Studenten Medische beeldvorming en radiotherapeutisch tech.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faya__

Re: Studenten Medische beeldvorming en radiotherapeutisch tech.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:00

Stuur je een pb´tje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:10

Hier ook! Hoop op duaal en anders voltijd :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:39

Vanaf vandaag (tot 31 mei) uitslag van de decentrale selectie van Groningen!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:55

Oeh spannend!

Hoop op goed nieuws voor je!
Hier alweer bijna het eerste jaar er op zitten. Nog twee theorie toetsen, vaardigheidstoets, presentatie en project te gaan en dan helemaal klaar! Hopelijk dan propedeuse (cum laude) op zak. :D

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:02

Ik heb even snel het topic doorgelezen, heb me namelijk aangemeld voor MBRT voltijd in Eindhoven.
Ben benieuwd of ik wordt ingeloot. Zit nu in mijn laatste jaar van mijn opleiding (Paraveterinair).
Iemand enig idee of dit een heel grote overgang is naar MBRT? Ik zal wel een cursus wis- en scheikunde in de vakantie erbij moeten volgen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:20

Ik zit ook in eindhoven, afgelopen jaar is uiteindelijk iedereen ingeloot, maar onder tussen zijn er ook ontzettend veel afgevallen! (verplicht moeten stoppen)

Zelf ook paraveterinair gedaan (wel in 1.5 jaar in plaats van 4), maar ook havo en daarvoor al andere hbo. Veel dingen heb je wel een voorsprong, zoals gedeelte van de medische benamingen. Ik heb t op deurne gedaan richting paard en veel gericht op radiologie bij de paarden, dit gaf meer inzicht in apparatuur en stralingshygiëne.

Maar qua natuurkunde loop je wel enorm achter en het is het tempo dat je moet kunnen handelen. Het gaat namelijk wel tig keer sneller. Bij pv heb je bijwijze van een.jaar om het kv en mAs getal te begrijpen, nu moet het in één college.

Fontys geeft wel heel veel begeleiding wat dat betreft, dus ook gewoon zeker gebruik van maken! Op tijd aangeven als het moeilijk wordt, docenten helpen je heel graag mits je direct aan de bel trekt.

Tot nu toe zijn alle mbo'ers die ik ken moeten stoppen, maar zij hebben een hele andere instelling (laks en "komt wel", maken geen taken en voelen in eens de vrijheid van geen verplichte lessen...) Dus, voor kom dat!

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 09:24

Wat leuk! Ik hoop dat je ingeloot wordt!

Wat denken jullie dat voor mij dichterbij is! Haarlem of Eindhoven, woon in de buurt van Rotterdam

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:20

Dankjullie!
Ik heb dit jaar al een onderdeel röntgen gehad, waaronder dus gedeelte kv en mAs. Hopelijk is het een beetje te doen als ik die cursus volg deze zomer :)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:25

Leuk hoor!
Ik zou niet weten wat dichterbij is haha.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:28

Ik heb deze opleiding duaal gedaan. Inmiddels al weer 6 jaar gediplomeerd. Toen was er nog werk in overvloed, momenteel is het erg lastig. Maar goed als je dan in 2019 klaar bent kan de markt al weer heel anders zijn.

het is wrl belangrijk dat je echt hbo denknivo hebt. Heb in het verleden toch de nodige mensen die van het mbo kwamen zien stranden omdat ze dat denknivo niet hadden.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:32

Wat leuk een topic over MBRT
Ik zit zelf nu in het eerste jaar in Haarlem.
Hopen op een goed resultaat van me herkansing en dan ga ik er weer voor om deze periode geen herkansing te hebben en me p te halen.

Ik denk dat voor Rotterdam haarlem dichter bij is. Iemand uit mijn klas die reist het elke dag en is goed te doen.

Quir, bij ons zijn de meeste MBO'ers er wel nog. Vwo zijn er meer afgevallen. Tegen de mensen van mbo is vaak gezecht dat het heel moeilijk zou worden waardoor die er vanaf het begin hard voor werkte. Die van vwo dachten van oo dat lukt wel. Die ik er van ken hebben of een bsn of kunnen hun p al niet meer halen.

Sd is echt me favoriete vak. Heerlijk al die formules en stralings dingen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:45

Tis idd erg triest met de banen op het moment.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:47

Ah nog meer MBRT'ers op bokt, leuk!
Ik zit nu in het 2e jaar in Groningen, volgend jaar op stage. Vandaag worden waarschijnlijk de indeling bekend, erg spannend!

_Zeppelin: Iemand die vorige periode bij mij in de klas zat heeft ook eerst paraveterinair gedaan en afgerond. Zij kan de theorie prima bijhouden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:40

Zeppelin, met de juiste instelling is het goed te doen! Je hebt met PV een voorsprong op de anatomie en andere latijnse benamingen. Dat is waar toch veel studenten in het begin op mis lopen.

Kosseh, bij ons zijn er sowieso heel erg veel afgevallen, ofja die verplicht moeten stoppen... maar het verschil tussen over mogen naar het tweede leerjaar en je propedeuse halen is minimaal (5 studiepunten, dus minder dan de meeste toetsen). Meeste toetsen kan je al niet eens missen (of nét, maar dan absoluut geen andere toets missen).
Volgend jaar willen ze 60 studiepunten voor een positief advies, lager dan 60 is een bindend negatief advies... Ofwel gewoon je P halen het eerste jaar. Vorig jaar was het nog 45 studiepunten, dit jaar 55 en volgend jaar 60 (vooralsnog). Behoorlijk streng. Zit in het klankbord, dus wie weet kunnen we er nog verandering in brengen.

