Sollicitatiebrief: do's en dont's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:43

Mijn echte openingszin is altijd vermelding van welke functie ik voor solliciteer + waar ik hem heb gevonden. Bv. "door middel van deze e-mail wil ik mijn grote interesse uitdrukken in de functie van Redacteur zoals vermeld in de vacature op VDAB.be". Ik heb bij sollicitatieopleidingen altijd geleerd dat dat voor de werkgever altijd een goede herinnering is.

En uiteraard ook je brief eindigen met een klein besluit waarin je nog eens je sterkste competenties herhaalt, de grote redenen waarom jij het moet worden en niet iemand anders. En dan nog een vermelding naar een gesprek bv. "indien u nog vragen heeft over mijn sollicitatie of CV, dan beantwoord ik deze graag tijdens een verkennend gesprek." :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 02:01

Sollicitatiebrieven altijd persoonlijk afgeven! Werkt bij (niet te grote) bedrijven altijd erg goed!

Vanillia

Re: Sollicitatiebrief: do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:38

Persoonlijk afgeven? De bedrijven waar ik bij heb gesolliciteerd hebben de hele procedure online :P Bij de plaatselijke bakker is persoonlijk afgeven misschien wel handig, maar bij een beetje bedrijf strand je dan toch echt bij de receptie (al dan niet met het verzoek of je alles wil mailen omdat ze t liever digitaal hebben)..

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:43

Iemand die ik ken kreeg een keer een sollicitatiebrief van ''Hallo, hier spreekt u nieuwe werknemer'' en zo verder. :')
Die is ook op de niet stapel beland.

Maar ik denk dat de meeste wel snappen dat dat niet kan.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:26

Foto heb ik ook op mijn cv, en bij de organisatie waar ik werk vragen we er ook altijd naar bij sollicitanten. Is handig als ze binnen komen lopen en als je ze later met iemand anders bespreekt. We zien helaas nog heeel vaak dat een cv op chronologische volgorde is geschreven, echt een grote fout :(. Als je een 'crappy' cv hebt geef dan ook voral aandacht aan hobby's, interesses, vrijwilligerswerk etc. Voor de brief: niet te lang en te uitgebreid, je moet in hetgesprek ook nog wat kunnen toelichten. Zorg dat ze geprikkeld worden om meer over je te weten en sluit dan af met: ik zou mijn motivatie graag toelichten in een persoonlijk gesprek oid :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 09:37

Pendrag schreef:
Een crapy cv bestaat niet. Als je met een standaard cv niet goed uit de verf komt, doe dan wat anders. Ik heb zelf b.v. 1 A4-tje met in het midden een foto en personalia. In gekleurde vakken er omheen de overige info. Één vak voor opleidingen, één vak voor ervaring, één met persoonskenmerken en de laatste met competenties. Ik pas mn de laatste twee aan de vacature aan. Zo ziet je cv er best indrukwekkend uit zonder dat je veel ervaring hebt b.v.
Ik ben redelijk vaak uitgenodigd met dit cv en organisaties die me niet uitnodigden omdat het te gewaagd was, waren eigenlijk ook te saai. Daar had ik niet met plezier voor langere tijd gewerkt.

Dat klinkt wel tof, die ga ik onthouden! :j
Foto wordt dus wisselend over gedacht. Maar het lijkt me sowieso geen kwaad kunnen als je een nette foto erbij hebt dus dan kan ik dat misschien beter wel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:46

Als je cv inhoudelijk niet veel voorstelt, probeer en dan iets van te maken. Ik heb bijv een kop-en voettekst met mijn competenties in kleur. Niet te druk, maar wel opvallend en net even anders.

