De moeilijkste keuze ooit... - Advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:07

Ik zou juist geen tussenjaar adviseren. Je gaat dan je levensstijl aanpassen, omdat je dan gaat werken. Dat betekent vaak meer salaris en van dat salaris ga je jezelf een andere levensstijl aanmeten. Wanneer jij dan weer naar school wilt, wil je liever die levensstijl niet missen en werken en leren is behoorlijk pittig (ik heb ervaring). Bovendien liggen de banen op dit moment niet voor het oprapen en heeft TS nog meer dan genoeg tijd om een beslissing te maken.

Hoe vaak denk je te worden uitgezonden als je in je opleiding zit? Ik ga ervan uit dat je sowieso je eerste jaar veel theorie zult krijgen en pas later in je opleiding de praktijk in gaat. Dat betekent dat er het eerste jaar eigenlijk niets aan de hand is. Voor die keren dat je wel op uitzending bent, kun je misschien een verzorger vinden die je merrie eventueel kan rijden? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er niemand bij defensie is die een paard heeft...zij krijgen het ook voor elkaar, dus waarom jij niet? Je zult waarschijnlijk wel goed moeten plannen en bovendien....als jij een dag naar school bent geweest is het heerlijk om even je gedachten op iets anders te zetten voor je weer volop met je huiswerk bezig bent, toch?

Dit bovenstaande verhaaltje geldt natuurlijk ook voor fotograferen...hoewel ik daar helemaal geen ervaring mee heb, denk ik dat dit zelfs nog makkelijker te combineren is.

Zelf werk ik fulltime, volg ik een hbo-master opleiding (2 jaar), heb ik een eigen paard, man, huishouden.... Ja, het is druk, ja ik moet er veel voor opgeven, maar ik haal er nog meer voldoening uit.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:08

Wat vind je ervan om een HBO opleiding te doen die met veiligheid te maken heeft? Volgensmij heet het Integrale Veiligheidskunde. Er is volgensmij dan een hele goede aansluiting naar een baan bij defensie.
Houd er rekening mee dat de politie een vacaturestop heeft, je kunt voorlopig geen opleiding bij dd politie gaan doen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:08

lekker een tussenjaartje doen en er goed over nadenken. Ik heb er spijt van dat ik na de havo geen tussenjaar heb genomen, ik ben net gestopt in het tweede jaar van mijn opleiding omdat het toch niet mijn ding bleek te zijn.
Mocht je toch naar defensie gaan, zeker in het begin ben je in het weekend thuis. Dan kun je voor door de weeks een bijrijder nemen en in het weekend zelf naar je paard. Je krijgt betaald als je op de kazerne zit (ook tijdens je opleidingen) dus financieel zal het niet echt een probleem worden :)
Maar een tussenjaar om uit te zoeken wat je echt wil is absoluut geen verspilling van je tijd.
En het leeftijdsverschil hoef je je niet druk om te maken, dat varieert gemiddeld tussen de 16 en de 28 ;)

Anoniem

Re: De moeilijkste keuze ooit... - Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:09

klopt dat de politieacademie zelf niemand meer aanneemt, maar Marechaussee is ook politie end ie gaat via defensie :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:09

Mijn vriend zit nu 3 jaar bij Defensie en gaat deze zomer op zijn eerste uitzending. Zijn langste oefening? 4 weken...

Je komt van HAVO dus zou de KMHS kunnen gaan volgen. Mijn neef is hier ook onlangs mee begonnen (en alweer gestopt) en die mocht in de weekenden gewoon naar huis.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:10

Anoniem schreef:
DewiFoto schreef:
Hbo Hippische bedrijfskunde misschien?

Ook over nagedacht, maar ik wil echt meer de sport in (paarden opleiden, keuren, lesgeven) en dat zit er bij bedrijfskunde allemaal niet bij.

