Ziek melden met werk, hoe zit dat nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 20:38

Sem_ schreef:
Joey schreef:
Vond het heel spannend om te bellen (ben écht een scheitluis :+ ), maar jullie konden me toch overtuigen :+
Gelukkig was het gewoon doorgegeven en hoef ik volgende keer dus maar 1 keer te bellen :) Dus niks aan de hand dus! :)

Goedzo! Vond ik ook altijd spannend, maar door te doen kom je daar overheen. :) Beterschap!

Thanks!

sneeuwpop schreef:
En idd nooit je moeder laten bellen. Snap ook echt niet dat sommige moeders dat doen...

Mag ik vragen waarom niet? :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:45

Ik zou idd ook niet naar jou werk je moeder laten bellen. Het is jou werk dus jij moet je zelf afmelden. Wij moeten ons ook zelf afmelden op school enz. (MBO), tuurlijk zijn er moeders die het doen, maar mijn moeder doet het nooit meer hoor. Is jou verantwoordelijkheid tenslotte. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:57

Van iemand van 16 jaar mag je verwachten dat diegene zelf naar zijn/haar werkgever belt dat hij/zij ziek is. Ik snap dat dat spannend is en iets is waar je misschien zelfs heel erg zenuwachtig voor bent, maar dit hoort bij het ''grote mensen leven''. Soms moet je jezelf even een schop onder je kont geven en het gewoon doen. Daarna kun je trots zijn dat je het gedaan hebt!
Ik heb zelf soms ook een hekel aan bellen hoor en ik ben 29 ;). Als ik zenuwachtig ben schrijf ik gewoon op wat ik wil zeggen. Laatst moest ik iemand bellen n.a.v. mijn sollicitatie en toen had ik gewoon één en ander opgeschreven zodat ik me zekerder voel.

Hopelijk ben je snel weer beter! Ziek is ziek natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat je er van baalt dat je jezelf al zo snel moet ziekmelden op je nieuwe werk. Ik neem tenminste ook aan dat je niet ziek thuis bent voor een simpel verkoudheidje ;) Beterschap!

Joey

Re: Ziek melden met werk, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:15

Ik snap jullie punt, maar als ik ziek in bed lig, wil ik liever slapen, boekje lezen, en weer slapen :=
Vooral 's ochtends voel ik me altijd 3 x zo slecht en ga ik het liefst gewoon liggen in bed, dan heb ik op dat moment niet zin om te bellen.. :+
Als ik ziek ben, bellen mijn ouders ook naar school dus leek me dit ook wel vanzelf sprekend eigenlijk.

Maar is wel goed punt om mee te nemen naar de volgende keer :)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:24

tja..snap dat je er geen zin in hebt, maar je zult het later toch ook moeten.

En wb dat attest. In Duitsland heb je dat ook nodig. Ik werk in NL en heb het dus niet nodig, maar elke keer willen ze me weer krank schrijven als ik eens kom. En dan krijg ik zelfs haast ruzie als ik zeg dat ik wel gewoon ga werken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:26

Kwanyin schreef:
In België heb je inderdaad voor alles een doktersattest nodig. Best vervelend wel soms, als je in de wachtzaal moet zitten terwijl je eigenlijk alle medicatie al hebt, voor dat stom papiertje..
Maar bij jullie dus niet? Kan je dan niet veel gemakkelijker faken? "kuch kuch ik voel me niet lekker" "oh ja blijf maar een dag thuis"?

Maar de dokter heeft toch ook geen leugendetector in de kamer staan. Immers is niet iedere klacht te meten bij griep zal iemand vrijwel altijd koorts hebben natuurlijk maar bij bijv migraine of gewrichtspijn oid is het toch ook door een dokter niet echt te controleren of je die klachten nu wel of niet echt hebt.
Ik denk trouwens dat de meeste huisartsen ook echt wel iets beters te doen hebben dan de hele dag attesten schrijven voor mensen die een griepje hebben, kan je dan tijdens een griepgolf uberhaubt nog wel bij je huisarts terecht voor echte klachten??

Als je in Nederland ziek is kan je wel onverwachtsbezoek krijgen van de bedrijfsarts trouwens na een bepaald aantal dagen. Maar dat is steeksproefgewijs dus gebeurt lang niet altijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:32

Ruby1995 schreef:
Ik zou idd ook niet naar jou werk je moeder laten bellen. Het is jou werk dus jij moet je zelf afmelden. Wij moeten ons ook zelf afmelden op school enz. (MBO), tuurlijk zijn er moeders die het doen, maar mijn moeder doet het nooit meer hoor. Is jou verantwoordelijkheid tenslotte. :)

Hier op school moet een ouder bellen als het kind onder de 18 is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:34

Joey schreef:
Ik snap jullie punt, maar als ik ziek in bed lig, wil ik liever slapen, boekje lezen, en weer slapen :=
Vooral 's ochtends voel ik me altijd 3 x zo slecht en ga ik het liefst gewoon liggen in bed, dan heb ik op dat moment niet zin om te bellen.. :+
Als ik ziek ben, bellen mijn ouders ook naar school dus leek me dit ook wel vanzelf sprekend eigenlijk.

