Verplicht een studie doen die je niet wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:33

Inderdaad ga hiermee over praten met je ouders en als ze echt niet willen zeg je ik kan ook wel gaan werken hoor , of die studie of ik ga werken. Ze kunnen beter een paar keer met je meereizen zodat je het leert maar misschien hebben ze daar geen zin in. maar ik vind ook doe geen studie tegen je zin omdat het dichterbij is
xSlvna schreef:
Ja en als je na 2 maanden stopt, so what? Of je dat nu in Utrecht doet of in Zwolle, dat maakt ook geen enkel verschil :+

Daar ben ik het niet mee eens je begint geen studie die je echt wil om te stoppen

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:36

TS: Doe vooral die studie waarvan jij denkt dat hij het beste bij je past. Studeren is al lastig genoeg mét motivatie, dus iets doen wat je eigenlijk niet ziet zitten geeft wel een heel groot uitval risico.

Laat je ouders zien dat je het serieus meent en ga desnoods in maart alleen naar Utrecht . Ze weten vast hoe moeilijk je dat vind, en als je dan gewoon wél gaat laat je daarmee ook zien dat je niet van plan bent je tegen te laten houden door zoiets als het OV.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:36

Op zich lijkt het qua afstand wel te doen. Je moet dan ongeveer 5 km fietsen en van 't Harde naar Utrecht Centraal (?) is ongeveer 1 uur en 15 min, afhankelijk van welke trein je pakt.
Bereid je er dan wel op voor dat je op dagen dat je vroeg les hebt waarschijnlijk rond 6:45 - 7:00 van huis zult moeten vertrekken.

Persoonlijk zou ik nog een rustig met je ouders gaan praten. Vooral ook om er achter te komen wat de exacte reden(en) is(zijn) dat je ouders het niet zien zitten dat je daar die studie zou gaan doen.
Ik zie hier staan van je bent 18 en je kunt dat zelf beslissen, maar ik denk dat jouw ouders je studie zullen betalen!? Natuurlijk is het belangrijk dat je een studie kunt doen naar jouw keuze, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je als ouders daar zeker inspraak in wilt hebben en SAMEN met je kind de beslissing maakt welke school en welke studie het wordt. Misschien is er iets aan de studie zelf dat je ouders niets vinden?

Zeg tegen je ouders dat je er serieus over nadenkt en vraag of zij dat ook doen. Probeer je ouders duidelijk te maken dat het erg belangrijk voor je is dat ze mee gaan naar de open dag van de opleiding die jij graag wilt doen.
En dan ga jij als tegenprestatie met je ouders mee naar de andere scholen waar ze je het liefst heen zien gaan. Zo zien jullie alle scholen, kunnen jullie er allemaal nog eens goed over nadenken en daarna nog eens goed met elkaar rond de tafel gaan zitten.

Wie weet is het nog een idee om je mentor te vragen of hij/zij met je ouders en jij zou willen praten over je vervolgstudie!?

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:37

Vind het nogal wat dat vrijwel iedereen roept dat het jouw leven is en niet dat van je ouders...
Je ouders kennen je al 18 jaar dus denk dat die wel ongeveer weten uit welk hout je gesneden bent. Beter dan welke bokker ook. Ook geloof ik dat ze het beste met je voor hebben en ga ik er vanuit dat je ouders je opleiding gaan betalen? Of bijvoorbeeld je inwoning? Ik vind dat je tenminste rekening kunt houden met hun mening.
Wat ik ook vind dat je zou MOETEN doen is je ouders BEWIJZEN dat je het wel kan.
Ik zou voor jezelf een plan maken om op een vrije dag de reis te maken. ALLEEN.
Zorg ervoor dat je een opgeladen telefoon bij je je hebt. Wat eten en wat drinken en geld/pinpas.
Je bent 18... kom op je kan best een stuk met de trein alleen. Je komt niet in the middlebof nowhere terecht en je kan dan prima de weg vragen. Ga daar in de buurt van je toekomstige school kijken. Maak foto's.
Bel desnoods enthousiast je ouders dat je daar bent en hoe de reis was en spreek af hoelaat je weer thuis bent. Of als je dat niet doet koop voor de grap een kaartje van de stad en verstuur die vanaf daar naar je ouders .

