cassieres en nix 18

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:24

Bizzybijtje schreef:
savieralover schreef:
ik vind het maar een rare regel. heb een aantal vrienden die al vanaf hun 16de drinken en roken en die nu nog net geen 18 zijn maar opeens geen bier en sigaretten meer mogen hebben. Ook komen ze de kroegen niet meer in. Nou kom ik daar eigenlijk nooit maar nadat wij gister gezellig met zijn alle uit eten waren geweest wilde we eigenlijk wel ergens gaan zitten maar ja dat kon niet want de helft mag dus de kroeg niet in -_-

"Al" vanaf hun 16de :')

Volgens de wet dan he :+ weet uiteraard van de meeste dat die echt niet hun eerste biertje pas hebben gehad op hun 16de

Anoniem

Re: cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:35

Ik bedoelde meer dat dat nou nog niet echt lang is :)

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:41

Ik snap de regeling soms ook niet helemaal. Wat mij laatst dus overkwam:

Ik ben 20 en ging met mijn zusje van 18 naar de supermarkt om even wat spul te halen incl. een fles drank. Bij de kassa moesten wij ons legitimeren. Mijn zusje netjes haar id laten zien maar ik had die van mij thuis laten liggen (stom ja). Wij kregen de fles dus niet mee (kon ik nog enigzins inkomen). Maar nu vroeg ik dus aan de kassiere of mijn zusje het wel mee zou krijgen als ze later alleen zou komen omdat ik nog ergens anders heen moest. Bleek dus dat dat niet ging. Al zou ze een half uur later alleen terugkomen, zou ze geen drank meekrijgen omdat ze het buiten of thuis aan mij zou kunnen geven en van mij hadden ze geen id gezien. Kwam er dus op neer dat wanneer zij nog drank wilde halen die dag, dat ik mee moest komen om mij te legitimeren?!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:42

Ik ben een soort cassiere.. maar dan in een piercingshop.
hier vraag ik sowieso id van iedereen. Maar dat heeft ook te maken met het invullen van papieren.

echter... ik denk aan botox, verf mijn haar... ik ben bijna 30..
sta ik dan in een bas van der heijden... geen id... wilde sigaretten halen...
mooi niet dat ik ze meekreeg.... echter word dit volop irritant; ik haal daar vier x in de week een pakje.... ze kennen me allemaal.. maar meegeven, ho maar.
feit dat mijn stiefmoeder daar werkt hebben ze lak aan.. ookal bevestigd zij dat ik echt een stukje ouder ben dan 16/18/21...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:44

Vumana89 schreef:
hier vraag ik sowieso id van iedereen. Maar dat heeft ook te maken met het invullen van papieren.

mooi niet dat ik ze meekreeg.... echter word dit volop irritant; ik haal daar vier x in de week een pakje.... ze kennen me allemaal.. maar meegeven, ho maar.
feit dat mijn stiefmoeder daar werkt hebben ze lak aan.. ookal bevestigd zij dat ik echt een stukje ouder ben dan 16/18/21...

Klopt, maar ookal kom je 10x op een dag aan dezelfde kassa met dezelfde cassiere moet ze 10 keer je id vragen.
Er hoeft maar één keer een controlleur te staan en de cassiere is de zak.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:48

SuperAssie schreef:
Vumana89 schreef:

Klopt, maar ookal kom je 10x op een dag aan dezelfde kassa met dezelfde cassiere moet ze 10 keer je id vragen.

Zie het als een compliment, die botox is blijkbaar nog lang niet nodig :')
Maar bedenk dat zij het moeten vragen bij iedereen die er in hun ogen jong genoeg uit ziet om een legitimatiebewijs te moeten vragen, blijkbaar zie jij er zo jong uit. Het zou raar zijn als het aan jou niet gevraagd wordt omdat ze weten dat je oud genoeg bent, en vervolgens aan de persoon na jou wel. Levert scheve gezichten op;)
Het feit dat je familie kent maakt daar verder niks voor uit. Als ik hier een vriend aan de kassa heb staan moet ik ook zijn id vragen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:51

Ik vind het allemaal maar bijzonder.
Op zich geen moeite met legitimeren, id zit gewoon bij mn pinpasjes in mn portemonnee dus toch altijd wel bij me. Begrijp ook dat de cassières er ook niks aan kunnen doen dus daar doe ik verder niet moeilijk over.

