Huis huren met tweeën, maar alleen studiefinanciering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:03

anneliesdj schreef:
Ja dat risisco liep je, het is heel vervelend maar niet zo onmogelijk als het lijkt.
Als je er in maart uit moet heb je nog 2 maanden, dat is nog best een lange tijd.
Voor je spullen kun je een garagebox huren, dat is best te doen.
Huisdieren, tjah, als je er echt zoveel hebt zul je misschien een goed tehuis moeten zoeken voor enkelen.

En er zijn al tips gegeven, heb je daar al wat mee gedaan?

Dat is inderdaad een risico, er kan altijd iets gebeuren, maar dit keer was het buiten mijn schuld/macht en erg plotseling.
Zoals je een stukje naarboven kunt lezen heb ik inderdaad al wat gedaan met de tips

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:11

Ja natuurlijk is het buiten je schuld en vervelend :(:)
Maar ik begrijp dat je een opzegtermijn hebt gekregen van 3 maanden? Dat is (bij wet) niet plotseling, een langere opzegtermijn mag zelfs niet, meeste woningbouw hanteren 1 maand.
Bedenk goed dat je bij anti-kraak een opzegtermijn van 2 tot max 4 weken hebt! Daar kun je dus ook plotseling en op hééél korte termijn op straat komen te staan.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:13

anneliesdj schreef:
Ja natuurlijk is het buiten je schuld en vervelend :(:)
Maar ik begrijp dat je een opzegtermijn hebt gekregen van 3 maanden? Dat is (bij wet) niet plotseling, een langere opzegtermijn mag zelfs niet, meeste woningbouw hanteren 1 maand.
Bedenk goed dat je bij anti-kraak een opzegtermijn van 2 tot max 4 weken hebt! Daar kun je dus ook plotseling en op hééél korte termijn op straat komen te staan.

De bank eiste 1 maand, hier hebben wij 2 maanden van kunnen maken. Ik weet goed wat anti-kraak inhoudt, maar dan ben ik er natuurlijk op voorbereid. Dat was nu anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:17

Ik lees dat een kamer jou/jullie tegen houd omdat die vaak eenpersoons zijn. Waar je dan misschien wel naar zou kunnen kijken zijn twee kamers in hetzelfde huis, een voor jou en een voor je vriend.
Een vriendin van mij doet dat ook zo, beiden huren een eigen kamer in hetzelfde huis. Alleen hebben ze haar kamer al woonkamer ingericht en zijn kamer als slaapkamer. Zo is het toch een soort van samenwonen, terwijl je in principe beiden een eenpersoons kamer hebt.

Nou zullen er niet heel veel studentenhuizen zijn met twee kamers vrij tegen over elkaar, maar misschien toch een idee om eens naar te kijken? Je zult maar net dat gelukje treffen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:18

Pf daar heb je dan nog geluk mee.
Anti kraak ga je met een andere instelling in, dat is natuurlijk zo, maar dan nog kan het heel onverwachts komen. Mijn zus huurde ook antikraak en er was verteld dat de woningen in de toekomst (lange termijn) opgeknapt en opnieuw verhuurd/verkocht zouden worden.
Tot ze ineens hoorde dat ze eruit moest omdat over 4 weken alles gesloopt zou worden.
Dat valt je dan toch rauw op je dak, ookal weet je dat je antikraak huurt.

Misschien heb je hier nog wat aan:
[HTT] [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:23

Ga eens langs een makelaar die kamers verhuurd. Vaak hebben die niet alleen kamers, maar ook studio's in hun bestand staan. En omdat ze verhuren aan studenten, is jullie stufi ook geen probleem.
Mijn zusje en haar vriend zijn ook op die manier aan een studio gekomen.

En volgens mij schreef je dat je de vloer uit je huidige huurhuis moet halen. Het lijkt mij dat dit niet nodig is. Je moet de woning in originele staat opleveren, maar een nieuwe vloer valt onder een verbetering en mag dus gewoon blijven liggen. Je kan hierover altijd nog even met de woningstichting bellen voor de zekerheid.

anneliesdj

Re: Huis huren met tweeën, maar alleen studiefinanciering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:29

Met de vloer bedoeld ze ws het laminaat, vinyl of vloerbedekking.
Zijn er nog geen nieuwe huurders bekend? Vaak kun je daarmee overleggen of ze dingen willen overnemen. Dus ik zou even wachten voor je alles eruit gaat slopen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:32

anneliesdj schreef:
Met de vloer bedoeld ze ws het laminaat, vinyl of vloerbedekking.
Zijn er nog geen nieuwe huurders bekend? Vaak kun je daarmee overleggen of ze dingen willen overnemen. Dus ik zou even wachten voor je alles eruit gaat slopen.