Verder probeer ik overtuigend over te komen, dit is mijn openingszin waarmee ik mijn huidige baan binnen sleepte:
Het lijkt wel of ik mijn eigen profiel zie staan in deze vacature en ik ben dan ook erg enthousiast over deze functie! Mijn naam is Jolien -achternaam-, 27 jaar en de sleutelwoorden van mijn persoonlijkheid zijn spontaan, creatief, flexibel en sociaal sta ik stevig in mijn schoenen

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:00

Ik heb ook altijd het logo van het desbetreffende bedrijf bovenaan de brief gezet met daaronder het adres. In combinatie met een goede cv. Ik kan je zeggen dat ik bij 9 van de 10 sollicitaties wel uitgenodigd werd! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:01

skvetta schreef:
Ik heb ook altijd het logo van het desbetreffende bedrijf bovenaan de brief gezet met daaronder het adres. In combinatie met een goede cv. Ik kan je zeggen dat ik bij 9 van de 10 sollicitaties wel uitgenodigd werd! Succes!

Goeie tip :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:07

Ik had al na twee brieven schrijven een baan! *\o/* Waar het aan ligt, waarschijnlijk grotendeels geluk :') Wel ben ik ook wat 'brutaal' geweest in mijn brief. Onderaan bijvoorbeeld: 'Ik hoop dat u begrijpt dat het voor mij onmogelijk is om mijn enthousiasme voor deze functie in een brief weer te geven, ik zie dan ook erg uit naar een persoonlijk gesprek waar ik een en ander kan toelichten.' Of iets in die geest.

Ik heb ook een mooi CV (vind ik zelf), niet zo standaard. Met foto, dat dan weer wel. Ik heb met gekleurde balken gewerkt (paars, want qua persoonlijkheid ben ik een mix van rood en blauw, ook over nagedacht :Y) ). Ik heb onderaan ook een stukje met mijn kernkwaliteiten. Denk dat een CV, zoals eerder gezegd, heel belangrijk is. Heb een half jaar stage gelopen bij een uitzendbureau, en het grootste gedeelte dat voorbij kwam aan CV's was gewoon een word-doc met Times new roman saai getypt.

Oh nog een tip: Je motivatie en CV altijd in word maken maar opslaan en versturen als PDF. Ziet er al een stuk strakker uit!

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:12

Ik moet in juni ook weer gaan solliciteren. Even een vraag over de competenties. Maak je een lijstje van de competenties waar je goed in bent of alle competenties die je gehad hebt tijdens je opleiding? En hoe groot mag je cv dan zijn? Niet meer dan 3 a4tjes toch?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:13

Mloes schreef:
Ik had al na twee brieven schrijven een baan! *\o/* Waar het aan ligt, waarschijnlijk grotendeels geluk :') Wel ben ik ook wat 'brutaal' geweest in mijn brief. Onderaan bijvoorbeeld: 'Ik hoop dat u begrijpt dat het voor mij onmogelijk is om mijn enthousiasme voor deze functie in een brief weer te geven, ik zie dan ook erg uit naar een persoonlijk gesprek waar ik een en ander kan toelichten.' Of iets in die geest.

Ik heb ook een mooi CV (vind ik zelf), niet zo standaard. Met foto, dat dan weer wel. Ik heb met gekleurde balken gewerkt (paars, want qua persoonlijkheid ben ik een mix van rood en blauw, ook over nagedacht :Y) ). Ik heb onderaan ook een stukje met mijn kernkwaliteiten. Denk dat een CV, zoals eerder gezegd, heel belangrijk is. Heb een half jaar stage gelopen bij een uitzendbureau, en het grootste gedeelte dat voorbij kwam aan CV's was gewoon een word-doc met Times new roman saai getypt.

Oh nog een tip: Je motivatie en CV altijd in word maken maar opslaan en versturen als PDF. Ziet er al een stuk strakker uit!

Goede tips! Als ik moet gaan solliciteren dan ga ik dit topic er zeker bij gebruiken. Jullie komen echt met nuttige en goede tips. En inderdaad, let aub op je e-mailadres.. Mijn moeder krijgt op haar werk regelmatig e-mails met stageverzoeken waarbij het e-mailadres: sexylexie@.... / lekkerelinda / noespoes etc. Echt heel gênant..

