Parkeerkosten. Voor de werknemer of werkgever?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:33

Shiloh schreef:
Jeetje, ikke, waar komt al die frustratie vandaan?

Ik geef alleen maar aan dat het echt niet raar is dat je wel gewoon je eigen parkeer kosten moet betalen, don't bite my head of. Ik hoef toch niet het hele beleid van het bedrijf te gaan lopen uitleggen. En ja, er zijn regelingen, kortingen en vergoedingen voor het gebruik van fiets en ov.

Nee, ik stel slechts de kritische vragen met als doel dat het anderen ook stof tot nadenken geeft.

Beleid of geen beleid, je hoeft niet zomaar alles te pikken van je werkgever. Er bestaat ook nog zoiets als "goed fatsoen" en "positief belonen". Dat laatste zou de gemiddelde paardenbezitter toch moeten herkennen als een effectieve methode om iets voor elkaar te krijgen. Wellicht een gedachtenkronkel voor je baas?

Ceriadwen schreef:
@ Ikke, realiseer jij je wel dat er belasting technisch beperkingen zijn tav kostenvergoedingen? Het is altijd zo makkelijk afgeven op een werkgever, terwijl een werkgever niet vrij is om te bepalen wat deze wel of niet vergoed.

Ik teken het voor je uit. Maar diezelfde belastingdienst biedt ook mogelijkheden tot positieve stimulering, maar dat vergt inspanning van de baas (niet eens zozeer financieel) en daar zijn nogal wat werkgevers gewoon te lui voor.

Het is aan de andere kant ook aan de werknemer (al dan niet via OR) om de baas daarop aan te spreken en te wijzen op mogelijkheden. Dat vergt ook "out of the box" van de werknemer en die is daar niet zelden net zo lui in.........

Anne.

Re: Parkeerkosten. Voor de werknemer of werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 15:21

Ik denk dat we in deze tijden blij mogen zijn dat er een werkgever voor ons is en dat 'de bons geven' of extreem kritisch kijken naar bepaalde situaties ons waarschijnlijk nog meer problemen op zou leveren.

Wij hebben wel een OR, maar het bedrijf is klein en ik ken de directeur en hij kent mij ook.. Dan is het waarschijnlijk verstandiger om het aan hem direct voor te leggen.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:27

Mijn werkgever heeft een eigen parkeerplaats voor werknemers, we zitten ver uit het centrum en in de omgeving is nergens mogelijkheid tot parkeren.

Wij betalen 30 euro per maand voor een parkeervergunning aan de werkgever. Mensen die minder dan 18 uur werken betalen 15 euro per maand.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:30

Hier zijn evt. parkeerkosten ook voor onszelf. Maar gelukkig kan ik nog steeds gratis parkeren in de buurt van het werk (soms wel stukje lopen).

Maar heb je wel eens aan een vouwfiets gedacht? Parkeer je de auto wat verder van het werk en dan gratis en ga je het laatste stukje met de fiets.

Op Marktplaats staan er genoeg te koop.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:48

Shiloh schreef:
Bij ons moeten medewerkers zelfs parkeergeld betalen op parkeerplaatsen van de werkgever zelf.

Mensen die verder dan 7,5 km van het werk af wonen betalen 1,20 per dag, mensen die dichterbij wonen betalen 5 euro per dag.

Verder alleen fiscale reiskosten vergoeding (dus deel vakantiegeld en eindejaarsuitkering inruilen voor reiskosten vergoeding wat onbelast is,)

jij werkt bij dezelfde werkgevers als ik :Y) heel frusty dat betaald parkeren....

want ik kan gewoon niet op het werk komen op de tijdstippen dat ik daar moet zijn...dus ik moet gewoon me de auto :(

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:53

@ikke, sommige gemeentes stellen eisen aan het aantal parkeerplaatsen per kantoor: in Amsterdam mag je maar een beperkt aantal parkeerplaatsen bij een kantoorpand maken voor je medewerkers. Dit om het OV te stimuleren.
Het is dus niet altijd de werkgever die moeilijk doet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:00

als ik parkeerkosten declareer, gaat mijn brandstofvergoeding van 20 naar 10 cent per km..
het is vaak even rekenen waarmee ik het best uit kom, A'dam zuidoost parkeergarage is stukken duurder dan A'dam noord aan de weg.
OV is geen optie voor mij, dan reis ik langer dan dat ik vergader en fietsen kan wel, maar dan moet ik de avond ervoor al thuis vertrekken en dan krijgen mijn paarden geen eten enzo :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:50

dammie1 schreef:
@ikke, sommige gemeentes stellen eisen aan het aantal parkeerplaatsen per kantoor: in Amsterdam mag je maar een beperkt aantal parkeerplaatsen bij een kantoorpand maken voor je medewerkers. Dit om het OV te stimuleren.

