Werk "verbied" bijbaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:29

jorika1986 schreef:
Winged schreef:
Even een vraag: Heb je wel gemeld bij het UWV dat je terug bent gezet in uren? Hoeveel weken heb je 28 uur gedraaid? Je kan namelijk nog recht hebben op WW. Punt is; Je moet dan wel doorsolliciteren om weer op die 28 uur te komen. En als werk A daar moeilijk over doet...

Verder geef je aan dat het werk je tegen is gaan staan, misschien tijd om verder te zoeken?

TS kan deze inkomsten niet missen, en tegenwoordig is er weinig tot geen vast werk meer te vinden. TS heeft al aangegeven liever niet haar huidige baan op te zeggen.

Zeg ik dat ze ontslag moet nemen dan? Ik geef aan dat ze misschien beter verder kan zoeken. Dat kan bij mijn weten ook vanuit een baan ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:46

Shadow0 schreef:
xmarliez schreef:
Klinkt hard maar als je 10 vaste krachten hebt en je moet rekening houden met alle wensen van hún dan is een rooster maken onmogelijk.

Dat is natuurlijk onzin. Of nou ja, alle wensen misschien wel, maar gewoon vaste dagen is echt geen onmogelijkheid, je geeft iedereen gewoon een aantal vaste dagen en 1 vaste reservedag, en iedereen weet waar die aan toe is. Dat is absoluut niet onmogelijk, het is gewoon onwil van het bedrijf om een beetje redelijk te zijn naar de werknemers toe.

Tja onmogelijk misschien niet maar zo werkt het bij ons gewoon niet en dat wordt bij het eerste gesprek ook duidelijk vermeld :) persoonlijk vind ik gewoon dat wanneer je meer uren wilt hebben je ook meer verantwoordelijkheid moet dragen. Als je dus 32 uur zou willen werken zou je in functie moeten gaan maar veel mensen kunnen/willen dit niet en dan snap ik heel goed dat ze je niet meer uren geven.
Als je in functie wil dan moet je diploma's halen (TS zegt ze te hebben) maar ook de verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen en wat ik gezien heb is er in dit bedrijf heel veel mogelijk als je het zelf maar wilt en kunt. Als je het niet kunt moet je genoegen nemen met 20 uur zekerheid en eventuele andere banen in die 3 weken dat je je rooster hebt maar inplannen.

Daarnaast zou ik absoluut niet blij zijn met alleen maar vaste dagen. Als leidinggevende is dat ook onmogelijk want wie wil er nou altijd de zaterdag werken of altijd de vulavond noem maar op, het onderling verdelen van die dagen iedere week weer maakt het werk leuk, je doet altijd iets anders. Maar ik snap ook dat mensen die geen leidinggevende functie hier niet zo over denken.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:47

Vind het belachelijk!
Werk bij een tuincentrum en bij ons heeft nagenoeg iedereen vaste dagen en daardoor is iedereen ook flexibeler om eens extra of een dag te wisselen als dat nodig is.
Ik heb 25 man personeel waar ik mee inrooster en dat is nooit, maar dan ook nog nooit een probleem geweest!

Wat staat er in je contract?
Als daarin staat dat je een wisselend rooster hebt, ben ik bang dat je je daar aan moet houden.
Zo niet, hebben ze geen poot om op te staan volgens mij. ( weet ik niet zeker)

iig Succes met het maken van een keuze!

BigOne

Re: Werk "verbied" bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:54

Lees inderdaad je arbeidsovereenkomst na, word lid van een vakbond als je dat nog niet bent en ga gewoon bij de manege werken. Dan eerst maar op basis van de dagen dat je beschikbaar bent, succes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:58

xmarliez schreef:
Tja onmogelijk misschien niet maar zo werkt het bij ons gewoon niet en dat wordt bij het eerste gesprek ook duidelijk vermeld :)

Daarmee ga je in tegen de wet, die duidelijk stelt dat dat niet mag. Ik vind het jammer dat werkgevers zo weinig tegengas ervaren, het zou mi heel redelijk zijn als die eens wat vaker aan de wet gehouden werden.