Maar tjee... Vriendin van me was laatst met een vriend in de supermarkt. Hij ging alvast sigaretten halen bij de balie terwijl zij de boodschappen inpakte. Hij (28) netjes id laten zien, moest zij (23) ook even opdraven om haar id te laten zien.
Dat als je samen aan de balie staat je beiden moet legitimeren kan ik nog in komen maar vond dit wel heel ver gaan hoor :+

Maar hoe zit dat nou met ouder-kind? Vriendin van me haalt geen bier meer als haar zoontje van 8 mee is maar dat mag dus wel gewoon?

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:01

Laatst stond er een vrouw voor mij in de rij met een paar biertjes, ze was denk ik wel 40+ en had haar zoontje van 9 bij zich. Vroeg die caissière aan die vrouw of ze wel 18 was en of ze zich kon legitimeren want het kon zijn dat ze drank haalde voor dat zoontje.. van 9. := Nou sorry maar dat gaat echt te ver. Ik keek die vrouw aan en we schoten beide in de lach. Ongelovelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:13

Dus, als ik met mijn moeder mee zou gaan naar de supermarkt zouden we ons ID moeten laten zien.. En zouden we t misschien niet meekrijgen!

Ik ben 15 en heb nog nooit echt gedronken. Wel slokken gehad, maar wat is bier/rose etc vies :oo :')

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:53

Ik vind het heel vervelend als mensem dom gaan doen over legitimatie. Wij zijn ook mensen, doen ons werk en worden etr keihard op af ge rekent als we het niet doen!
Als ouderd drank halen waarvan ik denk van die dochtrr of zoon zal drank kinmem. Dronken vragen wij altijd is de drank voot u of voor u dochter/zoon. En dan als heyt vlor zoom/dochter is vtagem om legitimatoe. Zo gauw ze moeilijk doem bel ik lridonggevemde en die gaat met ons mee om. Regels duidelijk ye make.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:54

Op telefoon getypt kreeg typfouten niet weg sorry

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:56

Ik dacht bij het lezen van je post dat je dronken was :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:05

Bonnyyyyyy schreef:
Ik vind het heel vervelend als mensem dom gaan doen over legitimatie. Wij zijn ook mensen, doen ons werk en worden etr keihard op af ge rekent als we het niet doen!
Als ouderd drank halen waarvan ik denk van die dochtrr of zoon zal drank kinmem. Dronken vragen wij altijd is de drank voot u of voor u dochter/zoon. En dan als heyt vlor zoom/dochter is vtagem om legitimatoe. Zo gauw ze moeilijk doem bel ik lridonggevemde en die gaat met ons mee om. Regels duidelijk ye make.

Persoonlijk vind ik dat ver gaan hoor.
Veel ouders weten gewoon niet dat hun kind drinkt (of willen het niet zien). Zoon/dochter van 16 die naar een verjaardag gaat? Vaak eerst even langs de supermarkt en een flesje dank halen. Nu mag dat niet meer, dus zie je ze ook niet meer. De eerste week had ik een jongen van 17 aan mijn kassa dat sigaretten wou halen. Ik had hem zelf niet ouder dan 16 geschat, dacht eerder aan jaar of 15. Ik vroeg zijn legitimatie en hij zei: Ik ben 17..
Tsja, sorry dan mag ik het niet aan je verkopen. Wat wel fijn was is dat hij wel boos was, maar niet naar mij toe. Hij bleef tegenover mij heel redelijk. Heb ook gehad dat iemand die ik 17/18 schatte drank kwam halen maar zijn legitimatie niet bij zich had. Toen ik zei dat ik het hem niet mocht verkopen, kreeg ik de wind van voren. Gebeurd het nog een keer mag ik de klant de winkel uitsturen zonder product.
Even om terug te komen op wat ik gequote heb.. Dat kan je 1x doen, en de volgende keer zegt de ouder dat het voor zichzelf is. Al koopt een ouder voor een 13 jarige alcohol of sigaretten, jij als verkoper kan daar niks aan doen. Regels zijn idd regels, en de regel is <25? Laat je legetimatie zien. Geen alcohol/ tabak <18 jaar. Die regels moet je naleven maar moet je niet in overdrijven.