Ja die bedoelde ik ook ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:37

Omdat mijn vriend 24 is en toevallig lang genoeg in geschreven stond bij de woonstichting hebben wij wat kunnen krijgen met huurtoeslag. Hier in de omgeving is particulier huren schrikbarend duur en krijg je vaak geen eigen voordeur=geen huurtoeslag. Wat je nog kan proberen is een tweepersoons kamer zoeken, maar dan moet je dus wel delen..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 12:53

Bedankt voor de tips weer iedereen! Ik zal ze zeker gebruiken, ik weet dat ik niet in de situatie ben om eisen te stellen dus ik neem ook wel genoegen met bijv twee kamers in een eigen huis of dergelijks.

@ Annelies: Bij anti-kraak is het natuurlijk nog steeds niet leuk als je dat te horen krijgt, maar in dat geval ben ik dan niet helemaal 'gesetteld' in het huis en weet dat ik het qua inrichting en manier van leven moet doen met in het achterhoofd dat ik er ook snel weer uit moet zijn.

In dit huis was dat wel zo, alles geschilderd, vloer gelegd, behangen, ren en voliére + een heel afdak in de tuin gebouwd, badkamer opgenknapt etc want hij hadden onze zaakjes gewoon op orde en zoals alles al een aantal jaren liep zou het ook gewoon door kunnen gaan. Iedereen kan natuurlijk ineens een grote financiële klap krijgen of een andere reden dat je er ineens uit moet, maar dat hou je niet continu in je achterhoofd, vooral als het al een hele tijd goed gaat. Bij anti-kraak heb je dat wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:11

Ik zou gewoon eens bellen met de woningbouw waarom het niet kan/mag en wat er dan wel mogelijk is. Of ga er even langs, vaak kunnen ze dan meer begrip opbrengen en hebben ze een gezicht bij de naam.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:20

Hebben jullie twee keer 800 euro aan stufi? Wauwie wat een berg! Stufi word inderdaad niet gezien als inkomen want je hebt de garantie niet dat je het kan behouden. Bij een baan moet je minimaal een paar loonstroken laten zien of wat vaker is een contract. Dus wat dat betreft heb je gewoon pech. Ik vind het daarintegen ook logisch, stufi is oorspronkelijk niet bedoeld als geld om je huis mee te betalen maar om je school mee te bekostigen. De uitwonende beurs is dan een toevoeging voor je kamer of huisje die je wilt huren. Je gebruikt het nu in principe voor de verkeerde doeleinden als je het gebruikt om te gaan huren, niet dat mij dat wat kan schelen maar ik begrijp wel dat woningbouw daarom niet kan rekenen als loon.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:49

Urion schreef:
Hebben jullie twee keer 800 euro aan stufi? Wauwie wat een berg! Stufi word inderdaad niet gezien als inkomen want je hebt de garantie niet dat je het kan behouden. Bij een baan moet je minimaal een paar loonstroken laten zien of wat vaker is een contract. Dus wat dat betreft heb je gewoon pech. Ik vind het daarintegen ook logisch, stufi is oorspronkelijk niet bedoeld als geld om je huis mee te betalen maar om je school mee te bekostigen. De uitwonende beurs is dan een toevoeging voor je kamer of huisje die je wilt huren. Je gebruikt het nu in principe voor de verkeerde doeleinden als je het gebruikt om te gaan huren, niet dat mij dat wat kan schelen maar ik begrijp wel dat woningbouw daarom niet kan rekenen als loon.

Dat snap ik opzich wel, maar zoals hier al eerder genoemd is als je studeert het bijbaantje dat je savonds of in het weekend doet ook geen inkomen waar je rond van kan komen. Dan is je stufi in principe nog steeds het 'hoofdinkomen' als je de hoeveelheden vergelijkt.

Uitwonend krijg je niet voor niets meer zodat je een kamer of anti-kraak huisje kan betalen. (In de praktijk is dat vaak nog te weinig). Verder kun je inderdaad van school gaan/worden getrapt, maar je baantje kun je ook verliezen.

Ik begrijp het goed, maar ik snap niet waarom het in andere gemeenten blijkbaar wel kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:54

Ga toch nog eens langs de woningbouw vereniging, een persoonlijk gesprek kan soms best wat uithalen. Ook al krijg je alleen al een half jaar uitstel dan heb je de tijd om rustig te zoeken. Als zij de huur krijgen is er toch niets aan de hand.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 14:00

bigone schreef:
Ga toch nog eens langs de woningbouw vereniging, een persoonlijk gesprek kan soms best wat uithalen. Ook al krijg je alleen al een half jaar uitstel dan heb je de tijd om rustig te zoeken. Als zij de huur krijgen is er toch niets aan de hand.

