jaloers pestgedrag negeren? hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:49

indeed negeren, gesprek aangaan weet ik niet of dat altijd werkt.. Knikken ze ja en amen als er iemand van de school bij is en zodra die weg is gaan ze verder.. :n

wat betreft je hengst, ik zou zeggen laat hem hengst. Waarom ruinen, alleen omdat sommige bokkers dat zeggen? En gegarandeerd dat dat meisje je daarover gaat aanvallen! ''heb je het gehoord? Ze heeft hem laten ruinen, kon hem zeker niet aan'' :roll:
Mijn merrie hinnikte ook superveel (nu wel minder) en zeker als ik op vreemd terrein kom moet ze even laten weten dat ze er is. Moet ik haar dan ook laten steriliseren/castreren? Mijn god.
Als jongens stoer doen bij anderen doe je toch ook niet hakkie takkie weg zakkie?

Zelf zou ik misschien wel mijn mond hebben opengetrokken en een harde sneer hebben teruggegeven naar haar, maar of dat nou zo slim is? denk het niet eigenlijk.. :o

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:50

ElineS schreef:
Cassidy: De vraag is hier niet "Moet ik mijn hengst laten ruinen wel of niet?" of "Hoe is het gesteld met de staat van paardenopleidingen in Nederland qua toelating van hengsten." De vraag is, "Wat kan ik doen tegen het pesten?"

Je kan dus je preek over staatsgevaarlijke hengsten en arme diertjes die worden ingeslapen dus voor je houden.

Kijk, ik snap wel, hengsten op een paardenopleiding, dat vind ik ook niet zo geweldig, maar dat doet hier niet ter zake en voegt niets toe aan het topic. Al je daarover wilt discussiëren zou je een ander topic kunnen openen.

TS: Ik zou haar op haar gedrag aanspreken. Apart nemen en vragen waarom ze zich zo gedraagt. Probeer niet al te boos of beschuldigend te zijn, want dan gaat ze natuurlijk in het verweer. Gewoon de vraag waarom ze zulke dingen zegt... En als ze zegt dat ze dat niet doet, dikke onzin. Je weet dat ze het doet. Dus waarom? En dat je er niet van gediend bent. Dat je wilt dat ze ermee ophoud. Blijft het aanhouden zou ik er een leraar op aanspreken. Misschien dat die oplossingen heeft.

Of inderdaad negeren, zoals hierboven gezegd is... Maar ik snap dat dat lastig is. Het maakt wel de sfeer niet zo leuk, zulke opmerkingen.

Sfeer wordt er denk ik ook niet beter op, maar je hebt toch genoeg leuke mensen op die opleiding zitten? Die rotte appel zou ik dan maar links laten liggen en me concentreren op de leuke dingen van de opleiding.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:51

Ik denk juist dat als je er op in gaat, dat je haar haar 'zin' geeft. Pesten is toch veel 'leuker' als je merkt dat die persoon er 'last' van heeft of het niet leuk vind? Daar dóe je het dan toch om? Ik kan me zo voorstellen dat als TS zo serieus met het betreffende meisje in gesprek zou gaan en aan zou geven 'dat vind ik niet zo leuk/niet prettig', dat het meisje daar alleen maar nóg meer lol om heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:10

Aan het pesten kun je in mijn ogen maar een ding doen: de volgende keer dat dat grietje zegt: je paard is lelijk, antwoorden: nee, mijn paard is niet lelijk, jij vindt hem lelijk. En gelukkig hebben we allemaal een eigen smaak en mogen die ook hebben: ik vind hem prachtig en dat is het belangrijkste.

En verder wat eelt op je ziel gaan kweken. Als dingen echt uit de hand lopen mentor inschakelen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:24

Welkom in de paardenwereld. Wat je eraan kan doen? Wat eelt op je ziel kweken en het negeren, of een andere hobby zoeken als je dat niet kan, aangezien je zulke mensen de rest van je leven nog tegen gaat komen en je niet voor iedere situatie een oplossing kan vinden.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 18:47

Goh Nathalie, je kan weer eens iets kattigs over mij zeggen op bokt, gefeliciteerd :D Ik zit tenminste echt in de paardenwereld maar daar heeft dit niets mee te maken want die paardenwereld is het probleem niet, het is één klasgenoot en dat heeft niets met de "paardenwereld" te maken.