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:16

Hou je motivatiebrief to the point. Een heel emoverhaal dat hun bedrijf je zó fantastisch lijkt om bij te werken terwijl ze je nog nooit over de drempel hebben zien stappen... Slaat gewoon nergens op.

Zou het persoonlijk qua kleuren in een brief gewoon basic houden. Alles wat een beetje een zakelijkere functie is of je solliciteert bv in een bedrijfstak die ook vol met 'huppelflupjes' zit, daar spring je juist er uit door professioneel over te komen.

Als je al een tijdje werkloos bent, zorg wel dat je wat up-to-date blijft met nascholingen, extra dingetjes, avondschool, ... Al is het niet meteen relevant, het laat wel zien dat je bezig bent.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:17

Wees professioneel, schrijf iets wat niemand anders zou schrijven, wat jou uniek maakt als werknemer. Gebruik hiervoor bijv. een pakkende zin.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:44

Probeer jezelf te zijn in een brief, dus niet letterlijk de vacature overnemen :=
Presenteer je niet als ik ben de beste/beter dan degene die er nu zitten. (Die gaan bij mij recht de prullenbak in! )

Foto is leuk maar wel erg commercieel dus IK vind het ook alleen iets voor commercieele functies.

Beloof niet iets wat je niet waar kan maken.

En ALS je op gesprek mag komen. Bekijk de site, google het bedrijf, rij er eens langs. En lees je eigen brief/cv nog eens door.

En als je het geluk hebt om in een laatste ronde terecht te komen vraag een kvk verklaring op. Krijg je ook belangrijk inzicht in de structuur. (Niet zo heel onbelangrijk in deze tijd!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:59

skvetta schreef:
Ik moet in juni ook weer gaan solliciteren. Even een vraag over de competenties. Maak je een lijstje van de competenties waar je goed in bent of alle competenties die je gehad hebt tijdens je opleiding? En hoe groot mag je cv dan zijn? Niet meer dan 3 a4tjes toch?

Nee, het gaat om jouw persoonlijke competenties, wat jouw pluspunten zijn.
Ik schrijf de brief wel naar de vacature maar wel in eerlijkheid. Ik kan wel gaan zeggen dat ik heel nauwkeurig en georganiseerd te werk ga, maar dat is eenmaal niet zo en daarmee kun je door de mand vallen als je eenmaal de functie hebt.
Foto heb ik wel.
Kijk verder naar de basis van het bedrijf, naar wat de speerpunten zijn en benoem dat in de aftiteling. Staat er bijv op de site dat het een jong en dynamisch bedrijf is, kun je in je afsluiting bijv neerzetten:
Ik ga graag aan de slag in een jong en Dynamisch bedrijf als de ING.

Verder gebruik ik dit meestal als afsluiting:
Graag zou ik de overeenkomsten van mijn profiel en de vacature willen bewijzen in een persoonlijk gesprek.
Maar dan moet dat wel zo zijn natuurlijk :+

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:43

Hoppit schreef:
Hou je motivatiebrief to the point. Een heel emoverhaal dat hun bedrijf je zó fantastisch lijkt om bij te werken terwijl ze je nog nooit over de drempel hebben zien stappen... Slaat gewoon nergens op.

Niet eens. Het hangt er allemaal vanaf waar je solliciteert. Mijn huidige baan is bij een uitgeverij van kinderboeken en een vereiste was om in je brief toe te lichten waarom je affiniteit hebt met kinderen en kinderliteratuur, en waarom je in de slogan van het bedrijf ("wij maken kinderdromen waar") gelooft. Toen heb ik een kort "verhaaltje" geschreven over verhaaltjes voorlezen aan m'n neefjes, hoe hun stoutste dromen uitkomen in deze verhalen, en die alinea was net waarom ze me op gesprek hebben uitgenodigd. Dus het strikt business houden en niet over de idealen van het bedrijf praten is niet bij iedereen de beste manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:49

Yasmine schreef:
Hoppit schreef:

