Help! Kan mijn leraar mij dit maken??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:08

s1993 schreef:
Jeetje wat zijn jullie allemaal hard zeg!
Één dag je mail niet checken en je bent gelijk niet verantwoordelijk/zelfstandig genoeg? Ik vind het persoonlijk wel meevallen maar oke..

Ik zou persoonlijk een iets netter mailtje hebben terug gestuurd maar daar is nu al niks meer aan te doen.. Dus dan gewoon op gesprek gaan, eerlijk de situatie uitleggen en hopen dat ze coulant zijn!
Wel lastig dat het ook al je tweede kans was... Dan zijn ze vaak iets minder snel geneigd om makkelijk te zijn.

Het is wel een belangrijk ding. Én daarbij heeft zijzelf een mail gestuurd met een vraag. Dus kan ze verwachten dat ze een van die dagen een antwoord krijgt op haar mail.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:11

s1993 schreef:
Één dag je mail niet checken en je bent gelijk niet verantwoordelijk/zelfstandig genoeg? Ik vind het persoonlijk wel meevallen maar oke..

Ik zou persoonlijk een iets netter mailtje hebben terug gestuurd maar daar is nu al niks meer aan te doen.. Dus dan gewoon op gesprek gaan, eerlijk de situatie uitleggen en hopen dat ze coulant zijn!
Wel lastig dat het ook al je tweede kans was... Dan zijn ze vaak iets minder snel geneigd om makkelijk te zijn.

Als ze antwoord op een mail verwacht, terwijl ze al gehoord had dat de rest vrijdagochtend moest, en dan ook nog zelf pas vlak vantevoren gaat vragen hoe het zit... Sorry maar dan doe je het een beetje zelf. Een vervelende les maar het is nou eenmaal zo.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 17:12

Mijn docent had zelf aangegeven dat we samen een moment zouden afspreken maar hij was de laatste tijd erg druk.
Toen ik hoorde dat hij de met de herkansers een afspraak hadden dacht ik'' oh hij heeft weer tijd om afspraken te maken'' en daarom had ik een mailtje gestuurd.
Omdat de rest dinsdag en woensdag bericht hadden gehad ging ik er niet meer vanuit dat ik vrijdag een afspraak had (juist omdat deze man altijd vroeg van zich laat horen!)
Ja het is dom en als student moet ik zelf ook mijn verantwoordelijkheid nemen.
Maar ik ben juist erg serieus bezig met mijn studie omdat ik mijn P zo graag wil halen!
Had het 1 na hoogste cijfer op het moeilijkste tentamen, van de 60 studenten..
En tot nu toe heb ik alles op tijd ingeleverd!

Bedankt shadow en fenno, zulke berichten kan ik nu wel gebruiken :)
Mijn moeder komt straks thuis gelukkig.
Ben echt behoorlijk verdrietig want dit was echt niet mijn bedoeling! -O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:13

Ja ik ben heel hard. Ik heb zelf ook met enige regelmaat belangrijke mailtjes gemist, tentamens niet kunnen doen door ziekte etc. In het hoger onderwijs betekent dat gewoon kans gemist... En vaak zijn docenten nog wel heel coulant, zeker als dit de eerste keer is dat je dit overkomt.

s1993 schreef:

Een dag je mail niet checken als je wéét dat je een belangrijke mail verwacht waarvan je op je vingers na kunt tellen dat die zegt dat je vandaag op school moet zijn? Ja, dat is onverantwoordelijk. :)

Celiien

Re: Help! Kan mijn leraar mij dit maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:15

Ik zeg je alvast ren ding: Welkom op het HBO!! Zelf overal achteraan gaan hoort er nu eenmaal bij, het wordt niet meer voor je uitgekauwd.

Hoop in iedergeval dat t opgelost wordt voor je

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:17

Misschien tip: stel de email op je smartphone in als je die hebt, laat meldingen geven bij nieuwe mail, dan mis je nooit meer wat!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 17:17

Even voor de duidelijkheid:
Ik had met de leraar afgesproken dat wij samen een moment zouden kiezen.
Dit vanwege dingen die ik niet op bokt wil zetten.
Ik mailde hem met de vraag of hij binnenkort tijd had maar had niet verwacht dat dit deze vrijdag was.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 17:19

Amaris schreef:
Misschien tip: stel de email op je smartphone in als je die hebt, laat meldingen geven bij nieuwe mail, dan mis je nooit meer wat!

Dat zou ik graag willen maar deze mail kan je niet ''doorvoeren'' naar je normale email.
Je moet eerst 3 x inloggen om uiteindelijk op de webmail te komen.
En paar studenten en ik zijn hier al achter aangegaan om het ook op je normale mail te krijgen maar dat lukt ze tot nu toe niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:19

josje4 schreef:
Even voor de duidelijkheid:
Ik had met de leraar afgesproken dat wij samen een moment zouden kiezen.
Dit vanwege dingen die ik niet op bokt wil zetten.
Ik mailde hem met de vraag of hij binnenkort tijd had maar had niet verwacht dat dit deze vrijdag was.