Ik vind het wel knap dat er mensen zijn die kunnen zien of ik onervaren ben of een startende leerling. Ik heb mijn hele leven al pony's/paarden en hier in België zijn er gelukkig meestal minder vooroordelen over hengsten. School accepteert hengsten als ze zich gedragen en de eigenaar goed genoeg kan rijden. Na bijna twee jaar op die school weten ze goed genoeg wat ik wel en niet kan.

Ik mag hem in Nederland ook gewoon uitbrengen op wedstrijden omdat ik aan de voorwaarden voldoe.

Pennydroom? :D Ik heb nooit pennydromen over zwarte hengsten gehad. Had er namelijk al een toen ik geboren werd. Nou ja, hij is maar 1 meter hoog en is al lang gecastreerd maar toch......... :+

Ik ben net zo blij met mijn vosruin als met mijn zwarte hengst.

Maar goed, het ging niet over de paardenwereld, over het wel of niet hengst zijn maar over hoe ik om moet gaan met de enige in de klas die zo vervelend doet (gelukkig kan ik met alle anderen wel goed overweg en steunen ze mij hierin).
Ik heb een paar goede tips gelezen en ik denk dat ik haar toch maar ga aanspreken

Neej

Re: jaloers pestgedrag negeren? hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:35

Moderatoropmerking:
De vraag is niet of TS al dan niet met een hengst op de paardenopleiding toegelaten had moeten worden en of het dier al dan niet terecht zn ballen nog heeft, maar wat TS kan doen aan het pestgedrag van haar klasgenoot, wat overigens al bestond vóór ze op de paardenopleiding zat. Graag ontopic blijven :)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:45

ik heb ook zo een meisje. niet om mijn paarden maar gewoon om mij. ze was mijn buurmeisje en toe ik naar de midelbare school ging en zij zat nog in groep acht begon het. toen zij ook naar de midelbare school ging, ging ze alemaal onaardige dingen zeggen en rodelen.
ze zij tegen mij vriendinnen dingen als :'was stom dat zij er bij is zeg'
toen ik dat hoorde was het klaar. ik iriteerde me er heel erg aan, maar uiteindelijk ben ik haar maar gewoon zielig gaan vinden. iedere keer als ik haar tegen kom lach ik me kapot. (in mijzelf dan)

ik iriteer me er af en toe nog steeds aa, aar ruziemaken gaat niet helpen. en ik moet proberen o haar te vriend te houden. het is ten slote mijn buurmeisje.

mijn tip. ga gewoon is iedere keer als je haar ziet heel hard lachen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:59

Ik snap niet goed waarom jij het niet gewoon over je heen kan laten gaan :) natuurlijk is het vervelend, maar zij is wel 'die ene' en je hebt zo te horen vrienden genoeg om je mee te omringen die zich er niets van aantrekken, waarom is die ene dan zo belangrijk? Omdat je haar de loef wilt afsteken?
Je kan helaas niet met iedereen vriendjes zijn :) denk jij er het jouwe van en doe je ding.

In dit geval heeft het hoogstwaarschijnlijk in realiteit niets met jouw hengst te maken, maar je moet ook kunnen begrijpen dat niet iedereen een hengst leuk vindt. Een hengst stelt zich aan en moet dat ook doen, zeker in een omgeving waar veel beweging is met paarden. Een hengst die dan de hele tijd lawaai loopt te maken kan best wel op de zenuwen werken, dus je zal nog wel opmerkingen krijgen in de trant van 'stom paard' als iemand het even zat is.
Ook dat moet je kunnen plaatsen. Dat heeft niets met jouw paard op zich te maken, dat is gewoon omdat wat hij doet op het moment niet echt aangenaam is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:04

Cassidy schreef:
Nee hoor, niet jaloers. Wel genoeg meegemaakt met hengsten, om het mogelijke gevaar in te zien van een hengst op een paardenopleiding. De enkeling die wel braaf is, is daar dan helaas de dupe van.

En over de omgekeerde wereld van het ondernemen van actie omdat er door anderen wat gezegd wordt: hoe vaak belanden oudere dieren, die moeilijk op gewicht te houden zijn maar verder nog wel zin in het leven hebben, niet bij de slager of worden ingeslapen omdat de omgeving vindt dat het zo niet langer kan?

