Heeft school recht tot uitsluiting ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Heeft school recht tot uitsluiting ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:43

Nee snap ik niet. Ik zou er als medestudent ook niet blij mee zijn als ik wist dat een andere student iets niet hoeft maar wel hetzelfde cijfer haalt. Ik noem dat oneerlijk...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:44

Nou ik snap denk ik wel wat kleinvosje bedoeld. Je kan niet hetzelfde scoren op een onderdeel wat jij niet doet. Als de oefening zijwaarts lopen is dan kan jij nooit een voldoende halen omdat jij dat niet doet. Ondanks je beperking. Of begrijp ik je nu verkeerd kleinvosje?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:47

Ja klopt friendly, zo bedoel ik het. Dat is toch meten met twee maten? Dat is net zo als een ruiter die met dispensatie in de reguliere wedstrijdsport rijdt, die ga ik niet anders beoordelen omdat hij een dispensatiepas heeft, dan zou die op voorhand al winnen...Het is jouw keuze om met deze beperking de opleiding te doen, dan moet je het ook accepteren als blijkt dat het niet werkt.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:49

Ik heb op het conservatorium viool gestudeerd tot ik mijn schouder volledig aan puin heb gespeeld en niet meer kon meekomen qua niveau. En dan kijken ze het even aan en dan is het tabee, je komt niet mee dus we nemen afscheid van je.

Dus is je blessure chronisch? En kun je over een tijdje alles weer meedoen of blijft dit voor altijd en kun je sommige onderdelen niet goed scoren door je chronische blessure?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:51

Ik snap eigenlijk niet wat kleinvosje bedoelt... als iemand met kleine aanpassingen verder gewoon mee kan doen is dat geen enkel probleem lijkt me. En als dat tijdelijk een groter probleem is, moet daar toch over te spreken zijn, om zaken later in te halen.

De dispensatiepas is hier juist wel nuttig: het is namelijk zeker ook niet de bedoeling om iemand die dispensatie heeft voor doorzitten waar lichtrijden gevraagd is, steeds te bestraffen met -2, of iemand die met zweep rijdt ipv sporen alsnog te diskwalificeren wegens onjuiste uitrusting ofzo. En als er dus vooraf is afgesproken dat die aanpassingen mogelijk zijn, is het nogal onterecht dat de individuele docenten of de school daar alsnog moeilijk over doen.

En het is natuurlijk nogal makkelijk om dan alle schuld op de TS af te schuiven, of zij even eigenhandig alle docenten gaat opvoeden.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:55

kleinvosje: Ja dat vind ik dus ook. Jij hebt een beperking maar doet mee met de reguliere sport, dan wordt je ook zo beoordeeld. Doe je iets niet omdat je het niet kunt, prima maar dan kan je er ook geen cijfer voor krijgen. Dat zou niet eerlijk zijn voor de leerlingen die het wel kunnen en doen.

Shadow0: Op die manier bedoelt kleinvosje het niet denk ik. Lichtrijden ipv doorzitten...dan doe je toch net alsof je de ruiter ziet doorzitten? En als ze met zweep rijden ipv zonder... Als de handhouding en hulpen goed zijn doe je ook net alsof de zweep er niet is. Maar als de oefening uitgevoerd moet worden dmv zijwaarts lopen kan ts geen cijfer krijgen omdat zij niet daadwerkelijk zijwaarts loopt en de rest wel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:56

@ shadow, klopt wat je zegt, maar stel je hebt een paard dat wel kan springen, maar dat beest is panisch voor water. Dan kun je toch ook niet toelaten dat die ruiter met dat angstige paard het hele parcours springt, maar de waterhindernis niet hoeft te springen?

Als de oefeningen van TS in clusters zijn en ze haalt voor zijwaarts een onvoldoende maar kan dit met de andere oefeningen "rechttrekken" dan lijkt mij (!!) er niets aan de hand. Tenzij in de reglementen van school staat dat een student voor alle onderdelen tenminste een voldoende moet halen. Maar dat soort zaken staan, lijkt mij, in de reglementen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:56

Mag een school je uberhaupt uitsluiten op grond van iets anders dan slecht gedrag of slechte prestatie?

Het kan toch niet zo zijn dat de school afgaat op het verhaal van één kant(die van de docenten) en niet jouw kant aanhoren?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:00

Friendly verwoordt het precies goed. De dispensatie geldt voor een bepaald iets. Had er afgelopen zondag 1, die kon niet groeten met een hand naar achteren, prima, daar heeft ze dispensatie voor gekregen. De rest is gewoon beoordeeld zoals ieder ander. Tenzij TS dispensatie heeft gekregen voor die oefeningen, lijkt het mij dat ze niet aan de eisen voldoet en dat school daarmee het recht heeft haar niet door te laten gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:02

Het is natuurlijk wel in het voordeel van ts dat school wist van de beperking en haar toch heeft toegelaten tot de opleiding. Mocht ze het hogerop zoeken dan denk ik dat ze gelijk krijgt. Dan is de relatie tussen school en student wel verstoord. Ts, wat wil je met deze opleiding gaan doen, gezien je beperking zal je ook in toekomstige sportieve beroepen tegen beperkingen aan lopen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:02

Nou mooi, ik heb er nog wel eens moeite mee om iets duidelijk over te brengen :P Als er dispensatie is voor het zijwaarts lopen in het geval van ts, dan kan de school weinig beginnen denk ik. Maar als ts dat niet heeft maar alleen mondeling heeft gezegd dan is het voor de school niets minder dan: ze doet het gewoon niet. Ze kunnen het dan ook niet anders beoordelen denk ik..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:04

Eens friendly! Daarbij ben ik het trouwens ook eens met de vraag van Bigone, als je nu tijdens de opleiding de oefeningen niet kunt doen, wat wil je dan uiteindelijk gaan doen met een diploma?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:27

Morrow_Less schreef:
In het OER staat enkel sportief aangelegd en kennis van bepaalde sporten. Mijn theorie van alle sporten en medische vakken is uitstekend alleen door de blessure heb ik praktisch nog niet veel kunnen doen.

Het ligt er imo ook heel erg aan wát ts niet precies kan. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat doordat je niet zijwaarts kan lopen je uitgesloten wordt. Zoals je hierboven zelf schrijft heb je praktisch nog niet veel kunnen doen. Dus blijkbaar kan je veel meer niet. Kijk, dispensatie voor iets is prima. Maar praktisch bijna niks mee kunnen doen en toch een opleiding willen volgen en dezelfde cijfers willen halen, is wel even iets anders. Dus wat kan je wél?

Overigens ben ik nog steeds benieuwd naar wat er mis is gegaan met de warmingup. Je moest gelijk aan het werk? Wat was dat werk dan? Wat moest je gelijk doen? En kon je zelf niet zorgen dat je van tevoren warm was? Hebben je andere klasgenootjes hierdoor ook blessures opgelopen of alleen jij?

Soms moet je ook accepteren dat iets niet kan of iets niet lukt.