HBO-propedeuse naar uni

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:32

Nijmegen ook gebeld.

Ik kan via het ccvx 4 toetsen maken (natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde), mocht ik dit halen. Moet ik mij vóór 15 januari inschrijven, dan ben ik op hetzelfde niveau als ieder ander die naar die school wilt.

Waarschijnlijk komt hier volgend jaar ook nog engels en nederlands bij, maar dit kan ook door de school zelf aangeboden worden, dit is nog niet bekend. Waarschijnlijk is dit bekend in augustus/september.

Gemiddeld krijgen ze 700-800 inschrijvingen op 300-350 plekken.. :')

Maar ik ga in ieder geval kijken voor de toetsen. :D

MyHorseGirl

Re: HBO-propedeuse naar uni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:38

Ze kiezen vaak de mensen met de beste cijfers, als je in een lage(re) lotingsklasse zit dan is de kans dat je ingeloot wordt echt al heel klein. Mensen die met hun P de overstap gaan maken, zijn echt niet populair. Vaak genoeg vallen die mensen af omdat ze zichzelf overschatten en het niveau niet aan kunnen. Is toch zonde, want voor jouw plek had iemand anders die het misschien wel had aangekund, ingeloot kunnen worden. Zou er echt toch nog eens heel goed over na denken. Als je rechten of criminologie of sociologie had gewild, had ik gezegd doen! Maar geneeskunde is echt weer iets heel anders..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:41

Het is net bekend gemaakt dat er iets gaat veranderen in de regels voor het overstappen met je HBO-Propedeuse naar een universitaire studie:

Citaat:
Vanaf 1 september 2013 geeft een hbo-propedeuse niet meer automatisch toegang tot een universitaire bacheloropleiding. Opleidingen mogen aanvullende eisen stellen. Mogelijk zal dit gebeuren met ingang van het studiejaar 2015-2016.

Als je wil overstappen is het dus belangrijk om contact op te nemen met de coördinator of studieadviseur van je opleiding naar keuze om te vragen wat de aanvullende eisen zijn. Zie ook https://www.duo.nl/particulieren/studen ... seisen.asp

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:55

Maar als je voor september 2013 stond ingeschreven en je haalt je P in één jaar gelden die aanvullende
eisen nog niet volgens Avans.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:39

TS, het belangrijkste dat je moet weten als je deze stap wilt maken: heb je het nu over de centrale loting, of over een 'decentrale selectie' door de Radboud Universiteit? En als het gaat om de decentrale selectie - welke stappen doorloop je en wat zijn de vaardigheden/zaken die je moet kunnen laten zien. De decentrale selectie-procedures die ik ken (daar hoort de RU overigens niet bij, sorry) geven bijvoorbeeld voorkeur aan mensen die via stages of vrijwilligerswerk al wat werkervaring in de medische sector hebben opgedaan. Ook komt er dan vaak nog een selectietoets bij kijken.

Die 300-350 plaatsen zijn dan voor de algehele intake van het jaar? Dan gaat een flink deel daarvan dus gewoon op aan studenten die binnenkomen via de centrale loting.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:04

Alleen een HBO propedeuse is idd niet genoeg, je hebt echt wiskunde, natuurkunde, bio en scheikunde op vwo niveau nodig. Helaas blijft het vooral veel geluk hebben om ingeloot te worden..

Ik ben zelf ook meerdere keren uitgeloot, maar vorig jaar geselecteerd voor de geneeskunde zij-instroom http://www.uva.nl/onderwijs/master/mast ... ramma.html
Dit kun je doen met een afgerond HBO diploma of WO bachelor + wi, na, sk, bio vwo diploma. Je kunt de studie dan in 4 jaar doen ipv 6. Maar ook hier geldt helaas weer een strenge selectie..
Maar waar een wil is.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:25

Er word niet meer geloot voor geneeskunde, alleen maar decentraal geselecteerd. Je maakt met een propedeuse + deelcertificaten dus even veel kans als iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:43

MyHorseGirl schreef:
Ze kiezen vaak de mensen met de beste cijfers, als je in een lage(re) lotingsklasse zit dan is de kans dat je ingeloot wordt echt al heel klein. Mensen die met hun P de overstap gaan maken, zijn echt niet populair. Vaak genoeg vallen die mensen af omdat ze zichzelf overschatten en het niveau niet aan kunnen. Is toch zonde, want voor jouw plek had iemand anders die het misschien wel had aangekund, ingeloot kunnen worden. Zou er echt toch nog eens heel goed over na denken. Als je rechten of criminologie of sociologie had gewild, had ik gezegd doen! Maar geneeskunde is echt weer iets heel anders..

