Studielening aflossen; wat is wijsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:32

batje schreef:
Ik zou wat je kan missen op een moelijk bereikbare spaarrekening zetten, iig niet gekoppeld aan je betaalrekening. De rente daarop is momenteel hoger dan je duo rente. Dan kan je met een beetje geluk straks alles in een klap aflossen en kan je het verschil tussen beide rentes in je zak steken. Bovendien heb je een nood spaarpotje.

Dit dus.
Je weet nooit wat de toekomst brengt!

Schuld is aftrekbaar in box 3.

secricible

Re: Studielening aflossen; wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:35

Jep, ik zou het ook doen zoals batje benoemt :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:38

Denk er wel aan dat je over alles wat je meer bezit dan in totaal (afgerond) 21.000 euro belast wordt met 4% via de belastingdienst. Daar kan dan weer geen rente op de spaarrekening tegenop, zelfs niet als je het voor 15 jaar vastzet...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 01:06

gomir schreef:
Denk er wel aan dat je over alles wat je meer bezit dan in totaal (afgerond) 21.000 euro belast wordt met 4% via de belastingdienst. Daar kan dan weer geen rente op de spaarrekening tegenop, zelfs niet als je het voor 15 jaar vastzet...

Nee vermogensrendementsheffing gaat uit van 4% rente en wil daar 1,2% van hebben. Bij een rente van nu 1,6% en een rente op je schuld van 0,8% Is je rendement dan 1,6 - 1,2 - 0,8 = 0,4% negatief. Tel daar nog eens inflatie bij op voor het totaal plaatje en aflossen is goedkoper. Lonen houden nl al tig jaar de echte inflatie niet bij. Koopkracht daalt dus enkel, waardoor je schuld enkel een steeds groter deel van je vaste lasten zal worden.

Je geeft aan gewend te zijn om die 300 euro aan vaste lasten te hebben. Kan je net zo goed een deel sparen en een deel versneld aflossen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 01:29

Dan heb ik er weer niets van begrepen bij de belastingaangifte Tamary :+ Stond er heel krom. Ik vroeg me al af waarom ik uberhaupt nog zou gaan sparen ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:05

gomir schreef:

Ja maar van die 21.000 mag je het bedrag van je schuld weer aftrekken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:12

Iets om over na te denken in dit verhaal :

M.a.w. stap 1 van rijk worden = geen schulden hebben.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:15

ik heb toevallig laatst alles eindelijk afgelost.
Ik kon in begin niet meer betalen dan die 50 euro per maand (had nog geen inkomen ivm eigen woning en mager betalend baantje). Nu verdien ik meer en heb ik eigenlijk elk extra zakcentje aan de kant gelegd, maandelijks 100/150 euro al afgelost en uiteindelijk alle extra zakcentjes opgespaard tot ik het gehele bedrag had en toen afgelost. Voelt heerlijk nu ik eraf ben. Dus mijn tip: zo snel als financieel mogelijk is ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:58

Janine1990 schreef:
Ragdollcat schreef:
Als ik jou was, zou ik gelijk zoveel mogelijk willen aflossen en zo snel mogelijk ook, hoe eerder hoe beter.

Het rentepercentage over mijn lening is 0,81% per jaar...
Dus dat zou op dit moment neerkomen op nog geen 60 euro per jaar.

Vandaar dat ik me afvraag of mijn idee inderdaad verstandig is.

Als ik per april maandelijks 200 euro aflos, zit ik per 1 januari 2016 (als ik rente moet gaan betalen) met nog 3000 euro schuld. Dus kost me dat nog geen 25 euro per jaar.

