HBO studenten + paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:06

@josje4 ik wil graag het HBO paard en manegement in wageningen gaan doen, bij van Halllarenstein.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:07

xTammyy schreef:
Ik zou dat reizen niet onderschatten TS.. Ik was het na twee dagen al beu en het voornemen van hw maken in de trein ging voor mij niet op omdat de trein over het algemeen zo vol was dat je amper ruimte had om te zitten. Daarnaast, als je samen reist ga je toch eerder zitten kletsen dan voor school werken.
Rij je veel buiten of meer in de bak? Dat laatste kan je natuurlijk ook 's avonds doen wanneer het donker is. Reden voor mij om te verhuizen en paard mee te nemen was dat ik vooral buiten rij en dat werd toch lastig omdat ik vaak laat thuis was.

Hmmm jaa, daar dacht ik ook al aan, sochtends en savonds is het reuze druk in de trein...
Ik ben een bakker :) rij veel liever dressuur matig dan buiten over het algemeen.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:13

Ik volg ook een HBO studie. Ik ben een eerstejaars. Op somminge momenten valt het heel erg mee, op andere momenten is het niet te doen.

Aan het begin vond ik het echt heel lastig te combineren. Je hebt lange dagen, reistijden, werk en een sociaal leven. Het is een kwestie van plannen, en hangt van je college/projecten af.

Ik vind het zeker wel te doen, maar het kán heel zwaar zijn!

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:14

Waar een wil is, is een weg :D
Ik doe een zware universitaire studie (schakeljaar; 3 jaar geneeskunde in 1 jaar) en 1,5 uur enkele reis naar de uni en heb 3 paarden! Het is druk, maar ik vind het zeker wel te doen!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:16

IndyVanity schreef:
Waar een wil is, is een weg :D

Dat klinkt leuk maar als TS gek wordt van de drukte en óf haar studie óf haar paard niet genoeg aandacht kan geven, wordt niemand daar wijzer van :o

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:23

Mijn antwoord ligt al in het verleden maar toch, ben in 2011 afgestudeerd.

+punten: ik ben NIET verhuisd voor de studie, ging gewoon braaf op het fietsje. Met datzelfde fietsje fietste ik door naar ponylief.
Veel leeswerk deed ik in de weide met ponylief, oftewel een win-winsituatie!

-punten: ik kon niet meer elke dag rijden, dat redde ik qua tijd niet. Daarom gekozen voor 4 keer in de week rijden, twee maal in de week aan de longe, en een dag niks (wel komen voor de stal etc maar niet rijden oid)
-kosten: als je het zelf moet betalen, moet je veel keuzes maken. Kan heel heftig zijn.

Ik zou zeggen, hulp vragen, en er voor gaan! Je moet je in bochten wringen, maar anderszijds.. je haalt geluk uit de paarden en ontspanning, als het goed is, beter presteren daarnaast op school kan bijna niet.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:26

Babsding schreef:
Mijn antwoord ligt al in het verleden maar toch, ben in 2011 afgestudeerd.

+punten: ik ben NIET verhuisd voor de studie, ging gewoon braaf op het fietsje. Met datzelfde fietsje fietste ik door naar ponylief.
Veel leeswerk deed ik in de weide met ponylief, oftewel een win-winsituatie!

-punten: ik kon niet meer elke dag rijden, dat redde ik qua tijd niet. Daarom gekozen voor 4 keer in de week rijden, twee maal in de week aan de longe, en een dag niks (wel komen voor de stal etc maar niet rijden oid)
-kosten: als je het zelf moet betalen, moet je veel keuzes maken. Kan heel heftig zijn.

Ik zou zeggen, hulp vragen, en er voor gaan! Je moet je in bochten wringen, maar anderszijds.. je haalt geluk uit de paarden en ontspanning, als het goed is, beter presteren daarnaast op school kan bijna niet.

Ja dat is het hem, paardrijden is voor mij ontspanning, genieten en even alles vergeten en daarna weer aan het werk. Ik hoef ook niet elke dag te rijden, dan word het voor mij meer een soort verplichting. Ik hoef gelukkig niet alles zelf te betalen :) (verwend haha) Helaas kan ik niet op het fietsje naar school, dus dat word treinen.

