Wat voor werk doen jullie, met welk diploma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:57

Nassie schreef:
Ik werk fulltime als gastouder bij een gezin in huis.
De opleiding sociaal pedagogisch medewerker niveau 4 gedaan. Achteraf gezien had ik beter HBO erachteraan kunnen doen :)

Ik heb ook bij een kinderdagverblijf, activiteitencentrum en woning voor mensen met een handicap gewerkt. Allemaal wat bij de opleiding past. Ik werk graag met mensen.

Ik wil dus ook met mensen werken. Ik denk dat als ik elke dag met Jan en Piet en Sofie kan werken, en hen kan begeleiden en helpen , ik wél voldoening haal uit mijn job.
En ik haal ook wel voldoening in het koken voor anderen of het bedienen van anderen, maar dat is toch anders. Het voelt minder "nuttig" als wanneer ik een persoonlijk verschil zou kunnen betekenen voor iemand. (maar misschien wil ik mezelf gewoon belangrijk voelen hoor, dat kan natuurlijk ook)
Mijn ervaring is dat mensen die aan de kassa komen ofzo niet altijd even dankbaar zijn, maar dat zullen Piet en Sofie waarschijnlijk ook niet zijn :D
Trouwens, wil je wisselen, jij hebt een leuke job , je diploma mag je altijd opsturen, ik pb je mijn adres wel :D

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:58

meisje2000 schreef:
Ik heb 13 jaar in de kassen gewerkt en werk nu bij het zelfde bedrijf in de verpakkingshal.
Dus de dingen die ik eerst in de kas oogste pak ik nu in hahahah.
Dit werk doe ik in totaal nu 15 jaar (3 mei om precies te zijn) en ik vind het nog steeds leuk om te doen.
Moet wel zeggen dat wij in de verpakkingshal veel afwisseling hebben qua producten en manieren van inpakken dus elke dag is weer anders. Het ene werk is natuurlijk leuker dan het andere maar tot nu toe vermaak ik me nog goed.
Scheelt ook dat ik een hele leuke groep collegas heb waar ik mee samen werk.

Daar heb ik dus enorm respect voor. Ik zou ten eerste iets al niet vijftien jaar kunnen doen, en al zeker niet iets kunnen plukken om het daarna in te pakken. Ik vond vandaag en gisteren echt al rampzalig, en dat is maar twee dagen.
Gelukkig vind jij het dus wel leuk, want dat is het voornaamste! :) Maar dat is dus voor mij echt ondenkbaar :D

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:01

Haha roep niet te hard dat mijn job leuk is. Het is zeer pittig. Oudste kindje is autistisch en dat vergt een goed aanpassingsvermogen en inlevingsvermogen. Plus het huishouden (ik doe alleen de gedeeltes van de kids) komt er ook bij, het is gewoon keihard werken en savonds echt kapot zijn. Soms denk ik wel eens terug dat ik graag weer op een activiteitencentrum wil werken met mensen met een handicap, al haal ik uit dit werk meer voldoening. Zeker als ik het huis schoon achter kan laten en de kids een veilige prettig dag hebben gehad en zoet op bed liggen.
Ik heb sinds deze job zovéél respect voor moeders!

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:08

Nassie schreef:
Haha roep niet te hard dat mijn job leuk is. Het is zeer pittig. Oudste kindje is autistisch en dat vergt een goed aanpassingsvermogen en inlevingsvermogen. Plus het huishouden (ik doe alleen de gedeeltes van de kids) komt er ook bij, het is gewoon keihard werken en savonds echt kapot zijn. Soms denk ik wel eens terug dat ik graag weer op een activiteitencentrum wil werken met mensen met een handicap, al haal ik uit dit werk meer voldoening. Zeker als ik het huis schoon achter kan laten en de kids een veilige prettig dag hebben gehad en zoet op bed liggen.
Ik heb sinds deze job zovéél respect voor moeders!

Oh, maar dat is het niet te onderschatten is dat weet ik wel. Ik heb twee keer tien maanden fulltime stage gelopen, een keer op een sociaal internaat en een keer in een centrum voor kind en gezinsbegeleiding. Maaarrr, ondanks dat ik in de avond ook altijd moe en afgepeigerd was, was dat een heel andere soort moe-zijn dan wanneer ik een hele dag heb staan schoonmaken of werken op een fabriek :) Meer voldoening.