Mocht dit allemaal op niets uitlopen heb je het ov reizen voor jezelf overwonnen en bewezen dat je het kan!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:38

Ik zou ze het topic niet laten lezen hoor, denk niet dat ze dat gaan waarderen (mijn pap zou iig niet amused zijn geweest als bleek dat ik mijn privéproblemen op internet dropte :') )

Ik zou wél met je ouders nogmaals rustig het gesprek aan gaat. Probeer ze te laten inzien dat de studie in Utrecht echt de studie is die jij heel, heel graag wilt doen. Haal argumenten aan. Verdiep je ook in de opleidingen die Zwolle aanbiedt en geef aan waarom je die minder interessant lijken. Wijs ze er op dat het jouw leven is, en dat JIJ ook de studie moet volgen. Dat het veel lastiger is om 4 jaar een opleiding te doen waar je niet blij van wordt. Ze zijn bang dat je het lange reizen niet vol gaat houden, maar een opleiding volgen die je niet tof vindt ga je óók niet volhouden natuurlijk :P Vraag of ze toch mee willen naar de open dag in Utrecht, omdat je het fijn vindt als ze je steunen in wat je doet. Ga desnoods, als tegemoetkoming, ook met je ouders naar een open dag in Zwolle, en laat ze zíen waarom je liever naar Utrecht gaat :) Probeer ook open te staan voor de mening van je ouders.

Studiekeuze is onwijs lastig, dus maak voor jezelf ook echt duidelijk of die studie in Utrecht echt is wat je echt, echt wilt doen. Persoonlijk ben ik van mening dat een studie volgen waar je niks aan vindt, heel erg zonde is van het geld.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:40

Heeft elburg geen station?

Maar je moet zeker doen wat jij wil! Ik wijk in zwolle en reis dus op en neer naar Utrecht. Morgen om kwart voor 6 gaat de wekker weer en ik kom dan pas om 19.00 uur thuis (kan alleen niet slapen nu;))

Dat is soms zwaar, maar ik volg nu wel mijn droomstudie.
Een studie gaan doen die je niet leuk vind is een slecht idee. Je moet daar de rest van je leven op voort bouwen en ik denk niet dat je dat vol gaat houden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:41

Princesspres schreef:
Vind het nogal wat dat vrijwel iedereen roept dat het jouw leven is en niet dat van je ouders...
Je ouders kennen je al 18 jaar dus denk dat die wel ongeveer weten uit welk hout je gesneden bent. Beter dan welke bokker ook. Ook geloof ik dat ze het beste met je voor hebben en ga ik er vanuit dat je ouders je opleiding gaan betalen? Of bijvoorbeeld je inwoning? Ik vind dat je tenminste rekening kunt houden met hun mening.
Wat ik ook vind dat je zou MOETEN doen is je ouders BEWIJZEN dat je het wel kan.
Ik zou voor jezelf een plan maken om op een vrije dag de reis te maken. ALLEEN.
Zorg ervoor dat je een opgeladen telefoon bij je je hebt. Wat eten en wat drinken en geld/pinpas.
Je bent 18... kom op je kan best een stuk met de trein alleen. Je komt niet in the middlebof nowhere terecht en je kan dan prima de weg vragen. Ga daar in de buurt van je toekomstige school kijken. Maak foto's.
Bel desnoods enthousiast je ouders dat je daar bent en hoe de reis was en spreek af hoelaat je weer thuis bent. Of als je dat niet doet koop voor de grap een kaartje van de stad en verstuur die vanaf daar naar je ouders .