Iedereen heel erg bedankt voor de info, de reacties zijn wisselend lees ik :) maar over het algemeen positief

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:30

Ik denk dat he je wel gaat lukken, zolang je maar wilt en goed plant en bij houdt. Ik ben momenteel tweedejaars, en ik reis elke dag ruim 4 uur naar school toe. Daarnaast doe ik zelf mijn paarden, buiten en binnen zetten, voeren en stal uit mesten. Ik merk dat het echt ontzettend druk is, maar het is het absoluut waard. Mijn pony's staan thuis, en ik weet dat als ik de hele dag druk voor school bezig ben geweest ik daarna lekker een uurtje mijn gedachten op zij kan zetten. Ik vind dat het goed te doen is, zoals velen al zeggen in de winter inderdaad lastiger dan in de zomer, in de zomer is het helemaal goed te doen :j. Winter is af en toe een beetje passen en meten.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:31

Ik zit in het tweede jaar van mijn HBO studie en heb drie paarden. Ik rijd er zo'n 2 a 3 per dag. Het scheelt dat ze aan huis staan maar moet ook zelf de stallen mesten, de paarden voeren en ze buiten en binnen zetten. Het is goed te doen. Op zaterdag en donderdagavond heb ik nog een bijbaantje en ik heb zelfs nog tijd over op in het weekend uit te gaan. Soms komt het een periode voor dat ik ze weinig kan rijden maar af en toe wat meer dagen rust kan geen kwaad. Eerst reed ik ook nog veel wedstrijden maar daar heb ik het nu wel iets te weinig tijd voor, vooral voor het trainen op niveau. Wedstrijden rijden zit wel weer in de plannen, het is namelijk wel haalbaar. En de tijd die over blijft moet je wel echt besteden aan je studie. Maar al bij al is het dus prima te doen allemaal.

Ohja en het scheelt wel dat ik met de auto naar school ga, dat is een half uurtje rijden. Voorheen ging ik met de trein en was ik wel 1,5 uur onderweg, dat was echt niet fijn en vergde ook veel energie vond ik.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:38

Hoihoi,

Ik doe zit in het eerste jaar van mijn hbo studie en heb 2 paarden staan.

Ik zit 5 hele dagen in de week op school en heb veel projecten die ik buiten mijn schooltijd om moet doen.

ik heb de paarden aan huis staan wat heel erg veel scheelt!
ik rij de ene dag 1 paard en de andere dag 2 paarden.

goed plannen is voor mij echt een must!

maar het is te doen, zelfs zonder bijrijder :D

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:59

In principe is het prima te doen, het zal soms wat meer plannen en puzzelen zijn om alles rond te krijgen maar het zou zeker moeten lukken, zeker als je gewoon een aantal keer per week lekker wilt rijden en geen strak trainingsschema hebt. Besef wel goed dat als je thuis blijft wonen je dus 4 uur per dag 'kwijt' zal zijn (leren tijdens het rijden valt in praktijk vies tegen) en dus minder tijd over houdt voor je paard en andere leuke dingen!
Ik doe zelf geen HBO maar volg een universitaire studie (25-30 uur college per week) en heb daarnaast een eigen paard. Het lukt mij prima om paard+studie te combineren, werk daarnaast in de weekenden en houdt nog genoeg tijd over om leuke dingen te doen, samen te eten met studiegenoten, feestjes, excursies etc. etc. Maar ik woon dan ook wel op kamers. Toen ik mijn paard nog thuis had staan (en dus zelf ook nog thuis woonde) was het een stuk lastiger te combineren, want ik had het meestal wel gehad als ik na een lange dag colleges uit de trein stapte ;)
Voordeel is ook dat ik nu lekker kan paardrijden als ik een keer vroeg in de ochtend mijn eerste college heb en dan laat in de middag pas mijn tweede college.

Wageningen is een leuke stad, gezellig om op kamers te zitten, maar niet ideaal als je iedere dag heen en weer reist (de bus van/naar ede is iedere ochtend en avond echt geen pretje vond ik persoonlijk). Er zijn overigens genoeg leuke stallingen in de omgeving met verschillende faciliteiten/budget. Ik sta in ieder geval erg fijn met mijn paard! Maar mocht je meer willen weten over stad/kamers/stallingen dan staat mijn inbox natuurlijk gewoon open!

Chantalla

Re: HBO studenten + paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:06

Het hangt voor af van je studie, maar ook of je werkt of nog andere dingen hebt. Ook reistijden moet je rekening mee houden.

