Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:34

Ja? maar de werkgever verliest niets want de werknemer blijft in dienst en kan dus verrekenen met de uren van 2014.

En ging de werknemer wel uit dienst dan kan de werkgever verrekenen met eindejaarsuitkering of loon.

Dus die verliest er echt niets op.

Ik ben in ieder geval blij dat mijn werkgever niet zo'n starre bedoening is. Hier kan in overleg zoiets prima geregeld worden. Iedereen blij. Wat win je met zo'n stemmingmakerij?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:40

Dat is natuurlijk simpel gezegd dat die er niets op verliest maar als je elk jaar uren te kort komt kan ik me ook wel indenken dat de werkgever gewoon schoon schip wil maken het begin van het jaar. Omdat TS zei dat het normaal altijd gewoon naar het jaar daarop mee genomen is. Komt ze of mensen in het bedrijf dus vaak uren tekort dat moet toch een keer recht getrokken worden.

LloiDLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:40

De werkgever mag alleen bedragen met het loon verrekenen als hij nog geld tegoed heeft. In de wet (art 7:632 BW) staat wat de werkgever tijdens het dienstverband mag verrekenen:

* U moet schadevergoeding aan uw werkgever betalen. Bijvoorbeeld omdat u opzettelijk een bedrijfseigendom van uw werkgever heeft vernield.
* U moet een boete betalen aan uw werkgever. U heeft bijvoorbeeld het concurrentiebeding uit uw arbeidscontract overtreden.
* U heeft tijdens werktijd een verkeersovertreding begaan. U moet deze verkeersboete zelf betalen, ook als de bekeuring op naam van uw werkgever staat. U kunt in uw arbeidscontract afspreken dat uw werkgever de bekeuringen betaalt. In dat geval mag uw werkgever de verkeersboete niet verrekenen met uw loon.
* Uw werkgever heeft u eerder een voorschot op uw loon gegeven. Deze lening moet schriftelijk zijn vastgelegd.
* Uw werkgever heeft teveel loon aan u betaald. Uw werkgever kan niet altijd het teveel betaalde loon terugvragen.
* U huurt van uw werkgever bijvoorbeeld een woning of gereedschap. Als er een schriftelijke huurovereenkomst is, mag uw werkgever de huurprijs verrekenen.

Buiten deze gevallen mag de werkgever geen geld met het loon verrekenen.

* Wetsartikel toegevoegd.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:49

Amaris schreef:
Ja? maar de werkgever verliest niets want de werknemer blijft in dienst en kan dus verrekenen met de uren van 2014.

En ging de werknemer wel uit dienst dan kan de werkgever verrekenen met eindejaarsuitkering of loon.

Ik ben in ieder geval blij dat mijn werkgever niet zo'n starre bedoening is. Hier kan in overleg zoiets prima geregeld worden. Iedereen blij. Wat win je met zo'n stemmingmakerij?

Ik snap je niet?

Ceriadwen

Re: Teveel opgenomen verlofuren, wordt dat verrekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:56

LloiDLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:59

Laatst bijgewerkt door LloiDLoVeR op 16-12-13 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:01

Nee precies, waarschijnlijk is dat gewoon wettelijk niet geregeld. Ik heb vanmiddag echt veel gezocht.

Ik denk ook dat het in de normale wereld geen probleem is om je teveel opgenomen vakantieuren terug te geven aan de werkgever.

LloiDLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:02

Ceriadwen schreef:
Nee precies, waarschijnlijk is dat gewoon wettelijk niet geregeld. Ik heb vanmiddag echt veel gezocht.

Ik denk ook dat het in de normale wereld geen probleem is om je teveel opgenomen vakantieuren terug te geven aan de werkgever.

Wettelijk is dit wel dergelijk geregeld. Zie art. 7:632 BW. Hier staat wanneer de werkgever recht heeft om te verrekenen met het nog te ontvangen loon.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:03

Amaris schreef:

Nou, mijn idee!