Inderdaad! Daarbij: het kan ook zijn dat de hengst zelf best braaf is, maar dat de merries knettergek worden door de aanwezigheid van een hengst... dan heb je ook een probleem als je bij elkaar in de les zit.
Waarmee verder niets gezegd is over de situatie van TS. Ik weet niet hoeveel last die medeleerlingen nu werkelijk hebben van het paard, en hoe reëel het is dat ze klagen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:24

Reageer ik als mama ook maar even aangezien ts op school is en alleen internet via haar gsm heeft daar.

Het heeft niets te maken met het gedrag van het paard. Niemand heeft last van hem, hij is super braaf maar het is logisch dat een paard in een nieuwe omgeving zich even wat meer laat horen. Na een week is dat al een stuk minder.
Paard is pas sinds december bij ons dus heeft nogal wat indrukken te verwerken. Na twee maanden krijgt hij weer fijn een rustperiode thuis en gaat de ruin weer mee naar school.
De pestkop heeft trouwens ook een ruin.

Er staan wel meer hengsten op die school, een meer of minder zal het verschil niet uitmaken voor de merrie's.

Het is gewoon een stok om mee te slaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:26

Ik zou ook niet bij jou in de klas willen zitten TS... Als ik met merrie naar school kom, en ze is toevallig hengstig en jou jonge hengst is continue aan het hinneken. En mijn merrie word er helemaal gek van en moet toevallig voor jou paard lopen. En jij hebt een jonge hengst bij je, en je bent nog ruiter in opleiding dan is er geen leraar aan de kant die jou hengst even tegen houd.
En zelf ben je daar nog (misschien)te onervaren voor om je paard te houden want die hengst heeft natuurlijk wel oog naar mijn merrie. Nou met alle gevolgen van dien misschien.

Nee sorry TS, ergens kan ik mezelf misschien wel een klein beetje verplaatsen in jou klasgenoten. Als er een hengst continue aan het hinneken is, en ik zou een hengstige merrie bij hebben dan zou ik daar ook niet blij mee zijn.

Maar bekijk ook aan de andere kant, jij hebt jou hengst bij. En een merrie van een klasgenoot gaat stil staan en continue voor jou hengst staan te pissen en showen. Want jou klasgenoot is te onervaren, ze weet niet hoe ze daar mee om moet gaan. Dan heb jij het straks misschien wel gedaan als er iets gebeurd, ookal is jou klasgenoot de schuldige.

Vraag anders eens aan je klasgenoten of ze het 'eng' vinden dat jij jou hengst mee neemt, en dat ze dan onzeker van zichzelf worden. Dat kan ook hè, en dat meisje durft het misschien dan niet te zeggen. En laat het zo merken...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:36

Fresley: nogmaals, het is maar één meisje in een school van 100 leerlingen. 99 vinden het prima en dat meisje heeft een ruin, geen merrie.

Ik heb zelf al meer dan 40 jaar paarden en ik snap werkelijk niet waarom er op bokt zo spastisch gedaan wordt over een hengst. Alsof elke hengst een ongeleid projectiel is die alleen maar er op uit is om te dekken. Ken er zat waar je zo een hengstige merrie naast kan zetten zonder enkel probleem.

Mijn dochter heeft een levenslange ervaring met paarden en kan echt wel een rondje sturen, de meeste mede leerlingen komen ook niet onervaren op die school aan maar komen voor een groot deel uit paardenfamilie's.

Het gaat niet om de hengst, het gaat er om dat ze vroeger op de andere school al graag de pestkop uithing en daar nu, sinds de dochter een nieuw paard heeft, weer mee probeert te beginnen. Gelukkig gaan de andere klasgenoten niet mee in haar gedrag maar leuk is anders natuurlijk.

En misschien is het wel jaloezie. Er zijn er meerderen op die school die twee goede paarden hebben waaronder mijn dochter. Helaas heeft ze met mijn dochter al een voorgeschiedenis en is dat een "gemakkelijke prooi".

