Onderzoek van werkgever op ziekte verleden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:21

Heeft die werkgever dan nog recht op subsidie?
No- risk loopt af na 5 jaar?
En ik heb geen aanpassingen op een werkplek nodig.

Collega's spreek ik niet ik zit alleen “op de baan "

Ik moet het formulier voor de 28e opgestuurd hebben eind volgende maand loopt het contract af.

De medische geschiedenis van toen door herhaaldelijk missen van de juiste diagnose is nu niet meer van toepassing.

Er zit dus ook een formulier bijgevoegd dat ik toestemming geef dat ze bij het uvw gegevens op mogen vragen.

Ayasha
Blogger

Re: Onderzoek van werkgever op ziekte verleden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:22

Daar zou ik eigenlijk niet mee akkoord gaan (en ik vraag me af of het uberhaupt wettelijk is).. Maar de vraag is natuurlijk of je dan die contractverlenging nog gaat krijgen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:23

Shadow0 schreef:
Zou het in dat geval geen optie zijn om het als werkgever pas te vragen als er werkelijk sprake is van verzuim? Bovendien is het dan nog belangrijker dat de TS kijkt wat er precies mogelijk is, want als de werkgever geen subsidie krijgt (wegens te laag percentage uitkering ofzo) en desondanks wel geconfronteerd wordt met een werkgever met chronische ziekte, zal de behoefte om het contract te verlengen alleen nog maar kleiner worden, toch?

Nee, want ook al is de werknemer niet ziek, dan toch is het mogelijk om een subsidie te ontvangen. Als beloning voor de werkgever omdat hij iemand aanneemt met een achterstandspositie. Kort samengevat.
Als er geen subsidie/verlaging premies/belasting mogelijk is, waarom zou een werkgever dan iemand aannemen met een risico of iemand vanuit een achterstandspositie? Er zijn immers honderdduizenden werkelozen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:25

Shadow0 schreef:
Zou het in dat geval geen optie zijn om het als werkgever pas te vragen als er werkelijk sprake is van verzuim? Bovendien is het dan nog belangrijker dat de TS kijkt wat er precies mogelijk is, want als de werkgever geen subsidie krijgt (wegens te laag percentage uitkering ofzo) en desondanks wel geconfronteerd wordt met een werkgever met chronische ziekte, zal de behoefte om het contract te verlengen alleen nog maar kleiner worden, toch?

Als een medewerker eenmaal ziek is ben je te laat.

Als de werknemer gewoon goed functioneert met een beperking die tot dan toe niet opgevallen was dan is er niks aan de hand behalve dat een werkgever dan rekening kan houden met die beperking en zo uitval mede kan helpen voorkomen.

Als die medewerker bij de sollicitatiegesprekken gelogen heeft dan zou dat meer een reden zijn voor mij om een werknemer richting uitgang te begeleiden dan de beperking an sich

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:27

Je zegt dat je contract volgende maand verloopt.
Er zijn toch regels dat ze minstens zoveel maanden van te voren moeten aangeven als ze jou contract niet verlengen?
Ik geloof minimaal 1 maand. Of heb ik dat mis?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:29

Sanniej_ schreef:
Je zegt dat je contract volgende maand verloopt.
Er zijn toch regels dat ze minstens zoveel maanden van te voren moeten aangeven als ze jou contract niet verlengen?
Ik geloof minimaal 1 maand. Of heb ik dat mis?

Nee hoor.

De opzegtermijn is alleen van toepassing op eerder afbreken van een contract of bij een contract voor onbepaalde tijd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:30

Bij een jaar contract toch niet?
Dan is het gewoon klaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:35

Electra63 schreef:
Nee, want ook al is de werknemer niet ziek, dan toch is het mogelijk om een subsidie te ontvangen. Als beloning voor de werkgever omdat hij iemand aanneemt met een achterstandspositie. Kort samengevat.