Bonnyyyyyy, je werkt zeker in de appie? :+ Die hebben er een behoorlijk handje van te overdrijven namelijk. (vind ik dan)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:21

Bonny,

(Je post was echt cool... leek wel fries)

Ik snap dat jullie erop afgerekend worden. Maar sommige supermarkten slaan door.
Komop, 1 blik op mij en je ziet gewoon dat ik écht geen 18 meer ben.

Mijn stiefmoeder werkt daar, beaamd dat ik sigaretten mag halen, maar nee hoor.
Iedereen kent me daar als de dochter van de piercer, en het word me alleen daar gevraagd.
Shell niet, esso niet, alleen bas en ah.

En voor de ah heb ik wel begrip, die kennen me niet, er werken jonge meiden, die willen hun werk goed doen, en er staat elk uur een ander meisje.

ik heb in ieder geval besloten geen eten en sigaretten meer te halen bij de bas.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:24

Mijn chef is 31, en lijkt ook echt geen 18.. Die moest laatst bij een bezinepomp gewoon zijn legetimatie laten zien toen hij sigaretten wou hebben.. :=

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:25

Ik vind het vooral belachelijk dat meisjes van 16 wel alcohol mogen verkopen, maar het niet mogen drinken

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:28

Ja maar dat "snap" ik dan ergens wel...
maar komop... elke week, meerdere keren, zelfde winkel, zelfde persoon dir peukjes haalt, 1 x in de haast vergeet ik mijn id/rijbewijs... en gewoon keihard: "nee".
stiefmama: "nee Wil. We willen id."

"Als jij geen id kan laten zien hier binnen kun je dat ook niet buiten".
"Eh.. niemand vraagt mijn id "zomaar"?
"De controleurs wel!"
"Ja, die sleep ik dan toch naar de shop en toon ze mijn id!"
"Nee"

pfffff het blijft frustrerend.... ik zal nooit lelijk doen tegen diegene die mij weigert, zij doet haar werk, maar soms.... :(

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:31

SuperAssie schreef:
Vumana89 schreef:

Dit is niet waar. Als jij als cassiere zeker weet dat iemand ouder is dan 18 hoef jij geen id te vragen. Moet je het uiteraard wel 100% zeker weten.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 30-01-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:44

Kimbers schreef:
SuperAssie schreef:

Dit is niet waar. Als jij als cassiere zeker weet dat iemand ouder is dan 18 hoef jij geen idee te vragen. Moet je het uiteraard wel 100% zeker weten.

Volgens mij niet. Als een inspecteur buiten staan en alsnog een ID vraagt die niet getoond kan worden, heeft de supermarkt een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:46

Vumana89 schreef:
Ja maar dat "snap" ik dan ergens wel...
maar komop... elke week, meerdere keren, zelfde winkel, zelfde persoon dir peukjes haalt, 1 x in de haast vergeet ik mijn id/rijbewijs... en gewoon keihard: "nee".
stiefmama: "nee Wil. We willen id."

"Als jij geen id kan laten zien hier binnen kun je dat ook niet buiten".
"Eh.. niemand vraagt mijn id "zomaar"?
"De controleurs wel!"
"Ja, die sleep ik dan toch naar de shop en toon ze mijn id!"
"Nee"

pfffff het blijft frustrerend.... ik zal nooit lelijk doen tegen diegene die mij weigert, zij doet haar werk, maar soms.... :(

Nou ja, het is eigenlijk sowieso verplicht om een legitimatiebewijs bij je te hebben. Staat nog een boete op ook. Hoeveel moeite is het nou om gewoon dat kaartje mee te nemen?