Even om je van de roze wolk af te halen: Wat als er geen werk is in het paarden opleiden, keuren, lesgeven? Wat ga je dan doen? Met hippische bedrijfskunde heb je nog wel het stuk bedrijfskunde waardoor je net íets breder kan als het niet lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:11

Dieselpaard schreef:
Ik zou juist geen tussenjaar adviseren. Je gaat dan je levensstijl aanpassen, omdat je dan gaat werken. Dat betekent vaak meer salaris en van dat salaris ga je jezelf een andere levensstijl aanmeten. Wanneer jij dan weer naar school wilt, wil je liever die levensstijl niet missen en werken en leren is behoorlijk pittig (ik heb ervaring). Bovendien liggen de banen op dit moment niet voor het oprapen en heeft TS nog meer dan genoeg tijd om een beslissing te maken.

Hoe vaak denk je te worden uitgezonden als je in je opleiding zit? Ik ga ervan uit dat je sowieso je eerste jaar veel theorie zult krijgen en pas later in je opleiding de praktijk in gaat. Dat betekent dat er het eerste jaar eigenlijk niets aan de hand is. Voor die keren dat je wel op uitzending bent, kun je misschien een verzorger vinden die je merrie eventueel kan rijden? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er niemand bij defensie is die een paard heeft...zij krijgen het ook voor elkaar, dus waarom jij niet? Je zult waarschijnlijk wel goed moeten plannen en bovendien....als jij een dag naar school bent geweest is het heerlijk om even je gedachten op iets anders te zetten voor je weer volop met je huiswerk bezig bent, toch?

Dit bovenstaande verhaaltje geldt natuurlijk ook voor fotograferen...hoewel ik daar helemaal geen ervaring mee heb, denk ik dat dit zelfs nog makkelijker te combineren is.

Zelf werk ik fulltime, volg ik een hbo-master opleiding (2 jaar), heb ik een eigen paard, man, huishouden.... Ja, het is druk, ja ik moet er veel voor opgeven, maar ik haal er nog meer voldoening uit.

het is niet zozeer dat je echt uitgezonden wordt tijdens de opleiding, maar je ehbt wel regelmatig trainingen waarbij je intern zit en niet thuiskomt.

Combinatie van paard en fotografie is ook geen probleem hoor! sorry als dat zo overkwam ;)
het gaat echt om de combi defensie en paard

AmyII

Anoniem schreef:
heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan ga ik op m'n 18e een MBO doen, en dat werd me zelfs door de school zelf ook afgeraden, omdat er dan een best groot verschil tussen mij als 18-jarige van de havo & tussen de 16-jarige van het VMBO

Wat een onzin. Echt waar heeft de school jou dit zelf aangeraden?! Die zijn gek.
Ik geef zelf les op het mbo niv. 2 en ik heb ook Havisten die bij mijn opleiding hun hart komen volgen. Ik heb ook leerlingen van 22,23,24,25 en 26. Deze leerlingen ervaren helemaal geen 'last' van het zo lekker denigrerend genoemde '16 jarig vmbo' gehalte.
Iemand die naar een bepaalde opleiding gaat, zit daar met een bepaald doel voor ogen. Ik ben zelf ook als 18 jarige een mbo 4 opleiding gestart na een tussenjaar en ik heb de beste tijd van mijn leven gehad.

Anoniem

VisibreTeam schreef:
Mijn vriend zit nu 3 jaar bij Defensie en gaat deze zomer op zijn eerste uitzending. Zijn langste oefening? 4 weken...

Je komt van HAVO dus zou de KMHS kunnen gaan volgen. Mijn neef is hier ook onlangs mee begonnen (en alweer gestopt) en die mocht in de weekenden gewoon naar huis.

maar als hij alleen in de weekenden naar huis mocht heb ik 5 dagen een probleem...

jumerenik

ik dacht persoonlijk ook gelijk aan polietie te paard. doe je iets met paaden. ben je ook gelijk agent wat ook een beetje in de riching van defensie is. het werk is erg afwiselend!

