xmarliez schreef:Ik snap deze reactie best maar ik denk niet dat mensen beseffen wat de werkdruk is en dat niet alleen, de uren druk en de loonkosten druk.
Dat betekent eigenlijk dat het hoofdbedrijf net zo onredelijk met de fililiaalmanagers omgaat als de fm van de ts met haar.
En die loonkostendruk: dat is nu precies het probleem. Het bedrijf wil graag alle voordelen van de werknemers, maar vooral niet de nadelen. Een kwalijke zaak want wat Kostolany ook zegt: werknemers zijn ook belangrijk voor het bedrijf en het zijn ook mensen.
Citaat:
Het inplannen van de uren gebeurd ook door de verwachte omzet dus is het nooit zeker hoeveel uur je iedere week werkt. De ene week werk je er 15 en de andere week 32.
Dat is echt quatsch. Het is een drogisterij. Dat is voor het overgrote deel gewoon helemaal prima planbaar, daar zit echt niet zomaar uit het niets een schommeling van ruim 50% in. De onvoorspelbaarheid wordt zelf gecreeerd, maar winkelgedrag is behoorlijk voorspelbaar en daar valt echt prima op in te plannen.
Citaat:
Er zijn wel filiaalmanagers die vaste dagen fijn vinden en dat hanteren maar de regel is dan wij dat niet doen dus als die FM bij dat filiaal weg gaat kan het zomaar zijn dat de nieuwe FM de vaste dagen per direct schrapt.
En ik hoop dus dat de rechter de FM's en het hoofdbedrijf snel op de vingers tikt, omdat er duidelijk in de wet staat dat er naar redelijkheid rekening gehouden moet worden met de wensen van de medewerker. "Dat doen wij nooit" is absoluut niet 'in redelijkheid', en dus in strijd met de wet.
Citaat:
Tegen mij wordt rustig gezegd dat wanneer ik 250 overuren heb ik nog niet flexibel ben, want je bent pas flexibel als je 6 dagen per week werkt

tja niet leuk om te horen maar het is nu eenmaal zo. En kan mezelf er niet druk over maken, ik heb ook dagen moeten aannemen die ik absoluut niet wil werken maar als ik geld wil verdienen zal ik wel moeten.
En dat is het punt: met jullie wordt dus net zo banketstaaf omgegaan. Maar dat moet niet, dat is een keuze van het bedrijf en een die ook vermoedelijk in strijd is met de wet. (Overwerk mag bv niet structureel zijn en is gelimiteerd tot bepaalde grenzen, en bij 250 uur gaat het duidelijk om een structureel planningsprobleem.)
Het is heel fijn voor werkgevers dat veel werknemers geloven dat ze er niets tegen kunnen doen, da's tenslotte makkelijke extra winst en alles wat je moet doen is een beetje te intimideren.
Maar het is niet juist. En je kunt er wat aan doen - niet alleen, want alleen word je weggepest of ontslagen. Maar met meer mensen kun je heel wat bereiken, want het bedrijf is afhankelijk van z'n medewerkers! Dus ik zou zeggen: verdiep je ook in je eigen rechten, zodat je kunt werken op een fijne manier, voor een bedrijf dat z'n medewerkers respecteert. Dan kun je zelf ook je medewerkers respecteren en daar in redelijkheid mee omgaan. Werkt veel fijner, geeft minder stress en frustratie en veel meer voldoening!