Zoals ik al zei, een vervelende maar wijze les.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:20

Dan nog, samen afgesproken betekent gewoon dat je vraagt wanneer er tijd is en hij zegt een tijd. Hoort hij niks, neemt hij aan dat het goed is. Tenminste zo werkt t bij ons.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:22

Celiien schreef:
Ik zeg je alvast ren ding: Welkom op het HBO!! Zelf overal achteraan gaan hoort er nu eenmaal bij, het wordt niet meer voor je uitgekauwd.

TS is toch bezig er zelf achteraan te gaan? :')

Succes TS, hopelijk kan het opgelost worden! En je P niet in één jaar halen is niet zo'n ramp; tegenwoordig boeit het toch niemand meer wanneer je je P gehaald hebt. :) (Tenzij je door wilt stromen naar de uni.)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:29

Vjestagirl schreef:
Ja ik ben heel hard. Ik heb zelf ook met enige regelmaat belangrijke mailtjes gemist, tentamens niet kunnen doen door ziekte etc. In het hoger onderwijs betekent dat gewoon kans gemist... En vaak zijn docenten nog wel heel coulant, zeker als dit de eerste keer is dat je dit overkomt.

s1993 schreef:

Een dag je mail niet checken als je wéét dat je een belangrijke mail verwacht waarvan je op je vingers na kunt tellen dat die zegt dat je vandaag op school moet zijn? Ja, dat is onverantwoordelijk. :)

Sorry, ik had niet goed gelezen, had niet door dat ze zelf een mailtje had gestuurd. Ik dacht dat ze gewoon via-via gehoord had dat ze eigenlijk mail had moeten krijgen. Oeps iets teveel dingen tegelijk aan het doen :o

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:34

Vervelend voor jou, maar ik begrijp de docent ook wel.

Kom het in de opleidingen die ik geef vaak genoeg tegen dat cursisten wat "vergeten" of "toevallig" niet kunnen komen, "per ongeluk" iets niet gelezen hebben,... Dan moet je als docent ergens een lijn trekken, want je kan niet voor iedereen uitzonderingen maken.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:40

Celiien schreef:

Mee eens. :) Het is geen middelbare school meer, er wordt wat meer zelfstandigheid van je verwacht. En ik vind ook dat je als je een mail hebt gestuurd (+ andere leerlingen allemaal vrijdag moesten) je je mail gewoon elke dag moet checken. Natuurlijk heel vervelend dat de oma van je vriendin overleden is, maar je mail checken is zo gedaan imo.
Zo zal het nog 4 jaar gaan op het HBO, dus ik denk dat je dit als een wijze les moet zien. Hoop natuurlijk wel voor je dat je leraar alsnog coulant is en je nog een kans geeft maar je moet er niet vanuit gaan... Om antwoord op je titel te geven: ja, hij kan dit maken.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:58

Shadow0 schreef:
Het verbaast me trouwens ook hier hoe hard er geoordeeld wordt. Niemand die eens een mailtje heeft gemist? Nooit een foutje gemaakt?

Er wordt hier antwoord gegeven op de vraag van TS: kan hij dit maken? Heel simpel: ja. Het is aan TS zelf om bij bijzondere omstandigheden die mogelijk invloed hebben op je opleiding melding te doen bij de opleiding. Júist wanneer je met een dergelijke hectische situatie zit, is het nodig om mensen op de hoogte te houden van jouw mogelijkheden. Mijn hemel, als ik vorig jaar rond het overlijden van mijn schoonvader zo (passief) gehandeld had, was ik nu niet afgestudeerd. HBO betekent proactief, assertief, zelfstandig, en dus ook zelf actie ondernemen. Mensen zijn hier volgens jou hard, maar dat is wel hoe opleidingen hier mee omgaan: zolang je zelf niet meldt dat er iets mis is, wordt er vanuit gegaan dat je gewoon kan voldoen aan de toetsmomenten en dergelijke.

Dat TS nu een mailtje gestuurd heeft is goed, het getuigt wel van de wil van TS om dit op te lossen.

Studenten gaan er dan wel van uit dat docenten zo ongeveer ieder moment van de dag hun mail bekijken, maar andersom geldt dit net zo hard. Ik kan je wel zeggen dat het overlijden van de oma van een vriendin bij mij op de opleiding geen geldige reden geweest was. Dan wordt er heel simpel gezegd: het is geen directe familie, het is niemand uit je directe omgeving, toetsmoment is duidelijk aangegeven, ga het maar uitpraten en anders heb je volgend jaar een herkansing. Bij geen gehoor gaan afspraken gewoon door, want dan kan diegene kennelijk.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:54