Mocht dit allemaal op niets uitlopen heb je het ov reizen voor jezelf overwonnen en bewezen dat je het kan!

Nou dit inderdaad. Maar als je zelf moeder (of vader) bent bekijk je dit soort dingen toch vaak van een andere kant ;) Nu snap ik bepaalde beslissingen van mijn ouders ook zo veel beter :D

MarisdB

Re: Verplicht een studie doen die je niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:43

Tijd om op jezelf te gaan wonen. In Utrecht, waar je de opleiding van je keuze gaat doen!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:44

Deventer heeft ook een HLO. Is dat een alternatief?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:49

Reizen op zich is niet moeilijk een ov chipkaart anoniem kost 7,50. Dan staat er nog niks op opladen kan in elk geval bij de albert heijn of andere supermarkt meestal. een anonieme chiphkaart geeft de minste problemen met opladen automatisch zijn ze heel goed in te veel afschijven en als er niet afgeschreven kan worden blokkeren ze je kaart en moet je weer naar een loket. Das erg irritant vandaar daar raad ik aan zelf opladen met je pinpas. inchecken kost 4 euro en als je dan weer uitchekt krijg je het geen daar nog van over is terug, als het vergeet uitchecken dan ben je 4 euro kwijt en in de trein 20 of zeker 10 en moet je ook weer naar het loket. en verder instappen en weer uitstappen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:49

MarisdB schreef:
Tijd om op jezelf te gaan wonen. In Utrecht, waar je de opleiding van je keuze gaat doen!

Makkelijk gezegd, maar wie gaat dat betalen?
Ik vraag me af of jullie, wel beseffen wat dat allemaal kost, een kamer met de studie erbij? En daarbij is niet iedere 18jarige volwassen genoeg om op zichzelf te gaan wonen. TS geeft zelf al aan dat ze dat niet ziet zitten. Wellicht vinden haar ouders ook dat ze daar nog niet aan toe is.

Ik vind echt dat haar/je ouders mee moeten gaan naar de open dag van de opleiding zodat ze met eigen ogen kunnen zien wat het inhoud en hoe de school is. Zo kunnen ze ook hun vragen stellen en twijfels uitspreken.
Maar zo vind ik ook dat jij mee moet gaan kijken naar de open dagen van die andere scholen. Neem dan allemaal even bedenktijd om het even in te laten zinken en ga dan nog eens rustig met elkaar rond de tafel zitten.
Wie weet hebben je ouders nog andere punten waar jij niet bij stil staat en waar toch iets in zit.
En zoals ik eerder gezegd heb, kun je overwegen om samen met je ouders een gesprek aan te vragen met je mentor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:58

Ik zou in jouw geval naar de voorlichtingsdag gaan; Als je ze kunt overhalen, neem (een van je) ouders mee. Dan kunnen zij zelf zien waar jij graag naar toe wil.
Overleggen en ouders betrekken in je beslissing helpt vaak meer dan er tegenin gaan.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:05

Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar je moet doen wat je zelf aanspreekt. Een studie doen die je niet wilt, tja.. Dat is geen motivatie en maakt het alleen maar lastiger. Ik heb een tijdje Biologie gestudeerd, was niet helemaal wat ik zocht en ja, daar ben ik dus mee gestopt. Nu studeer ik Life Sciences en ik zit helemaal op mijn plek! En het reizen heb ik ervoor over. Het is niet zomaar een paar jaartjes studeren, het is een investering voor je toekomst. Zodat je later een baan kunt kiezen die bij jou past.

Mocht je meer info willen over de opleiding mag je altijd pb'en (ik zit niet in Utrecht maar ik ben daar wel wezen kijken).