Maar dat is dus een beetje het punt: de TS heeft geen achterstandspositie maar functioneert gewoon. Er is dus eigenlijk niets waarvoor de werkgever gecompenseerd of beloond moet worden. En dat geldt m.i. ook voor alle andere werknemers die gewoon op eigen kracht worden aangenomen en daarna functioneren. Het enige dat dan een rol kan spelen is dus het risico op uitstroom.

Citaat:
Als er geen subsidie/verlaging premies/belasting mogelijk is, waarom zou een werkgever dan iemand aannemen met een risico of iemand vanuit een achterstandspositie? Er zijn immers honderdduizenden werkelozen.

Puur als mens gedacht zou ik zeggen:
- omdat het waardevolle mensen zijn, en zeker als ze gewoon aangenomen zijn (dus niet via speciale regelingen) blijkbaar over voldoende capaciteiten lijken te beschikken om gewoon te functioneren
- omdat je ook als bedrijf deel bent van de maatschappij en dus je verantwoordelijkheid neemt daarin, inclusief het werk bieden aan mensen van vele verschillende achtergronden, en het niet nodeloos ontvangen van subsidiegelden als er geen inspanning tegenover staat.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:44

little_king schreef:
Bij een jaar contract toch niet?
Dan is het gewoon klaar.

dat is cao afhankelijk. ik weet niet of jullie onder een cao vallen.

bij ons is na een half jaar opzegfwn elk moment.na een jaarcontract een maand vooraf..minimaal

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:46

Dat zou ik dan even op moeten zoeken. Weet het zo niet uit mijn hoofd.
En zit nu op Gsm.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:46

Hoogstwaarschijnlijk een standaard brief. Versturen wij ook. Je bent trouwens verplicht antwoord te geven als je niet meer in je proeftijd zit! Heeft niks te maken met je contract. Voor de werkgever alleen maar gunstig als je "iets" hebt. Elke werkgever moet namelijk een bepaald aantal arbeidsgehandicapten in dienst hebben anders krijgen ze een boete. En verder kunnen ze een uitkering aanvragen als je ziek wordt dus levert zelfs geld op als je het zo bekijkt..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:51

@em

Ik ben minder dan 35 % afgekeurd heb zelf ook geen aanvullende uitkering.
In 2008 wel die no risk gekregen.
Heeft een werkgever dan nog ergens recht op?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:33

Volgens de wet mogen ze het niet vragen , en als ze al je ziekte verleden weten dan mogen ze er nog niets mee doen.

Enige is wel dat bij een niet vast contract deze niet wordt voortgezet, als ze teveel risico zien.

DO’S AND DON’TS VOOR WERKGEVERS
• Vraag bij een ziekmelding van een werknemer alleen gegevens die noodzakelijk zijn om te kunnen
beoordelen hoe het verder moet met zijn werkzaamheden. U mag bijvoorbeeld vragen wanneer de
werknemer weer verwacht op het werk te zijn of wat hij nog wel kan doen.

• Vraag niet wat uw zieke werknemer precies mankeert en waardoor dat komt. Informeren naar de
aard en oorzaak van de ziekte is wettelijk niet toegestaan. Vertelt uw werknemer dit uit zichzelf, dan
mag u het niet registreren.

• Vraag uw werknemers niet om een vragenlijst in te vullen waarin om medische informatie
(ziektegeschiedenis of medicijngebruik) wordt gevraagd. Dit mag alleen de arbodienst of
bedrijfsarts.

PRIVACYRECHTEN VAN WERKNEMERS
• Meldt u zich ziek, dan mag uw werkgever alleen gegevens vragen die noodzakelijk zijn om te
kunnen beoordelen hoe het verder moet met uw werkzaamheden. Uw werkgever mag bijvoorbeeld
vragen wanneer u weer verwacht op het werk te zijn of wat u nog wel kunt doen.

• Uw werkgever mag u niet vragen wat u precies mankeert en wat de oorzaak daarvan is. Informeren
naar de aard en oorzaak van de ziekte is wettelijk niet toegestaan. Natuurlijk mag u vrijwillig
gegevens over uw ziekte doorgeven, maar uw werkgever mag die dan niet registreren.