Ook voor rechten is het mij afgeraden. Niet zozeer ivm het niveau, maar meer vanwege het feit dat je er juist voordeel van hebt op de arbeidsmarkt als je ook je HBO-diploma hebt. Je hebt dan namelijk een stuk meer praktijkervaring dan de uni-studenten. Ik wou ook overstappen maar nadat ik dit van meerdere deskundigen (afgestudeerde mensen die werkzaam zijn in de sector :D ) heb gehoord heb ik besloten om eerst mijn HBO af te maken en dan wel verder te zien wat ik doe.

Geneeskunde kun je volgens mij niet doen zonder dat je het een en ander op VWO-niveau afgerond hebt. :n

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:14

Ik doe momenteel HBO-rechten. Volgend schooljaar begin ik met afstuderen.
Mijn idee (zoals bizzybijtje) al aangeeft, eerst HBO met praktijkervaring en dan schakelen.
Nu schijnt er echter een heel gedoe te zijn omtrent het schakelprogramma (rechten) en dat er straks zelfs niet meer geschakeld kan worden.
Té belachelijk. Als ik dat had geweten was ik wel na mijn P naar de uni gegaan.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:55

Ik heb een jaar HBO communicatie gedaan en heb toen de overstap gemaakt naar Uni rechten. Als je wilt schakelen, doe dat echt snel, want binnenkort mogen lotingsstudies volgens mij zelf studenten uit gaan kiezen ipv uit een loting..

Ik vind het een hele grote omschakeling, maar erg goed te doen! Mocht je vragen hebben kun je me altijd PBen!

Het enige wat ik je echt aanraad is om OP TIJD te beginnen met je propedeuse regelen op de hogeschool. Ik kreeg deze pas op 5 of 6 september.. Heb de hele vakantie achteraan gezeten, maar kreeg niks geregeld en niemand werkte mee. Heel fijn met een lotingsstudie. M'n studiejaar was ook al begonnen, terwijl ik nog niet eens was toegelaten. Oh god wat heb ik daar een stress en vooral veel frustratie van gehad.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:59

Ik heb de HBO-V gedaan. Mij is toen verteld dat je niet rechtstreeks geneeskunde kon doen. Dat was net afgeschaft. Ik heb dus zelf de HBO-V afgemaakt en volg nu de master Verpleeg-Vroedkunde in Antwerpen. Erg interessante studie, maar zeker niet vergelijkbaar met geneeskunde.

Echter zou je wel een andere opleiding kunnen volgen met je P.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:05

Ik heb 1 jaar HBO gedaan en toen ingeloot voor Geneeskunde. Naar mijn weten kun je niet met een HBO P naar geneeskunde. Misschien bij andere opleidingen wel maar geneeskunde is een studie apart.
Daarnaast vond ik de overgang heel groot. HBO is nog schools, projectgroepen en werken volgens een planner. Bij geneeskunde moet je hoorcolleges volgen en zelf achtergrondinfo in de literatuur opzoeken. Hier ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor. Zit nu in m'n 3e jaar en heb nu pas mijn eerste project in groepsverband

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:17

Ik heb 1 jaar HBO rechten gedaan en daarna de overstap naar de uni. En het is inderdaad een grote overstap qua zelfredzaamheid. Je bent meer op jezelf aangewezen dan op het HBO, daar wordt je veel meer begeleid.

Maar qua rechten heeft de uni veel betere papieren dan de uni. Ik werk in de praktijk en een uni is qua theorie veel beter. Bij mij op werk werken mensen met hbo rechten en merk toch dat zij qua rechten minder diepgang hebben gehad en moeite hebben met wat lastigere juridische vraagstellingen.

Ik raad daarom ook altijd, qua rechten, een universitaire studie aan. Hbo rechten is prima, maar voor de praktijk qua kennis echt onvoldoende