Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:06

Ik ben misschien wel een relnicht wat dat betreft. Ook maar sinds vorig jaar hoor!!

Behoeften doen, is 1 van de basisbehoeften, die een mens móét vervullen. Dit betekend dus, doe je dit niet, kan het dus last veroorzaken. Voorbeeld daarvan in blaas ontsteking.

Ze hebben het 1 keer geweigerd, en toen ben ik de klas uitgelopen "Wat ga je doen?" "Naar de Decaan, en anders de directeur van deze instelling." "Je komt nu onmiddelijk terug!!" "Probeer me eens tegen te houden...??"
Snel was het al duidelijk..... Naar de WC gaan hoort erbij.
Bij een toets, of iets wat er op lijkt, Tja, kan ik me voorstellen, is niet ideaal. Maar tijdens een gewone les? Werk af of niet. Naar de wc gaan hoort er gewoon bij.

"Daar zijn de pauzes voor" Werkt bij mij ook niet.
Want dan gooi ik met het woorden diaree, ongesteldheid of blaas ontsteking.

Mijn ogen, nee, het hoort er bij, naar de wc gaan moet gewoon.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:07

Ik liet het eerst wel toe in de lessen met als gevolg dat ongeveer 3/4e van de klas een kwartier later binnen kwam omdat ze zogezegd tijdens de leswissel moesten plassen. Toen heb ik maar weer ingevoerd dat ze gewoon op tijd binnen moesten zijn en alleen in de pauze mochten. Dat is dus de reden dat het doorgaans niet mag: leerlingen brengen gelijk de halve les op de plee door..
De enige uitzondering was een meisje met een medisch erkend nierprobleem (brief van de huisarts en toestemming van de mentor).

Maar de slechten verpesten het dus voor de goeden, als het echt een probleem is zou ik bekijken met de mentor wat je ermee kan. Normaal moet je echt wel drie lesuurtjes kunnen overbruggen dus misschien eens naar de dokter?

SheeNegro: op het hbo kun je 4 uur hoorcollege zonder pauze hebben :x

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:09

Goof schreef:
vuurneon schreef:

Nou ja, geef de gemiddelde klas vol pubers vrij spel en ze hebben allemaal spontaan last van een zwakke blaas. :')

Weet je, dat zou je denken en dat is dus niet zo.
Ze gaan bij mij enkel als ze echt moeten, de rest taalt er niet eens naar.

Ik bedoel echt vrij spel; dus met een groepje tegelijk mogen ;)
Daar kwam ik wel snel op terug haha, puberdames zijn erg handig

Magrathea

Wendy_Chewie schreef:
Ik heb me ooit laten wijsmaken dat een blaas 4 liter kan houden...
Dit gezegd zijnde, kan je niet tussen het eerste en tweede uur naar toilet, tijdens de wissel?

Je drinkt 2 liter op een dag, dat zou betekenen dat je maar eens per twee dagen hoefde te plassen :') Nee hoor, er gaat 500 ml urine in je blaas, of dat is in elk geval wanneer je plasdrang krijgt. Dan kan het nog wat meer bij, nog iets van 200-300ml, afhankelijk hoe groot je bent.

Lijkt wel op een blaasontsteking dit hoor, het is niet normaal dat je zo vaak moet plassen ook al drink je zo weinig. En je moet echt wel meer drinken, anders kom je nooit aan je 2l op een dag.
Ik zou sowieso in de pauze gaan, ook al moet je niet, dat verkleint de kans toch wel. Laat je er anders gewoon een keer uit zetten, dan kom je vanzelf een keer bij de conrector terecht en die zou het toch ook niet raar moeten vinden... :) Tenminste, is het een algemene regel op school? Of alleen van die docent (of enkele docenten)?

MyLois

Ik vraag het altijd eerst, maar het antwoord boeit me niet. Als hij Nee zegt. Dan ga ik toch, als ik moet dan moet ik.
Bijna altijd als ik terug kom hoor ik altijd: dat past niet in de houding die past bij een VWO kind, krijg ik een preek maar ja, kan ik mee leven, ik ben te minste naar de wc geweest. Ik kan het namelijk echt Niet ophouden.
Van mij mag de leraar dus niet bepalen wnn je wel/ niet naar de wc mag. Dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je 20x per les gaat...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:10

vuurneon schreef:

Ah nee, ik laat ze echt alleen gaan. Als er toevallig nog iemand moet, wacht die maar tot de vorige weer terug binnen is. Is de lol er ook meteen af.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:11

Goof schreef:
vuurneon schreef:

Ah nee, ik laat ze echt alleen gaan. Als er toevallig nog iemand moet, wacht die maar tot de vorige weer terug binnen is. Is de lol er ook meteen af.

