering en dan ben je je baan kwijt.

Brainless

Shadow0 schreef:
Brainless schreef:
Tja dat is heel vervelend.
Maar ze hoeven de oppas alleen vergoeden als je al vrij had gekregen en (om zwaarwegende reden) je toch geen vrij kan krijgen.

Juridisch klopt het vast (hoewel ik niet zeker weet hoe het precies zit met recht op opeenvolgende vakantie, en hoe zwaarwegend dat belang is - 'geen zin om het te regelen' is natuurlijk wel wat simpeltjes) maar maatschappelijk vraag ik me af of we hier niet toch eens beter over na moeten denken.

TS heeft een baan geaccepteerd die grotendeels seizoensafhankelijk is.
Dat wist ze toen ze de baan 2 maanden terug aannam.

vuurneon

Ts, hoeveel recht op vakantiedagen heb jij opgebouwd dan? Want dan berekenen ze aan hand van je gewerkte uren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:21

Wat staat hier precies over in je contract of CAO?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:22

Brainless schreef:

Ja, want je hebt als werknemer niet zoveel te kiezen (iets met veel werklozen enzo.) Een maximum aan verplichtingen en een minimum aan zekerheid voor de werknemer zijn helemaal hip.

Zoals gezegd: juridisch zal dat wel kloppen, maar maatschappelijk denk ik dat het zeer onwenselijk is op deze manier.

vuurneon

Re: Geen vakantie kunnen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:22

Misschien even met je collega's overleggen of er nog wat te schuiven valt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:23

Vanaf 1 april 2014 is de horeca CAO komen te vervallen en val je terug op de wettelijke regeling.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:23

Ik heb hiervoor ook 2 jaar bij hun gewerkt, maar moest tijdelijk uit dienst vanwege het aantal contracten. Heb nooit problemen gehad met de vakanties.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:24

Brainless, tenzij er iets over in het contract staat.

TS, wat staat er in je contract?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:24

Shadow0 schreef:
Brainless schreef:

Ja, want je hebt als werknemer niet zoveel te kiezen (iets met veel werklozen enzo.) Een maximum aan verplichtingen en een minimum aan zekerheid voor de werknemer zijn helemaal hip.

Zoals gezegd: juridisch zal dat wel kloppen, maar maatschappelijk denk ik dat het zeer onwenselijk is op deze manier.

Absoluut, maar als moeder met kinderen is het al moeilijker een baan te krijgen (ze zijn toch bang dat kinderen veel ziek zijn enz), dat je moet bewijzen dat je qua werktijden niet afhankelijk bent van de vakantie van je kinderen.
En dat zoals bij TS je je oppas vakantie hebt gegeven, je niet je baas daarvoor moet laten opdraaien.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:25

Ze mogen het zeker weigeren. Je werkt er voor hun op de eerste plaats. Voor je inkomsten op de tweede plaats. Met die instelling moet jij je werkzame uren daar ook beschikbaar stellen vind ik.

Duidelijke regels om het in december aan te vragen en iedereen dezelfde kansen gegeven. Je bent er als laatste bijgekomen en gebleken is dat jou 3 weken niet meer in te passen zijn. Helaas pindakaas.. volgende vakantie beter.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:26

In contract staat: Het opnemen zal in goed onderling overleg tussen werknemer en werkgever worden bepaald en ruim van te voren worden aangevraagd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:27

Mama_Rianne schreef:
In contract staat: Het opnemen zal in goed onderling overleg tussen werknemer en werkgever worden bepaald en ruim van te voren worden aangevraagd.

Nou ja, dan heb je het dus niet ruim van te voren genoeg aangevraagd ben ik bang. Of in ieder geval: anderen waren eerder. Je zou nu aan kunnen vragen dat je dan graag de hele kerstvakantie vrij wilt?

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:28

Mama_Rianne schreef:
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd, maar wel 0-uren contract.

Volgens hun moet ik de 2 weken dat mijn oppas op vakantie is, maar betaalde oppas gaan regelen. Maar hun willen dit niet vergoeden, ik moet dat maar over hebben voor mijn werk.

En terecht! Jij vind dat zij verantwoordelijk moeten zijn voor jou oppas??????