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:48

Ik werk bij lidl:)
Ben zelf 18, maar vind het heel moeilijk inschatten tot 25. ik schat dan ook soms verkeerd,,
Maar he het is uiteindelijk een copliment, en je weet dat de cassiere haar werk goed doet.
Nog sorry van mijn vorige post wilde het graag plaatsen maar het lukte niet zo goed haha.
Ik vind het trouwens raar als ik drank kom halen en mijn id word niet gevraagd.

Trouwens, over ik kom er zo vaak.. ik herken niet alle klanten aangezien ik alleen op zaterdag werk en dan ook nog vaak op het brood..
En als je jong lijkt tsja.. helaaspindakaas! laat je id meteen zien en je bent van het gezeur af. Doe ik ook voor de kroeg of in de gal edn gal(koop bijna nooit drank maar toch)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:52

Mjetterd schreef:
Volgens mij niet. Als een inspecteur buiten staan en alsnog een ID vraagt die niet getoond kan worden, heeft de supermarkt een probleem.

Je moet verplicht een ID bij je hebben inderdaad. Maar als jij zeker weet dat iemand ouder is dan 20 hoef je het niet te vragen als caissier(e). (je hebt hem bijvoorbeeld al meerdere malen gevraagd en gezien dat hij bijvoorbeeld 25 is). Dat zou wel heel raar zijn als de winkel dan een bekeuring zou krijgen. (Hoe kunnen ze dan aantonen dat zij gelijk hebben?) Wel zou de persoon in kwestie een bekeuring van mij mogen krijgen op het feit dat hij/zij geen ID bij zich heeft

Zelf doe ik niet moeilijk over wanneer ouders drank halen waar kinderen bij zijn, meestal zijn dit flessen wijn/kratten bier en zolang ze niets zeggen over dat het voor hun kinderen is heb ik er geen probleem mee. Behalve als het dan overduidelijk wel voor hun kind is (denk aan breezers e.d.). Het scheelt dat ik in een buurtsuper werk en dat ik de meeste wel ken van gezicht. Het schatten blijft een moeilijk punt en al helemaal nu doordat de leeftijdsgrens omhoog gegaan is!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:52

xIirtJj schreef:
Ik vind het vooral belachelijk dat meisjes van 16 wel alcohol mogen verkopen, maar het niet mogen drinken

Wat maakt dat nou uit :? Ze nemen toch geen slok voor ze het verkopen?

Ik ben echt voor alle drank uit de supermarkt te halen en in een speciale afdeling te verkopen, en dan gewoon iedereen standaard zn id laten zien. Dan is iedereen er gewoon aan gewend en kun je dat ding gewoon paraat houden en heb je ook geen gezeur met leeftijd schatten :)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:03

Ik vind het geen probleem om mijn ID te laten zien als ik zelf iets koop. Ik ben 23 dus val onder de nieuwe regeling.

Echter heb ik gister koffie gedronken in de stad met een vriend van mij. Naderhand liepen we even de AH in, ik voor mijn avond eten en hij voor zijn avond eten. Ik betaalde mijn eten en pakte het in mijn tas, nadat ik dus al betaald heb werd die vriend van mij geholpen. Omdat wij aan het kletsen waren en elkaar dus overduidelijk kennen moest ik mij legitimeren voor zijn bier. Ik heb het netjes gedaan, maar hoe langer ik erover nadenk hoe achterlijker ik het vind.

Ik doe mijn eigen boodschappen en de persoon die na mij aan de beurt is doet ook zijn eigen boodschappen. Ik vind het van de zotte dat ik me moest legitimeren voor hem. Als ik het niet had gedaan had hij het niet mee gekregen. De volgende keer dat het gebeurt mogen ze van mij de leidinggevende erbij halen, ik heb geen sikkepit met de boodschappen van een ander te maken.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:08

Normaal heb ik hem ook gewoon bij me.
Maar dan nog. Dit is soms gewoon treiterij, je kan echt wel aan mijn toet zien dat ik de 25 gepasseerd ben.