Ja die regel hebben wij ook maar ingevoerd, werd opeens wel erg rustig in het lokaal :')
(Was toch iets teveel vrijheid blijheid en verkeerde inschatting van onze kant haha)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:13

Urielle schreef:
Ik liet het eerst wel toe in de lessen met als gevolg dat ongeveer 3/4e van de klas een kwartier later binnen kwam omdat ze zogezegd tijdens de leswissel moesten plassen. Toen heb ik maar weer ingevoerd dat ze gewoon op tijd binnen moesten zijn en alleen in de pauze mochten. Dat is dus de reden dat het doorgaans niet mag: leerlingen brengen gelijk de halve les op de plee door..
De enige uitzondering was een meisje met een medisch erkend nierprobleem (brief van de huisarts en toestemming van de mentor).

Maar de slechten verpesten het dus voor de goeden, als het echt een probleem is zou ik bekijken met de mentor wat je ermee kan. Normaal moet je echt wel drie lesuurtjes kunnen overbruggen dus misschien eens naar de dokter?

Wel jammer dat ze er zo misbruik van maakten :(. Bij ons waren de pauzes altijd heel druk, het gebouw was eigenlijk niet berekend op zoveel mensen. Dus bij ons mocht je allang blij zijn als je in de pauze van 20 minuten nog snel wat uit je kluisje kon pakken :'). Dat zal misschien ook wel meegespeeld hebben :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:14

Goof schreef:
SheeNegro schreef:
Dus je hebt 2 uur achter elkaar les zonder pauze? Zou toch ook niet mogen denk ik dan.. Zelfs op de hogeschool geven ze dan 15min pauze om bv naar het wc te gaan.

.

:+ :+

Als een school na ieder uur een pauze moet inlassen omdat 2 uur niet zou mogen dan zitten we wel tot 8 uur 's avonds :')

Nou inderdaad, als ik een volle lesdag heb zit ik van half 9 tot half 6 met welgeteld twee officiële pauzes: eentje om 10:10 tot 10:30 en eentje van 15:30 tot 15:50. :+

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:15

Urielle schreef:

Inderdaad, dat is ook de reden dat wij vaak niet mogen ook al moet je echt. Ik zou gewoon gaan als hij nee zegt. Dat je niet drinkt in de avond en ochtend is al niet gezond en dat je alsnog zo vaak moet plassen ook niet. Heb je al eens geprobeerd voor het eerste uur te gaan? Of tijdens de les wisseling?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:16

Ik hoef eigenlijk nooit naar de wc. Maar bij ons mag het gewoon. Als de leraar aan het uitleggen is (en dat is bijna altijd) dan loop ik gewoon de klas uit en ga naar de wc. Bij mij op school zijn ze volgens mij in heel veel dingen heel makkelijk. En natuurlijk ga ik wel eens naar de 'wc' om vervolgens even iets met een vriendin op de gang te bespreken. Maar dat is bijna nooit.
Sowieso hier is het gewoon oke als je random de klas uit loopt en guess what? Iedereen blijft netjes in de klas zitten, behalve een enkeling die bedenkt dat zn boeken nog in zn kluisje liggen :')

Ik vind het ook echt een beetje onzin om zo streng te zijn op in de klas blijven. Naar de wc gaan is toch gewoon een menselijke behoefte? En wat voor groot probleem zou het zijn als je wel op de gang zou staan kletsen voor 5 minuten? Tja, jouw probleem! Dan mis je de uitleg..

Anoniem

Dit geldt op veel scholen, en ik ben het er ook niet mee eens. Ik vind dat er gewoon altijd de mogelijkheid moet zijn om wanneer dan ook je natuurlijke behoeften te doen.

Wij hadden op mijn vorige school een hele sexistische leraar, die het grappig vond om de jongens wel naar het toilet te laten gaan, en de meisjes niet.