Ik mag de opleiding verkort/versneld gaan afronden, helemaal happy!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:53

Hier was het ook vorig jaar ook 45 punten. Dit jaar 50. de belangrijker toetsen zijn 5-9 punten dus je mag er maar eentje missen. of van die kleine dingetjes zoals rondleiding geven die zijn voor 1-2 punten.

Wat leuk dat je de opleiding verkort kan gaan doen :)
Wat ga je nu tegelijk doen?
Aan mij is aangegeven dat ik er voor mag kiezen(om het 3de en 4de jaar te gelijk te doen), ging dan over om je vakken van het 4de jaar en je afstuderen al in het 3de jaar tijdens de stage te doen. Maar weet niet of ik dat ga reden kwa tijd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:06

Studiepunten voor rondleidingen?! Wat een luxe!
Hier kan je ze alleen halen met toetsen... Onze toetsen zijn 7 punten (en je mag er 5 missen van de 60, heel handig).

Minor in het tweede jaar volgen (naast regulier programma tweede jaar) en het eerste halve jaar van het derde jaar gaan afstuderen. :)
Dan kom ik op 2,5 jaar uit, zou ideaal zijn!
Ik ga dat wel gemakkelijk halen (haal nu alles met tien vingers in m'n neus, zonder leren en sporadisch naar colleges te gaan, met negens en tienen, haha :+ ), eis is wel propedeuse in het eerste jaar met minimaal 8 gemiddeld.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:14

oo dat is wel echt een groot stuk verkort. wat lekker zeg. Minimaal een 8 moet jij wel reden idd.
Ik wil heel graag het 3de en 4de jaar in een gaan doen. Maar ben bang dat ik me niet meer kan concentreren na stage dagen op alle les stof en het afstuderen. Heb namelijk een concentratie probleem en red het nu al bijna niet kwa tijd, door alles wat me afleid. Met het leervermogen en de wil zit het wel goed.

Ja kregen een studie punt voor het voorbereiden en uitvoeren van een rondleiding en een heel verslag er bij. Het was voor sociale vakken. Over hoe je met een patiënt moet praten en dat het best lastig is om alles uit te leggen zonder medische termen te gebruiken. Daar hoorde ook een best lang verslag bij.
Zo moet ik nog steeds heel erg nadenken over de Nederlandse benaming voor vena cava inferior.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:17

Mijn vriend heeft ook medische beeldvorming gestudeerd (in Brussel). Hij had direct werk gevonden :). En hier in België (bij ons in de buurt toch) is er wel redelijk veel vraag naar medische beeldvormers :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:25

Haha, ja de Nederlandse benamingen... Ik moet er ook echt heel hard over nadenken! Ook als Nederlandse benaming genoemd wordt, sta ik soms met grote vraagtekens... ehh wat is dat ook alweer? Wanneer de medische benaming genoemd wordt weet ik het direct. :')

Wel relax zo studiepunten kunnen verdienen! Wil ik ook wel. :D
Als je twijfelt is het misschien beter om gewoon het "normale" traject te volgen, je moet jezelf niet overvragen. En verwacht dat je ook een stuk jonger bent, ik ben al bijna bejaard. ;)

Hier is er inderdaad ook redelijk vraag voor MBB'ers, ook veel vacatures en moet zeggen dat de markt mij alles mee valt.

Juni gaan we proberen mijn eerste medisch wetenschappelijk artikel over dosisreductie te publiceren! Benieuwd of ie geaccepteerd gaat worden! Zou wel heel tof zijn (zeker als eerstejaars... haha)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:43

Voor sommige dingen weet ik niet eens of er wel een Nederlandse benaming voor is. Gelukkig zijn dat dan wel dingen die je toch niet aan de patiënt hoeft uitteleggen.

Jaa denk dat ik dat ook wel ga doen. Ook al verveel ik me nu wel vaak in de lessen omdat het zo langzaam gaat. Ik ben 18, maar kom meestal iets jonger over. Als ik 3de en 4de tegelijk zou doen dan zou ik 20 zijn als ik klaar ben. Wel heel erg vroeg om dat al full time te gaan werken. Maar komt me droom wel eerder uit een eigen paard. (al heel lang de afspraak dat ik na me opleiding full time ga werken en dan een paard neem)

Wat leuk dat je dat als eerste jaars al kan doen. Was dat van je scriptie? dat ze niet geloofde dat een eerste jaars dat kon maken?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:51

Joh ik ben zeven jaar ouder, Haha. ;) :')

Genieten van je studenten tijd, je mag nog lang genoeg werken! En dat paard komt vanzelf en hoe meer je zal beseffen hoeveel t beest waard voor je zal zijn.

Inderdaad die scriptie! Ben benieuwd of t lukt. :)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:52

Ik ben ook 20 en als alles goed gaat studeer ik dit jaar af :p

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:34

Dan ben jij ook waarschijnlijk gelijk na je havo deze opleiding gaan doen.
Ik heb eerst vmbo gedaan en toen havo dus even eigenlijk al een jaar later. Maar nu al een van de jongste. Erg vind ik het ook niet om er 4 jaar over te doen.

Quir. Eigenlijk sla jij het 3de jaar over. Maar wanneer ga je dan stage lopen? Of kan je hem alleen zo verkort doen als je duaal gaat doen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:32

Nee duaal doe je geen minor, stage is tegelijk met afstuderen. :)

Ik heb ook eerst andere opleidingen gedaan, maar ben nog altijd niet de oudste.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:28

Maar dan loop je maar een half jaar stage terwijl het normaal een half jaar op de rd en half jaar op ng of rt is. Bij ons iedergeval