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:38

Ts het probleem is zo groot als je het zelf maakt. Zij vind jou paard niet leuk, mooi enz enz. Hoeft ook niet want jij vind hem wel leuk. Dat zij van alles zegt. So what! Vind jij het belangrijk wat zij vind? Als je vriendinnen proberen te vertellen wat zij over jou zegt kap je het af. Zeg je meiden val mij er niet mee lastig want het interesseert me niet wat ze vind. Begint zij tegen jou dan zeg je: meid doe jij normaal doe ik het ook.
Het is nou eenmaal zo dat er altijd rare types rondlopen. Leer je er mee omgaan dan heb je daar je leven lang plezier van.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:43

fresley schreef:
Ik zou ook niet bij jou in de klas willen zitten TS... Als ik met merrie naar school kom, en ze is toevallig hengstig en jou jonge hengst is continue aan het hinneken. En mijn merrie word er helemaal gek van en moet toevallig voor jou paard lopen. En jij hebt een jonge hengst bij je, en je bent nog ruiter in opleiding dan is er geen leraar aan de kant die jou hengst even tegen houd.
En zelf ben je daar nog (misschien)te onervaren voor om je paard te houden want die hengst heeft natuurlijk wel oog naar mijn merrie. Nou met alle gevolgen van dien misschien.

Nee sorry TS, ergens kan ik mezelf misschien wel een klein beetje verplaatsen in jou klasgenoten. Als er een hengst continue aan het hinneken is, en ik zou een hengstige merrie bij hebben dan zou ik daar ook niet blij mee zijn.

Maar bekijk ook aan de andere kant, jij hebt jou hengst bij. En een merrie van een klasgenoot gaat stil staan en continue voor jou hengst staan te pissen en showen. Want jou klasgenoot is te onervaren, ze weet niet hoe ze daar mee om moet gaan. Dan heb jij het straks misschien wel gedaan als er iets gebeurd, ookal is jou klasgenoot de schuldige.

Vraag anders eens aan je klasgenoten of ze het 'eng' vinden dat jij jou hengst mee neemt, en dat ze dan onzeker van zichzelf worden. Dat kan ook hè, en dat meisje durft het misschien dan niet te zeggen. En laat het zo merken...

Maar blijkbaar vind de school het geen probleem. Je zit daar om wat te leren. Dus ook om in lastige situatie's met een hengst en pismerrie om te gaan. In plaats van beren op de weg te zien kun je ook mogelijkheden zien om te leren van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:55

Percy schreef:
Fresley: nogmaals, het is maar één meisje in een school van 100 leerlingen. 99 vinden het prima en dat meisje heeft een ruin, geen merrie.

Ik heb zelf al meer dan 40 jaar paarden en ik snap werkelijk niet waarom er op bokt zo spastisch gedaan wordt over een hengst. Alsof elke hengst een ongeleid projectiel is die alleen maar er op uit is om te dekken. Ken er zat waar je zo een hengstige merrie naast kan zetten zonder enkel probleem.

Mijn dochter heeft een levenslange ervaring met paarden en kan echt wel een rondje sturen, de meeste mede leerlingen komen ook niet onervaren op die school aan maar komen voor een groot deel uit paardenfamilie's.

Het gaat niet om de hengst, het gaat er om dat ze vroeger op de andere school al graag de pestkop uithing en daar nu, sinds de dochter een nieuw paard heeft, weer mee probeert te beginnen. Gelukkig gaan de andere klasgenoten niet mee in haar gedrag maar leuk is anders natuurlijk.

En misschien is het wel jaloezie. Er zijn er meerderen op die school die twee goede paarden hebben waaronder mijn dochter. Helaas heeft ze met mijn dochter al een voorgeschiedenis en is dat een "gemakkelijke prooi".

Ik volg een opleiding in de paarden en ik werk zelf ook in de (dressuur) paarden. Dus het is niet dat ik niet weet waar ik het over heb. Als het volgens jullie absoluut niet aan de hengst ligt en dat jouw dochter goed genoeg kan rijden om een hengst bij een merrie te rijden dan is dat prima en houd ik daar over mijn mond dicht.
Wel denk ik dat je dochter dan eelt moet gaan kweken. De paardensport is hard, en dat bewijst het nu maar weer. Jaloezie speelt in de paardensport ook een grote rol, en dat ervaart je dochter nu.
Daar zal ze boven moeten leren staan, dat ze al een voorgeschiedenis heeft dat kan, maar dat heet niet voor niks geschiedenis, dat is geweest.
Misschien kan je dochter daar over met een docent over praten zodat ze toch wat sterker in haar schoenen komt te staan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:50

Zoals mijn dochter zelf al eerder zei: dit heeft niet met de paardenwereld te maken. Dit speelde al voor deze school.

