Ziek op stage, inhalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:20

Ga je met tegenzin naar je stage? Dan snap ikd at je daar niet zoveel zin in hebt ;)
Maar mocht het bovenstaande nou niet van toepassing zijn, waarom zou je dan niet gewoon gaan? Ja kinderachtig, maar als je gaat leer je extra, stoot je niemand tegen het hoofd en toon je een goede inzet +:)+
Mocht je nou wel met tegenzin gaan, dan is het wat ingewikkelder..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:21

Wel is het dan vreemd dat je maar 8 uur per keer afschrijft. Dat pauzes niet meetellen snap ik nog en vind ik ook logisch. Hoe veel pauze heb je op een dag? Want van 9 tot half 7 is 9,5 uur dus loop je incl pauze 1,5 uur "mis". En dan moet je nog kijken hoeveel stage uren je moet lopen en of je daar aan komt binnen je stage periode als je vanaf nu (en je voorgaande gewerkte uren meerekenen) elke keer komt. Als je dat uren totaal zonder probleem haalt hoef je imo niet in te halen. Maar je doet er ook verstandig aan om te overleggen op school wat hun vinden van deze situatie. Als zij zeggen inhalen, dan moet je dat ook doen. Zeggen zij nee hoor dat hoeft niet dan tegen je bedrijf zeggen dat inhalen vanuit school niet hoeft. Ga alleen niet gillen dat je niet wil omdat je het onzin vind ofzo, want je moet nog wel je stage af maken daar en een goede beoordeling krijgen. Overleggen dus met je school en daarna terugkoppelen met je stageopleider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:21

saskiakefie schreef:
chelle_dora schreef:

Dit dus. Je kan wel zelf uren gaan schrijven maar die moeten wel door je stagebegeleider op je stageplek en door school worden goedgekeurd!

Loop nou maar gewoon dat dagje extra stage, zou zonde zijn als je de boel gaat verzieken en dan al je stage uren kwijt bent.. Met je stage begeleider moet je geen ruzie maken, het is voorbereiding op het werk van later en als je je daar op zo'n manier opstelt krijg je een waarschuwing of flikkeren ze je eruit hoor.. En als je je zo opstelt op je stageplek en alles zelf gaat verzinnen kan je net zo goed je stageplek kwijtraken hoor.

Wow wat overdrijf je :wow: Alsof je als stagiaire zijnde geen rechten hebt, je bent geen werknemer.. Ik vind het zelf echt belachelijk om dat in te halen, je hebt namelijk gwn 4 dagen school en als je dan ziek bent is het geen probleem en met stage ineens wel? Die uren die in het contract staan is gewoon standaard daar kan je vanaf wijken. En als het bedrijf echt zo moeilijk doet is het denk ik ook niet geschikt...

Ik ben niet anders gewend dan dat je je ziektedagen gewoon in moet halen hoor. Wat is anders in godsnaam het nut van stage uren opstellen die je verplicht moet lopen?
Je moet niet voor niets je stage uren halen, als jij ziek bent moet je ze inhalen.

Als je op school ziek bent en je mist toetsen, moet je ze toch ook gewoon inhalen, dan zeg je toch ook niet 'schrijf nou maar gewoon een 8 op'? Dan had ik het wel geweten hoor :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:22

Ik heb 4 jaar MBO gedaan, 8 stages gelopen, 5 dagen per week en heb nooit dit soort gezeur gehad, zou ook echt geen dag ingehaald hebben, sterker nog ik heb een stage gelopen waar ik 4 dagen per week liep ipv 5, lekker boeiend? :? Het gaat om de kwaliteit niet om de kwantiteit en als het stagebedrijf je zo nodig heeft doet ie toch echt wat fout.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:23

Maar als stagiaire heb je ook plichten :+

Bij ons moeten de mbo'ers ook gewoon inhalen bij ziekte. Vanuit school moeten ze zoveel uur stage lopen en ze ondertekenen zelf het contract. Dus ja, ze hebben rechten maar horen zich ook aan het contract te houden in hun eigen belang. T zou mijn werk niet veel uitmaken hoor als iemand een stage niet haalt door werkweigering, voor diegene is het uiterst vervelend.
Het bedrijf gaat niet opzettelijk sjoemelen met de uren. Scheelt dat het een 24 uur bedrijf is, dus inhalen is altijd wel mogelijk :D
Stagiaires hebben daar ook alle begrip voor :j hebben het ook zelf ondertekend immers.

Anoniem

Re: Ziek op stage, inhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:25

saskiakefie: Dan heb jij mazzel, amar net zoals dat ze heel erg goed letten of dat je altijd op school bent, letten ze ook op of dat je al je stage uren wel haalt.

