2014: beginnen met afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RoseK

Re: 2014: beginnen met afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:25

Haha ja dat is maar de vraag.
Ik kreeg wel nuttige feedback op mijn PvA/inleiding, alleen had ik die graag 2 maanden eerder gehad :p. Ik heb het de hele tijd al over een klantenloyaliteitsplan met mijn begeleider en nu zegt de commissie dat ik eerst moet onderzoeken of dat wel de oplossing is op het probleem.
Heel logisch eigenlijk, alleen kan ik nu opnieuw beginnen.

Hoe ziet een voorstel bij jullie eruit? Dat is nog geen PvA dus?

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:33

Oh, lekker is dat zeg :\
Bij mij bestaat het voorstel uit de wie/wat/waar/waarom/hoe van het probleem, voorlopige probleem- en doelstelling en belangrijkste bevindingen uit 5 bronnen en van 3 personen uit het beroepenveld. Ook moet ik vertellen wat mijn product bijdraagt aan de beroepspraktijk.

Mijn PvA is in feite het geraamte van mijn onderzoek, dus voornamelijk hoofdstukindeling (en dus al een enorm pak deskresearch, moet bij elk hoofdstuk precies weten wat erin staat).

Heb nog niks gehoord, maar mijn SLB-er zou me bellen als er iets niet in orde is.. Dus geen bericht is goed bericht denk ik dan maar :')

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:36

Zo dat is al behoorlijk uitgebreid! Ik moet ook echt literatuur gaan lezen maar kan me daar niet zo op concentreren als ik op kantoor zit. Moet officieel 12 uur per week op mijn stage aan de afstudeeropdracht.

Edit: Doe jij een HBO of WO opleiding?

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:44

Oh dat is wel pittig, tegelijkertijd stage lopen! Ik heb donderdag mijn laatste stagedag en dan kan ik tenminste lekker fulltime aan de slag, lijkt me veel fijner dan wanneer ik daarnaast ook nog eens hard voor mn stage aan de slag moet.

Ik doe HBO :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:21

Zo'n uitgebreid PvA is wel 10x fijner, dan hoef je daarna alleen nog maar te schrijven en amper uit te zoeken etc. Wat dat betreft ben ik heel blij met de basis die mijn afstudeerbegeleiders op het HBO mij hebben gegeven, denk dat mijn WO scriptie nu minder moeilijk is doordat ik die ervaring al heb..

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:31

Ja, dat PvA is echt zo fijn! Ik ben echt een kneus in onderzoek doen, vind het ook helemaal niet leuk := En dit kan ik tenminste onder begeleiding doen, dus als het goed is, is het ook echt goed. Daarna is het inderdaad een kwestie van invullen, dus mij stelt het echt enorm gerust :)

Hoe lang doen jullie over je scriptie? En hoeveel tijd steken jullie erin? Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je elke dag 8 uur aan de slag gaat, 5 dagen in de week, dat je dan na 3 maanden nog niet klaar bent :+ Hoeveel tijd gaat er nu écht zitten in die hoofdstukken schrijven?

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:54

Oh, net gebeld door mijn SLB-er. Moest wat hele kleine aanpassingen doen en dan schuift ze het vanmiddag meteen door naar de examencommissie voor goedkeuring :):)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:03

Ligt er een beetje aan hoe effectief je werkt. Ik ga vanaf donderdag pas beginnen met m'n wo-scriptie maar was met m'n hbo niet erg efficient bezig. Ik weet van mezelf dat ik gauw afdwaal, ontzettend interessante feiten en theorieën tegenkom waar ik na een uur uiteindelijk niks of weinig mee kan. En ik heb veel moeite met concentreren. Dat dan voor het PvA voornamelijk, met echt schrijven van je scriptie is dat natuurlijk weer anders.

Overigens heb ik laatst een voorlopige oogmeting laten doen en ga ik vrijdag voor de uitgebreide, moet hoogstwaarschijnlijk een bril met toch wel redelijke sterkte, dus ik hoop dat dat ook in m'n voordeel gaat werken :P

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:18

Mag afstuderen ook zijn in de zin van 'eindstage'? Mijn scriptie heb ik al ingeleverd, ik moet alleen nog 20 weken stage lopen met alle daarbij behorende opdrachten. Vandaag naar school geweest voor de laatste uitleg en ik knijp hem toch wel een beetje. Het wordt heel pittig het komende half jaar!