Citaat:
persoonlijk vind ik gewoon dat wanneer je meer uren wilt hebben je ook meer verantwoordelijkheid moet dragen. Als je dus 32 uur zou willen werken zou je in functie moeten gaan maar veel mensen kunnen/willen dit niet en dan snap ik heel goed dat ze je niet meer uren geven.

Eh?? Wat doe je nu weer voor beschuldiging? Het is allemaal eigen schuld van TS dat er geen werk is?

Citaat:
Daarnaast zou ik absoluut niet blij zijn met alleen maar vaste dagen. Als leidinggevende is dat ook onmogelijk want wie wil er nou altijd de zaterdag werken of altijd de vulavond noem maar op, het onderling verdelen van die dagen iedere week weer maakt het werk leuk, je doet altijd iets anders. Maar ik snap ook dat mensen die geen leidinggevende functie hier niet zo over denken.

Haha, mooie draai: iedereen die er anders over denkt is 'natuurlijk' geen leidinggevende :) Maar het is niet zo moeilijk hoor. Je kunt namelijk ook best afspreken '1 vulavond per maand' (of 4 weken) of x keer zaterdag. Of zoals gezegd: je geeft een paar dagen vast, een paar dagen vast vrij en een paar dagen flexibel. Is allemaal een kwestie van willen - maar goed, dan moet je als leidinggevende natuurlijk voldoende capaciteiten bezitten om een beetje creatief mee te denken met je werknemers ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:01

xmarliez schreef:
Shadow0 schreef:

Dat is natuurlijk onzin. Of nou ja, alle wensen misschien wel, maar gewoon vaste dagen is echt geen onmogelijkheid, je geeft iedereen gewoon een aantal vaste dagen en 1 vaste reservedag, en iedereen weet waar die aan toe is. Dat is absoluut niet onmogelijk, het is gewoon onwil van het bedrijf om een beetje redelijk te zijn naar de werknemers toe.

Tja onmogelijk misschien niet maar zo werkt het bij ons gewoon niet en dat wordt bij het eerste gesprek ook duidelijk vermeld :) persoonlijk vind ik gewoon dat wanneer je meer uren wilt hebben je ook meer verantwoordelijkheid moet dragen. Als je dus 32 uur zou willen werken zou je in functie moeten gaan maar veel mensen kunnen/willen dit niet en dan snap ik heel goed dat ze je niet meer uren geven.
Als je in functie wil dan moet je diploma's halen (TS zegt ze te hebben) maar ook de verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen en wat ik gezien heb is er in dit bedrijf heel veel mogelijk als je het zelf maar wilt en kunt. Als je het niet kunt moet je genoegen nemen met 20 uur zekerheid en eventuele andere banen in die 3 weken dat je je rooster hebt maar inplannen.

Ik had een leidinggevende functie maar ik denk er absoluut niet zo over.
Ik wilde juist altijd op zaterdag werken :j Wij hadden sowieso altijd vaste dagen, er waren twee mensen die met kinderen zaten maar de zaterdag ook graag werkten die om de week op zaterdag werkten voor sport van de kinderen en verder had gewoon iedereen een vaste dag hoor. Dat betekent niet meteen dat je niet de ene keer de avond en de andere keer de ochtend hoeft te werken. Ik werkte vaak zat op vrijdag van 06.00 tot 14.00 maar ook vaak zat van 14.00 tot 22.00 of eens van 18.00 tot 22.00, als ik de vrijdag maar beschikbaar was, was dat prima voor mijn baas en niks niet lastiger om het rooster te maken.

En wij zaten trouwens met 12 vaste krachten, dus het is ook niet zo dat het zo klein was dat het weer makkelijk kon of zoiets.

Ik zou het in elk geval vreemd vinden om fulltime beschikbaarheid te eisen als je 20 uur uitbetaald krijgt. Dan word je verplicht om het daar maar mee te doen en ik kan me voorstellen dat dat geen vetpot is. Ik denk dat TS gewoon duidelijkheid moet vragen bij haar leidinggevende of degene die er over gaat. En als zij nou echt heel graag de flexibiliteit willen houden, dan zouden ze haar tegemoet moeten komen in meer uren... Je kan niet verwachten dat iemand van een minimumloontje moet gaan leven omdat ze anders niet flexibel genoeg zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:18

@ xmaliesx, over flexibiliteit gesproken, ts is zonder morren teruggegaan in uren omdat dit de baas beter uitkwam. Wordt dat nu in ene tegen haar gebruikt?