Ja, ze hebben rechten, het zijn geen werknemers, maar ze hebben ook nog steeds plichten. Anders hoef je niet op te komen dagen als je kop er niet naar staat en dat is nou nét niet het idee achter stage lopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:26

vuurneon schreef:

Bij ons moeten de mbo'ers ook gewoon inhalen bij ziekte. Vanuit school moeten ze zoveel uur stage lopen en ze ondertekenen zelf het contract. Dus ja, ze hebben rechten maar horen zich ook aan het contract te houden in hun eigen belang. T zou mijn werk niet veel uitmaken hoor als iemand een stage niet haalt door werkweigering, voor diegene is het uiterst vervelend.
Het bedrijf gaat niet opzettelijk sjoemelen met de uren. Scheelt dat het een 24 uur bedrijf is, dus inhalen is altijd wel mogelijk :D
Stagiaires hebben daar ook alle begrip voor :j

Waarom doen jullie dan zo moeilijk? Echt hoor ik snap daar niks van, als iemand nou gewoon bijna niet komt opdagen, oke, maar als iemand 1 dag ziek is? := Beetje autistisch om precies te doen wat er staat en er ook maar niet iets van af te wijken, wss als je het aan de coach/mentor voorlegt zegt ie ook dat het niet hoeft. Die contracten zijn standaard nogmaals.

Anoniem

Re: Ziek op stage, inhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:27

Maar daar ligt het dus he: als het allemaal niet uit maakt, een keer ziek, twee keer ziek, 10 keer ziek, want ach je hoeft toch niet in te halen of je vindt zelf dat je niet hoeft in te halen.. Waarom zouden we dan nog stage lopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:27

chelle_dora schreef:
saskiakefie: Dan heb jij mazzel, amar net zoals dat ze heel erg goed letten of dat je altijd op school bent, letten ze ook op of dat je al je stage uren wel haalt.

Ja, ze hebben rechten, het zijn geen werknemers, maar ze hebben ook nog steeds plichten. Anders hoef je niet op te komen dagen als je kop er niet naar staat en dat is nou nét niet het idee achter stage lopen.

Ohja? IK ben wel eens een weekje op vakantie geweest (hoge uitzondering hoor, geen zorgen ;) ) Heb me niet eens afgemeld, dus ongeoorloofd afwezig, nou niks gebeurd hoor :+

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:28

Bij mij staat in mijn stageovereenkomst met school dat ik gemiste dagen in moet halen, maar op mijn stage zeggen ze juist dat dat niet hoeft :P

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:28

Ik moet ook zeggen dat ik dan nooit ziek ben geweest ben stages maar als dat wel zo was geweest had t geen probleem geweest en waren de uren gewoon als voltooid opgeschreven. Ik kon erg goed met mijn opleiders opschieten :) Heb ook bij eentje gehad dat mijn opleider op een andere locatie moest invallen en er niemand was om mij te begeleiden dus mocht ik thuisblijven, leverde ook geen problemen op. Het is maar net welke instelling het bedrijf heeft. Aan de andere kant...als ik wel moest inhalen had ik het ook zo gedaan. Vond het enorm leuk daar! En ts...nu is het maar 1x... Je zou evt je zaterdag een keer kunnen opofferen of in de krokusvakantie bijv wel naar stage gaan?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 17:28

saskiakefie schreef:
Wow wat overdrijf je :wow: Alsof je als stagiaire zijnde geen rechten hebt, je bent geen werknemer.. Ik vind het zelf echt belachelijk om dat in te halen, je hebt namelijk gwn 4 dagen school en als je dan ziek bent is het geen probleem en met stage ineens wel? Die uren die in het contract staan is gewoon standaard daar kan je vanaf wijken. En als het bedrijf echt zo moeilijk doet is het denk ik ook niet geschikt...

Precies dit vind ik dus ook!
Ik zal eens een gesprek met mijn mentor aan gaan, kijken wat die ervan denkt.

Ik zit de andere 4 dagen gewoon op school, heb meer te doen als mijn stage uren in halen.

Ik heb in totaal drie kwartier pauze ja.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:29

chelle_dora schreef:

Het idee is ook niet om iets te doen wat je eigenlijk niet wilt, het gaat erom dat je dingen leert, je kunt beter 2 dagen heel veel leren dan 5 dagen werken terwijl je niks leert.

Anoniem

saskiakefie: dan heb je scheitmazzel. Toen mijn oor kapot werd gebeten door een paard op stage moest ik die uren nog inhalen :=

Als je een contract hebt getekend (stage overeenkomst) heb je gewoon die uren te draaien. Kan je ook wel zeggen nu 'ik doe het niet ' maar dan moet je het aan het eind van je schooljaar doen. Schiet je daar nou mee op.

vuurneon

saskiakefie schreef:
vuurneon schreef:

Stagiaires hebben daar ook alle begrip voor :j

Waarom doen jullie dan zo moeilijk? Echt hoor ik snap daar niks van, als iemand nou gewoon bijna niet komt opdagen, oke, maar als iemand 1 dag ziek is? := Beetje autistisch om precies te doen wat er staat en er ook maar niet iets van af te wijken, wss als je het aan de coach/mentor voorlegt zegt ie ook dat het niet hoeft. Die contracten zijn standaard nogmaals.