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:12

Lastige keuze!..
In de paarden wereld is heel lastig nu geld te verdienen dus idd leuk voor erbij.
Defensie ben je idd veel weg en is dus lastig te combineren met een paard. Een opleiding bij de politie is daar in tegen wel gewoon te combineren (nou moet je dat natuurlijk wel leuk vinden). Wel weet ik dat ze erg lastig zijn geworden bij de selectie maar schrijf je eens in voor de informatie avonden (miss staat er meer info op kombijdepolitie.nl)
Een tussen jaar.. Jaa en nee dat verschilt per persoon.. ik ben nu fulltime aan het werk en moet er niet meer aan denken om naar school te gaan terwijl andere mensen wel gewoon weer terug kunnen naar school.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:12

Heb je bij defensie al gevraagd naar de mogelijkheden met paard? Misschien mensen gesproken die daar in opleiding zitten en een eigen paard hebben? Jij kan echt nooit de enige zijn met een eigen paard die dit probleem heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:13

AmyII schreef:
Anoniem schreef:
heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan ga ik op m'n 18e een MBO doen, en dat werd me zelfs door de school zelf ook afgeraden, omdat er dan een best groot verschil tussen mij als 18-jarige van de havo & tussen de 16-jarige van het VMBO

Wat een onzin. Echt waar heeft de school jou dit zelf aangeraden?! Die zijn gek.
Ik geef zelf les op het mbo niv. 2 en ik heb ook Havisten die bij mijn opleiding hun hart komen volgen. Ik heb ook leerlingen van 22,23,24,25 en 26. Deze leerlingen ervaren helemaal geen 'last' van het zo lekker denigrerend genoemde '16 jarig vmbo' gehalte.
Iemand die naar een bepaalde opleiding gaat, zit daar met een bepaald doel voor ogen. Ik ben zelf ook als 18 jarige een mbo 4 opleiding gestart na een tussenjaar en ik heb de beste tijd van mijn leven gehad.

ik bedoelde dat helemaal niet minachtend hoor, van de 16-jarige vmbo'ers!
maar ja, de school zelf raadde mij dat af...
ik stond er namelijk net zo in als jij zegt, 'je komt er met een doel en voor jezelf'!

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:14

Ik zit ook 5h, en iedereen zegt wel, neem een tussenjaar... maar dat is minder makkelijk dan het lijkt. Wij zijn het laatste jaar dat nog 14000 euro studiefinanciering over 4 jaar krijgen.. Neem je een tussenjaar, loop je dat dus even mis.. Ik wens je heel veel succes met het kiezen van je opleiding :)

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:14

wat maakt die leeftijd uit? heb opleiding gedaan honden trimmen jongste was 17/18 oudste was in de 40
en wat is nu 2 jaar verschil?

weet niet of er cursussen zijn die 1 jaar duren of iets langer wat je dan zou kunnen doen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:15

Als je de defensie-opleiding zou willen doen zou je een bijrijdster/verzorgster voor je paard kunnen zoeken. Die zou dan die ene week in de maand dat jij weg bent en tijdens je 3 maanden full time training voor jouw paard kunnen zorgen. Dat is op zich nog te overzien. Maar hoe gaat dat als je straks daadwerkelij bij defensie werkt en je wordt regelmatig uitgezonden? Het ligt er trouwens maar helemaal aan wat je bij defensie wilt gaan doen, burgerpersoneel wordt volgens mij niet of nauwelijks niet uitgezonden.

Een jaar gaan werken om te bedenken wat je wilt gaan doen en in die periode je paard uitbrengen op wedstrijden om zo aan de opleidingseisen te voldoen klinkt nog helemaal niet zo gek.

Ik weet niet hoe het zit met de politie-opleiding. Wellicht is die makkelijker te combineren met het hebben van een paard?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:17

Anoniem schreef:
ik bedoelde dat helemaal niet minachtend hoor, van de 16-jarige vmbo'ers!
maar ja, de school zelf raadde mij dat af...
ik stond er namelijk net zo in als jij zegt, 'je komt er met een doel en voor jezelf'!