Ik zit zelf 4 a 5 dagen per week op school, hbo bouwkunde. Daarnaast werk ik 15 uur in de week en heb ik een vriend op 40 km afstand. Ik ben blij dat ik twee dagen per week naar het (verzorg)paard kan.

Als je iets wil, dan is er heel veel mogelijk :)

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:11

Een goede planning is idd van groot belang. Ik ben nu tweedejaars met m'n huidige studie HBO HRM. Ik heb vanaf september tot februari fulltime stage gelopen, dat was wel pittig. Ik reed tot eind november 2 paarden, maar daarvan is er 1 verkocht. Ik woon op kamers in Groningen en heb reistijd van plusminus 1 uur. Op maandag begint mijn college dit blok om half 4 en heb ik dus 's ochtends de tijd om thuis te trainen. Donderdag ben ik vrij, dus dan reis ik ook op en neer. Vrijdag ga ik naar huis voor het weekend en ook dan train ik. Zaterdag en zondag train ik ook, al hangt dat er wel vanaf of ik een wedstrijd heb ja of nee. Het moet ook net in je rooster passen, die is voor mij nu ideaal. Maar heb ook wel blokken gehad dat ik 's avonds naar huis ging om te trainen en diezelfde avond weer naar Groningen ging.

Met een studentenvereniging, vriendje en fitness ernaast vergt het wel wat discipline en in tentamenperiodes train ik dan ook iets minder omdat mijn studie wel voor gaat, maar in principe is het goed te doen :)

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 14:03

Dankjukkiewel voor de reacties , ga er late. VanmiddavVanmiddag op jnin , zirzit op mm mobiel

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:05

Ik heb alleen je openingspost gelezen, niet de rest, maar ik ga je even over mijn eigen ervaring vertellen :)

Ik zat in het eerste jaar van mijn studie, woonde op mijzelf in Den Haag (maar ik studeerde in Utrecht), en ik kwam mijn droompaard tegen. Ik besloot hem te kopen. Ik had veel eisen: hij moest op een westernstal staan, of anders in de buurt, waar de paarden veel naar buiten gaan. Dit was moeilijk vindbaar en in de omgeving was de gemiddelde prijs van stalling ook torenhoog. Ik heb doe-het-zelf gestaan, maar wel met buitenrijbaan en strand vlakbij en verdere faciliteiten zoals zadelkamer, verwarmde kantine en spuitplaats, voor 130 euro KAAL in de maand. Daar kwam dus alles nog bij en ik moest alles zelf doen (voeren, uitmesten, en alles wat daarbij kwam). Het was dus én veel werk en ook nog eens best prijzig, want met alleen hooi kwam ik al uit op ongeveer 220 euro per maand zonder enige service. Omdat ik behalve het studeren zelf ook nog eens 2 uur heen en 2 uur terug moest reizen heeft me dit erg opgebroken. Het was veel werk. Daarnaast moest ik uiteraard ook nog veel werken om én mijn huur én mijn paard te betalen. Ik heb er heel veel stress van gehad en zelfs overwogen om hem te verkopen.

Maar toen ben ik verhuisd naar een huisje in de buurt van mijn school. Weer ben ik op zoek gegaan naar goedkope stalling, maar deze keer heb ik besloten om minder eisen te stellen. Alleen een weilandje met sloot ernaast om water uit te scheppen en een schuilstalletje is prima. Op dit moment staat mijn paard nog in training, maar eind van de maand komt hij op een weilandje te staan, 20 minuten fietsen van mijn huis, voor 150 euro in de maand inclusief hooi. Nu is het dus eindelijk haalbaar geworden om hem te houden! En ik heb verder geen faciliteiten, maar die eisen heb ik ook niet meer. Alleen het bos is dichtbij, en op 10 minuten stappen is er een binnenbak (maarja, daar heb je toch niks aan als het al regent :P). Ik hoef in principe niet te helpen met de stalklusjes, maar ik mest gewoon elke keer uit als ik er ben en ik geef ook gewoon hooi als ik er ben. Verder bestaat het gewoon uit een weiland met een schuilstalletje, en een stuurtje waar je je spullen in kwijt kunt.