Mijn dochter heeft zelf ook al op stallen gewerkt en dat eelt heeft ze wel, maar dit is een schoolse situatie waarbij ze ook nog eens beiden op het internaat zitten.

Werken in de paardenwereld en pesten op school (waarbij dit nu toevallig een paardenschool is) zijn twee verschillende dingen.

We hebben het er thuis natuurlijk ook over gehad en ze heeft nu denk ik wel wat handvaten. Punt was dat ze op die vorige school werd gepest met dit meisje als voorop loper daar in. Op deze school zit ze nu voor haar tweede jaar en heeft ze het heel erg naar haar zin met goede vriendinnen en leuke anderen op internaat.

In eerste instantie was mijn dochter de enige die dat meisje kende en was ze aardig maar nu na de kerstvakantie is ze opeens omgeslagen en als je een verleden hebt met zo iemand is dat erg vervelend, vooral ook omdat ze met elkaar, buiten school, in een soort van thuissituatie leven (internaat). Dit i.v.m. de grote afstand tussen school en ons huis.

De paardenwereld en het hengst zijn staan er in feite compleet los van.

even een kleine edit: ze wil wel verder in de sport maar het is niet de bedoeling dat ze fulltime in de paarden gaat werken, ze heeft andere ambitie's. Vergeet niet dat dit niet alleen een paardenschool is maar ook een gewone middelbare schoolopleiding en geen vervolg opleiding zoals Deurne. Je bent na deze opleiding wel een volledig opgeleid instructeur/trainer met papieren voor manegehouderij maar je hebt ook je briefje om naar het hoger onderwijs door te stromen.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:18

Wat vervelend TS! Ook jammer dat iedereen op bokt het lastig te begrijpen vind dat je een hengst hebt..

Ik zou het proberen om te draaien. Zij is jaloers op jouw hengst. Dat betekent dus dat jij gewoon een heel gaaf paard hebt! Anders is er ook geen reden om jaloers te zijn namelijk. Zij is zo kinderachtig om achter jouw rug om over jou te lopen kletsen. Dat betekent dat ze gewoon een vervelend kind is. Anderen weten dat ze achter jouw rug om over jou praat en gemene opmerkingen maakt. Dat zorgt er waarschijnlijk voor dat niemand haar echt aardig vind, of vertrouwd. Want als ze over jou praat, praat ze waarschijnlijk ook over anderen.
Heel fijn dat je goede vriendinnen hebt die je steunen en jou eerlijk vertellen wat er gezegd word door de pester!

Zij is een zielig meisje, jij bent een aardige meid met lieve vriendinnen en een gaaf paard! Wie is er nou zielig? Zij toch?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:47

Percy schreef:
ik snap werkelijk niet waarom er op bokt zo spastisch gedaan wordt over een hengst.

Wat dacht je? Hengsten zijn le-vens-ge-vaar-lijk ;) Zeuren over hengsten is behalve onwetendheid ook een goed excuus om je eigen paard niet op te voeden, lijkt het :')

TS, ik zou het meisje een paar van haar uitspraken eens tegen haar gebruiken waar andere mensen bij zijn, zo van "zie je wel, hij kan het toch wel, terwijl jij zei van niet". Hoeft niet heel heftig, als je maar zorgt dat je genoeg publiek hebt :D
Pesters zijn vaak net zoals degene die ze pesten, het is een soort "overlevingsinstinct"; pesten of zelf gepest worden.. Weet helaas waar ik over praat, en negeren helpt vaak niet. De pester zelf eens goed voor l.ul zetten, vaak wel, hoe sneu ook. Ouders/leraren etc. erbij betrekken kàn helpen, maar aangezien het achter je rug om gebeurd, is er dan weinig wat gedaan kan worden.
En proberen het je niet aan te trekken, zulke mensen ben je liever kwijt dan rijk, jij kent je paard en weet dat het niet waar is! ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:53

Zit je in Bilzen? 'T zou me niet verwonderen moest je van Bilzen zijn als ik je OP zo lees.
Als ik jou was zou ik dat mokkel allang op haar plaats hebben gezet, laat je niet klein krijgen :7
Ik snap trouwens ook niet waar iedereen zich zo druk om maakt dat 't paard hengst is, met de juiste opvoeding is van elk paard iets goeds te krijgen, als dat nu een merrie, ruin of hengst is ;)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:14

Bedankt sommige reactie helpen echt :)

