Dilemma: verhuizen voor baan of oude baan aanhouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dilemma: verhuizen voor baan of oude baan aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:56

Ik zou gewoon het gesprek aangaan en zien wat de mogelijkheden zijn. Als ze jou echt graag willen hebben kan er misschien wel wat aangepast worden in het contract zodat het wel haalbaar is voor je. Als je anders toch nee zegt heb je ook niks te verliezen, dus ik zou het zeker proberen :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:01

Maar, als je nog bij je ouders woont kun je natuurlijk wel misschien een kamer vinden voor weinig en vandaar verder kijken. En loopt het mis ben je zo weer thuis.

De vraag is dan denk ik: is de nieuwe omgeving een plek waar je graag heen wilt? Zo ja, dan is dit een mooie opstap - en probeer je gewoon die maandelijkse opzeggen eruit te onderhandelen. (Stel, het is in Amsterdam en je hebt altijd al naar Amsterdam gewild.) En raak je dan na een jaar je baan kwijt, dan heb je misschien al wel wat opgebouwd om daar verder mee te gaan. Maar kom je ergens terecht waar je op zich niet wilt wonen, dan niet doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:17

Kwa salaris heeft cassidy wel gelijk. Dat is denk ik ook niet het grootste probleem je gaat er in iedergeval niet op achteruit. Dat vooruit in je salaris kan een jaar later ook nog.

Ik denk dat voor jou de zekerheid dat je niet per maand eruit gewipt kan worden belangrijker is.
Daar zou ik het gewoon met de werkgever over hebben.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:32

Waarom zouden ze je er uit knikkeren ? Je bent toch gewoon goed genoeg ! Ze nemen jou aan en niet een ander dus ze denken dat ze met jou een goede in huis hebben en dat is dan ook zo. Zekers als je nog bij je ouders woont dan zou ik gewoon iets gaan huren voor de komende periode. Jij weet na een bepaalde tijd echt wel of het je goed genoeg bevalt om er te blijven en dat geldt dan inderdaad ook voor hun.
Er is vast wel ergens een gemeubileerde stek te huur voor b.v. een half jaar.
Soms moet je gewoonweg een stap vooruit nemen. Na 7 jaar en nog een hele toekomst voor je is het, mits je karakter dat ook in zich heeft, een hele verstandige stap om aan iets nieuws te gaan beginnen. Als je niets doet, gebeurt er ook niets. Het hele leven heeft onzekerheden maar je hebt jezelf, je opleiding en je verstand bij je. Kom op, een beetje meer vertrouwen in jezelf en als je er alles aan hebt gedaan om het avontuur te laten slagen en uiteindelijk gaat het toch mislukken dan kun je jezelf niet de schuld geven. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd en ga je dapper op zoek naar een nieuw avontuur. Zo haal je er uit wat er voor jou in zit en kun je later zeggen: ik heb het gedaan !
Ik wens je heel veel wijsheid in je beslissing maar liever een kortere periode in je leven een uitdaging verwezenlijken dan een lange periode in je leven jezelf afvragen of het goed of fout was gegaan.
Laatst bijgewerkt door jibberjabber op 30-03-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:42

Een jaarcontract is tegenwoordig de standaard, je krijgt bijna nergens meer gelijk een vast contract. De voorwaarden die je noemt zijn ook normaal. Als je nog thuis woont heb je eigenlijk niets te verliezen dus ik zou voor die nieuwe baan gaan.
Ik zou wel proberen om een eventuele verhuizing zo lang mogelijk tegen te gaan en eerst in ieder geval die maand proeftijd af te wachten. Waarom zou je moeten verhuizen?
Betreft het een baan waarin je binnen een bepaalde tijd op je werk moet kunnen zijn bij een veranderd schema of calamiteiten?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:43

Maar hoe zit het eigenlijk na dat jaarcontract? Wordt het dan bij positieve evaluatie omgezet naar een vast, of ben je sowieso na dat jaar werkloos?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 13:30