Ik weet niet of het mag, maar vind het nogal een hondse manier van omgaan met je personeel.
Ik heb er werkelijk nog nooit over nagedacht of ik me financieel zorgen zou moeten maken als ik een aantal dagen in de min eindig, terwijl mijn dienstverband in januari gewoon doorloopt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:22

LloiDLoVeR schreef:
Ceriadwen schreef:

Wettelijk is dit wel dergelijk geregeld. Zie art. 7:632 BW. Hier staat wanneer de werkgever recht heeft om te verrekenen met het nog te ontvangen loon.

Daar staat niks over vakantie uren, daarnaast is het nog de vraag of het wettelijke of bovenwettelijke vakantie uren zijn.

En vakantie uren kan je als indirect loon zien.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:09

Ik vind het ook een verantwoordelijkheid voor de werknemer om zijn uren na te gaan en verlofuren bij te houden. Je weet door personeelsboek/cao en salarisstrook je verlofuren. Als je een dag erover heen gaat kan gebeuren, maar ik weet uit de praktijk dat er soms twee weken extra worden opgenomen. (Bijzonderheden daargelaten.) Een overleg met je leidinggevende vind ik dan zeker op zijn plaats.

Je moet is nagaan wat een werkgever voor kosten aan een werknemer heeft.. Denk aan pensioen, ziekte, leaseauto, etc etc. En meestal ontvangt een medewerker al 5 weken(200 uur) en daarnaast worden meestal ook nog adv dagen en uren voor dokter etc gegeven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:37

TS, staat er niets in je AO/CAO of Handboek? Ik denk, dat van belang is hoeveel bovenwettelijke verlofuren je hebt en hoeveel verlofuren je teveel hebt opgenomen?
In onze CAO heeft werknemer het recht om 21,7 (bovenwettelijke) verlofuren te kopen of te verkopen per jaar. Wel op verzoek van de werknemer.

Volgens BW 7.632 lid 1a. zou werkgever de verlofuren kunnen inhouden, mits het bovenwettelijke verlofuren zijn. Volgens BW 7.640 lid 1 kan de werknemer tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst geen afstand doen van zijn aanspraak op vakantie tegen schadevergoeding.
Naar mijn mening, kan de werkgever dus alleen de bovenwettelijke verlofuren inhouden op jouw salaris. Persoonlijk zou ik met werknemer om de tafel gaan zitten en de uren afschrijven van het op te bouwen (bovenwettelijk) verlof in 2014. Risico is als het dienstverband snel in 2014 wordt ontbonden; misschien zijn er dan nog niet voldoende verlofuren opgebouwd. Maar aan het eind van het dienstverband kan dit dan worden ingehouden op de eindafrekening.

TS, ik heb jouw andere topic ook regelmatig voorbij zien komen. Ik neem aan, dat dit hiermee te maken heeft? Kan je dit niet meenemen in je mediation?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:38

Wieldop schreef:
Ik vind het ook een verantwoordelijkheid voor de werknemer om zijn uren na te gaan en verlofuren bij te houden. Je weet door personeelsboek/cao en salarisstrook je verlofuren. Als je een dag erover heen gaat kan gebeuren, maar ik weet uit de praktijk dat er soms twee weken extra worden opgenomen.

Van de andere kant: de werkgever moet toestemming geven en de werkgever heeft die gegevens ook. Dus waarom is het dan niet de verantwoording van de werkgever? In veel gevallen is het toch juist 'je hebt zelf onderzoeksplicht, als je ermee akkoord gaat is het pech'? Waarom zou dat niet voor de werkgever gelden?

Wat betreft goed werknemerschap en werkgeverschap: ik zou streven naar een nette verrekening met de uren van volgend jaar. Dat lijkt me het redelijkst in alle opzichten.