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:34

Lijkt mij wel, het hoort ook bij afstuderen toch? :)

Joepie, mijn voorstel is goedgekeurd! Maandag hopelijk eerste afspraak met mijn begeleider, heb een hele fijne gekregen *D Ze hebben me ook voorgedragen aan een nieuwe manier van afstuderen, dan werk je in een groep (elkaar motiveren, ideeën voorleggen, deadlines helpen halen, inspireren, vooral een stok achter de deur die voor mij ideaal is :)) ). Hopelijk maandag eerste afspraak!

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:40

Dan klets ik hier gezellig mee! Oh wat fijn dat jij in een groep kan werken! Dat zou ik ook zo graag willen, maar met 3 dagen stage en sommigen zelfs 4, blijft er weinig tijd over om samen aan het werk te gaan. Stage moet namelijk ook nog voorbereid worden...

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:43

Ook ik ben net gestart met afstuderen. Slecht begin gehad maar nu eindelijk een bedrijf waar ik helemaal achter sta! Hoop ergens eind juni 2014 mijn diploma te hebben :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 14:39

imd schreef:
Zo'n uitgebreid PvA is wel 10x fijner, dan hoef je daarna alleen nog maar te schrijven en amper uit te zoeken etc. Wat dat betreft ben ik heel blij met de basis die mijn afstudeerbegeleiders op het HBO mij hebben gegeven, denk dat mijn WO scriptie nu minder moeilijk is doordat ik die ervaring al heb..

Klopt inderdaad! Wij hebben ook een uitgebreid PvA en kunnen zo een deel meenemen in onze scriptie. De inleiding en M&M kunnen we zo meenemen namelijk.

Super Eeffii!

De eerste week zit er hier op. Vandaag nog flink doorwerken en morgen eerste concept aanleveren bij begeleider. Morgen tevens gesprek op school met de begeleiders vanuit school. De ene docent kennen wij al, de ander alleen qua naam dus ben benieuwd.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:54

Ik weet ook nog niet hoe dat werkt hoor Sammylover, in zo'n groep.. Morgen hoor ik meer.
Fijn dat je nu aan de slag kan Eeffii!
Magda, is dat de conceptversie van je PvA? Ik ga morgen ook met mn begeleider aan de slag, ben zo benieuwd..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 14:58

Concept van PvA inderdaad! Ken jij je begeleiding al?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:07

Fijn is dat, Magda :)

Wij zitten verplicht in 'n groep. Vind ik persoonlijk minder fijn. Hbe m'n HBO afstuderen alleen gedaan en daar ook wel een aantal problemen gehad die je in een groep niet hebt, maar vooral de beperkingen in onderwerp en hoofdvraagkeuze vind ik erg vervelend..

Afgelopen donderdag waren de inschrijvingen voor onderwerpen, heb m'n vierde keuze. Als de begeleider een beetje meewerkt en ik de invalshoek aan mag geven die ik nu in m'n hoofd heb wordt 't wel leuk. Anders weet ik het nog zo net niet :+ Maandag hebben we de eerste bijeenkomst, dus ik ben benieuwd...

Wat is jou onderwerp & studie, Straw? Weet je ook of de anderen in je groep een soortgelijk onderwerp hebben of allemaal wat anders?

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:16

Spannend! Bij ons wordt gemiddeld 7 weken gedaan over het PvA en ik moet hem nu in 4 weken doen :')

Hoe wordt je beperkt dan? Mocht je niet alles zelf beslissen? En hoe werkt dat met inschrijven voor een onderwerp dan?