Ik zou superlink zijn als dit mij zou overkomen, je best doen om diploma's te halen en als het puntje bij paaltje komt als dank sorry maar helaas, je krijgt 8 uur per week minder! Enne om het gemis in salaris te compenseren zorgen we ervoor dat de roosters zo onduidelijk zijn dat je dit dus niet kan doen, wat een fantastische werkgever!

Waarom zouden werknemers zich 100% flexibel moeten opstellen terwijl de werkgever zo star is als een betonpaal?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:20

Ik heb jaren als fm gewerkt en een part timer had vaste dagen, en kon af en toe best eens invallen of ruilen

Als fm mag je je ook wel flexibel opzetten en zorg dat je genoeg personeel hebt dat is dat echt geen probleem

Als je zelf al getekend hebt voor die urenvermindering is dat niet slim, langer als dre maanden 28 uur werken en terugdraaien mag niet meer tenzij er bij t begin al een einddatum was bepaald

Vaak zo dat ze de vaste krachten er toch uit willen hebben tegenwoordig hebben ze liever alles wat ze er ook weer uit kunnen krijgen

Je hebt een contract voor 20 uur
Ik zou zeggen de twee dagen dat je op de manege werk je niet kunt werken ze kunnen je weinig maken part time is niet voor niets part time
Misschien eens hoofdkantoor heel dom opbellen met de vraag hoe dat zit

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:22

Erg lastig, van cao's en vontracten e.d. heb ik gaan verstand.
Waar je denk ik nog wel bij na moet denken, is dat wanneer jij wel vaste dagen eist en dit krijgt.
Het bedrijf is dan vast nog niet echt tevreden met je.
De kans bestaat dat ze je gaan "wegpesten" en dus omdat ze eigenlijk niet tevreden zijn met je, je graag kwijt willen.

Zelf zoiets meegemaakt bij mij bijbaantje in de supermarkt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:23

Was bij de uitbreiding van 20 naar 28 uur per week, duidelijk dat dit van tijdelijke aard was, bijv. door omstandigheden (vervanging zieke collega, seizoenswerk) ?
Je kan altijd (weer) een verzoek doen om een aanpassing van je arbeidsduur naar meer uren. Volgens de WAA (Wet Aanpassing Arbeidsduur), art. 2, lid 1. Moet wel 4 maanden voor de beoogde ingangsdatum schriftelijk worden aangevraagd. De werkgever kan dit weigeren indien sprake is van zwaarwegende belang(niet voldoende werk, niet te organiseren). Dit geldt echter alleen voor werkgevers met meer dan 10 werknemers.
De spreiding echter van de uren, stelt werkgever vast. Wel in overleg met werknemer, maar werkgever mag hiervan afwijken indien sprake is van een zwaarwegend belang.

Hoewel sommigen zich het hier niet kunnen vaststellen, is het inplannen van medewerkers een hele klus, als rekening gehouden moet worden met allerlei wensen van medewerkers en de Arbeidstijdenwet. Dat ligt behalve aan het aantal werknemers ook aan de openingstijden van de winkel (6 of 7 dagen open per week). Ik weet dat het in sommige winkels gebruikelijk is, dat het aantal werknemers wordt ingeroosterd met de te verwachtte omzet.

Ik zou proberen 1 vaste vrije dag vast te stellen met je huidige werkgever. En met de manege zou ik proberen af te spreken dan op die vaste dag te komen en de andere dag wisselend. Ik weet niet hoe lang van te voren jij je rooster weet? Maar ik mag toch hopen, wel een aantal weken van te voren.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:25

Shadow0 schreef:
xmarliez schreef:
Tja onmogelijk misschien niet maar zo werkt het bij ons gewoon niet en dat wordt bij het eerste gesprek ook duidelijk vermeld :)

Daarmee ga je in tegen de wet, die duidelijk stelt dat dat niet mag. Ik vind het jammer dat werkgevers zo weinig tegengas ervaren, het zou mi heel redelijk zijn als die eens wat vaker aan de wet gehouden werden.