Niet eens. Het hangt er allemaal vanaf waar je solliciteert. Mijn huidige baan is bij een uitgeverij van kinderboeken en een vereiste was om in je brief toe te lichten waarom je affiniteit hebt met kinderen en kinderliteratuur, en waarom je in de slogan van het bedrijf ("wij maken kinderdromen waar") gelooft. Toen heb ik een kort "verhaaltje" geschreven over verhaaltjes voorlezen aan m'n neefjes, hoe hun stoutste dromen uitkomen in deze verhalen, en die alinea was net waarom ze me op gesprek hebben uitgenodigd. Dus het strikt business houden en niet over de idealen van het bedrijf praten is niet bij iedereen de beste manier.

Ja dat is iets anders, dan wordt erom gevraagd ;)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:10

My point indeed. Dat geven ze normaal heel netjes aan.
Bedoel meer richting 'ik vind jullie zo'n leuk en gezellig team, ... bladiebla'.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 12:11

Maar dat is volgens mij iets anders dan Hoppit bedoelt. Je moet, lijkt me, niet in je brief zetten dat het bedrijf he-le-maal geweldig is voor jou en dat de werksfeer je zo tof lijkt en de werkzaamheden perfect bij je passen en je de website zo mooi vindt..enzovoorts. Dat is niet meer geloofwaardig. Ik zou dat zelf in ieder geval nooit doen. Ik kan me voorstellen dat, zeker in wat creatievere branches, het juist positief is als je een anekdote of treffend voorbeeld hebt. Dat beklijft denk ik ook beter dan de zoveelste brief met competentie X en Y en 'ik pas goed bij jullie want...'

Ander vraagje: ik moet nu nog één college en mijn scriptie. Heeft het dan nut om nu al te gaan solliciteren? Dan zou ik dus tijd moeten krijgen om mijn studie af te ronden, maar ik loop wel voor de hele meute afgestudeerden uit dus er is wellicht minder concurrentie. Of heeft het pas zin om daar energie in te steken als ik dat diploma ook binnen heb?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:12

Nee, maar je kan bv. wel eens gaan kijken naar hun mission statement. Stel dat zij een filosofie hebben die heel goed bij jouw persoonlijkheid past, dan zou ik dat toch écht wel vermelden. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je geen oordeel kan vellen over de werksfeer en het team.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:16

Dani schreef:
Ander vraagje: ik moet nu nog één college en mijn scriptie. Heeft het dan nut om nu al te gaan solliciteren? Dan zou ik dus tijd moeten krijgen om mijn studie af te ronden, maar ik loop wel voor de hele meute afgestudeerden uit dus er is wellicht minder concurrentie. Of heeft het pas zin om daar energie in te steken als ik dat diploma ook binnen heb?

Hoelang duurt dat nog? Want echt maanden van tevoren vind ik wel wat vroeg ja, maar met een pro-actieve houding is helemaal niks mis. Misschien spreekt dat juist wel meer voor je dan dat je na je studie 'verplicht' gaat solliciteren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 12:22

Een klein half jaar. :+ Maar het voelt zo nutteloos om veel thuis te zitten terwijl ik echt niet al die tijd voor mijn studie nodig heb, dan zou ik liever al wat relevante werkervaring opdoen als dat kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:39

Als jij nu al deeltijd kan werken zou ik t doen, even kort je planning aangeven wat er mogelijk is.

Wat ik ook nog wil toevoegen, zag vanmorgen toevallig een sollbrief voorbij komen met heel veel 'ik vind het leuk om met kinderen te werken en daarom lijkt het me heel mooi om in een speelgoedwinkel te werken'. Dat is dus geen goede motivatie, iets leuk of mooi vinden. Door mijn opgedane ervaring in een kinderopvang heb ik affiniteit met kinderen en kan ik goed inschatten wat zij nodig hebben is dan een betere, want dan benadruk je je competenties.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:43

Ik vind het wel gemotiveerd overkomen om al deeltijd te gaan werken!