Ik weet even niet hoe of wat met m'n werk.. >teveel personee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Ik weet even niet hoe of wat met m'n werk.. >teveel personee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:56

Ten aanzien van je eerste alinea, lees mijn bericht goed door. Daar heb je je antwoord, ik kan het weten gezien mijn studie en werk.

Ten aanzien van je tweede alinea: Jij hebt in je tweede alinea over 2 verschillende materie's: garantie uren en een "normale arbeidsovereenkomst".
- na 6 maanden heb je te maken met garantie uren. Kijk naar wat je die eerste 6 maanden gemiddeld hebt gewerkt, daarover heb jij recht uitbetaald te krijgen. Daarbj maakt het niet uit dat je nooit vrij neemt of 3 maanden weg.
-Die 3 maanden geldt alleen bij een omzetting naar een "normale" arbeidsovereenkomst met een vast aantal uren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 11:58

Ja dat met die 3 maanden heb ik idd verkeerd gelezen, kwam ik later ook achter..
Het punt is dat ik de eerste 6 maanden nadat ik in dienst kwam, maar 12 uur per maand werkte.. Ik zat toen namelijk in de spiegelploeg, en mocht maar 3 uurtjes per keer werken..

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:59

Maar ze moet nu een vast contract hebben toch? ookal heb je een 0uren contract?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:00

Maar een 0-uren contract kan ook voor onbepaalde tijd worden afgegeven. Staat er een einddatum op jouw (laatste) contract?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:02

Mijn hemel TS, je WIL wel heel erg veel, dingen veranderen en soms niet in jouw voordeel. Dat jij je collega niet leuk vind heeft jou baas niets mee te maken. Als zij deze punten aangegeven heeft bij haar sollicitatie/contract gesprek dan ben jij dom geweest dat je dat zelf ook niet gedaan hebt. Dus iedere keer kunnen werken en ook een 3 wekenn niet werken.

Ook al is het voor jou meer dan een baantje, je zal moeten rondkomen en dan kan je 2 dingen doen, of naar je baas gaan en vragen of het mogelijk is dat je standaard x aantal uur per week werkt of op zoek gaan naar een andere baan. Er zijn zoveel leuke bijbaantjes dat je leven niet afhangt van dit ene bijbaantje.
Verder, even nazoeken of je reserve mag staan zonder dat je daar betaald voor krijgt. In veel gevallen mag dit niet.

Douraque, klopt dat laatste wel? Als je zelf een jaarcontract hebt ondertekent maar je hebt pw 8 uur gewerkt en dat voor 3 maanden lang, dan heb je toch niet zomaar een vast dienstveband? Dat zou nml betekenen dat jaarcontracten na 3 maanden je uren gewerkt te hebben allemaal omgezet moeten worden naar een vast contract.. Of doel je op een contract met een vast aantal uren?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:02

Vera, dat ga ik morgen idd na vragen.
Ik weet nu niet meer wat voor contract ik heb.. Snap er wat dat betreft even helemaal niets van, dus dat ga ik idd zeker na vragen.

Kaka, zal ik even na moeten kijken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:05

Heb je geen kopie van je contract thuis liggen?

Maak voor jezelf ook een lijstje wat je wil weten en vragen, dat houdt het wat overzichtelijker.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:07

lucifertje schreef:
Douraque, klopt dat laatste wel? Als je zelf een jaarcontract hebt ondertekent maar je hebt pw 8 uur gewerkt en dat voor 3 maanden lang, dan heb je toch niet zomaar een vast dienstveband? Dat zou nml betekenen dat jaarcontracten na 3 maanden je uren gewerkt te hebben allemaal omgezet moeten worden naar een vast contract.. Of doel je op een contract met een vast aantal uren?

Dit gaat over 0 uren contracten en oproepcontracten, niet voor jaarcontracten aangezien de casus gaat over iemand met een 0 uren contract. Hierdoor heb ik informatie gegeven die geldt voor een 0 uren contract. Logischerwijs geldt deze informatie niet voor een jaarcontract met vooraf bepaalde uren, dat lijkt mij wel duidelijk.

Ik dacht dat ik het simpel had opgeschreven of is het nog steeds niet duidelijk?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:09

lucifertje schreef:
Mijn hemel TS, je WIL wel heel erg veel, dingen veranderen en soms niet in jouw voordeel. Dat jij je collega niet leuk vind heeft jou baas niets mee te maken. Als zij deze punten aangegeven heeft bij haar sollicitatie/contract gesprek dan ben jij dom geweest dat je dat zelf ook niet gedaan hebt. Dus iedere keer kunnen werken en ook een 3 wekenn niet werken.

Ook al is het voor jou meer dan een baantje, je zal moeten rondkomen en dan kan je 2 dingen doen, of naar je baas gaan en vragen of het mogelijk is dat je standaard x aantal uur per week werkt of op zoek gaan naar een andere baan. Er zijn zoveel leuke bijbaantjes dat je leven niet afhangt van dit ene bijbaantje.
Verder, even nazoeken of je reserve mag staan zonder dat je daar betaald voor krijgt. In veel gevallen mag dit niet.