Omdat het wordt verwacht vanuit school en het ook in hun eigen belang is. De kinderen begrijpen dat ook gewoon en doen er zelf totaal niet moeilijk over om in hun vakantie uren te maken.
1 dag is geen probleem hoor (maar kan mij voorstellen dat er bedrijven zijn die strenger zijn), maar een week is een ander verhaal. Zijn ze 2 keer een dag of meer ziek, dan komt er een gesprek of er meer speelt of gewoon ziekte.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:31

Sarcasm schreef:

Ik zit de andere 4 dagen gewoon op school, heb meer te doen als mijn stage uren in halen.

Als je het dan toch als werknemer moet berekenen, dan heb je recht op 1 kwartier ochtend en 1 kwartier middagpauze en dat zit bij de baas zijn tijd in en krijg je dan dus doorbetaald. De middagpauze gaat er vanaf en is normaal gesproken 30 tot 60 minuten. Dus je hoeft van je 9,5 uur dan maar een kwartier af te trekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:32

saskiakefie schreef:
Als je het dan toch als werknemer moet berekenen, dan heb je recht op 1 kwartier ochtend en 1 kwartier middagpauze en dat zit bij de baas zijn tijd in en krijg je dan dus doorbetaald. De middagpauze gaat er vanaf en is normaal gesproken 30 tot 60 minuten. Dus je hoeft van je 9,5 uur dan maar een kwartier af te trekken.

Ligt eraan, kun je niet zo bepalen.

Indien je ongestoord koffie pauze hebt, kan het zo zijn dat het in je eigen tijd is. Bij mijn vriend moeten ze 9 uur aanwezig zijn, 8 uur is stagetijd en 1 uur pauze in totaal.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-01-14 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Ik heb dat ook gehad, maar aangezien ik een bepaald aantal uren moest halen(in dit geval 320 uur in een half jaar tijd) moest ik die dag wel inhalen. Maar gelukkig vond ik dat niet zo erg omdat ik een stageplaats heb die ik leuk vind en die ene dag boeit me niet.
Heb afgelopen vrijdag de laatste dag gedraaid maar ga nog een dagje terug als ik mijn eindgesprek heb(terwijl mijn uren dus al vol zijn). Doe ik ook niet moeilijk over, die ene dag overleef je wel hoor..

saskiakefie

chelle_dora schreef:
saskiakefie: dan heb je scheitmazzel. Toen mijn oor kapot werd gebeten door een paard op stage moest ik die uren nog inhalen :=

Als je een contract hebt getekend (stage overeenkomst) heb je gewoon die uren te draaien. Kan je ook wel zeggen nu 'ik doe het niet ' maar dan moet je het aan het eind van je schooljaar doen. Schiet je daar nou mee op.

Rare school. Autistisch ook wel.

friendly

Sarcasm schreef:
saskiakefie schreef:

Als je drie kwartier pauze hebt mag je sowieso dus 8,25 uur per keer afschrijven. Dus dan klopt het wel aardig als je elke keer 8 uur af mag schrijven. Maar hoe lang moet je stage lopen en hoe veel stage uren moet je halen? Ga dan even rekenen of je deze haalt met je gewerkte uren en je toekomstige uren. Dan kun je zelf zien of inhalen überhaupt nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:33

saskiakefie schreef:
chelle_dora schreef:

Rare school. Autistisch ook wel.

Tja, als ik teken dat ik tig uren maak dat jaar, haal ik ze liever gelijk in dan dat ik dat aan het eind van het jaar doe. Niks autistisch aan, op je werk zeg je toch ook niet 'heuy, ik kap er na 4 uur mee maar ik word wel graag 8 uur uitbetaald'.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:33

Meestal loop je toch meer weken stage dan dat je aan uren hoeft te maken?
Ik had altijd nog 2/3 weken over en dan zat ik al aan mijn aantal uren en was dan gewoon al eerder klaar dus vrij.

Dus het lijkt mij dat je toch gewoon wel aan je uren komt al ben je een dagje ziek?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:35

Ook bij ons is het heel normaal dat ziekte uren ingehaald worden. Niet omdat wij ze als bedrijf nodig hebben maar omdat ze een contract hebben voor zoveel uur, wanneer je die uren inhaalt maakt niemand uit. Werk in de zorg dus inhalen kan 24/7. Doel van stage is werkervaring opdoen van minimaal zoveel uur, lijkt me niet meer dan logisch dat daaraan gehouden moet worden!

middagpauze is meestal eigen tijd, dus geen tijd van de baas en kun je dan niet als stage uren rekenen.

Anoniem

TS, in plaats van alles zelf te bepalen doe je er denk ik gewoon goed aan om even in je stage overeenkomst te lezen en te overleggen met school en je stagebegeleider op de stageplek zelf. Je hebt er niks aan als je zelf je uren gaat schrijven en het wordt vervolgens door zowel school als stagebegeleider afgekeurd..

jiperdepip

TS het klinkt alsof je het helemaal niet naar je zin hebt op je stage plek.......
je klinkt in mijn ogen niet erg gemotiveerd namelijk, ik denk dat ik het niet erg zou vinden om een dagje extra te lopen , daar leer je toch alleen maar van waar je later profijt van hebt.