Zal ik inderdaad eens doen, ik heb ze tot nu toe alleen telefonisch benaderd. Ik vraag me alleen af of ze me ter plekke in een gesprek zetten dan, is het niet slim een eerst een afspraak te maken of juist gewoon naar binnen wandelen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:12

Stufi is bedoelt om in je levensonderhoud te voorzien tijdens je studie, huur valt daar dus wel degelijk onder. Daarom is uitwonend ook hoger dan thuiswonend. Dus in die zin gebruik je het gewoon waar het voor bedoelt is.

WBV kan je meestal gewoon even naar binnen wandelen, komen ze er zo niet uit of is degene die je moet hebben er niet kan je altijd nog een afspraak maken. Ik zou dus gewoon even binnenlopen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:13

De woningbouw vereniging zal niet meewerken er is immers een huis per direct beschikbaar. Daarnaast is de bank eigenlijk heel schappelijk, verhuren mag niet zonder toestemming van de hypotheekverschaffer en de bank had veel vervelender kunnen doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:45

Gewoon even binnenlopen kan altijd maar ik zou alles even op papier zetten(zonder de daarbij behorende emoties) en dit aan de desbetreffende medewerker geven, een afspraak is dan beter zodat je gewoon duidelijk je verhaal kunt doen. Als je daar een half jaar uitstel mee krijgt en je kunt dan ook nog eens afspreken dat je graag ziet dat de nieuwe bewoners tzt de vloer overnemen dan heb je al veel gewonnen. En probeer de hoogst in rang staande persoon te pakken te krijgen, desnoods de directeur en altijd zeggen dat je heel goed begrijpt dat zij aan regels gebonden zijn maar dat op regels uitzonderingen gemaakt kunnen worden en leg je verhaal voor, pas als ze echt niet toehappen dan over een half jaar uitstel beginnen. Vermeld ook dat jij de vaste lasten altijd al betaald hebt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:47

Breda verhuren vrienden van mij in bijvoorbeeld de Oranjeboomstraat wat zelfstandige mini appartementen. Juist aan studenten. En meestal gaat het bij hun via via. En dat je er met 2 of een woont maakt ze niets uit. Er is wel een borg. Maar ze hebben mij 2 keer geholpen:) Was er heel blij mee.Dit is particuliere verhuur;)

Een keer heb ik via een kantoor gedaan en moest toen 3x betalen. 1x borg 1x huur en nog een keer premie huur voor het bedrijf wat bemiddelde. Kwam toen in de Limonadefabriek op een kleine zelfstandige kamer met douche, toilet, keukentje in je woonkamer waar je ook slaapt en klein balkon. Betaalde toen aan huur 385 euro inclusief alles. Maar met 2 is dat heel krap wonen. Maar houdt je wel genoeg over voor alles. Alleen de eerste keer was het dus 3x dat bedrag betalen en was klein voor de prijs wat je krijgt. Terwijl ik gewend was aan meer door die vrienden voor die prijs.

De vrienden van mij had je eigen voordeur 2 kamers, douche toilet, keuken en ik toen tuintje boven had je balkon soms nog best ruim. Was in de Oranjeboomstraat. Zij hebben daar meerder pandjes in bezit. Laatste huurprijs die ik toen hoorde van een vriendin was 400 euro inclusief gas,licht, water alleen gemeente belastingen kreeg je dan nog als je daar woonde en inschrijft op dat adres;) nU weet ik de huurprijs niet en spreek de dochter nog regelmatig dat zijn goede vrienden van mij. IK weet nu ook niet hoe ze hun huurhuisjes aanbieden. Daar ging de wissel vaak via via of door tussenkomst van hun met een kennis van hun die er ging wonen:)

Helmond is moeilijker vond ik toen daar heb ik 3 jaar gewoond maar was koop. Huur is daar lastiger ook kamers. Tilburg was toen ook heel moeilijk om iets te vinden. Het wordt daar toch via via of je kon particulier niet betalen.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:50

Kijk ook eens op marktplaats of bij makelaars die koophuizen te huur hebben. Ik heb ook een bijbaan (verdien wel veel) en stufi en ik heb nu een appartementje gevonden dat niet verkocht wordt. Ik huur via de officiele weg en mijn stufi was geen probleem. Maar ik werk dan ook een hoop dus heb inkomen, echter heb ik dan weer geen contract en betaal ik mijn belasting zelf dus geen zekerheid. Dit was via een kennis hoor maar probeer ook eens via via. Ik had mijn bericht op facebook gezet en had zo een huis, wie weet heeft iemand toevallig wat staan.