Citaat:
persoonlijk vind ik gewoon dat wanneer je meer uren wilt hebben je ook meer verantwoordelijkheid moet dragen. Als je dus 32 uur zou willen werken zou je in functie moeten gaan maar veel mensen kunnen/willen dit niet en dan snap ik heel goed dat ze je niet meer uren geven.

Eh?? Wat doe je nu weer voor beschuldiging? Het is allemaal eigen schuld van TS dat er geen werk is?

Citaat:

Haha, mooie draai: iedereen die er anders over denkt is 'natuurlijk' geen leidinggevende :) Maar het is niet zo moeilijk hoor. Je kunt namelijk ook best afspreken '1 vulavond per maand' (of 4 weken) of x keer zaterdag. Of zoals gezegd: je geeft een paar dagen vast, een paar dagen vast vrij en een paar dagen flexibel. Is allemaal een kwestie van willen - maar goed, dan moet je als leidinggevende natuurlijk voldoende capaciteiten bezitten om een beetje creatief mee te denken met je werknemers ;)

Ik snap deze reactie best maar ik denk niet dat mensen beseffen wat de werkdruk is en dat niet alleen, de uren druk en de loonkosten druk.
Wij moeten daar constant op sturen en tja iemand die verkoopmedewerker is die is duurder dus ga je die een 32 uur contract geven terwijl die gene geen leiding geeft dan is dat gewoon duur, ook omdat je meerdere mensen rond hebt lopen. Ik ken vrijwel geen verkoopmedewerkers met een hoger contract dan 24 uur en de mensen die dat wel hebben die groeien door naar een leidinggevende functie of nemen al wel eens een avond of ochtend in de week de leiding (dus sleutelhouder maar niet in functie).
Het inplannen van de uren gebeurd ook door de verwachte omzet dus is het nooit zeker hoeveel uur je iedere week werkt. De ene week werk je er 15 en de andere week 32. Dat is ook de reden dat er geen vaste dagen gegeven worden. Met zn 4e in de middag staan terwijl je omzet laag is kan niet gerealiseerd worden want minder omzet betekend minder uren.

Bij ons bedrijf is het gewoon duidelijk, er worden geen vaste dagen vast gezet. Dat iemand altijd op de maandag ingepland wordt wil niet zeggen dat dat ook de vaste dag is van diegene want als het op een of andere manier die week niet uitkomt met plannen kan het zomaar zijn dat die persoon maandag vrij is en woensdag moet werken.
Er zijn wel filiaalmanagers die vaste dagen fijn vinden en dat hanteren maar de regel is dan wij dat niet doen dus als die FM bij dat filiaal weg gaat kan het zomaar zijn dat de nieuwe FM de vaste dagen per direct schrapt.

Daarnaast werkt iedereen vaak wel ongeveer dezelfde dagen maar die dagen staan niet vast dus mocht het anders uit komen dan moet de FM ook de mogelijkheid hebben om iemand op een andere dag in te plannen dan ze normaal doet.

Ik ben het er heus wel mee eens dat je als FM best flexibel mag zijn naar je medewerkers en de meeste zijn dat ook heus wel. Maar je moet wel 1 lijn houden voor iedereen anders krijg je gewoon gedonder als FM.

Dat de TS terug is gegaan in uren zal waarschijnlijk geweest zijn omdat ze een tijdelijke contractverhoging gekregen heeft, dat gebeurd wel vaker en je weet dan ook dat je daarna weer terug gaat naar je normale uren. Als ze dat niet heeft gehad dan had ze niet terug hoeven gaan als ze dat niet wilde.
Er is vast wel een filiaal te vinden waar ze iemand nodig hadden voor 28 uur.