Ik mag mijn collega idd niet, maar dat is niet mijn grootste probleem. Mijn grootste probleem is dat ik nu enorm geld te kort kom, doordat mijn werk zo iets achterlijks verzind.. Ja ik vind het achterlijk, door ons zo vaak reserve te zetten, dat wij te kort komen. Dan moet je mensen gaan ontslaan, en niet aanhouden zodat je ze kan inzetten als je ze nodig hebt. DAT is mijn grootste probleem. Tuurlijk verandere dingen, maar dit is een verandering die bij ons op het werk bij heel veel mensen verkeerd valt. Iedereen heeft last van deze verandering, niet alleen mijn portomonee. Waar wij eerst met 5 man zaten, en op andere afdelingen konden helpen, zitten wij nu met 4 man. Niemand kan meer helpen, waardoor andere afdelingen enorm over moeten werken. Niet alleen wij achter de kassa klagen, maar ook mijn collega's van andere afdelingen.
Na mijn verleden kan ik heel goed negeren, dus die collega is het ergste nog niet. Ik kan dit zo op Bokt zetten over hoe rot ik haar vind, het is natuurlijk heel makkelijk om iemand die je niet mag de schuld te geven van je probleem, en daar moet ik met dat gesprek heel erg mee uit kijken dat ik dat niet doe. :j :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:14

Heb je inmiddels al eens met je werkgever gepraat? Gewoon, eerlijk en op de man af zeggen waar je mee zit en je vragen stellen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:21

chevax schreef:
Heb je inmiddels al eens met je werkgever gepraat? Gewoon, eerlijk en op de man af zeggen waar je mee zit en je vragen stellen.

Nee willen we wel gaan doen. Mijn baas is niet zo'n vriendelijke man. Zeg jij dat je ergens mee zit kan je een reactie verwachten als: Zo doen we het nu eenmaal, en ben je het daar niet mee eens rot je maar op. (zijn reacties zijn vaak nog grover) Vandaar dat we gezamelijk als ploeg met hem of de leidinggevende in gesprek willen. Zoals iemand al eerder zei, gaan we juist met zijn allen omdat we dan met (bijna) de hele ploeg zijn, en als ik dit alleen doe, ben IK degene die het er toch niet mee eens is. Nu blijkt dat we officieel op het een en ander recht hebben, moeten we dit gewoon even goed gaan uitzoeken, opschrijven, en hem met de neus op de feiten drukken.
Mijn baas is gewoon van: als ze het niet weten is er ook niks aan de hand. Zolang ze niet zeuren doen we het zo. We moeten het gewoon echt even goed voor bereiden, zodat wij in elk geval sterk staan en hij er bijna niet onderuit kan komen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:29

En iemand aanstellen die uit naam van de ploeg een gesprek gaat hebben met de werkgever?
Het is heel oneerlijk, maar ze mogen dit wel doen volgens mij, dus als je het er niet mee eens bent zit er maar 1 ding op...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:31

LoveUggs, in de praktijk komt "met zijn allen" er vaak op neer dat de meesten terugkrabbelen. Maar jíj hebt een probleem (met je uren), dan kun jíj toch ook met je baas gaan praten? Je mag het toch als individu ergens niet mee eens zijn? Ik denk wel dat het heel erg belangrijk is hóe jij het gesprek aangaat. Als de insteek is "ik vind collega X een domme doos en ik vind jou een onvriendelijke, grove schoft en het is achterlijk dat ik minder werk" zal het een minder constructief gesprek worden dan bijvoorbeeld bij een inzet als "ik werk hier nu al jaren met veel plezier, maar ik heb een paar vragen over het aantal uren dat ik werk. Het is me opgevallen dat ik nu minder werk omdat er meer mensen zijn aangenomen. Is er een mogelijkheid dat ik toch meer uren kan werken?"

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:58

Het is lastig te oordelen hierover als jij zelf niet eens weet hoe het met je contracten zit;)
Want als het bedrijf waar je werkt qua contract volledig in zijn recht staat dit te doen, dan betekend het dat je dit toch anders moet aanpakken als wanneer jij contracttechnische redenen aan kan dragen op basis waarvan jij meer uren zou moeten mogen draaien...

Dus zou dat eerst eens uit zoeken!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:13

Douraque schreef:
lucifertje schreef:

Dit gaat over 0 uren contracten en oproepcontracten, niet voor jaarcontracten aangezien de casus gaat over iemand met een 0 uren contract. Hierdoor heb ik informatie gegeven die geldt voor een 0 uren contract. Logischerwijs geldt deze informatie niet voor een jaarcontract met vooraf bepaalde uren, dat lijkt mij wel duidelijk.

Ik dacht dat ik het simpel had opgeschreven of is het nog steeds niet duidelijk?

Douraque schreef:
]Ik lees hier veel zin alsook onzin, maar als iemand die is afgestudeerd in het arbeidsrecht (en werkzaam in dat veld) kan ik je het volgende vertellen: een 0 uren contract kan voor bepaalde of onbepaalde tijd aangegaan worden, waarbij het niet noodzakelijk is om een aantal uren af te spreken. De eerste 6 maanden mag een werkgever de daadwerkelijk gemaakte uren betalen, daarna wordt het anders ofwel dan heb je te maken met je "garantie uren". Deze garantie uren moeten altijd betaald worden, dit zijn nl. je gemiddeld aantal uren die je hebt gewerkt.

Het ging idd over een 0-uren contract maar ik vond het verwarrend omdat je op een gegeven moment sprak over een bepaald/onbepaald contract en dat er dan nog verschil is in het verkrijgen van een onbepaalde aanstelling :) Nu is het mij iig duidelijk!

TS, dat jij geld tekort komt is niet je baas zn pakkie aan. Dat je werk zoiets verzint heb je daarin te schikken hoe lastig dit ook is. Je hebt nogmaals 3 mogelijkheden en dat is een andere baan zoeken, je verlies nemen of met je baas gaan praten in hoop op compensatie. Het is helaas vaak van hogerhand besloten dat er dit soort toestanden komen en dat er zo wordt omgegaan met weekend personeel omdat ze vaak een stuk goedkoper zijn.
Ik denk persoonlijk dat het er niet beter op gaat worden hoe rot dit voor jouw en je collega's ook is.