• Alleen de arbodienst of bedrijfsarts mag u vragen om een vragenlijst in te vullen waarin om
medische informatie (ziektegeschiedenis of medicijngebruik) wordt gevraagd. De antwoorden op
deze vragenlijst mag de arbodienst of bedrijfsarts niet doorgeven aan uw werkgever.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 14-02-14 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:39

naar mijn weten ben je niet verplicht te antwoorden op je ziekte(s). een werkgever mag hier volgens mijn niet eens naar vragen.
Tenminste bij ons is dat zo, bij ziekte melden wij af en zijn niks verplicht te melden alleen aan de bedrijfsarts die een zwijgplicht heeft.

dus vraag me af of je zo'n brief moet beantwoorden volgens mijn mag je weigeren

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:41

Afgelopen zomer hebben al onze medewerkers (vast, tijdelijk en 0-uren contracten) ook zo'n brief gehad. Invullen is niet verplicht. Ikzelf heb hem ook niet ingevuld.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:52

We moeten het wel zuiver houden. Een werkgever wil weten of je een uitkering hebt gehad ivm ziekte. Wat je gehad hebt is niet relevant, daar wordt ook niet naar gevraagd.

Een werkgever mag vragen naar je daadwerkelijke ziekteverleden, daar hoef je niet op te antwoorden. Wel is het zo dat als jij ziek (gerelateerd aan de eerdere ziekte) wordt en een werkgever kan zeggen dat jij nalatig bent geweest omdat jij het niet gemeld hebt en de werkgever daardoor geen aanpassingen voor jou kon doen, dat het dan nog wel eens heel lastig kan worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:13

Ceriadwen schreef:
We moeten het wel zuiver houden. Een werkgever wil weten of je een uitkering hebt gehad ivm ziekte. Wat je gehad hebt is niet relevant, daar wordt ook niet naar gevraagd.

Een werkgever mag vragen naar je daadwerkelijke ziekteverleden, daar hoef je niet op te antwoorden. Wel is het zo dat als jij ziek (gerelateerd aan de eerdere ziekte) wordt en een werkgever kan zeggen dat jij nalatig bent geweest omdat jij het niet gemeld hebt en de werkgever daardoor geen aanpassingen voor jou kon doen, dat het dan nog wel eens heel lastig kan worden.

Precies !

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 22:02

Maar wanneer ben je nalatig?
In die tijd van keuring werd er geen diagnose gesteld.
2 jaar later wel. Toen nog niet in dienst bij dit bedrijf.
En nu al 2,5 jaar bij dit bedrijf werkzaam zonder 1 dag uitval.
Zegt dat niet genoeg?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:26

als je bijvoorbeeld een hernia hebt en je gaat in de zorg werken. Je meldt dit niet, maar valt wel uit door die hernia die je al 10 jaar hebt. Dan kan je een lastig visje te verorberen hebben

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:35

wat pascal zegt is wanneer je je ziekmeldt. dat is nu niet aan de orde.

dan hoef je het inderdaad niet aan de werkgever te vertellen. maar als je het niet wilt vertellen, wat voor relatie heb je dan met je werkgever. kan me daar echt An ergeren. ik weet dat het vaak gebeurd bij psychische klachten. prima, als je er niet over wilt praten ook prima. maar dan kun je als bedrijf ook niet meehelpen aan een goed re-integratietraject.

@ts misschien kun je googlen of ervoor jou eventueel subsidie mogelijk is. zo niet, dan heedt het geen zin en zou ik dat invullen.
anders even langs hr om te vragen hoe en wat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:15

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:

Maar dat is dus een beetje het punt: de TS heeft geen achterstandspositie maar functioneert gewoon. Er is dus eigenlijk niets waarvoor de werkgever gecompenseerd of beloond moet worden. En dat geldt m.i. ook voor alle andere werknemers die gewoon op eigen kracht worden aangenomen en daarna functioneren. Het enige dat dan een rol kan spelen is dus het risico op uitstroom.