Maar beide worden wel eens flink onder druk gezet. (Denk aan het vriendelijke verzoek om vakantieuren op te nemen voor allerlei dingen waar je geen vakantieuren voor hoeft te nemen, of het niet uitbetalen van uren, of per dag verwachten dat je een kwartier eerder komt en een kwartier later weggaat, onbetaald., of zelfs dat je voor het gebrek aan werk je uren inlevert "wij hebben niets te doen, dus schrijf jij maar een vrije dag op".. In redelijkheid kan er best wat, maar die redelijkheid moet van twee kanten komen. Zo niet, dan is het kennen van je rechten toch ook wel handig.)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 21:58

Electra, ja heeft daar inderdaad mee te maken maar wilde vanmiddag puur weten of het toegestaan was. Het is grappig maar Lloidlover heeft gelijk, dat is precies wat ik van mijn advocate doorgemaild heb gekregen. Verrekenen mag niet zomaar, behalve in die gevallen. Anders wordt het bij einde dienstverband en dat staat eigenlijk bijna altijd ook omschreven in een cao of arbeidsreglement. Maar zolang je dus in dienst bent, mag er niet klakkeloos verrekend worden.

Ik heb het mijn werkgever inmiddels laten weten dus ik wacht rustig af wat ze zullen doen. De verhoudingen zijn inmiddels wel fors gespannen ja.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:04

Dat is toch raar? Want je zou dan een heel veel verlofuren kunnen opnemen zonder een consequentie?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 22:06

Nou dat is aan de werkgever om daar toezicht op te houden. En helemaal zonder consequentie is het niet want ze worden uiteraard in mindering gebracht op mijn uren van 2014.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:07

je mag ze niet verrekenen met geld, maar wel met andere uren. Ergens is dat ook wel logisch omdat je met de brutering van die uren zit dan.

Werkgever kan dus wel overuren bijvoorbeeld of uren 2014 verrekenen.

Maar verrekend mogen ze zeker wel worden, maar het blijkt alleen in tijd, niet in geld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:09

Wieldop schreef:
Dat is toch raar? Want je zou dan een heel veel verlofuren kunnen opnemen zonder een consequentie?

Nee, want de verwachte gang van zaken (zie ook de uitspraak van de rechter bij de jurofoon) is dat de verlofuren vooraf worden beoordeeld door de werkgever.
Als je uren op zijn, zou de werkgever dan dus gewoon zeggen: jammer dan, pech gehad, geen verlof meer dit jaar.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 22:13

Precies Ceriadwen, maar ik zit ook niet met het feit dat ze in mindering gebracht worden op mijn uren....dat is vorig jaar en het jaar ervoor ook gedaan. Ik sta namelijk elk jaar nét in de min. Maar ik draai ook elk jaar fors wat overuren (oké die kans is nu klein) dus het risico is er niet. Sterker nog het zijn de uren van de maand januari dus het risico is er niet want ik kan nooit vóór januari uit dienst....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:25

In principe bouw je verlofuren per maand op. Dat bijna iedere werkgever in januari vaststelt op hoeveel verlofuren medewerkers recht hebben voor het gehele jaar is altijd risicovol. Als medewerkers dan vroeg in het jaar (in verband met vakantiespreiding) verlof opnemen dan komt het weleens voor dat werknemers als zij halverwege het jaar met ontslag gaan, een negatief verlofsaldo hebben. Dit wordt dan bruto (incl. 8% vakantietoeslag en eventueel een vaste eindejaarsuitkering) ingehouden op de eindafrekening.

Nee Daffodil, natuurlijk kan je nooit voor 1 januari uit dienst. Hoe het ook afloopt, je werkgever heeft nog altijd rekening te houden met de wettelijke opzegtermijn.
Ik begrijp verder, dat je er niet teveel over wilt zeggen in het openbaar. Normaal gesproken, zou je natuurlijk in goed overleg alvast verlofuren van volgend jaar kunnen opnemen.