Tegen mij wordt rustig gezegd dat wanneer ik 250 overuren heb ik nog niet flexibel ben, want je bent pas flexibel als je 6 dagen per week werkt :D tja niet leuk om te horen maar het is nu eenmaal zo. En kan mezelf er niet druk over maken, ik heb ook dagen moeten aannemen die ik absoluut niet wil werken maar als ik geld wil verdienen zal ik wel moeten.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 24-12-13 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:29

Ik zou mooi eens goed uitzoeken hoe het zit. Laatst is er ook een mooie andere keten goed aangepakt met zeer slechte manier van werknemers betalen, onderhouden enz. en steeds krachten aan nemen die maar 3x verlengd worden en dan eruit gewerkt worden:) Goedkoop en wel flex verwachten van de mensen. Veel uren draaien en weigeren mag niet? Maar zelf niets teveel willen doen als werkgever;) En de werkgever komt er mee weg omdat mensen weinig keuze hebben soms. Gelukkig wordt het meer en meer aangepakt;) En verliezen de werkgevers ook steeds vaker. Laatst dus ook..en dan moet er iets veranderen. Want dan wordt het opgelegd. En als ze dan niet voldoen bestaan ze niet meer. En dat willen ze ook niet. Maar ja...mensen moeten wel verzamelen die dit mee maken en aangeven bij verschillende instanties. En werkt dat niet laat eens een lekker onderzoek doen waar die andere ook aan toe is gekomen:)

Een bedrijf moet niet vergeten dat ze niet bestaan zonder werknemers!!!! En als ze goed zijn voor hun personeel er vaak beter inzet wordt gegeven en flex dan als ze maar eisen en niets willen meegeven en lak hebben aan de wet. Maar waar zou je zijn als mensen niet meer zouden willen werken voor je en elders beter konden krijgen? Helaas is dat zeker in deze tijd niet de situatie..maar ze bestaan niet zonder werknemers. En werknemers slikken veel in deze tijden helaas omdat ze toch moeten leven.

Mensen werken om te leven en niet om hun baas nog rijker te maken en gelukkiger te maken:) Poot stijf en gewoon aankaarten en als dat niet werkt...zeker eens goed uitzoeken en meer mensen verzamelen die er last van hebben dat het zo gaat! Dat is bij die andere grote jongen die dacht on aantastbaar te zijn ook gebeurd nu. En zat er al jaren aan te komen..en kwam er altijd mee weg. En nu...ze moeten wel aanpassen anders bestaan ze niet meer! EEN BEDRIJF BESTAAT NIET ZONDER WERKNEMERS!!! Dat moeten mensen niet vergeten! En wees niet bang als je in je recht staat je baan te verliezen want dat kunnen ze niet makkelijk dan. HOewel ze het graag zo over doen nkomen. Het komt niet ten goede van de werksfeer en dat werkt weer door op klanten...en zo kan je nog even door gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:38

Dit probleem wordt en is alleen maar erger aan het worden. Fulltimers worden om de parttimers gepland
Kom het zelf ook tegen. Parttime baan, maar ze willen je wel je uren over zoveel mogelijk dagen verdelen.Trend is dat er ook maximale reistijd wordt geëist. Tis nu druk dus gelieven binnen een kwartier hier te zijn. Heee beste werkgever ik heb ook nog een leven naast mijn baan. Werk om te leven leef niet om te werken.

TS Als jij 2 dagen vast kan werken zou ik het toch doen. Drogisterij snapt het blijkbaar niet dat de liefde van 2 kanten moet komen. 16 vast, ik denk dat je een heel eind komt 3x8 is 24.
Zet wel het hoge belastingtarief op de minst aantal uren(werkgever) Anders komt dat stel "gekken" ook nog langs.
Werkgever kan jou geen vaste dagen garanderen dan mogen zij ook niet verlangen= eisen dat jij er geen baan bij neemt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:43

is het geen optie om de 2e baan gewoon aan te nemen, en dan gewoon iedere keer, voordat de planning bij de drogist wordt opgesteld, van te voren door te geven dat je op die bepaalde dagen niet kan werken?

of misschien kan het andersom, gewoon flexibel blijven bij de drogist, en aan de hand van hun planning je rooster bij je 2e baan bepalen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:49

Morganlefay schreef:
Dit probleem wordt en is alleen maar erger aan het worden. Fulltimers worden om de parttimers gepland
Kom het zelf ook tegen. Parttime baan, maar ze willen je wel je uren over zoveel mogelijk dagen verdelen.Trend is dat er ook maximale reistijd wordt geëist. Tis nu druk dus gelieven binnen een kwartier hier te zijn. Heee beste werkgever ik heb ook nog een leven naast mijn baan. Werk om te leven leef niet om te werken.