@Kwanyin, dat moet ik ook nog navragen. Er staat in het contract ook niets over een mogelijke verlenging of omzetting naar een vast contract, terwijl ik wel had begrepen dat ze voor langere tijd iemand zoeken.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 20:43

Een dilemma dat nog groter wordt. Vandaag wilde ik mijn ontslag indienen, krijg ik in plaats daarvan het verzoek te blijven en een salarisverhoging, in plaats van blij te zijn heb ik een hele dag lopen janken, omdat ik die baan zo graag wil -O- , maar ze willen echt niet omhoog ;( . Op mijn oude baan zeiden ze ook heel erg tevreden te zijn en dat ze me niet kwijt willen en ik kan niet eens blij zijn :') .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:46

Je zei zelf dat je na 7 jaar wel klaar bent met die functie. Is er een mogelijkheid om je functie uit te breiden of aan te passen op je huidige werk? Ontslag nemen en verhuizen hoeft misschien nieteens. Wat trekt je aan de andere baan en is dat op deze baan ook te realiseren?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:51

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:54

janouk schreef:
http://www.abab.nl/verhuiskostenregeling-2013

Is er een goede verhuiskostenregeling? Daar zou ik wel afspraken over maken en wie betaalt wat als het contract niet verlengd wordt?

Als ts nog thuis woont valt er geloof ik weinig te verhuizen? Huur een gemeubileerde kamer en neem een koffer met kleren mee?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:02

Dat een luxeprobleem nog eens zo moeilijk kan zijn |( .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:04

Nogmaals, wat trekt je aan die andere functie het meest en is het mogelijk om je huidige functie aan te passen? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden op de andere functie? Staar je niet blind op startsalaris. En hoeveel salarisverhoging heb je nu gekregen?

En dan, als ze zo blij met je zijn, is er toch altijd weer een mogelijkheid om terug te komen mocht het bij het andere adres niet lukken? Of stuit je dat tegen je borst? Lijkt dat teveel op - met hangende pootjes terugkomen?

En een dagje meedraaien op de andere mogelijke baan, is dat een optie?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:09

Ik zeg doen!! Tenminste als ik jouw reacties zo lees ben je gewoon toe aan wat nieuws en heb je niet veel te verliezen.

Komt bij dat je al 7 jaar ervaring hebt en ook weer ervaring op gaat bouwen tijdens je nieuwe baan. Zekerheid heb je nergens dus dat is een illusie.

Zet alle voors en tegens naast elkaar. Vraag goed door zowel op je eigen werk naar groeimogelijkheden als bij de nieuwe functie en maak dan je keuze. Veel wijsheid!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:43

Als ze je op je huidige werk willen houden zou ik daar eens een goed gesprek aangaan over doorgroeimogelijkheden en/of opleidingen.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:55

Ben zelf van de 'veilige' opties.
Heb dan ook een koophuis, hypotheek, auto, paard... tja dat moet betaald worden.
Denk van mezelf wel eens; joh ga doen wat je leuk vindt. COME ON! Laat je omscholen!
De tijd is er qua economie helaas niet naar.

Als ik terugkijk (ben nu 29 en 10 jaar in vaste dienst), had ik de stap 5 jaar geleden graag genomen.
Toen woonde ik ook nog thuis, zat geld op de bank om het ff uit te zingen en 'no strings attached'.
Ik kom de eerste jaren niet meer in de positie om iets te doen waar ik blijer van wordt dan nu.
Laatst bijgewerkt door Nikeyy op 31-03-14 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:57

Je gaat er buiten het leuk vinden niet op vooruit, ik zou denk ik toch voor wat anders kijken maar korterbij ofzo? Misschien niet nu maar op langer termijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:10

Nikeyy schreef:
Ben zelf van de 'veilige' opties.
Heb dan ook een koophuis, hypotheek, auto, paard... tja dat moet betaald worden.
Denk van mezelf wel eens; joh ga doen wat je leuk vindt. COME ON! Laat je omscholen!
De tijd is er qua economie helaas niet naar.