Iedereen gooit het hier op ''eigen verantwoordelijkheid'', maar ik vraag me af waarop ze dat baseren.
Als ik jou was zou ik nog eens even goed kijken wat bij jullie de regels zijn.
Bij ons op de universiteit moet een officiële tentamengelegenheid minimaal 5 werkdagen van tevoren aan de student bekend worden gemaakt. Is dit niet gebeurd dan heeft de student recht op een (extra) herkansing.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:09

TS, heel vervelend dat het gebeurd is :j Ik zou inderdaad ook even rustig afwachten je niet te druk maken, je kan er nu toch even niks aan doen. Tuurlijk is het eigen verantwoordelijkheid, maar als een goede bekende overlijdt denk je niet direct aan je mail. Leg het volgende week gewoon rustig uit aan de docent.
Mijn ervaring is dat docenten echt wel begripvol zijn met dat soort dingen (het zijn ook maar mensen, toch? :) )
En is ook gelijk weer een goede leer voor de volgende keer.
Hij antwoordde misschien niet zo aardig omdat hij tenslotte ook de omstandigheden niet kan ruiken.
En wie weet hoe de verhouding met de betreffende oma ligt?
Sterkte in ieder geval TS, zowel met school als met de oma. :(:) En niet teveel in paniek raken.

Ik ben ook net begonnen op het HBO (kom van het MBO) en ja het is wennen, maar dat weten de docenten ook. Hier zijn ze in het begin niet zo moeilijk. En kunstacademies staan er nou niet echt om bekend makkelijk te zijn :')

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:14

Ik vind het niet netjes dat je de avond voor het examenmoment een mail krijgt met de afspraak. Dat moet wel een aantal dagen van te voren aangekondigd worden, ga er vanuit dat je zo gesprek wil voorbereiden.
Maar omdat je wist dat het vrijdag kon zijn, had je wel even je mail kunnen checken. Ik zou namelijk wel willen weten wat ik die dag moet doen en er zeker van zijn.
Ben benieuwd of je wat kan regelen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:35

44Myrthe44 schreef:
Iedereen gooit het hier op ''eigen verantwoordelijkheid'', maar ik vraag me af waarop ze dat baseren.
Als ik jou was zou ik nog eens even goed kijken wat bij jullie de regels zijn.
Bij ons op de universiteit moet een officiële tentamengelegenheid minimaal 5 werkdagen van tevoren aan de student bekend worden gemaakt. Is dit niet gebeurd dan heeft de student recht op een (extra) herkansing.

Eigen verantwoordelijkheid in de zin van dat de TS wist dat ze een belangrijke mail nog moest ontvangen, dat het er dik in ging zitten dat ze die donderdag ging krijgen aangezien ze dinsdag en woensdag niets vernomen had, ze daar zelf nog meer achteraan had kunnen zitten omdat het belangrijk was.

De docent kan dit, zoals de anderen zeggen, maken ja.
Op het HBO gaan docenten je echt niet achter de kont aan zitten. Je moet hen achter de kont aan zitten en daar komt dan je eigen verantwoordelijkheid om de hoek kijken.
Hopelijk is de docent coulant TS en krijg je in dit studiejaar nog een kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:44

Wat vervelend ts!
Hoe laat heeft de docent de mail de avond ervoor gestuurd? Want ligt aan het tijdstip heb je misschien wel meer kansen voor jou examenmoment.
Even afwachten op de docent zijn reactie, anders maandag gewoon langs gaan. Indien hij weigert zou ik (als het tijdstip van de mail laat is) naar een decaan/examencommissie gaan!
Succes en probeer rustig te blijven

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:49

GamblersCup schreef:
En jij kunt zelf niet nadenken?

En jij voegt hier wat nuttigs toe?

Ik zou de mail afwachten van je docent. En maar hopen dat hij een extra afspraak in wil plannen :)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 13:01

Ik ben er al achter gekomen dat de leraar zich ook niet aan het reglement heeft gehouden.
Aangezien dit blijkbaar een examen moment was geldt:

De examencommissie maakt dag en tijdstip waarop het toets wordt afgenomen ten
minste een week hieraan voorafgaande bekend aan de student.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:09

josje4 schreef:
Ik ben er al achter gekomen dat de leraar zich ook niet aan het reglement heeft gehouden.
Aangezien dit blijkbaar een examen moment was geldt:

De examencommissie maakt dag en tijdstip waarop het toets wordt afgenomen ten
minste een week hieraan voorafgaande bekend aan de student.

Daarom, dus als de docent weigert heb je altijd je recht en kan je het via de examencommissie spelen

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:20

Goed nieuws: als je aan het einde van het schooljaar 6 of minder punten van je propedeuse verwijderd bent dan mag je via de examencommissie een derde herkansing aanvragen. Weet ik uit ervaring, ik moest nog precies twee vakken van drie punten namelijk.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:22

Ik zou toch eerst kijken of je het met de docent kunt oplossen. Blijf vriendelijk en rustig, bied je excuses aan en probeer iets te regelen. Vaak zijn docenten heel lief en bijten niet als je als student inzet toont :D

Mocht het niet lukken, kun je het altijd nog bij de examencommissie proberen.