Gepest , wat moet ik doen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:15

Naast het gaan praten met een vertrouwenspersoon zou ik je aanraden om een assertieviteitscursus.
Bij deze cursus leer je hoe je het beste in deze situaties om te gaan.

Ik ben in mijn verleden ook ontzettend gepest, dus ik weet hoe je voelt.
Als ze mij toen der tijd mij beter hadden geholpen en mij naar zo cursus hadden gedaan. Was het voor mij al een stuk beter geweest.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:20

Ik weet hoe het is.
Stap zelf naar je mentor ipv je ouders laten mailen. Zeg hem waar het op staat, hoe je je voelt, etc. Hij is verplicht te helpen. Doet hij dit niet, idd naar de directie stappen, schrijf desnoods een brief, met hoe je je voelt, wat er gedaan en gezegd word, en wat jouw mentor eraan doet.
Die pesters, zijn hartstikke onzeker. Bang zelf gepest te worden en daarom gaan ze iemand pesten die 'meer is' dan dat hun zijn. Om jouw zelfvertrouwen weg te nemen, en jouw een rotgevoel te geven.

Ik wil geweld niet aanmoedigen, zeker niet, maar het heeft mij heel erg geholpen. Iemand die mij zo boos maakte, dat bij mij de remmen eraf gingen, en ik die persoon een paar beuken verkocht heb. Helaas aan het einde van mijn laatste jaar (een week voor de examens := raad ik niet aan haha), maar het was wel over.
Je bent een leuke meid om te zien TS, dus kom voor jezelf op.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:23

zolang ik kan herinneren WERD ik gepest zit nu in de derde ik heb een paar hele goede gesprekken met mijn mentor gehad. Ging vooral over dat als ze jou niet mogen is dat lekker hun probleem. En allemaal zulke dingen ik heb nu overal (zeg maar) schijt aan een vertrouwens persoon ofzo kan maar dat helpt toch niet zo super goed volgens mijn ervaringen PB me anders even

_Ashii_

Re: Gepest , wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:27

Las dat je ook zowiezo geen leuke school vind. Overleg eens met je ouders naar de opties voor een andere school. Ben zelf ook een behoorlijk lange tijd gepest. Dit hield bij mij ook niet op tot ik van school wisselde en dat heeft mij echt goed gedaan :j

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:28

Ik ben zelf ook jarenlang gepest.. En het heeft echt effect gehad op mijn dagelijkse leven. Ik zal echt niet zomaar op iemand afstappen, of als iemand boos is op mij krimp ik ook echt.

Gelukkig had ik op de middelbare school karate-les en heb ik er toen wat aan kunnen doen. Éen keer een goede rechtse en het was over. Nu zeg ik niet dat je iedereen maar meteen in elkaar moet slaan!! Bij mij zat er een heel traject aan vooraf, met mentoren, decanen en vertrouwenspersonen. Dus probeer dingen eerst op te lossen via de mentor. Vaak zijn pesters erg onzeker en zoeken ze mensen uit die "anders" zijn of minstens zo onzeker om zichzelf beter te voelen. Het beste kun je ze maar gewoon aankijken en doen alsof het je geen fl*kker boeit. Ene oor in en het andere er weer uit :) Degene die mij op de basisschool pestte deed dat omdat ik van paarden hield en op een boerderij rondliep en meehielp. Ironisch is dat hij nu zelf op een boerderij werkt en paardrijd :') De pester op mijn middelbare school het eerste jaar, was erg klein maar best intimiderend. Iedereen had ontzag voor dat ventje. Ik niet.. En toen was ik de banketstaaf. Het woord "paardekop" en gehinnik volgden mij de hele dag. Ik ben naar verschillende mensen gestapt en nergens werd ik geholpen. Toen maar naar de directeur gestapt en hij zei letterlijk: "Ik heb niks gezien, dus los het zelf maar op." Ik dacht, oke, doen we.