Citaat:

Puur als mens gedacht zou ik zeggen:
- omdat het waardevolle mensen zijn, en zeker als ze gewoon aangenomen zijn (dus niet via speciale regelingen) blijkbaar over voldoende capaciteiten lijken te beschikken om gewoon te functioneren
- omdat je ook als bedrijf deel bent van de maatschappij en dus je verantwoordelijkheid neemt daarin, inclusief het werk bieden aan mensen van vele verschillende achtergronden, en het niet nodeloos ontvangen van subsidiegelden als er geen inspanning tegenover staat.

Als mens ben ik het hiermee eens, maar de werkelijkheid is, dat werkgevers een grote keuze uit het aanbod van sollicitanten kunnen maken en daarbij (meestal) gaan voor de best-gekwalificeerde persoon op dat moment of in de toekomst.

Ik snap jouw "probleem" niet met het feit dat een werkgever (tijdelijk) subsidie/premieverlaging ontvangt als hij iemand uit een achterstandspositie aanneemt. Dit vergroot de kansen op (tijdelijke) werk(ervaring) van de persoon met een handicap/beperking of langdurig (oudere) werkeloze. Soms moeten werkgevers net als mensen gestimuleerd worden om een andere keuze te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:21

little_king schreef:
Maar wanneer ben je nalatig?
In die tijd van keuring werd er geen diagnose gesteld.
2 jaar later wel. Toen nog niet in dienst bij dit bedrijf.
En nu al 2,5 jaar bij dit bedrijf werkzaam zonder 1 dag uitval.
Zegt dat niet genoeg?

Zoals ik al eerder aangaf, misschien hebben zij een bedrijf ingehuurd, die onderzoekt of er personeel in dienst is, waarvoor subsidie of premieverlaging (alsnog) aangevraagd kan worden. Wij sturen deze formulieren mee bij indiensttreding en misschien is uit een controle gebleken, dat van jou dit formulier ontbreekt. Werkgever wil alleen weten of jij een uitkering hebt genoten. Een werkgever kan daar alleen achter komen, door dit te vragen :D, in de meeste gevallen, d.m.v. een formulier.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:59

http://www.uwv.nl/Werkgevers/ik_neem_ee ... iekte.aspx

Je bent niet verplicht om te melden wat niet relevant is voor de werkgever. Op basis van wat jij hier aangeeft lijkt het erop dat je werkgever voor jou geen subsidie kan krijgen. Je bent alleen verplicht om het aan te geven als je in het verleden iets gemankeerd hebt op basis waarvan je je huidige werk niet zou kunnen doen. Verder dan dat hoef je niet te gaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 10:19

Dank je voor de link Prrrr
Dat meende ik me inderdaad te herinneren dat die no-risk polis 5 jaar geldt en dan als je je ziek meldt.
Wat bij mij nooit het geval is geweest.

Ik doe dit soort werk nu vanaf 2008, ik ben omgeschoold in de tijd dat ik ziek thuis zat.
Na de keuring ben nooit uitgevallen om de reden van waar ik toen ziek door was en ik geloof ook niet dat ik dat in de toekomst wel ga doen, omdat ik nu medicijnen heb voor mijn lichamelijke kwaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:35

Joltsje schreef:
dan hoef je het inderdaad niet aan de werkgever te vertellen. maar als je het niet wilt vertellen, wat voor relatie heb je dan met je werkgever.

Eentje gebaseerd op gedeeltelijk wantrouwen. Maar is dat wantrouwen dan niet gerechtvaardigd? Electra legt al uit dat werkgevers uit zichzelf zonder beloning weinig zin hebben om risicowerknemers aan te nemen.
Daar kan ik alleen maar uit concluderen dat als je vermoedt dat de werkgever jou als 'risicowerknemer' zou zien terwijl je geen subsidie meebrengt, je echt vooral beter je werkgever niet wijzer kan maken.

Electra: het gaat om mensen die gewoon door hun werkgever zijn aangenomen, op basis van hun cv en hoe ze overkomen in het gesprek. Dat was blijkbaar voldoende om de werkgever te overtuigen. Voor wat zou die werkgever dan een bonus moeten krijgen?