Met de trein naar school lijkt misschien spannend, maar dat is helaas zo over :p Bovendien is het voor bijna iedereen die gaat studeren nieuw om met de trein te reizen, uiteindelijk komen ze allemaal op school terecht :=

Succes met je keuze!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:10

Meid, ondanks dat je 18 bent en daarmee officieel volwassen en je dat daarom natuurlijk helemaal zelf kan, mag en ook zeker moet beslissen (zeker als puntje bij paaltje komt!), is het toch veel fijner als je ouders natuurlijk achter je keuze staan. Een goed gesprek met ze aangaan over o.a. dat het toch belangrijk is dat jij een opleiding moet gaan doen die jíj leuk vindt, omdat dat de rest van je leven zal gaan bepalen, de juiste studie kiezen en daarmee de studie die JIJ leuk vind is zó belangrijk. Jij moet de rest van jouw leven dat werk doen. En stel zelfs dát het niet de juiste opleiding voor je blijkt te zijn dat jíj dan toch zélf moet leren van je fouten (die zou ik er pas op het laatst ingooien :') ) en dat ze je de kans moeten geven die fouten te maken, maar dat je het echt een hele leuke opleiding vindt en dit de opleiding is waar je ambitie ligt. En inderdaad wat andere zeiden, ze overhalen mee te gaan naar de open dag.

Verder wat het OV betreft, ik had even op http://www.9292.nl gekeken. Het is maar 1:39 reizen als je in je dorp de bus zou pakken, misschien nog korter als je fietst. En dat valt reuze mee, hiervan is een uur (geen overstap) met de trein waar je prima wat kunt studeren. Een klasgenootje van mij, komt al 3 jaar lang vanuit Maastricht naar Tilburg gereisd (een uur of 3 enkele reis) Het zou mijn pakkie an niet zijn (ik woon op kamers). Maar het kan dus wel :j Kort gezegd meid, doe gewoon lekker wat jíj wil. Maar ik hoop voor je dat je ouders toch ook je keuze zullen steunen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:02

Ik zou een beetje initiatief gebruiken.

Zoek een vrije weekend dag, pak wat geld, zoek op 9292ov uit hoe je in utrecht bij die HBO moet komen en ga het gewoon doen. Neem een camera mee en zet jezelf met dat gebouw op de foto.

Als je dan thuis bent zeg je "hier, pap, mam, reizen is geen probleem" :P

Ik zou je in ieder geval als je naar Utrecht gaat, je daar wel inschrijven voor een studenten kamer. Dat je je inschrijft wil nog niet zeggen dat je ook echt moet! Maar de wachttijd is sowieso een jaar of 2, dus tegen die tijd heb je misschien zoveel zelfstandigheid vergaard, dat je toch wel wilt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:10

Een studie die tegen over je huis is, maar niet leuk is. Hou je niet vol. Daarentegen een studie die je enorm leuk vind, maakt het reizen je niets uit.

Ik woon in maastricht en studeer in eindhoven, dat is bijna 5 uur reizen per dag. Ook heb ik wel eens geen zin, maar als ik dan toch ga weet ik.weer hoe leuk de studie is en ik er voor wil gaan.

Ga eens goed in gesprek met jouw ouders en vraag wat hen denkwijze is, waarom ze denken dat je een studie dichtbij maar niet leuk vind wel vol zou houden, dan ver weg maar wel leuk vind? Ga in gesprek, niet in discussie, maar vertel wel.jouw argumenten en onderbouw.deze.

Succes! Enne het ov is een maand en dan is het de normaalste zaak van de wereld. In het begin is het spannend, maar dat verdwijnt heel snel!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:32

Huh kiest een leerling eindelijk voor een verstandige opleiding, vinden de ouders het niks :?