Die avond toen ik weer werd uitgescholden had ik er genoeg van en ik vertelde het ventje dat ik het niet meer zou pikken en niet in zou staan voor de gevolgen. Hij begon hard te lachen. Volgende dag, kwam hij weer. Hee paardekop, wat had je nou! BAM, enkeltje buurtziekenhuis :P Nooit meer last van gehad..

Edit: Moet er wel bij vertellen dat na deze gebeurtenis er een anti-pest programma is gekomen en dat het pesten op die school stukken minder is! :)

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:33

DAMWolf schreef:
Ik ben zelf ook jarenlang gepest.. En het heeft echt effect gehad op mijn dagelijkse leven. Ik zal echt niet zomaar op iemand afstappen, of als iemand boos is op mij krimp ik ook echt.

Gelukkig had ik op de middelbare school karate-les en heb ik er toen wat aan kunnen doen. Éen keer een goede rechtse en het was over. Nu zeg ik niet dat je iedereen maar meteen in elkaar moet slaan!! Bij mij zat er een heel traject aan vooraf, met mentoren, decanen en vertrouwenspersonen. Dus probeer dingen eerst op te lossen via de mentor. Vaak zijn pesters erg onzeker en zoeken ze mensen uit die "anders" zijn of minstens zo onzeker om zichzelf beter te voelen. Het beste kun je ze maar gewoon aankijken en doen alsof het je geen fl*kker boeit. Ene oor in en het andere er weer uit :) Degene die mij op de basisschool pestte deed dat omdat ik van paarden hield en op een boerderij rondliep en meehielp. Ironisch is dat hij nu zelf op een boerderij werkt en paardrijd :') De pester op mijn middelbare school het eerste jaar, was erg klein maar best intimiderend. Iedereen had ontzag voor dat ventje. Ik niet.. En toen was ik de banketstaaf. Het woord "paardekop" en gehinnik volgden mij de hele dag. Ik ben naar verschillende mensen gestapt en nergens werd ik geholpen. Toen maar naar de directeur gestapt en hij zei letterlijk: "Ik heb niks gezien, dus los het zelf maar op." Ik dacht, oke, doen we.

Die avond toen ik weer werd uitgescholden had ik er genoeg van en ik vertelde het ventje dat ik het niet meer zou pikken en niet in zou staan voor de gevolgen. Hij begon hard te lachen. Volgende dag, kwam hij weer. Hee paardekop, wat had je nou! BAM, enkeltje buurtziekenhuis :P Nooit meer last van gehad..

Edit: Moet er wel bij vertellen dat na deze gebeurtenis er een anti-pest programma is gekomen en dat het pesten op die school stukken minder is! :)

Haha genius! Tja had de decaan zijn mond maar moeten houden toch :p you go girl! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:34

_nvds schreef:
Ik heb al met mijn ouders gepraat , zij vinden het uiteraard niet leuk maar hebben mijn mentor al gemailt maar hij wilt er niets aan doen ..

Ik dacht dat elke schooltegenwoordig een pestprotocol moest hebben, klopt dat?
Op basis daarvan moet je mentor je helpen, zeker als ook je ouders al gemaild hebben.
Misschien kan je voor jezelf ook een weerbaarheidstraining volgen.
Dat schijnt soms ook erg goed te helpen.
Die zijn gratis en daar moet je mentor je meer over kunnen vertellen.
Succes en sterkte!

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:36

Sylvia_B schreef:
_nvds schreef:
Ik heb al met mijn ouders gepraat , zij vinden het uiteraard niet leuk maar hebben mijn mentor al gemailt maar hij wilt er niets aan doen ..

Ik dacht dat elke schooltegenwoordig een pestprotocol moest hebben, klopt dat?
Op basis daarvan moet je mentor je helpen, zeker als ook je ouders al gemaild hebben.
Misschien kan je voor jezelf ook een weerbaarheidstraining volgen.
Dat schijnt soms ook erg goed te helpen.
Die zijn gratis en daar moet je mentor je meer over kunnen vertellen.
Succes en sterkte!