Wel knap dat je dat doet trouwens :)

Nassie

Re: Wat voor werk doen jullie, met welk diploma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:11

Dat lijkt me ook erg leuk werk op een internaat, heb ik ooit voor gesolliciteerd maar helaas niets geworden. Is ook erg pittig denk ik. Werken in een fabriek lijkt me echt niets en ook geen voldoening geven.
Ik heb ook een jaartje in een supermarkt gewerkt, dat gaf ook niet altijd voldoening. Van die klanten die je als sh*t behandelen, al was het onderling met collega's wel leuk.

Maar wil jij een nieuwe opleiding gaan doen?

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:37

Ja, ik heb ook in een supermarkt gewerkt, opzich wel leuk werk. Alleen als ik sliep was ik nog steeds aan het 'biepen' (je kent dat wel, het scannen).
Ook ervaring in een frituur, restaurant , snackbar, café , allemaal erg leuk om te doen, alleen vind ik zoiets fulltime maar enkele maanden leuk. Dan ben ik het beu en wil ik wat anders.
Ik werk wel bij een traiteur, dat doe ik nu twee en half jaar, maar dat is enkel in de weekends en af en toe door de week,dus dat beu worden gebeurt niet omdat ik er te sporadisch naartoe moet. Fulltime zou ik dat écht niet willen doen :)
Ik heb echt al mega veel dingen gedaan. Zo heb ik ook anderhalf jaar schoongemaakt als onderhoudsmedewerker, maar ook dat deed ik op het einde met tegenzin.
Gewoon het idee dat ik elke dag kan voorspellen staat me tegen.
In de bijzondere jeugdzorg, werken met mensen, daarin is alles onvoorspelbaar, en dat maakt het voor mij leuk en uitdagend.

Ik wil wel graag een opleiding doen, maar het moet financieel mogelijk zijn, en daarin ben ik dus echt zoekende, want hier in belgie zijn mogelijkheden genoeg, maar in de sector waarin ik wil werken moet je wel stages lopen (uiteraard) , maar dat is niet combineerbaar met een fulltime baan. Want moest ik nu een avondstudie kunnen doen, drie jaar bijvoorbeeld en ik zou dan een diploma halen in de sociale sector, dan deed ik dat meteen, dan zou ik ook drie jaar lang hetzelfde werk kunnen doen omdat ik vooruitzichten heb. Maar dat gaat dus niet, want daarvoor heb je dus die stages nodig.

Het idee dat ik fulltime moet werken, en dan een job die ik moet doen om geld te verdienen, zonder vooruitzichten op een "betere" toekomst, dat is voor mij echt iets wat me depressief kan doen voelen :)

Liefst van al open ik mijn eigen praktijk, ik wil graag therapie geven aan kinderen/jongeren.
Liefst van al baat ik een plaats uit waar 'verloren' jongeren.kinderen kunnen komen logeren, soort van werkweek/kamp/retraite/ontspanning , waar ik dan paarden heb en samen met de paarden de kinderen kan begeleiden dmv therapie, spel/theater, verantwoordelijkheid leren dragen, spiegeling .... *droomt verder
Maar dus, om die droom te verwezelijken moet er dus gewerkt worden ten eerste voor de locatie, en ten tweede, moet ik nog uitzoeken welk diploma ervoor zorgt dat ik dat kan realiseren.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:10

Waarom ga je niet een keer langs vdab?
je kan met stempel geld je opleiding volgen van a2 naar a1 aangezien dit een knelpunt beroep is..

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 10:19

Ik ben al langs de vdab geweest, ik kan deze studie niet doen omdat ik de a2 al behaald heb door de vdab. Toen ik die opleiding startte mochten a2'ers nog in de bzj staan. Toen ik een jaar bezig was hebben ze deze wet veranderd.
De a1 bij de vdab is de graduaat en geen bachelor, dus dan zou ik nog met hetzelfde probleem zitten, mijn diploma is dan nog steeds niet gelijkgesteld.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:21

Ik ben afgestudeerd als Fysiotherapeut, maar poets bij mensen thuis en werk op stal.
Helaas niet waar ik voor ben opgeleid maar hoop dat dit nog komt.
Vanaf september start ik de opleiding dierenosteopatie bij ICREO, heel veel zin in!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:48

Ik heb wel het grote geluk gehad dat ik via de vdab een opleiding mocht bijvolgen. Héél veel geluk, want de inschrijvingen waren verspreid over drie dagen, er waren enkele honderden mensen en er mochten er maar 15 beginnen...ik kon haast niet geloven dat ik gebeld werd, was er zo op ingesteld dat ze wel zouden vinden dat ik met mijn "hoger diploma" al genoeg in handen had...
Ik was daarnaast ook nog maar een maand werkloos dus mijn dop bleef behouden in de hoogste categorie, weer een enorm voordeel. Ik had er in de klas zitten wie ze verteld hadden "ja geen probleem, je hebt voldoende gewerkt!" en toen ze begonnen "oei ja we hebben nog eens nageteld en blijkt dat je twee weken te weinig hebt gewerkt" 8)7 . Half jaar aan minimumdop van nog geen 500 euro dus, als je een huis hebt en kinderen is dat toch even de broeksriem aanspannen.