Die werkgever kiest ervoor om in 020 te gaan zitten.........

Daarnaast heeft A'dam in ieder geval z'n best gedaan om OV als alternatief te bieden. Ik zal niet zeggen dat ze daar overal succesvol in zijn, maar de lokaties waar ik moet zijn, zijn altijd vanaf een station binnen 15min aan te fietsen. Als je een fatsoenlijke baas hebt, biedt ie de mogelijkheid om belastingvrij een fiets te kopen en je kunt een nieuwe Brompton aanschaffen binnen die marges. Zelfs de meest luxe uitvoering komt je maar op 100-150 euro bijbetalen. Ik heb mijn Brommert al lang terug verdient op die manier.

Ik zal het nog sterker vertellen: mijn reiskostenvergoeding levert mij geld op!! Ik krijg, conform de regels van de belastingdienst, mijn OV volledig betaald. Omdat ik echter in eigen beheer een jaarkaart koop en deze in een keer betaal, krijg ik korting van NS. Juist, die korting is mijn extraatje. Daar kan ik fluitend die luxe Brompton-uitvoering van kopen binnen de belastingregels en 'm nog ervan onderhouden ook!
Iemand een 3 jaar oude, goede Brompton overnemen? Ik mag dit jaar weer.........

Oh ja, weet dat die Brompton als bagage voor niks mee mag in de trein!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:57

ikke schreef:
dammie1 schreef:

...

Tja en die werknemer kiest ervoor om bij die werkgever in 020 te gaan werken... }:0 Waarschijnlijk vanwege een aantal andere aantrekkelijke voorwaarden.

Als je bedrijf verhuisd of de regels veranderd is het een ander verhaal. Maar verder is het in alle relaties (dus ook werkgever - werknemer relaties) geven en nemen. Geen enkele werksituatie is 100% ideaal voor iedereen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:33

Sprintje schreef:
ikke schreef:
...

Tja en die werknemer kiest ervoor om bij die werkgever in 020 te gaan werken... }:0 Waarschijnlijk vanwege een aantal andere aantrekkelijke voorwaarden.

Als je bedrijf verhuisd of de regels veranderd is het een ander verhaal. Maar verder is het in alle relaties (dus ook werkgever - werknemer relaties) geven en nemen. Geen enkele werksituatie is 100% ideaal voor iedereen.

Maar ik kan me ook niet helemaal aan de indruk onttrekken dat een aantal "klachten" best opgelost kan worden door iets creatiever met de situatie om te gaan.

En ja, toen ik bij mijn huidige werkgever ging solliciteren, ben ik met trein en fietsje gegaan om te checken of dat een werkbare oplossing was. Als dat geen werkbare oplossing geweest was, had ik die baan niet aangenomen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:33

Ik zou ook niet op tijd kunnen komen met het openbaar vervoer. Dus dat ov stimuleren...daar moet dan beter overnagedacht worden denk ik.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:37

ik helemaal niet. Met het ov zou ik 4 keer over moeten stappen en er 1,5 uur over doen. Met de auto 20 minuten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:05

Ceriadwen schreef:
ik helemaal niet. Met het ov zou ik 4 keer over moeten stappen en er 1,5 uur over doen. Met de auto 20 minuten.

En als je dan een tactische combi van auto (fiets) en OV kiest?

Als ik alles per OV zou moeten doen, moet ik 3x overstappen EN een eind lopen(15min).
In de praktijk fiets ik naar het station (15min), stap op de trein (25min) en fiets vervolgens naar m'n werk (15min). Ik kan op m'n gemakje in een uur thuis zijn, hoef ik me niet te haasten. Als ik meer OV zou kiezen, ben ik tot bijna 2 uur onderweg, afhankelijk van de gemaakte keuzes! Met de auto is het 45min, als alles normaal doet op de weg (vaak niet dus).