Ja lijkt mij toch ook dat hij dat verplicht is

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:37

Bijna elke school heeft een pest protocol, vraag er naar en wijs je leerkracht er op.
Een leerkracht is verplicht hier in actie te ondernemen!
Sommige mensen hebben geen idee wat pesten met je doet, zowel nu als op latere leeftijd.
Niemand maar dan ook niemand mag gepest worden en helaas onderschatten nog steeds vele mensen de gevolgen van pesten.
En anders naar vertrouwenspersoon, schoolhoofd, maar onderneem zsm aktie.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:50

Ik weet hoe je je voelt. Ik ben ook gepest in de eerste op de middelbare school. Ik had alleen nogal een grote mond en ben er meteen tegen in gegaan, met het resultaat dat het meisje wat mij pestte vervolgens bang was voor me.. Terwijl ik haar nooit met een vinger heb aangeraakt :Y)

Je bent een leuke meid! De meeste mensen gaan pesten als ze zelf erg onzeker zijn..

Hopelijk kun je met je vertrouwenspersoon praten en krijg je hulp! Ik vind het belachelijk dat je mentor niets doet.. Heel triest.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:57

Ik ben jaren gepest geweest. Mentors en ouders kunnen daar niets aan veranderen enkel misschien zelfs erger maken. Je moet hun respect eisen. Geef ze een klap of antwoord scherp terug. Pesters zijn zelf onzeker pak hun op hun grootste fout. Draai de rollen om voor eventjes maar wordt zelf geen pester.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:02

Hier nog een met ervaring :( Ik heb het gelukkig nooit als ondraaglijk ervaren, ik werd voornamelijk gewoon overal buiten gesloten met als mededeling dat ik "lelijk" was. Ik snapte er niets van, maar ik was al een einzelgänger dus het deed me minder dan het misschien had moeten doen. Ik ben er nooit mee naar mijn mentor gegaan, maar dat raad ik jou niet aan.

Als je mentor niets wil doen, dan moet je het een stapje hoger zoeken. Ga gerust naar de decaan, de schoolleider of zelfs de directeur. Zelfs als je toch van school wilt wisselen, vind ik het een goed idee om de directie hierover in te lichten, en ook dat je mentor niets wilde doen. Dat is namelijk echt onacceptabel, mentoren zijn juist voor dit soort zaken! Hij kan misschien niet zien wat er gebeurt en dit maakt het erg moeilijk, maar hij had je op z'n minst kunnen doorverwijzen naar een vertrouwenspersoon of het kunnen melden aan de decaan/iemand anders die er iets mee kan. Niet opgeven hoor, je komt er wel! :(:)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:19

Ik heb er ook ervaring mee... Was bij mij wel toen ik nog vrij jong was, maar dat maakt het er niet beter op... Ik voel me veel te snel aangesproken als iemand kwaad is op mij, en ben lijk dus ook niet sterk van karakter. Heb dan uiteindelijk ongeveer hetzelfde meegemaakt als DAMWolf, ook gewoon een mooie bloedneus geslagen en niet veel meer van gehoord erna...
Heb je voor de rest nog vrienden om je heen? Zeggen zij iets terug als ze je zo uitschelden, of zeg je zelf iets terug?
Bij mij hielp negeren ook vaak. Dan worden ze het beu na een tijdje, dan is er niets leuk meer aan voor hen als je niets antwoordt.

Zoek inderdaad best iemand die je goed vertrouwt, het lucht meestal al op om erover te praten en zoek samen naar een oplossing.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:26

Altijd gepest geweest op de middelbare school. Maar ik had altijd wel een paar goede vrienden die me er doorheen hielpen. Die heb jij vast ook. Probeer een gesprek met je mentor aan te gaan of met een lerares die bekend is met dat soort problemen, maar praat er in ieder geval wel met iemand over. Is altijd fijn! Mag ik vragen waarom je word gepest TS? Mag ook in een privéberichtje, wat je zelf fijn vind. :)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:44

Door wie wordt je gepest? Jongens/meisjes? Door de hele klas of maar door een paar? Heb je wel vrienden in de klas? Zou het kunnen dat ze jaloers op je zijn? Wat al eerder geopperd is hier: een keer iemand verbouwen doet soms wonderen ;-)