Maar veel jullie hebben het over merrie's en als hij wil dat hij ook wel zou kunne zeg maar ,maar hetgene waar mijn klasgenoot over zeurt is OOK dat hij NIET stout is en dat vind ik ook wel raar. Dan zit ze te zeggen dat lijkt helemaal geen hengst want die is daar te braaf voor en die doet helemaal niks stouts. Andere zeggen veel voor de grap maar ook wel een beetje menes van pas op dat hij niet op mijn paard springt he! Maar die kunnen er wel mee lachen en storen zich er ook niet aan. , maar ik heb vandaag eens met haar gepraat en ze deed eerst nogal onwetend en toen begon ze kei lief te doen (de hele dag heeft ze lief gedaan). Maar zo is die altijd om ruzie te vermijden morgen of overmorgen begint ze weer opnieuw (zo is die altij al geweest). , ik snap niet dat jullie hier op bokt er zo over vallen dat hij hengst is want op school of overal hier in de buurt eigenlijk heeft niemand er problemen met een hengst. (En ik ben heus wel streng genoeg maar ik gun hem verder wel gewoon alles, hij mag evenveel als mijn ruin maar hij weet goed genoeg wanneer hij te ver gaat. (Of wat hij niet mag))

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:18

Het gaat om 1 meisje en de andere 99 zijn wel gewoon aardig...tsja ik zou dr gewoon lekker negeren. Gewoon vriendelijk terug blijven doen en verder niet reageren.

Wat boeit t jou wat zij zegt :) je kan niet iedereen te vriend houden. Je zegt zelf dat de andere 99 wel gewoon normaal en aardig, wat maakt t dan uit dat 1 iemand vervelende dingen zegt? Natuurlijk is het niet leuk, maar joh, t is maar 1 persoon!

Hou de eer aan jezelf en negeer haar gewoon :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:39

Dat er bokkers zijn die dit pestgedrag begrijpen omdat een hengst best wel irritant kan zijn, daar zakt mijn broek van af. :oo
Ik heb eens in de ene hand mijn hengstige merrie gehouden en in de andere de hengst van een stalgenoot. De situatie duurde weliswaar maar de 10 seconden die stalgenoot nodig had om haar jas aan te doen, maar no way dat 1 van beide paarden ook maar iets in hun hoofd zou halen. Merrie stond te pissen dat het niet mooi was en hengst keek best wel geïnteresseerd, maar luisteren moeten ze. Dat heet opvoeding. Als je met jouw merrie niet in de piste kan rijden met een hengst erbij, dan moet je daaraan werken. Als je met jouw merrie niet in de piste wilt rijden met een hengst erbij, dan hoor je niet thuis op een paardenopleiding en heel cru zou ik dan durven stellen dat je niet op een paard hoort.

Ik wel zo een paar mensen, dan moet er aan een hele rits voorwaarden voldaan worden (niet te veel paarden in de piste, zeker geen hengsten, niet te veel mensen langs de kant, geen hindernissen in de piste, geen paard aan de longe, geen jong paard etc etc) voordat ze überhaupt op hun paard durven stappen. Als die persoon zich daar goed bij voelt, ok, maar maak van jouw probleem/angst, niet het probleem van een ander.

Pestgedrag moet je negeren. Op zich is dit zelfs geen pestgedrag. In de paardenwereld hou je altijd mensen met gekke meningen. Zo staat mijn paard bekend als zuurpruim bij enkelen op stal. Ik weet echt niet waar dat vandaan komt. Mijn paardenverleden bedraagt 16 jaar en ik heb werkelijk waar geen liever en zoeter paard meegemaakt. Pittig, ja dat wel, maar doodbraaf.
Laten doen, als je altijd alles gaat aantrekken, dan kan je niet meer genieten. Zie het, als een voorbereiding op jouw paardentoekomst. Je gaat heel veel goede en vriendelijke mensen tegenkomen, maar ook personen die je het paard onder je kont niet gunnen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:30

Wel fijn dat de mods zo gewaardeerd worden, precies onder de mod post gaat er weer een paar door met zeuren over wel of niet hengst.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:11

Amandavd schreef:
Wel fijn dat de mods zo gewaardeerd worden, precies onder de mod post gaat er weer een paar door met zeuren over wel of niet hengst.

niet gelijk na de mod post hoor. of vind je dat ik ook zeur?? ;(