Het enige wat ik je kan adviseren is: ga dichtbij je school wonen, zoek de goedkoopste manier van stalling, zoek werk om de kosten te kunnen betalen en zorg dat je een spaarpotje hebt voor onverwachtse dierenartskosten. Het is hard werken, maar het is het allemaal waard :)

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 14:59

Emita schreef:
Ik heb alleen je openingspost gelezen, niet de rest, maar ik ga je even over mijn eigen ervaring vertellen :)

Ik zat in het eerste jaar van mijn studie, woonde op mijzelf in Den Haag (maar ik studeerde in Utrecht), en ik kwam mijn droompaard tegen. Ik besloot hem te kopen. Ik had veel eisen: hij moest op een westernstal staan, of anders in de buurt, waar de paarden veel naar buiten gaan. Dit was moeilijk vindbaar en in de omgeving was de gemiddelde prijs van stalling ook torenhoog. Ik heb doe-het-zelf gestaan, maar wel met buitenrijbaan en strand vlakbij en verdere faciliteiten zoals zadelkamer, verwarmde kantine en spuitplaats, voor 130 euro KAAL in de maand. Daar kwam dus alles nog bij en ik moest alles zelf doen (voeren, uitmesten, en alles wat daarbij kwam). Het was dus én veel werk en ook nog eens best prijzig, want met alleen hooi kwam ik al uit op ongeveer 220 euro per maand zonder enige service. Omdat ik behalve het studeren zelf ook nog eens 2 uur heen en 2 uur terug moest reizen heeft me dit erg opgebroken. Het was veel werk. Daarnaast moest ik uiteraard ook nog veel werken om én mijn huur én mijn paard te betalen. Ik heb er heel veel stress van gehad en zelfs overwogen om hem te verkopen.

Maar toen ben ik verhuisd naar een huisje in de buurt van mijn school. Weer ben ik op zoek gegaan naar goedkope stalling, maar deze keer heb ik besloten om minder eisen te stellen. Alleen een weilandje met sloot ernaast om water uit te scheppen en een schuilstalletje is prima. Op dit moment staat mijn paard nog in training, maar eind van de maand komt hij op een weilandje te staan, 20 minuten fietsen van mijn huis, voor 150 euro in de maand inclusief hooi. Nu is het dus eindelijk haalbaar geworden om hem te houden! En ik heb verder geen faciliteiten, maar die eisen heb ik ook niet meer. Alleen het bos is dichtbij, en op 10 minuten stappen is er een binnenbak (maarja, daar heb je toch niks aan als het al regent :P). Ik hoef in principe niet te helpen met de stalklusjes, maar ik mest gewoon elke keer uit als ik er ben en ik geef ook gewoon hooi als ik er ben. Verder bestaat het gewoon uit een weiland met een schuilstalletje, en een stuurtje waar je je spullen in kwijt kunt.

Het enige wat ik je kan adviseren is: ga dichtbij je school wonen, zoek de goedkoopste manier van stalling, zoek werk om de kosten te kunnen betalen en zorg dat je een spaarpotje hebt voor onverwachtse dierenartskosten. Het is hard werken, maar het is het allemaal waard :)

@Emita , dankjewel voor je lange berichtje met ervaring :) Wat fijn dat je uiteindelijk een goedkopere stalling hebt gevonden! De stal waar ik nu sta en mijn nieuwe pony komt is vrij goedkoop en alles word voor je gedaan (175 in de maand) Ze gaan elke dag naar buiten, weer of geen weer. Heerlijk het land op, echt top! Dus ik hoef zelf niks te doen, alleen komen om lekker met mn paardje bezig te zijn. Hoelang was het reizen voor jou van Den Haag naar Utrecht ?
Ik ga het de eerste tijd even proberen met heen en weer reizen en als de opleiding ook echt heel leuk is wil ik daar gaan wonen en mn paardje mee verkassen.

Ik ben heel blij met alle tips, maakt het niet een stukje overzichtelijker en makkelijker om keuzes te maken.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:03

Van Den Haag naar Utrecht was het probleem niet, dat is 40 minuten met de trein, maar de afstand van mijn huis naar het station, en vanaf het station naar de school, en de overstaptijd ertussen enzo, dat maakte het in totaal een heenreis van 1 uur en 45 minuten, en terug hetzelfde. Bijna 2 uur dus (in totaal bijna 4uur per dag). Maar nu heb ik dat probleem du snie tmeer :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:05

Je zei dat je erover nadacht om je paardje mee te nemen, omdat je 2 uur reistijd hebt..
Eerlijk? dat lijkt me het beste. Anders ben je 4 uren per schooldag kwijt, terwijl je in die uren ook lekker op je paardje kan zitten..