Maar is wel goed punt om mee te nemen naar de volgende keer :)

Dit bedoel ik dus met ''welkom in de groten mensen wereld'' ;) Als je een baan hebt, heb je ook gewoon verantwoordelijkheden. Veel werkgevers verplichten hun werknemers trouwens dat ze zich persoonlijk ziek moeten melden.
Als je tussendoor een boekje kunt lezen, kun je best een gesprekje voeren van hooguit 5 minuten ;). Soms is het gewoon nodig jezelf een schop onder je kont te verkopen en even iets te doen wat je niet leuk vindt.

School wordt door je ouders betaald en i.v.m. spijbelen e.d. wilt school graag de controle houden door de ouders te laten bellen als hun kunt wegens ziekte niet/later komt.
Dit is iets anders dan je werk, daar moet je gewoon zelf die verantwoordelijkheid nemen ;)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:38

sneeuwpop schreef:
Wet van poorter toch.
En idd nooit je moeder laten bellen. Snap ook echt niet dat sommige moeders dat doen....

Wet Verbetering Poortwachter :D

Idd, zelf bellen staat wel zo netjes !

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:40

liedje89 schreef:
Kwanyin schreef:
In België heb je inderdaad voor alles een doktersattest nodig. Best vervelend wel soms, als je in de wachtzaal moet zitten terwijl je eigenlijk alle medicatie al hebt, voor dat stom papiertje..
Maar bij jullie dus niet? Kan je dan niet veel gemakkelijker faken? "kuch kuch ik voel me niet lekker" "oh ja blijf maar een dag thuis"?

Maar de dokter heeft toch ook geen leugendetector in de kamer staan. Immers is niet iedere klacht te meten bij griep zal iemand vrijwel altijd koorts hebben natuurlijk maar bij bijv migraine of gewrichtspijn oid is het toch ook door een dokter niet echt te controleren of je die klachten nu wel of niet echt hebt.
Ik denk trouwens dat de meeste huisartsen ook echt wel iets beters te doen hebben dan de hele dag attesten schrijven voor mensen die een griepje hebben, kan je dan tijdens een griepgolf uberhaubt nog wel bij je huisarts terecht voor echte klachten??

Als je in Nederland ziek is kan je wel onverwachtsbezoek krijgen van de bedrijfsarts trouwens na een bepaald aantal dagen. Maar dat is steeksproefgewijs dus gebeurt lang niet altijd.

Ik heb weleens gehoord dat een huisarts in Nederland niet eens zo'n attest mag schrijven, maar of dat helemaal waar is weet ik niet (hij is immers geen 'onafhankelijk arts', want het is je huisarts).

Ze kunnen inderdaad een arboarts laten langskomen en daar heeft een werkgever volgens mij wel invloed op (maw als ze twijfelen zal hij eerder komen). Bovendien valt het een werkgever echt wel op als jij je regelmatig ziekmeldt.

En idd, zelf bellen!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:06

Brainless schreef:
Ruby1995 schreef:

Hier op school moet een ouder bellen als het kind onder de 18 is.

Bij ons niet, toen ik 17 was en op het mbo mocht ik mezelf ook afmelden enz. Alleen op het VMBO was het anders inderdaad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:08

Ik mocht mijzelf op school niet afmelden onder de 18 jaar, boven de 18 wel (middelbare school). Maar heb wel altijd zelf mijn werk gebeld, als grote meid hoort dat erbij!
Als je dood en dood ziek bent, ongeluk hebt gehad dat je niet zelf kan bellen dan is het wat anders. Maar ook tussen het kotsen door kun je prima bellen. Niet willen is wat anders dan niet kunnen natuurlijk :D
Niemand heeft zin om te bellen als je je hondsberoerd voelt, maar je moet gewoon verantwoordelijkheid voor jezelf nemen :)

Welkom in de wereld van het volwassen worden *\o/*

Beterschap! :(:)

joyce2

Re: Ziek melden met werk, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:17

Het klopt dat in NL je werkgever weinig waarde hecht aan het oordeel van de huisarts. Voor je werkgever is het natuurlijk wel fijn om te horen dat je de huisarts hebt bezocht, maar wat echt interessant voor werkgevers is, is de Arbo. Al zal je die niet zo snel op de stoep hebben staan hoor :)

Ben wel blij dat we hier niet dezelfde regels hebben als in België, hoe vaak ik in het verleden wel niet met migraine plat lag... En dan moest mijn vriend bellen omdat ik het zelf niet kon!