Dat snap ik maar het gaat er meer om: 'zonder lening' leeft m.i. wel een stuk gemakkelijker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:03

Aangezien je niet weet wat de toekomst brengt nu elke maand zoveel mogelijk sparen, over twee jaar kun je als nog besluiten om alles in één keer af te lossen. Maar misschien wil je dan graag op jezelf en heb je tegen die tijd een full time baan, dan kan het spaargeld net dat kleine zetje zijn om wel een bepaald huis/appartement te kunnen kopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 00:05

Ben ik het absoluut met je eens hoor Ragdollcat!

Aangezien het meest gegeven advies min of meer gelijk staat aan mijn idee, denk ik dat ik dat maar ga regelen met DUO. Want sparen en in eens aflossen is volgens mij niet mogelijk en lijkt mij bovendien ook niet het meest handig vanwege eventuele andere onvoorziene kosten die je dan groter gaat aanpakken dan nodig, omdat het geld er dan toch wel is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 00:06

bigone schreef:
Aangezien je niet weet wat de toekomst brengt nu elke maand zoveel mogelijk sparen, over twee jaar kun je als nog besluiten om alles in één keer af te lossen. Maar misschien wil je dan graag op jezelf en heb je tegen die tijd een full time baan, dan kan het spaargeld net dat kleine zetje zijn om wel een bepaald huis/appartement te kunnen kopen.

Precies, en dan zit je wel met verplichte aflossing. Dat zit ik volgens mij per 1 januari 2016 al.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:10

Je zou het ook op kunnen sparen en dan bijvoorbeeld 1x per jaar kunnen aflossen. Maakt het voor DUO iig een stuk overzichtelijker en volgens mij gaat er daar nogal eens wat mis... kun je het iig zelf ook beter in de gaten houden of alles goed gaat.

Maar goed misschien ze ik wel beren die er niet zijn :+

Aflossen is iig een goed idee!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 00:17

miccamaaike schreef:
Je zou het ook op kunnen sparen en dan bijvoorbeeld 1x per jaar kunnen aflossen. Maakt het voor DUO iig een stuk overzichtelijker en volgens mij gaat er daar nogal eens wat mis... kun je het iig zelf ook beter in de gaten houden of alles goed gaat.

Maar goed misschien ze ik wel beren die er niet zijn :+

Aflossen is iig een goed idee!

Ach, dat is gewoon een kwestie van rekeningafschriften bewaren. En al heb je die niet meer, kan je altijd je bank bellen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:18

Ja dat is ook zo hoor..
Ik heb eens 1700 euro in een keer afgelost, dat ging ook prima. Dus zal vast goed gaan zolang je de juiste nummers vermeld.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:27

Ik zou zolang je nog geen rente hoeft te betalen alles sparen, dan krijg je spaarrente, en heb je na die 2 jaar meer geld om af te lossen dan wanneer je nu maandelijks zou aflossen. En stel dat je het ergens anders voor nodig hebt staat die optie ook nog open :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:13

bigone schreef:

Dan vergeet je even dat het hebben van een studieschuld je mogelijkheden om een hypotheek af te sluiten wel beperken...

Ik heb destijds alles meteen afgelost, daar heb ik nooit spijt van gehad :n

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:23

ik heb, ondanks de studieschuld, gewoon een hypotheek kunnen afsluiten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:24

Firefly4 schreef:

Ik zie ook niet dat het niet kan, maar het beperkt je wel in de mogelijkheden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 15:07

Wendy schreef:
Firefly4 schreef:

Ik zie ook niet dat het niet kan, maar het beperkt je wel in de mogelijkheden.

Vroeger was het ook zo dat een studieschuld geen beperkingen meer opleverde.
Maar hypotheken zaten ook heel slecht in elkaar (geen aflossingsplicht) en dat is met de economische crisis min of meer aan het licht gekomen, dat dat veranderd moet worden.
Een hypotheek die je niet hoeft af te lossen is tegenwoordig ook niet meer te krijgen volgens mij. Bovendien wordt er sinds vorig jaar gesproken over een minimaal spaartegoed om een hypotheek te kunnen afsluiten. Een spaartegoed van rond de 20.000 euro gaat het dan om geloof ik.