Met héél veel moeite en talloos rondbellen twee weken voor het begin van de stage eindelijk eentje gevonden. Blijkbaar waren bedrijven zelfs niet happig om er iemand gratis bij te krijgen :+ .Ik werkte trouwens niet met IBO dus het was niet zo dat ze achteraf verplicht waren me aan te nemen. Zo een hele leuke stage gedaan, vooral ook door de hele leuke collega's en zo mijn stoute schoenen aangetrokken en de baas gevraagd voor werk. Nu werk ik daar dus op de verkoopsafdeling. En hoewel ik echt verre van commercieel ben aangelegd vind ik het elke dag leuker. Gewoon omdat ik zoveel dingen mag doen, bestellingen, leveringen opvolgen, prijzen, logistiek, klanten bellen, offertes uitrekenen..het is nog altijd niet mijn diploma maar ik heb tenminste een job waar ik toch iets moet nadenken en variatie heb.

Daar ben ik -voor eens :+ - de vdab dan weer dankbaar voor, dat ik die kans heb gekregen. Want zonder die opleiding was ik er nooit kunnen beginnen, mijn baas had nu al schrik dat ik terug zou vertrekken.

TS, is het voor jouw trouwens ook geen optie om vrijwilligerswerk te gaan doen, als je nog ambities hebt om ooit als opvoedster te werken? Ik ken wel mensen die dat ook gedaan hebben toen ze niets vonden. In bijna alle bejaardentehuizen, instellingen voor gehandicapten,..werken ze met vrijwillgers. Een dagje in de week tijd rekken om iets te gaan doen. Op die manier blijf je een beetje feeling hebben met de sector en wie weet, als er daar een vacature vrijkomt....

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:49

Ik heb diploma voor secretaresse (MBO) en werk ook als secretaresse.
Heb het echt getroffen dat ik bij mijn laatste stage mocht blijven :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:55

Ik heb een a2 in kantooradministratie en nog een diploma medisch secretaresse via avondschool.

Ik heb gewerkt als administratief bediende, vooral facturatie, maar als ik het niet druk had kon ik overal inspringen. Daarna door reorganisatie afgevloeid naar de boekhouding. Voor beide had je eigenlijk een a1 nodig. Ik ben er kunnen beginnen zonder sollicitatiegesprek (interim belde vrijdagavond of ik maandag kon beginnen, en ze hebben me na enkele maanden een vast contract aangeboden).

Ondertussen ben ik terug aan het studeren voor een bachelor in de richting leerkracht lager onderwijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:57

Ik werk bij de mac met een paardenhouderij niv.4 diploma. ^^ doel is om in september een BBL opleiding te starten!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:08

tesseke schreef:
Ondertussen ben ik terug aan het studeren voor een bachelor in de richting leerkracht lager onderwijs.

Oei..als een ding was dat mij nog positief hield in mijn wanhopige zoektochten naar werk, was het "ach, ik ben tenminste nog geen leerkracht lager onderwijs _O- "

Nu misschien is het in Turnhout heel anders hoor, maar ik ken zo'n aantal mensen die dat hebben gedaan en daar is werk zoeken pas écht een drama. Ze lokken je wel mooi hoor "ja er is een tekort, zeker werk in, zeker studeren!". Tarara, er is inderdaad een tekort..om hier en daar eens om de zoveel tijd een weekje een vastbenoemde te kunnen vervangen die zich weer niet lekker voelt. Maar werkzekerheid, iets mee kunnen opbouwen? De meeste leerkrachten die ik ken zitten nu in andere sectoren en de rest is altijd heel blij als ze weer eens "twee weken de juffrouw van het derde leerjaar" mogen vervangen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:17

Ik viel toevallig op dit topic..
@ Cooper, mijn man heeft ook een A2 opvoeder diploma en is hoofdopvoeder in een internaat voor licht mentaal gehandicapten kinderen. Het is er wel heel groot, hij staat op het internaat, maar er is ook een school.
Hij heeft geen enkel problemen gehad om werk te zoeken ondanks dat hij geen A1 is.
Er verschijnen ook telkens vacatures voor A2 of A1 bij zijn werk.
Hij is gewoon kunnen 'opklimmen' naar hoofd...
ik kan je de gegevens geven als je wilt, zij hebben verschillende afdelingen over heel belgie zitten met andere doelgroepen ook....