TS Als jij 2 dagen vast kan werken zou ik het toch doen. Drogisterij snapt het blijkbaar niet dat de liefde van 2 kanten moet komen. 16 vast, ik denk dat je een heel eind komt 3x8 is 24.
Zet wel het hoge belastingtarief op de minst aantal uren(werkgever) Anders komt dat stel "gekken" ook nog langs.
Werkgever kan jou geen vaste dagen garanderen dan mogen zij ook niet verlangen= eisen dat jij er geen baan bij neemt.

En is jouw advies aan TS nog ergens op gebaseerd?

Het gaat niet om het hoge belastingtarief :? , maar de loonheffingskorting laat je toepassen op het hoogste salaris. Het teveel ingehouden loonbelasting kan een jaar later bij de aangifte van de inkomstenbelasting worden teruggevorderd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:49

volgens mij is het beter dat je stopt bij de drogisterij.. ik merk aan je dat je op zoon manier bent aangedaan erover dat ik het eigenlijk helemaal niet vreemd vindt dat je met weinig zin daar naartoe gaat.
Persoonlijk heb ik er nog nooit van gehoord dat je bij een parttime job, fulltime beschikbaar moet zijn omdat je dan flexibel bent.
In principe verstaan bedrijven onder 'flexibel' dat je gedurende de gehele dag dat jij beschikbaar bent.. inzetbaar bent. dus als ze savonds n keer iemand tekort komen en jij bent die dag beschikbaar dat je dan kunt komen.

Ik heb bij al mijn baantjes tot nu toe aan kunnen geven welke dagen ik absoluut niet ingepland wilde worden.
Mijn ervaring is ook dat parttime banen rekening houden met elkaar.
Ik heb nu zelfs een baan waarbij ik maar 1 dag in de week beschikbaar ben, en dat is ook prima.

Volgens mij kunnen ze dat niet verlangen van je.
Kijk het zou wat anders zijn als je in daarnaast nog in een andere drogisterij ging werken want dan zit je met een concurrentiebeding.. maar daar is hier geen sprake van. Volgens mij moeten zij óf fulltime job aanbieden als ze willen dat jij fulltime beschikbaar bent, of 20 uur aanbieden en ook 20 uur beschikbaarheid van jou uit krijgen(en jij dus die overige uur zelf kunt invullen)..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:52

RoyceMack schreef:
volgens mij is het beter dat je stopt bij de drogisterij.. ik merk aan je dat je op zoon manier bent aangedaan erover dat ik het eigenlijk helemaal niet vreemd vindt dat je met weinig zin daar naartoe gaat.
Persoonlijk heb ik er nog nooit van gehoord dat je bij een parttime job, fulltime beschikbaar moet zijn omdat je dan flexibel bent.
In principe verstaan bedrijven onder 'flexibel' dat je gedurende de gehele dag dat jij beschikbaar bent.. inzetbaar bent. dus als ze savonds n keer iemand tekort komen en jij bent die dag beschikbaar dat je dan kunt komen.

Ik heb bij al mijn baantjes tot nu toe aan kunnen geven welke dagen ik absoluut niet ingepland wilde worden.
Mijn ervaring is ook dat parttime banen rekening houden met elkaar.
Ik heb nu zelfs een baan waarbij ik maar 1 dag in de week beschikbaar ben, en dat is ook prima.

Volgens mij kunnen ze dat niet verlangen van je.
Kijk het zou wat anders zijn als je in daarnaast nog in een andere drogisterij ging werken want dan zit je met een concurrentiebeding.. maar daar is hier geen sprake van. Volgens mij moeten zij óf fulltime job aanbieden als ze willen dat jij fulltime beschikbaar bent, of 20 uur aanbieden en ook 20 uur beschikbaarheid van jou uit krijgen(en jij dus die overige uur zelf kunt invullen)..