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:22

Iemand verbouwen is dan wel heel grof. Gewoon een keer je mond hard open trekken doet al wonderen genoeg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:56

Ik durfde niet te schrijven wat sommige hier wel doen. Men zegt 'geweld is nooit de oplossing' maar toch vraag ik me af of je als je eens een goede knal uitdeelt of meerdere dat wrllicht echt helpt. En ja uiteraard zegt men 'negeren' nou geloof me, negeren helpt niet. Assertievietijdscursussen ook niet. Heb ik allemaal gedaan mij nooit geholpen. Een flinke knal uitdelen als advies zullen ze natuurlijk niet geven op een school kunnen ze niet maken... Maar het is misschien wel de oplossing.

Cemoris: ik heb mn bek open getrokken, heb ook genegeerd, heb verschillende cursussen gedaan. Niks hielp. Nooit geweldadig geweest ook, mijn pesters waren allemaal 2x zo groot en zo breed. Maar gosh, als ik t had gekund...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:14

Ik schrik me rot als ik lees hoeveel slachtoffers hier reageren! Moet vreselijk zijn om er dag in dag uit mee geconfronteerd te worden!
Ikzelf of mijn kids hebben hier geen ervaring mee, op de lagere school van mijn kids werd er wel veel over gesproken.
Ik snap niet dat de school hier geen hulp biedt?! Zo eens goed uithalen kan helpen maar wat als je zet niet lukt? Ik ben hier geen held in en zou wegkruipen vrees ik. Zo'n pestkoppen zijn meestal leerlingen met goede resultaten en krijgen veel volgelingen die naar hen opkijken, zo stond laatst in onze krant.
Dat ze veel leed veroorzaken staan ze niet bij stil, hoe slim ben je dan? Vraag ik mij dan af? In mijn ogen en met jeugdtermen vind ik het "losers" _/-\o_

Ts, ik hoop dat je hulp vinden kan, iemand die achter je staat...zo'n leuke meid da je bent!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:43

Sommige mentoren horen gewoon geen mentor te zijn. Hebben je ouders het al hogerop gezocht, of jij zelf natuurlijk? Als je mentor er niks aan doet, dan ga je een stapje hoger, coördinator of decaan, met daarbij een dikke vette klacht over je mentor er direct bij. Jij hoort je gewoon prettig te voelen als je naar school gaat.

Ik snap de mensen die terugslaan wel, maar TS, zou er niet zomaar aan beginnen, je hebt immers ook de kans dat zij drie keer zo hard terug slaan.

Het is heel moeilijk, maar probeer het ene oor in, andere oor uit te laten gaan. Neem het op als een grapje, en zet hun dan op hun plaats weer voor schut. Als je boos wordt, gaat huilen, of iets dergelijks 'geef je ze hun zin', als je een grap terug maakt staan zij voor banketstaaf.

Bedenk je vooral, pesten zegt niks over jou! Pesten zegt wat over de pesters. Ik weet wat het met je eigenwaarde kan doen, maar over het algemeen is pesten op helemaal niets gebaseerd. Als ik achteraf terugkijk op mijn pesters, kan ik me echt voor mijn hoofd slaan dat ik me door hen omlaag liet halen.
Als ik naar jouw profiel kijk, zie ik een hele knappe meid, echt oprecht.

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:46

Ik zou het gelijk gaan vertellen aan iemand die je vertrouwd.. Het is misschien héél eng, maar je wordt er echt veel gelukkiger van als het over is ;)
Vandaag hadden we het er nog over op school, een meisje die 5 jaar lang gepest is.

De pester heeft er lol in om jou te trijteren. Probeer dus zo koel mogelijk te blijven, hoe moeilijk het ook is.
Maar als je er vanaf het begin al wat aan doet, is het veel makkelijker om het op te lossen :j

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:40

Hoihoi, super lief jullie berichtjes allemaal spreekt me weer wat moed in!!