Ik ben als 18 jarige ook in een eerste klas van een MBO terecht gekomen tussen 16 jarige die net van het VMBO af kwamen en ik snap heel goed dat de school het je afraad :j het is maar 2 jaar verschil, maar je zit in een totaal andere levensfase

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:18

Op het moment rijd mij intructrice mijn paard 1x per week, en die zal ook met alle liefde voor haar zorgen als ik weg moet! Maar het is ook een beetje voor mezelf, ik wil haar zelf ook wel de aandacht en liefde kunnen blijven geven die ze verdient

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:19

Anoniem schreef:

ik doe zelf (ben 22) ook mbo, zit nu in het tweede jaar van mijn opleiding, en dat leeftijdsverschil valt erg mee hoor, de jongste is 17, de oudste 26! daarvoor zou ik je dromen niet laten gaan! dan zou ik denk ik toch voor een tussenjaar gaan en dan die opleiding doen :)
Laatst bijgewerkt door Miesemuisje op 12-03-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:20

Ik vraag me af waarom in de paarden??
Er is gewoon werkelijk geen brood in te verdienen en dat terwijl de opleiding ook prijzig zal zijn.
Je moet vaak van goede huizen komen om er ergens tussen te komen en stallen leeg scheppen kun je ook zonder diploma.
Ik zou liever een goede HBO hebben, waarmee je meerdere kanten op kunt.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:21

saskiakefie schreef:
HBO diermanagement en dan Paard en management? Kun je je paardje houden, werk je in de richting van paarden, op HBO niveau. http://www.hogeschoolvhl.nl/Opleidingen ... ement.aspx

Oh hemel, raad die opleiding aub niet aan.

Mijn nichtje is afgestudeerd aan HBO diermanagement in Friesland gekozen richting ook paarden.
En nu? NU is ze opgeleid voor gebakken lucht want er is letterlijk geen een vacature in NL waarbij ze op HBO niveau of wat dan ook kan solliciteren.

Al die pretopleidingen, die zouden ze moeten afschaffen.

Meid, ten eerste.. iets is nooit voor de rest van je leven ;) Je zal altijd kunnen switchen als iets je niet aan staat.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een opleiding waar je echt wat aan hebt. Perspectief op een baan, goede inkomsten.

Verdiep je eens in hoeveel 'uitzendingen' er zijn in een defensie opleiding? Of politie academie?
Volgens mij valt dat reuze mee? En je kan je paard lijkt mij best een maandje of enkele weken laten staan of een verzorger erbij zoeken?

Niet denken in uiterste maar in mogelijkheden. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:21

Heb je de reactie van Nimber wel gelezen?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:23

Ik zou géén tussenjaar doen, dit heb ik mezelf ook voorgenomen na het MBO. Inmiddels is dat vier jaar geleden. Ook zou ik je Defensie afraden, het is een hele goede werkgever tot je te oud wordt. Ze hebben momenteel een enorm te kort en blijven werven, maar er vallen ook behoorlijk wat ontslagen. Plus ik heb nu genoeg mensen in m'n omgeving gezien/meegemaakt die het je ook écht af zullen raden.
Dan zou ik eerder bij de politie gaan kijken..

VisibreTeam schreef:
Fotograferen zou ik mee opletten, de markt stroomt over met fotografen (evenals met film, de drempel naar fotografie en film is enorm laag door het grote aantal 'doe het zelf' dingen en goedkopere apparatuur)

Ook in de paarden is het lastig je brood te verdienen, maar dat kun je er wel altijd bij blijven doen :) Al zou ik dan eerder gaan voor cursussen en ervaring opdoen bij profs dan een opleiding volgen.

Wat betreft het fotograferen is écht waar.. je moet enorm bikkelen.. idem geld het voor de paarden.

Ken je de opleiding sportmarketing? Dat is misschien ook nog wel een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:24

Wendy schreef:
Heb je de reactie van Nimber wel gelezen?

Nimber heeft pb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:25

heel erg fijn dat er zoveel mensen reageren!
Ik moet helaas werken straks en zal de rest vanavond pas weer lezen

Maar heel erg bedankt allemaal!!!!!

EDIT: met levens-veranderende keuze bedoel ik de keuze om mijn paard te verkopen, want die krijg ik natuurlijk niet meer terug dan...