TS hoeft niet fulltime beschikbaar te zijn, ze krijgt alleen geen vaste werkdagen toegewezen. Dat is iets heel anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:57

xmarliez schreef:
Ik snap deze reactie best maar ik denk niet dat mensen beseffen wat de werkdruk is en dat niet alleen, de uren druk en de loonkosten druk.

Dat betekent eigenlijk dat het hoofdbedrijf net zo onredelijk met de fililiaalmanagers omgaat als de fm van de ts met haar.

En die loonkostendruk: dat is nu precies het probleem. Het bedrijf wil graag alle voordelen van de werknemers, maar vooral niet de nadelen. Een kwalijke zaak want wat Kostolany ook zegt: werknemers zijn ook belangrijk voor het bedrijf en het zijn ook mensen.

Citaat:
Het inplannen van de uren gebeurd ook door de verwachte omzet dus is het nooit zeker hoeveel uur je iedere week werkt. De ene week werk je er 15 en de andere week 32.

Dat is echt quatsch. Het is een drogisterij. Dat is voor het overgrote deel gewoon helemaal prima planbaar, daar zit echt niet zomaar uit het niets een schommeling van ruim 50% in. De onvoorspelbaarheid wordt zelf gecreeerd, maar winkelgedrag is behoorlijk voorspelbaar en daar valt echt prima op in te plannen.

Citaat:
Er zijn wel filiaalmanagers die vaste dagen fijn vinden en dat hanteren maar de regel is dan wij dat niet doen dus als die FM bij dat filiaal weg gaat kan het zomaar zijn dat de nieuwe FM de vaste dagen per direct schrapt.

En ik hoop dus dat de rechter de FM's en het hoofdbedrijf snel op de vingers tikt, omdat er duidelijk in de wet staat dat er naar redelijkheid rekening gehouden moet worden met de wensen van de medewerker. "Dat doen wij nooit" is absoluut niet 'in redelijkheid', en dus in strijd met de wet.

Citaat:
Tegen mij wordt rustig gezegd dat wanneer ik 250 overuren heb ik nog niet flexibel ben, want je bent pas flexibel als je 6 dagen per week werkt :D tja niet leuk om te horen maar het is nu eenmaal zo. En kan mezelf er niet druk over maken, ik heb ook dagen moeten aannemen die ik absoluut niet wil werken maar als ik geld wil verdienen zal ik wel moeten.

En dat is het punt: met jullie wordt dus net zo banketstaaf omgegaan. Maar dat moet niet, dat is een keuze van het bedrijf en een die ook vermoedelijk in strijd is met de wet. (Overwerk mag bv niet structureel zijn en is gelimiteerd tot bepaalde grenzen, en bij 250 uur gaat het duidelijk om een structureel planningsprobleem.)

Het is heel fijn voor werkgevers dat veel werknemers geloven dat ze er niets tegen kunnen doen, da's tenslotte makkelijke extra winst en alles wat je moet doen is een beetje te intimideren.

Maar het is niet juist. En je kunt er wat aan doen - niet alleen, want alleen word je weggepest of ontslagen. Maar met meer mensen kun je heel wat bereiken, want het bedrijf is afhankelijk van z'n medewerkers! Dus ik zou zeggen: verdiep je ook in je eigen rechten, zodat je kunt werken op een fijne manier, voor een bedrijf dat z'n medewerkers respecteert. Dan kun je zelf ook je medewerkers respecteren en daar in redelijkheid mee omgaan. Werkt veel fijner, geeft minder stress en frustratie en veel meer voldoening! :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:01

Kostolany schreef:
EEN BEDRIJF BESTAAT NIET ZONDER WERKNEMERS!!!