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:51

Over de woningbouw weet ik niet veel, maar ik heb wel een concrete tip hoe je misschien aan een particuliere huurwoning kan komen. Mijn vriend en ik hebben toen wij een woning zochten een advertentie op Marktplaats gezet met een kort verhaaltje wie we zijn en wat we zochten (welke plaats, maximale huurprijs, etcetera). We hebben toen best veel reacties gekregen (een stuk meer dan je zou denken, echt waar!) en uiteindelijk op deze manier een betaalbare woning gevonden waarbij we ook geen bewijs hoefden af te geven van onze inkomsten.

Ik weet dat het raar klinkt en ik had er zelf geen hoge verwachtingen van, maar we hadden echt binnen een paar weken een woning! In die paar weken dat de advertentie op Marktplaats stond hebben we iedere dag wel een reactie gekregen en we hebben ook meerdere bezichtigingen gedaan. Je betaalt wel een paar euro voor de advertentie (ik geloof iets van 7 euro), maar het is verder een kleine moeite, 1 keer de advertentie plaatsen, en het proberen wel waard denk ik!

Verder de geplaatste advertenties op Marktplaats van woningen ook goed in de gaten houden, zeker elke dag kijken, want het kan snel gaan via die manier, maar zo heb je wel kans om via een particulier zelf te huren (scheelt ook erg aan commissiekosten plus geen vaste regels aan inkomsten zoals via een makelaar of bemiddelingssite vaak wel is).

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:02

Bedankt voor de reacties iedereen!

Op marktplaats had ik inderdaad al gezocht en een advertentie geplaatst.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:04

Je hebt PB van mij:) Succes

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:10

Over het advies van twee kamers huren in een huis, mijn zus doet dit in breda. Een flat, het is eigenlijk een woning zegmaar, met een voordeur, maar het was als twee kamers beschikbaar voor twee studenten. Mijn zus huurt een kamer, en haar vriend. Daarbij zit net als in elke flatwoning natuurlijk nog een keuken wc badkamer. Ze hebben alleen stufi. Als je in breda wilt/kunt wonen kan ik wel even voor je vragen of er nog iets vrij is? Ze wilt zelf ook weg, maar niet binnen een paar maanden denk ik.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:23

Jouw moeder heeft toch eeuwig 'bij jou' in huis gewoond?
tenminste jij regelde alles.
dus waarom niet terug met haar naar het koophuis?
ik neem aan dat ze niet zo brutaal is om te weigeren...

en tja, banketstaaf maar waarheid,
het is niet lekker gegaan en ik denk dat de keuzes in het verleden niet helemaal optimaal zijn geweest..
(zoals verhuren en zelf ergens anders gaan wonen, daar los je problemen niet mee op)
en het feit dat je gaat studeren 'omdat mam toch bij mij woont' is ook niet echt de optie,
wat beter over na moeten denken denk ik zo,
en je kan niks tegen die plantage doen, klopt
je moeder moet terug.
maar jij hebt alles 'opgegeven' voor je mam,
en nu heb je niks.
het gaat even niet om willen maar om wat kan :)
ga met je mama mee naar huis,
je zegt dat je met je vriend gaat samenwonen (dat is dus niet zo dat hij nu bij jou woont?) en laat hem dan even lekker zitten waar hij nu woont,
is eventjes niet anders.. maar helaas kan je je door helpen van ene ander zelf flink in de oliebol werken.. :(

Overigens kan je inderdaad met studiefinanciering bij sommige woningbouw verenegingen huren. overal als je iemand hebt die garant staat.
het is overduidelijk dat het je mam niet gaat worden, maar misschien andere familie?

Een kamertje vind je niet snel voor twee inderdaad en een studio soms..
zoeken en je vind ;)

zal echter gewoon eerst even met je mam mee naar huis gaan
en rustig zoeken

en accepteren dat het zo gelopen is... want zo kunnen de dingen nou eenmaal lopen als je halve oplossingen bedenkt vanaf het begin..

overigens even voor de duidelijk dit is geen aanval naar hoe je het aangepakt hebt met je moeder!
ik denk gewoon echt dat je even niet veel anders kan dan op de blaren zitten..

over hierboven met 2kamers, kan, maar vele staan dit niet toe als je een stelletje bent.
zo heb je namelijk dat een koppeltje dat samen in het huis zit enorm veel opeist, zoals de woonkamer etc. en de keuken samen.. willen veel studentehuizen gewoon niet hebben. Je bent wel een koppel en niet alleen :)