Sowieso vind ik áls ze leerlingen toch niet naar het toilet willen laten gaan, dat dit voor meisjes wel altijd moet mogen, in verband met ongesteldheid enzo.

moelly

Ik vind het niet meer dan normaal dat je naar het toilet kan.
Ik zelf zit nu op het HBO en mag gaan wanneer ik wil. Wel vind ik het netjes om dan te wachten tot de docent klaar is met de uitleg en dat jij inderdaad op schema loopt met je opdrachten. Een toilet bezoek hoeft niet langer dan 2-3 minuten te duren, dus lang zal je niet weg zijn.

Zelf zou ik ook gewoon gaan. Eerst natuurlijk wel netjes vragen of je mag gaan, maar is het antwoord negatief, was ik gewoon gegaan. Sommige mensen hebben gewoon een kleine blaas of drinken veel. Moet kunnen zolang het geen in en uit geloop naar het toilet wordt binnen de klas.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:17

Wendy_Chewie schreef:
Ik heb me ooit laten wijsmaken dat een blaas 4 liter kan houden...
Dit gezegd zijnde, kan je niet tussen het eerste en tweede uur naar toilet, tijdens de wissel?

Poehee...4...nou das heel erg slecht voor je nieren en blaas.

De richtlijn is dat men gemiddeld 6 tot 8 keer per 24 uur naar het toilet gaat bij een normale vochtiname (1,5 tot 2 liter per dag). Ga je vaker dan kan er iets aan de hand zijn. Je kan een UWI(urineweg infectie) of misschien een over actieve blaas hebben.

Bij verdenking op een UWI altijd naar de dokter. Bij verdenking op een overactieve blaas proberen minder vaak te gaan plassen anders ook even langs de huisarts.

Caffeine kan bij sommige mensen de blaas prikkelen. Moet je vaker dan gemiddeld plassen en gebruik je veel cafeïne houdende producten kan het dus verstandig om daar eerst mee te minderen.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:19

Ik ging gewoon altijd dan maar de les uitgestuurd worden.
Ging dan gewoon naar huis en mijn verzorgpony doen.
Wat denkt hij wel niet als je dat te vaak doet dan krijg je allerlei klachten.
Zoals blaas en nierontsteking.
Als je moet gewoon gaan is die vent nu helemaal. :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:20

Goof schreef:
SheeNegro schreef:
Dus je hebt 2 uur achter elkaar les zonder pauze? Zou toch ook niet mogen denk ik dan.. Zelfs op de hogeschool geven ze dan 15min pauze om bv naar het wc te gaan.

.

:+ :+

Als een school na ieder uur een pauze moet inlassen omdat 2 uur niet zou mogen dan zitten we wel tot 8 uur 's avonds :')

Ik ben geen snul hoor.. Hier is het wel degelijk zo in de hogeschool. Secundaire is ondertussen al te lang geleden om me daarover uit te spreken. Wij hadden sowieso toen om de 2 uur pauze, dat je dan vlak na de pauze vroeg om naar het toilet te gaan, dan kregen we ook vaak nee, maar evenveel een ja.

Het is trouwens bewezen dat je je concentratie niet langer kan houden dan 50min, een realistisch denkende leerkracht geeft echt wel 5 min adempauze. Het wisselen van klas duurt immers even lang. Waarom zou je dan tijdens 2 uur van hetzelfde theorievak geen 5 minuten krijgen?

Zelfs tijdens hele dagen labo mag je zelf je eigen pauze kiezen, de enigste voorwaarde is dat je proef gedaan is tegen het einduur. Kun je je voorstellen? Sommige hebben labo van 8u tot 19u en dan geen pauze krijgen.
Een prof die 4u achter elkaar lesgeeft? Een zeer onvermoeide persoon als je het mij vraagt..

Maar misschien mag ik Nederland niet vergelijken met België..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:21

moelly schreef:
Moet kunnen zolang het geen in en uit geloop naar het toilet wordt binnen de klas.