Dus ik denk inderdaad dat het tegenwoordig niet meer zo is dat een studieschuld je geen beperkingen oplevert bij het afsluiten van een hypotheek.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:29

wij hebben onze hypotheek 3 jaar geleden gekregen. Met aflossingsplicht en ze hebben er wel naar gevraagd maar niets mee gedaan. Hebben gewoon een volledige hypotheek gekregen (wat wij wilden dan)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:44

Hier half jaar terug een hypotheek afgesloten, geen enkele beperking vanwege twee studieschulden. Overigens hebben wij niet het maximale hypotheekbedrag geleend (kon wel) en ik hoor van veel mensen om mij heen dat ze dat niet doen, dus stel het gaat wel een beperking worden, dan is het de vraag of je daar echt last van hebt (als je het geld wat je anders af zou lossen nog op de bank hebt staan heb je sowieso geen beperkingen.
Ik ben gaan sparen na mijn studie. Kreeg over mijn spaargeld iets rente dan dat ik betaal aan DUO. Dat geld wat ik gespaard had + een gedeelte wat ik geleend had en na mijn studie nog 'over' had, zit nu in het huis. DUO heeft een lagere rente dan de hypotheekrente (ook als je de aftrek meeneemt). Bovendien als ik mijn inkomen verlies kan ik bij DUO een stuk makkelijker onder het aflossen uit dan bij de bank voor de hypotheek. Als ik nu extra af wil lossen doe ik dat eerder op mijn hypotheek dan bij de DUO.
Ik zou dus sparen ipv aflossen. Tenzij je echt denk dat je niet de discipline hebt om dat geld op je spaarrekening te laten staan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:21

Wat tamary hier aanhaalt over die 1,2% klopt niet. De belastingdienst rekent met 30% belasting over een fictief rendement van 4%. Dat komt inderdaad neer op 1,2% belasting betalen over alles wat je boven de vermogensrendementsheffingsgrens hebt, met in achtneming van eventuele schulden én de schuldendrempel. Maar je betaalt dus niet 1,2% over een fictief rendement van 4% ;)

Er is geen minimaal bedrag aan eigen middelen nodig om een hypotheek af te kunnen sluiten. Wel mag je nog maar tot 104% van de waarde van de woning lenen, dus het kan zijn dat je eigen geld moet in brengen (voor de financieringskosten bijvoorbeeld). Daar staat echter géén vast bedrag voor!

Een studieschuld dient altijd meegenomen te worden in een hypotheekadvies. Het is een financiële verplichting, en ook een niet-BKR genoteerde verplichting dient meegenomen te worden. Een financiële verplichting drukt op je leencapaciteit. Bij de een kan dit er voor zorgen dat een hypotheek niet verstrekt kan worden, bij de ander is het geen enkel probleem. Het is níet mogelijk om daar in het algemeen uitspraken over te doen wat voor invloed een studieschuld wel of niet heeft.
Indien je dus snel een woning wilt kopen, dan kan het interessant zijn om de schuld zsm af te lossen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 23:25

Berdien, ik zeg ook telkens dat er over wordt gesproken en dat het mij niet zal verbazen dat die in de toekomst gaat gebeuren. ;)

Snel een woning kopen is op dit moment nog niet aan de orde. Op dit moment acht ik de mogelijkheid groter dat ik een man vindt met een eigen woning of huurwoning, of dat ik zelf een woning ga huren. Simpelweg omdat ik de middelen nog niet heb om zelf een woning te kopen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:29

Mwah, dat denk ik niet. Er zal geen minimaal bedrag geëist gaan worden aan eigen inbreng. Wel wordt het inbrengen van eigen geld steeds belangrijker en zal daar ook heel actief gestuurd op gaan worden. Maar het eisen van een minimaal bedrag aan eigen middelen is de doodsteek van de woningmarkt.