Liesjeex schreef:doe ik ook, maar hoe moet dat bij Am G en Dm G ?
Bij Am zou je het Am akkoord met je rechterhand spelen en dan met links sla je de lage A aan.
Bij Dm zou je het DM akkoord met je rechterhand spelen en dan met links sla je de lage D aan.
Bij Am/G sla met je rechterhand het Am akkoord aan, maar de grondtoon met je linkerhand wordt de G. Zelfde voor Dm/G, Dm akkoord met rechts, de grondtoon G met links.
Ik heb hem trouwens net even zitten spelen, en er komt geen Am/G akkoord voor (wel geprobeerd, maar dat klinkt niet). Ik heb deze versie zitten spelen en die klinkt prima: http://tabs.ultimate-guitar.com/m/misc_ ... r2_crd.htm
Het moment van akkoord wisselen is dus het moment waarop het akkoord boven het woord staat.
Om nog even terug te komen op die akkoorden, kunt akkoord noten ook prima in andere volgordes spelen. Als je dat plaatje van de vorige pagina erbij pakt, dan is het C akkoord in principe C E G, maar je kunt ook prima G C E spelen.
In dit liedje is dat makkelijk om te doen, want je moet regelmatig van Am naar G en dan naar C of van Am naar F en dan naar C. Je duim dan helemaal naar de C verplaatsen kost tijd en is lastig. Je kunt dan net zo goed je duim naar de G verplaatsen (of op de G laten staan als je daar vandaan komt) en je middelvinger in pink naar de C en de E verplaatsen, dat is een kleinere beweging.
Succes!
Het geldt trouwens voor alle akkoorden. Een F is F A C, maar je kunt ook C F A spelen, of zelfs A C F. Een G is G B D, maar D G B of B D G kan ook.
)