Prima opleiding en grote kans op werk als je klaar bent. Gewoon doen :j

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:38

Je ouders redeneren wel een beetje apart. De studie die jij leuk vind en waar je voor gemotiveerd bent, daar verwachten ze dat je na 2 maanden thuis zit. Dus moet je maar iets gaan doen wat je niet leuk vind en waarvoor je niet gemotiveerd bent, en daarvan verwachten ze dat je wel doorzet? Zo werkt het helaas niet. Als je niet gemotiveerd bent en het niet ziet zitten, tja dan gaat het je echt héél veel moeite kosten om door te zetten (ik spreek uit eigen ervaring), terwijl als je gemotiveerd bent het allemaal vlotter en makkelijker gaat, ook het reizen!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:44

Ik ben een beetje verbaasd eigenlijk. Je bent 18, weet niet hoe het met de trein werkt en durft niet op kamers te gaan wonen in Utrecht?

Dit is geen verwijt hoor maar ik ben er gewoon verbaasd over. De enige taak die jouw ouders hebben is ervoor te zorgen dat jij opgroeit tot een evenwichtige stabiele zelfstandige jonge vrouw, en volgens mij is er iets verkeerd gegaan in dat traject.

Ik zou zeggen, eet wat stoertjes, doe je helm op, pak je knapzak, stap op de trein naar Utrecht en ga de wereld ontdekken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:49

Tja, op een dag zul je toch alleen de dingen moeten kunnen doen, en eens moet daarvoor de eerste keer zijn! Als je 't nooit probeert, zul je nooit weten of je 't kunt. En echt, het OV is zo moeilijk nog niet. Ik was al verbaasd dat je überhaupt nergens noemt dat je ook op kamers zou kunnen. Heb je daar in de toekomst wel behoefte aan denk je? Een eigen plekje i.p.v. elke dag vanuit je ouderlijk huis heen en weer? Misschien niet meteen voor het eerste jaar, maar toch?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:54

ik ben gedwongen in een studie die ik liever niet wilde, vanwege de afstand en nog wat andere onnozele redenen en ik kan je zeggen dat ik gigantisch spijt heb en dat ik jarenlang mijn ouders erop aan heb gekeken.
Zelfs nu ben ik nog bezig om mijn leven om te draaien naar het leven wat ik toen wilde, ik kan het gewoon niet loslaten.
Als ik het anders kon doen.... tja bij mij is het achternagepiep, jij hebt nog de keuze.
Dus als je iets echt wil, dan gewoon doen!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:55

Mijn topo is zeer slecht, dus als ik iets doms zeg, sorry :+
Maar als je per se iets in Zwolle moet doen, kan je dan nier naar Deventer? Bij saxion heb je die opleiding ook dacht ik.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:00

Delphi schreef:
MarisdB schreef:

Makkelijk gezegd, maar wie gaat dat betalen?
Ik vraag me af of jullie, wel beseffen wat dat allemaal kost, een kamer met de studie erbij?

Dat kan je zelf betalen, met studiefinanciering, ouderbijdrage en een bijbaantje. Zoals elke student. Ze hoeft toch niet meteen in een penthouse aan de gracht te wonen?

Als je ouders zo beschermend/wereldvreemd zijn dat ze je niet eens met de trein durven laten gaan lijkt het me hoog tijd om je op je 18e daar maar eens van los te maken en zelf je grenzen maar eens wat te verleggen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:18

Ga van het weekend eens alleen met de trein naar Utecht? Gewoon even reizen, wat winkelen en weer terug. Kun je inschatten hoe de reis gaat en je ouders vertellen dat je dit zelfstandig gedaan hebt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:22

Hoe zelfstandig ben je? Maken je ouders zich niet gewoon zorgen? Je zegt dat je niet veel gewend bent en ook niet om alleen te reizen. Ik snap wel dat als je heel beschermd bent opgevoed en zelf weinig ondernemend bent dat ze zo'n reis/avontuur als ingewikkeld zien.

Verder eens met de rest hoor. Jouw motivatie is het aller belangrijkste. Zonder dat kom je nergens. Dus probeer je ouders duidelijk te maken dat dat de drijfveer moet zijn voor een keuze en laat ze zien dat je prima jezelf kan redden door nu al jezelf pro-actief op te gaan stellen.