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:30

Brainless schreef:
En dat zoals bij TS je je oppas vakantie hebt gegeven, je niet je baas daarvoor moet laten opdraaien.

Tsja, dat is een manier van benaderen. Zelf denk ik dat we het beter een beetje met z'n allen op kunnen lossen, en dat het niet werkt om het steeds op individuen af te schuiven (want als individu heb je daar weinig invloed op.) Maar goed. Het is wat offtopic dus ik zal het verder wel laten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:32

Ik zou nu alvast vrij vragen voor de volgende schoolvakantie :)

(Wij kunnen geen vrij krijgen voor de periode tussen kerst en oud en nieuw; of je moet zelf onderling ruilen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-04-14 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:34

TS, als ik het goed begrijp ben je er 'gedwongen' even tussenuit geweest en in de tussentijd zijn de vakanties geregeld? Dat is natuurlijk wel sneu. Kun je niet kijken of je tóch een deel kunt krijgen door nog een keer een gesprek aan te gaan? Bijvoorbeeld anderhalf van de 3 weken? Of een aantal dagen versnipperd?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:42

Op het moment dat je solliciteert bij een hotel, lijkt het mij dat je wel begrijpt dat vakantie nemen in de drukste periode van het jaar lastig gaat worden. Dat jij het gek vindt dat jouw werkgever je oppas niet gaat vergoeden, vind ik helemaal raar.
Als ik jouw baas zou zijn en je zou hier echt stennis over gaan maken, dan zou ik je uiteindelijk wel die vakantie geven. Per direct. Voor altijd. Voor jou 10 anderen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:45

TS heeft niet pas in januari / februari daar gesolliciteerd he? Ze heeft 3 maanden gedwongen er tussenuit gemoeten omdat ze drie contracten had gehad. Daarna is ze weer begonnen. In die drie maanden heeft de rest er gebruik van gemaakt om de vakanties te regelen. TS vist daardoor achter het net.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:58

Jans schreef:
TS heeft niet pas in januari / februari daar gesolliciteerd he? Ze heeft 3 maanden gedwongen er tussenuit gemoeten omdat ze drie contracten had gehad. Daarna is ze weer begonnen. In die drie maanden heeft de rest er gebruik van gemaakt om de vakanties te regelen. TS vist daardoor achter het net.

Dan nog blijft mijn standpunt hetzelfde. In onze bedrijven werkt het ook zo. Als werkgever zijn we goed voor ons personeel en proberen we flexibel te zijn, maar wat niet kan dat kan gewoon niet.

Daarbij is de werkgever niet verantwoordelijk voor de opvang van kinderen van werkgevers. Dat zij haar oppas vrij heeft gegeven zonder eerst met de werkgever te overleggen of zij die periode vrij kon krijgen, is haar probleem. Neemt ze toch vrij, dan kan ze wegblijven, omdat ze de werkgever daarmee op extra kosten jaagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:00

Bedrijf heeft alleen TS de kans niet gegeven om het eerder op te nemen, terwijl ze er dus tot en met november (als ik goed reken) gewerkt heeft en toen vanaf februari weer.

TS binnen welke termijn na jouw aanvraag heeft je baas gereageerd? En heeft hij dit schriftelijk of mondeling gedaan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:03

Jans schreef:
Bedrijf heeft alleen TS de kans niet gegeven om het eerder op te nemen, terwijl ze er dus tot en met november (als ik goed reken) gewerkt heeft en toen vanaf februari weer.

TS binnen welke termijn na jouw aanvraag heeft je baas gereageerd? En heeft hij dit schriftelijk of mondeling gedaan?

Gaat wel om vakantiedagen waar ze minimaal recht op heeft; dus hoeveel heeft de ts nu opgebouwd? Als dat binnen die week valt, houdt de baas zich keurig aan de regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:04

Heb je met een 0 uren contract dan vakantiedagen? Ik had dat niet onder een 0 uur contract. Ik moest aangeven wanneer ik vrij wilde en kreeg dat niet betaald dan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:06

Ligt eraan wat je contract zegt; ik kreeg op basis van de gewerkte uren een vergoeding waarmee het dus werd verrekend en daarmee had ik altijd 0 uren staan qua vakantie tegoed.