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:21

Weet je wat parkeren bij een station kost? En de fiets moet ik nemen omdat het vanaf de meest dichtbije bushalte op het werk alsnog 5 minuten fietsen IS.
en dat zou me dan twee keer overstappen schelen, een van huis naar het station en een van het station naar werk

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:24

Het is toch ook in het belang van de werkgever dan zijn werknemers hun energie zoveel mogelijk binnen het bedrijf gebruiken ipv voor de reis er naartoe?

Ik heb de luxe 5 autominuten van het werk te zitten en op eigen terrein te kunnen parkeren, maar als ik hier lees dat mensen soms meer dan 3 vervoersmiddelen nodig hebben om op het werk te geraken.

Zijn er door de werkgever geen parkeervergunningen te regelen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:28

Ceriadwen schreef:
Weet je wat parkeren bij een station kost? En de fiets moet ik nemen omdat het vanaf de meest dichtbije bushalte op het werk alsnog 5 minuten fietsen IS.
en dat zou me dan twee keer overstappen schelen, een van huis naar het station en een van het station naar werk

Ligt eraan waar je woont. Hier kost het niks.

Ik moet af en toe op een van onze vestigingen in A'dam zijn. Iedereen schreeuwt daar moord en brand over want verkeer, A10 en veel tijd en dat soort flauwekul, terwijl het vanaf het station (het juiste station!) in 15min te fietsen is, als je een beetje doorrijdt.

LBLGypsyCobs schreef:
Het is toch ook in het belang van de werkgever dan zijn werknemers hun energie zoveel mogelijk binnen het bedrijf gebruiken ipv voor de reis er naartoe?

Ik heb de luxe 5 autominuten van het werk te zitten en op eigen terrein te kunnen parkeren, maar als ik hier lees dat mensen soms meer dan 3 vervoersmiddelen nodig hebben om op het werk te geraken.

Zijn er door de werkgever geen parkeervergunningen te regelen?

Dat stukje fietsen levert mij meer energie dan het kost ten opzichte van de auto.
Ik reis af en toe met de auto, maar dat is vermoeiender dan stukkie fietsen en de trein.
In de auto moet ik 45min opletten dat ik niet door een of andere randdebiel van de weg gereden wordt, waar ik op de fiets alleen maar op wat lokaal verkeer hoef te letten. Daarnaast is het goed voor je conditie om een stukje te bewegen. Al dat gezever op radio en TV over 30min bewegen per dag; nou dat haal ik fluitend; hoef ik dus geen tijd meer aan te besteden........

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:35

Heb een tijd gewerkt in Amsterdam centrum AEX en wij hadden in de parkeergarage van de Bijenkorf een aantal vaste plekken voor mensen die in een buitengebied woonden, aantoonbaar en daardoor niet met het OV konden komen, voor hun werd de parkeerplek vergoed, maar ik en mijn collega's en zelfs de directeur kwamen met het OV, zelf betalen zou iets van 30 euro per dag kosten dat is wel erg gortig.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:48

ikke schreef:
Ceriadwen schreef:

Ligt eraan waar je woont. Hier kost het niks.

.....

Precies!

Voor mij is het dus niet haalbaar om met het OV te gaan, anders had ik dat zeker wel gedaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:53

Bij mijn werkgever wordt met het OV gaan gestimuleerd, voor zover men op kantoor werkt.
Daar zijn ook de fasciliteiten voor beschikbaar (jaarabonnementen, etc).
Wanneer je met de auto naar bv ons hoofdkantoor in Utrecht centrum komt, heeft men het liefst dat je dat via een P+R doet waar je gratis kunt parkeren.
Er zijn beperkt eigen parkeerplaatsen beschikbaar.

Nu heeft meer dan 50% van mijn collega's een buitendienstfunctie.
Wanneer je daarvoor een dienstauto ter beschikking krijgt, kun je alle parkeerkosten, veerpont, etc declareren. Wanneer je je functie met je eigen auto uitvoert, krijg je een km vergoeding en daar moet je dan ook je evt parkeerkosten van betalen.