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 15:08

@Laraxxemma ik bedoel hem/haar mee te nemen als ik in Wageningen ga wonen

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:09

Ik ga volgend jaar ook HBO doen. Mijn plan is dat gewoon te doen hoor.
Ik ga in Utrecht studeren, niet te ver, en woon thuis.

Moet lukken. Middelbare en MBO is ook gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:10

Als het financieel geen enkel probleem is, dan is het dus vooral qua tijd of het haalbaar is waar je over twijfelt? Dan is eigenlijk de eerst volgende vraag die je jezelf moet stellen : hoe vaak wil je wat doen met je paard en wat is wenselijk gezien de manier van stallen.

Die van mij staat 24/7 buiten in een leuke kudde. Voordat die daar stond heeft hij in de opfok gestaan. Hij is dus niet veel aandacht gewoon.
Hierdoor is het voor mij dus prima om enkel de zondag/vakanties naar hem toe te gaan. Want meer zit er momenteel niet in, vooral omdat hij op een aardige afstand reizen staat. Volgend jaar verhuis ik en dan verhuist hij mee, zodat ik vaker als 1x/week wat kan doen.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:36

@idinn - ik denk zo'n 3 a 4 keer per week rijden en af en toe een bosritje in het weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:24

Mij lukt het ook nog steeds, zit nu in het eerste jaar, maar heb hiervoor ook 1,5 jaar HBO gedaan. Het eerste halfjaar lukte het makkelijk, goed rooster en drukte qua school viel heel erg mee.
Deze periode is het veel drukker en ook het rooster is slecht. Ik maak nu gewoon alles voor de hele week op zaterdag. Dit scheelt echt heel veel en zo heb ik nog genoeg tijd over voor mijn paard en andere dingen. Ik heb trouwens ook elke dag 2 uur reistijd. Goed plannen dus en dan moet het lukken! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:33

Waar een wil is is een weg, Zelf ben ik nu (voor de 2e keer) 1ste jaars hbo student. En momenteel doe ik een HBO + opleiding (verzwaarde hbo opleiding). Het is soms passen en meten, maar doorgaans lukt het prima. Echter moet je er soms wel andere (leuke) dingen voor laten. Soms kun je niet altijd mee als de klas iets leuks gaat doen of is het lastig te combineren met projecten. Ook ligt het voor een deel aan wat voor hbo-er je bent. Ga je voor 7/8? of is een 6 voor jou voldoende?
En wat voor havist ben/was je? Heb je moeite met het niveau of red je het nu makkelijk. Zelf redden ik de HAVO simpel, dus valt HBO voor mij ook prima te doen. Als je nu al moeite hebt zal dat op het HBO vaak niet anders zijn.

Maar als je je paard belangrijker vind dat iedere week stappen en leuke dingen doen. Dan kan het prima hoor. Het valt of staat met goed plannen en een bijrijder/ouder/vriend(in) die af en toe kan gaan als je zelf echt geen tijd heb.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:42

Ook mij lukt het nog steeds :j

Ik studeer aan de uni van Utrecht en heb 1,5 uur reistijd van deur tot deur. Paard staat op 15 minuutjes met de auto of 25 minuten met de fiets. Daarnaast werk ik donderdagavond en zaterdag. Ik ben 5x per week bij mijn paard, en dan rij ik eigenlijk ook altijd. Er wordt super voor haar gezorgd, staat altijd buiten in een fijne groep dus ik kan met een gerust hart een dagje overslaan. Iedereen let altijd goed op elkaars paarden en de stalbaas controleert elk dier meerdere keren per dag. :)

In tentamen tijd is het druk een paard maar zoooo fijn! Na een dag leren nog even op je paard stappen is echt heerlijk. Even wat anders doen en gewoon genieten. :D
Minpunten van een paard is toch wel je beperkte sociale leven en alles plannen, plannen en nog eens plannen. Op dinsdagmiddag in Utrecht blijven en lekker shoppen; dan kan ik niet rijden.

Wat erg fijn is, is het beperkte aantal contacturen. Meestal heb ik zo'n 6-8 uur college in de week en daarbij 2-4 uur werkgroep (meestal om de week). Veel zelf doen dus ook, maar met een paard is dat erg prettig!