Ik studeer Media, Informatie en Communicatie met als afstudeerprofiel Redactie en Mediaproductie. Kort gezegd, ik doe een media-opleiding waarbij ik op de redactie van een medium kan werken zoals radio, televisie, tijdschrift of online :+ Mijn onderwerp is hoe het huidige online magazine van Paard&Lifestyle (net 6 maanden stage gelopen) verbeterd kan worden zodat de lezer meer betrokken is en er een groter communitygevoel ontstaat.
In die groep zal niemand hetzelfde onderwerp hebben, we mochten het allemaal zelf bedenken (vaak afhankelijk van de stage die gelopen is). Maar het zal wel allemaal iets in de strekking zijn van verbetering van het huidige medium, uitbreiden (bijvoorbeeld een app of website) of iets nieuws maken (bijvoorbeeld een special). En we moeten allemaal een adviesrapport schrijven :j

Ik heet Eva trouwens :))

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:30

Ik meld me ook maar even hier :) Zit ook in het andere topic maar ik studeer rond juni af dus dan hoort het toch meer hier :P
Volgende week krijg ik te horen of ik een GO heb voor mijn afstudeervoorstel.. Vind het doodeng! Tot nu toe alleen maar gehoord van mensen die een NO GO hebben en nog niemand waarbij het goedgekeurd is dus we gaan het zien.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:36

Oh, spannend hoor! Ik zal voor je duimen :D

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:39

Dank je, ik zal het nodig hebben! Het beetje hoop dat ik nog heb wordt wel steeds kleiner.. Maar even afwachten nog!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:43

Eva: inschrijven voor onderwerp is met 200 studenten tegelijk op één website proberen als eerste op de knop inschrijven te klikken voor het onderwerp wat je wilt. 1 x knipperen met je ogen en mijn eerste 3 keuzes waren vol, kansloos dus :') Weleens kaartjes voor 'n populair concert besteld? Dat maar dan erger := Dat houdt in dat ik nu het onderwerp "sustainable consumption" heb, ik empirisch onderzoek moet doen (dat was wel wat ik wou) en het sterk afhankelijk is van mijn begeleider hoe vrij ik ben in het bepalen van de invalshoek (ik wil graag agrarisch, maar mn begeleider zei al dat het ivm het aantal studenten (15, zeur niet man >;) ) lastig werd om iedereen een eigen ding te laten doen).
Leuk onderwerp heb jij zeg, vind het zelf altijd erg fijn als je er in de praktijk nog wat mee kunt doen! :)

Haha Missy, ik had hetzelfde idee, pas hier beter denk ik :P Hoop dat je een go krijgt, een moet de eerste zijn toch?!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 15:50

Leuke onderwerpen komen voorbij! Hier was de keus vrij; school heeft opdrachten klaar liggen maar in overleg met je stagebegeleider van je major/projectstage of met een opdrachtgever mag je zelf ook met een opdracht aankomen.

Spannend Missy!

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:10

Och, nu je het zegt, volgens mij had mijn zus ook zoiets met haar opleiding fysiotherapie; was voor haar ook niet gunstig :') Ik heb het gehad met de minors, dat was ook een race tegen de rest. Gelukkig was mijn minor afhankelijk van je portfolio :=
Ik vond het ook heel belangrijk dat mijn onderwerp leuk was, anders ben ik bang dat ik er nooit 4 maanden volop aan kan zitten.. :\ Wat doe jij nu magda?

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:19

Ja precies, iemand moet de eerste zijn dus ik wil me daar wel voor opofferen! *D
Ik studeer trouwens Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Vorig jaar stage gelopen in de jeugdzorg op de dagbehandeling voor kinderen van 0-4 jaar die allerlei soorten problematiek hadden; van ontwikkelingsachterstanden tot beginnend autisme etc. Ze werken daar niet volgens een bepaalde methode/werkwijze, dus ik ga onderzoeken of er een werkwijze is die passend is voor die groep :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:26

imd: wat vervelend dat je pas je vierde keuze kreeg :n Hopelijk kun je morgen je onderwerp zo'n draai geven dat je het nog leuk vind!

Missy: spannend, succes!

Bij ons ging de onderwerpkeuze ook zoals bij Magda. Er was een standaardlijst met onderwerpen, maar met goede onderbouwing mocht je ook zelf een onderwerp indienen.

In groepen afstuderen lijkt me helemaal niets :=

Afgelopen week heb ik mijn eerste week op mijn afstudeerstage gehad (40u per week, 3 dagen meelopen en 2 dagen werken aan mijn eigen afstudeeronderzoek). Heel intensief, maar wel leuk :D Omdat het project waar ik aan mee mag werken pas over een week begint, kon ik alvast heel veel aan mijn scriptie werken en wennen aan de sfeer en werkwijze daar.