En jij hebt geen werk zonder werkgevers. In plaats van altijd maar in je eigen schoenen te staan zou het ook fijn zijn eens een keer een kijkje te nemen bij de werkgevers. Het is echt niet zo rooskleurig als het lijkt.
Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehdad met het treffen van bepaalde regelingen (ga weer een opleiding volgen dus zal 2 vaste dagen per maand vrij moeten zijn) dit is allemaal gewoon mogelijk ook al zijn het zaterdagen. Maar het moet van over en weer komen. Een werkgever kan wel alles geven maar wat heb jij als werknemer te bieden?
Bij ons bedrijf is het heel makkelijk, er is van alles mogelijk maar je moet het zelf mede mogelijk maken! En dat kan alleen door altijd 100% inzet te tonen op alle vlakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:02

Electra63 schreef:
Morganlefay schreef:

Maxeda verdeeld bij parttimers hun uren over 6 dagen waardoor er een grote belasting wordt gelegd op het leven naast het werk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:06

Morganlefay schreef:

Maxeda verdeeld bij parttimers hun uren over 6 dagen waardoor er een grote belasting wordt gelegd op het leven naast het werk.[/quote]

Mijn advies is gebaseerd op mijn bijna 20 jaar ervaring op een HRM-afdeling en mijn studie Arbeidsrecht. :D

En nog kan ik geen advies geven, zonder de arbeidsovereenkomst te hebben gezien van werknemer, de grootte van haar werkgever en andere omstandigheden. ;)

Sorry, quoten gaat niet goed. Ik ben nu weg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:11

xmarliez schreef:
En jij hebt geen werk zonder werkgevers. In plaats van altijd maar in je eigen schoenen te staan zou het ook fijn zijn eens een keer een kijkje te nemen bij de werkgevers. Het is echt niet zo rooskleurig als het lijkt.

Oh, dat valt wel mee hoor :) Zeker grote bedrijven hebben het best aardig geregeld, daar zou ik me vooral niet te veel zorgen over maken :j

Citaat:
Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehdad met het treffen van bepaalde regelingen

Huh? En net schrijf je nog dat je erg onder druk gezet wordt voor de planning, gigantisch veel overuren hebt moeten maken en volgens het bedrijf nog niet flexibel genoeg bent?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:18

ingvdh schreef:
Boras schreef:
Kijk eens naar artikel 3.3 van de door jou getoonde cao.
Daar vind je het antwoord, mits deze tekst nog rechtsgeldig is.

Dit betreft mensen met een full time baan. TS werkt part-time.

Precies en dus kan het ts niet verboden worden om die partime baan bij de manege erbij te nemen.
Zij is immers geen fulltimer bij de drogist.

Wel moet de manege ermee akkoord gaan dat ts geen vaste tijden beschikbaar is, omdat ze bij de drogist volgens rooster werkt. Dat rooster moet veertien dagen van te voren bekend zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:22

Shadow0 schreef:
xmarliez schreef:

Oh, dat valt wel mee hoor :) Zeker grote bedrijven hebben het best aardig geregeld, daar zou ik me vooral niet te veel zorgen over maken :j

Citaat:
Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehdad met het treffen van bepaalde regelingen

Huh? En net schrijf je nog dat je erg onder druk gezet wordt voor de planning, gigantisch veel overuren hebt moeten maken en volgens het bedrijf nog niet flexibel genoeg bent?

Ja maar omdat ik mezelf daar niet druk over maak en blij ben dat ik bij een goed bedrijf werk heb ik geen problemen als ik een compromis wil sluiten. Mede omdat ze mij niet kwijt willen is er veel mogelijk. En zoals ik eerder al zei, als je laat zien aan het bedrijf dat je goed wilt en kunt werken dan is er veel mogelijk.
Ik zou de reden van de FM van de TS wel willen weten waarom er niks mogelijk is voor haar.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:32

Zelf heb ik ook bij die drogisterij gewerkt.. Ze verwachten wel heel veel flexiebeliteit, zo was ik soms daar tot 23.30 uur aan het werk, terwijl ik om 21.00 vrij zou zijn.

Wat ik zou gaan doen als ik jou was, gewoon door blijven werken daar en ondertussen gaan solliciteren bij andere bedrijven totdat je wat anders hebt gevonden want anders zit je zonder inkomen.