Weet je wat het probleem is: ik hou van rechtlijnigheid. Als Kees mag, mag Piet ook en Marie ook. Dan is het dus simpel: of de leerlingen mogen het wel, of de leerlingen mogen het niet. Ik vind het not done om tegen leerling 1 te zeggen dat hij mag, als die terug is mag leerling 2, als die terug is mag leerling 3 en dan ben je het beu dat de les zo onrustig wordt en mag er niemand meer... het is altijd zo dat leerling 4 de leerling is die ECHT moest :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:23

Ik mag ook gewoon wanneer ik wil op school... Op de middelbare school mocht ik ook soms niet, maar dan had ik vijf tot tien minuten leswissels en op iedere verdieping 10 wc's, dus dan kon ik alsnog wel even plassen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:24

Tja dat is hier dan anders hoor sheenegro.
Ik heb ook wel 4 lessen ingeroosterd achter elkaar zonder pauze. Mijn leerlingen hebben dan nog een wandeling tijdens het wisselen van de les, ik heb gewoon 4 lessen a 50 minuten in 1 x door. Overleef ik echt wel zonder pauze hoor, krijg ik niks van.
Op mijn vorige school gaf ik lessen die ieder 80 minuten duurde. Niks mis mee, kids konden ook gerust langer dan 50 minuten werken, mits de werkvormen afgewisseld werden. Concentratie gaat echt wel even mee.
Ook op het HBO heb je niet ieder uur pauze. Je kan gaan in de wisseling van de les, of tijdens, maar die lessen gaan ook gewoon door hoor.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:25

Bij ons op de uni zijn het blokken van 2 uur. In het rooster staan technisch gezien geen pauzes maar de meeste professoren geven na 45 min een kwartier pauze en stoppen een kwartier eerder zodat je naar de volgende collegezaal of iets kunt gaan :).

Als je practicum hebt hang het maar net af van je begeleider. Als je een halve dag hebt geen pauze en bij een hele dag een lunchpauze. Maar als je moet pissen mag je dat gewoon doen hoor :')

(Dit is in nl)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:25

Op de middelbare school en basisschool mochten wij ook enkelt in de pauze naar de wc. Vind het persoonlijk ook niet kunnen dat men kan bepalen wanneer je wel of niet naar de wc mag. Ons gebouw had te weinig wc's en dan stond je dus echt in de rij. Aangezien ik snel last had van blaasontsteking mag ik het van de huisarts niet ophouden. Weinig docenten dus die mij tegen konden houden.
Nu ik op de uni zit is het een heel ander verhaal. Je mag gaan zo vaak je wilt en waneer je wilt. Zelfs tijdens de toetsen loopt er een persoon met je mee "die vervolgens dus wel naar jou geplas staat te luisteren :') ".
Zelf vind ik het alleen niet zo netjes om tijdens een college de zaal uit te lopen, maar hier krijgen we bijna elke keer toch wel om het uur 15 minuten pauze. Dan neemt de persoon voor de zaal ook even een slokje water of een kop koffie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:26

Goof schreef:

Kan best hoor - gewoon 45 minuten, 5 minuutjes pauze. Zit je nog steeds aan de lesuren (en die 5 minuutjes gaan meestal toch verloren met de leswissels, alleen zijn ze nu wat meer gestructureerd.) Doet ook wonderen voor de concentratie.

Op de uni werkt het nog beter, elk uur bestaat uit 45 minuten college en 15 minuten pauze. En dan heb je dus 8 uur op een dag.

Urielle: is dat niet heel beperkt, als je altijd maar voor iedereen hetzelfde moet doen? Lijkt me vreselijk. Ik vind het leuke juist aan mensen dat ze niet allemaal hetzelfde zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:32

Shadow0 schreef:
Urielle: is dat niet heel beperkt, als je altijd maar voor iedereen hetzelfde moet doen? Lijkt me vreselijk. Ik vind het leuke juist aan mensen dat ze niet allemaal hetzelfde zijn.

Dat vind ik niet. Regels zijn er voor iedereen (tenzij dus medische noodzaak).
Een imaginaire leerling die over mij zou klagen bij de mentor omdat Lies wel mag en Monique niet heeft imo groot gelijk. Kan Monique een puber van het ergste soort zijn, een leerling die steevast de les verstoort, maar ik kan niet bepalen of zij die keer echt moet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:34

Wat denkt die docent wel niet. Als je het echt niet op kunt houden moet je gewoon kunnen gaan. Zou dat dan ook gewoon doen.

In welk jaar zit je?

eclair98

Re: Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:37

Het ligt ook heel erg aan de instelling van de leerling sorry hoor, maar als je goed je best doet mag je bij ons naar de wc, maar als je elke keer weer gaat, je huiswerk nooit afhebt, slechte cijfers etc... haald, mag je het bij ons op school gewoon in je broek doen :+ (nooit gebeurd hoor!)