Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
xTammyy schreef:Ik zou dat reizen niet onderschatten TS.. Ik was het na twee dagen al beu en het voornemen van hw maken in de trein ging voor mij niet op omdat de trein over het algemeen zo vol was dat je amper ruimte had om te zitten. Daarnaast, als je samen reist ga je toch eerder zitten kletsen dan voor school werken.
Rij je veel buiten of meer in de bak? Dat laatste kan je natuurlijk ook 's avonds doen wanneer het donker is. Reden voor mij om te verhuizen en paard mee te nemen was dat ik vooral buiten rij en dat werd toch lastig omdat ik vaak laat thuis was.
rij veel liever dressuur matig dan buiten over het algemeen. Babsding schreef:Mijn antwoord ligt al in het verleden maar toch, ben in 2011 afgestudeerd.
+punten: ik ben NIET verhuisd voor de studie, ging gewoon braaf op het fietsje. Met datzelfde fietsje fietste ik door naar ponylief.
Veel leeswerk deed ik in de weide met ponylief, oftewel een win-winsituatie!
-punten: ik kon niet meer elke dag rijden, dat redde ik qua tijd niet. Daarom gekozen voor 4 keer in de week rijden, twee maal in de week aan de longe, en een dag niks (wel komen voor de stal etc maar niet rijden oid)
-kosten: als je het zelf moet betalen, moet je veel keuzes maken. Kan heel heftig zijn.
Ik zou zeggen, hulp vragen, en er voor gaan! Je moet je in bochten wringen, maar anderszijds.. je haalt geluk uit de paarden en ontspanning, als het goed is, beter presteren daarnaast op school kan bijna niet.
(verwend haha) Helaas kan ik niet op het fietsje naar school, dus dat word treinen.
maar over het algemeen positief
. Winter is af en toe een beetje passen en meten.

). Ik hoef in principe niet te helpen met de stalklusjes, maar ik mest gewoon elke keer uit als ik er ben en ik geef ook gewoon hooi als ik er ben. Verder bestaat het gewoon uit een weiland met een schuilstalletje, en een stuurtje waar je je spullen in kwijt kunt.
Emita schreef:Ik heb alleen je openingspost gelezen, niet de rest, maar ik ga je even over mijn eigen ervaring vertellen
Ik zat in het eerste jaar van mijn studie, woonde op mijzelf in Den Haag (maar ik studeerde in Utrecht), en ik kwam mijn droompaard tegen. Ik besloot hem te kopen. Ik had veel eisen: hij moest op een westernstal staan, of anders in de buurt, waar de paarden veel naar buiten gaan. Dit was moeilijk vindbaar en in de omgeving was de gemiddelde prijs van stalling ook torenhoog. Ik heb doe-het-zelf gestaan, maar wel met buitenrijbaan en strand vlakbij en verdere faciliteiten zoals zadelkamer, verwarmde kantine en spuitplaats, voor 130 euro KAAL in de maand. Daar kwam dus alles nog bij en ik moest alles zelf doen (voeren, uitmesten, en alles wat daarbij kwam). Het was dus én veel werk en ook nog eens best prijzig, want met alleen hooi kwam ik al uit op ongeveer 220 euro per maand zonder enige service. Omdat ik behalve het studeren zelf ook nog eens 2 uur heen en 2 uur terug moest reizen heeft me dit erg opgebroken. Het was veel werk. Daarnaast moest ik uiteraard ook nog veel werken om én mijn huur én mijn paard te betalen. Ik heb er heel veel stress van gehad en zelfs overwogen om hem te verkopen.
Maar toen ben ik verhuisd naar een huisje in de buurt van mijn school. Weer ben ik op zoek gegaan naar goedkope stalling, maar deze keer heb ik besloten om minder eisen te stellen. Alleen een weilandje met sloot ernaast om water uit te scheppen en een schuilstalletje is prima. Op dit moment staat mijn paard nog in training, maar eind van de maand komt hij op een weilandje te staan, 20 minuten fietsen van mijn huis, voor 150 euro in de maand inclusief hooi. Nu is het dus eindelijk haalbaar geworden om hem te houden! En ik heb verder geen faciliteiten, maar die eisen heb ik ook niet meer. Alleen het bos is dichtbij, en op 10 minuten stappen is er een binnenbak (maarja, daar heb je toch niks aan als het al regent). Ik hoef in principe niet te helpen met de stalklusjes, maar ik mest gewoon elke keer uit als ik er ben en ik geef ook gewoon hooi als ik er ben. Verder bestaat het gewoon uit een weiland met een schuilstalletje, en een stuurtje waar je je spullen in kwijt kunt.
Het enige wat ik je kan adviseren is: ga dichtbij je school wonen, zoek de goedkoopste manier van stalling, zoek werk om de kosten te kunnen betalen en zorg dat je een spaarpotje hebt voor onverwachtse dierenartskosten. Het is hard werken, maar het is het allemaal waard
Wat fijn dat je uiteindelijk een goedkopere stalling hebt gevonden! De stal waar ik nu sta en mijn nieuwe pony komt is vrij goedkoop en alles word voor je gedaan (175 in de maand) Ze gaan elke dag naar buiten, weer of geen weer. Heerlijk het land op, echt top! Dus ik hoef zelf niks te doen, alleen komen om lekker met mn paardje bezig te zijn. Hoelang was het reizen voor jou van Den Haag naar Utrecht ?