Als ik terugkijk (ben nu 29 en 10 jaar in vaste dienst), had ik de stap 5 jaar geleden graag genomen.
Toen woonde ik ook nog thuis, zat geld op de bank om het ff uit te zingen en 'no strings attached'.
Ik kom de eerste jaren niet meer in de positie om iets te doen waar ik blijer van wordt dan nu.

De keuze heb je nog steeds om dat te doen wat je leuk vindt. Dat komt niet aanwaaien en je hoeft ook echt niet alles in een keer om te gooien, en veranderingen hoeven ook niet zo drastisch dat je huis, auto, paard hoeft te verkopen om veranderingen in je leven te brengen. Zie link onderaan dit bericht.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:15

@cassidy, bij het bedrijf waar ik zou komen te werken werken op mijn afdeling alleen al vijftig man en je komt in een team van vier mensen terecht, nu werk ik vooral in mijn uppie.

Bij de nieuwe functie zijn doorgroeimogelijkheden, waar ik nu werk niet. Mogelijkheid van terugkeren is er niet. Nou ja, morgenvroeg moet ik de knoop hebben doorgehakt en misschien moet ik ook niet te dramatisch doen, komen er nog weleens kansen in de buurt voorbij :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:18

Ik zou me toch nog eens goed laten voorlichten over dat jaarcontract. m.i. is het niet een jaarcontract als ze het elke maand op kunnen zeggen. Jaarcontract is iig altijd een jaar salaris. En zou je het niet aan kunnen kijken vanuit iets als een hospita? Dus een beetje 'simpel' beginnen voor jezelf?
Je bent nog jong! Als die baan je wat lijkt, wat let je!
Succes met deze lastige keuze!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:19

Je gevoel zegt ja, je verstand zo te lezen nee.
Er zit echt geen beweging in het 'nieuwe' contract, iets van een half jaar en dan vast?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:22

@lieke, nee is uitgesloten. Ze beginnen met een jaarcontract en als dat goed gaat willen ze wel verlengen of zelfs omzetten in vast, maar vooraf toezeggen gaat niet gebeuren. Aan de ene kant heb ik echt zoiets van doe eens gek, je leeft maar één keer, dit is wat je graag wil en aan de andere kant is financiële zekerheid natuurlijk ook wel prettig en hoewel een vast contract tegenwoordig ook niets meer zegt geeft dat nog altijd wel rust.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:26

Maar met een jaarcontract zit je iig voor een jaar gebeiteld. Waar je nu zit, zou je evt (worst case scenario) ook buiten kunnen worden gezet met een jaar of wat. En wat had je zelf voor een indruk, pas je goed in het nieuwe bedrijf? Heb je al wat mensen gezien/gesproken?
Tja, wij kunnen niet voor jou beslissen maar ooit wordt het tijd om uit te vliegen ;)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:29

Ik ga morgen bij het nieuwe bedrijf vragen of ik een dag mag meelopen/meedraaien om echt een goede indruk te krijgen. Ik heb volgende week vakantie, dus dat zou zelfs al snel kunnen. Hopelijk staan ze daar voor open :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:31

Hoe 'klaar' ben je met je huidige baan? Ben je ongelukkig in het werk en zijn er nog enige mogelijkheden (desnoods meer verantwoordelijkheden na een cursus)?

Het werk dat je nu aangeboden krijgt kan van tevoren heel erg leuk klinken, dat hoeft het echter niet zo te zijn. Misschien is het een rotbaan of heb je vervelende collega's. Denk dus goed na over de werkplek. Wat betreft de tussentijdse mogelijkheid om op te zeggen: dat kan dus niet :+ . In de proeftijd kunnen ze het contract opzeggen, daarna heeft ook de werkgever zich te houden aan de volledige duur van het contract. Ook al leggen ze het vast in het contract, zowel jij als de werkgever stellen periode vast (in dit geval een jaar). Mocht je voor de nieuwe werkgever kiezen en het gaat niet, laat je dan niet afschepen met een tussentijdse opzegging.