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:28

Kwanyin schreef:
Oei..als een ding was dat mij nog positief hield in mijn wanhopige zoektochten naar werk, was het "ach, ik ben tenminste nog geen leerkracht lager onderwijs _O- "

Nu misschien is het in Turnhout heel anders hoor, maar ik ken zo'n aantal mensen die dat hebben gedaan en daar is werk zoeken pas écht een drama. Ze lokken je wel mooi hoor "ja er is een tekort, zeker werk in, zeker studeren!". Tarara, er is inderdaad een tekort..om hier en daar eens om de zoveel tijd een weekje een vastbenoemde te kunnen vervangen die zich weer niet lekker voelt. Maar werkzekerheid, iets mee kunnen opbouwen? De meeste leerkrachten die ik ken zitten nu in andere sectoren en de rest is altijd heel blij als ze weer eens "twee weken de juffrouw van het derde leerjaar" mogen vervangen.

Ik ben ondertussen op de hoogte van de werkonzekerheid. Iemand die ik ken heeft leerkracht middelbaar gevolgd, en geeft nu in het lager les. Een andere situatie maar, zij krijgt ook geen vaste benoeming vast. Niet in het middelbaar waar ze eerst werkte en nu ook niet in het lager.
Als je ziet met hoeveel we nu in het eerste jaar zitten is het ook niet te bedenken dat iedereen als leerkracht kan gaan werken.
Ik doe gewoon mijn best, en dan zullen we over 2 jaar en enkele maanden wel zien.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 13:52

Sylviel, een pb zou fijn zijn :)
Hoewel ik de bzj me meer aanspreekt dan werken met gehandicapten, ben ik mezelf ervan bewust dat dit waarschijnlijk de enigste manier is om toch in de bzj terechtkomen, eerst werken met gehandicapten om ervaring op te doen, en te hopen dat ik op die manier voldoende ervaring kan opbouwen om me uiteindelijk aan te bieden bij de bzj. (en misschien wel via het werk een bachelor opleiding te kunnen doen)
Wel interessant om te zien dat zoveel mensen zich nog bijscholen na hun eigen studie :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:00

Ik werk in de psychiatrie met mijn spw 4

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:08

Ik ben universitair master en heb gewerkt als kassamedewerker.
Leuk tussendoortje, maar ik wil een baan met meer verantwoordelijkheid. Ik ben opgegroeid in een studentenklimaat waarbij de leuze was: je hebt niet te kiezen, het zal pakken zijn wat er te pakken valt. En dan zeg ik: verdorie nee, ik spendeer niet zoveel geld, zoveel tijd, zoveel moeite in een zware studie om er dan niks mee te kunnen doen. Ik solliciteer nu dus alleen voor functies en bedrijven waar ik mezelf minstens 5 jaar zie werken.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 14:10

Gini; Hoe doe je dat dan financieel als er geen werk is momenteel?
Ik begrijp dat wel volledig, het zou zonde zijn voor de investeringen die je gedaan hebt als je er uiteindelijk niets mee kan doen

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:12

Opgeleid in de toerisme, werk ik momenteel bij Ikea.
Toerisme was in de tijd dat ik mijn studie volgde al een lastige branche om werk in te vinden, van winkel naar winkel ben ik nu bij Ikea terecht gekomen, waar er gelukkig wel doorgroeimogelijkheden in het vooruitzicht liggen. Fijne werkgever, dus ik blijf lekker hangen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:18

Nog niet op mezelf wonen, mijzelf echt even alle luxe ontzeggen en wanneer het bedrag op mijn rekening te laag wordt hier en daar toch een interimmetje doen. Dat laatste is gelukkig nog niet aan de orde, want ik ben nog net geen maand werkloos.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:14

Ik werk met een diploma doktersassistente in de thuiszorg waar ik werk als helpende plus medicatie.

Ik ben aan het studeren voor verpleegkunde hbo. Dus het sluit allemaal mooi op elkaar aan :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:14

Ik ben leerkracht basisonderwijs van studie maar werk nog steeds in de horeca omdat er nog steeds geen werk te vinden is in het onderwijs.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:32

Ik heb 2 bachelors en een master (Duitse taal & communicatiewetenschappen), ben in 2012 afgestudeerd. Ik werk op het moment als magazijnmedewerker tegen minimumloon. Niet bepaald mijn droomcarriere, maar werk is werk. Ik heb het idee dat zeker in deze tijden van crisis, het niveau van je diploma niet veel zegt.