Ik zal even uitleggen waardoor het komt..
Ik ben eind oktober naar Afrika gegaan ,hier zat een meisje bij en zij is vriendinnen met de meisjesdie mij pesten. We hadden het over een paar mensen uit de klas met de andere 5 meiden , masr voor de rest niets negatiefs. Toen ik terug kwam was ik ziek want ik heb heel erg last van migraine als ik me druk maak. In die 2 dagen heeft dat meisje die ook mee was allemaal dingen verteld aan 3 kwart voor de klas over dingen die ik blijkbaar had gezegt.. Terwijl bijna alles niet eens waar was. Maandag zouden ze me opwachten en ik elkaar slaan vertelde me vriendin maandag ochtend op de fiets , ben direct naar me oma toe gefietst en daarna terug naar me huis op met papa te praten. Me ouders hebben me mentor gebeld en ik moest de volgende dag wel komen. Toen heeft hij mij dus verteld ; 'trek het je niks aan en laat ze links liggen' uiteraard heb ik dit wel geprobeerd.. Maar het lukt niet en ik wordt maar onzekerder en onzekerder. Vooral als iemand je dikke trol gaat noemen .. Terwijl ik heel hard probeer te sporten aangezien ik niet blij ben met mijn lichaam. Ik heb trouwens tegen de 2 meisjes waar ik wel wat ver had gezegd .. Excuus aan aangeboden. Maar vind het nog steeds onterecht omdat die andere meisjes (vriendinnen van de pesters) zelf ook wat over die pesters hebben gezegd, helaas ben ik geen persoon die zegt , weetje wat die zei.

Mijn moeder zegt trouwens net dat ik maar wat harder moet worden en dat ze het zat is..
Weet het ook niet zo goed meer.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:09

Heb je al de opties overwogen om school te wisselen?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:37

Ja ik ben bij een school wezen kijken , die school zei dat omdat wij op school een andere pta werking hebben ik daar niet heen kon..

Krijg net een berichtje dat ik een bitch ben , super leuk weer pff

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:00

Is er geen vriendin die jouw verhaal gelooft of die de roddels gehoord heeft. Alles is gebaseerd op roddels die waarschijnlijk een eigen leven leiden.
Zet je foon uit en kruip je bedje in, dat soort mensen is jou niet waard ;)

Slaap lekker

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:33

Pff ik moet hier echt om janken...
Ts, laat het niet zo ver komen als dat bij mij gebeurd is. Kom voor jezelf op.
Zoals al eerder gezegd; geweld is nooit de oplossing, maar geef eens een knal aan iemand op het moment dat het gebeurd. En dan goed raak. Sla iemand een blauw ook of wat dan ook.. Laat je niet kisten meid. Niemand is het waard gepest te worden. Niemand. Onthoud dat goed.
Mocht je willen praten, mijn pb staat open voor je. De gevolgen van gepest worden zijn verschrikkelijk, dus laat het niet zo ver komen. Ik heb al een hele lange weg gehad..
School directies die niks deden, leraren die deden alsof ze het niet zagen.. Op de school waar ik vmbo had hetzelfde verhaal tot er 2 leraren waren die me hielpen. Was helaas niet genoeg maar die deden echt hun best voor me. Waar ieder ander geschorst zou worden voor het slaan op iemands hoofd kreeg ik enkel een waarschuwing. Foei, niet meer doen. Maar ook omdat ze dondersgoed wisten dat dit de druppel was die de emmer deed overlopen. En erna kon ik ineens wel respect krijgen, omdat ik iemand geslagen had. Wel voor korte duur maar het was iets.. Kom voor jezelf op. Alsjeblieft...! Doen de leraren niks? Onderneem dan zelf actie. Geef het in een gesprek met je mentor aan. Waarschuw wat er gebeurd als ze je niet helpen.
Maar niet alleen leraren die niks deden hoorden op mijn weg, ook heel veel doktersbezoeken omdat ik agressief werd tegenover mijn familie. Uit het niets kon ik ontploffen en iemand verrot schelden, of slaan. Nadat ik zelf een keer of 10 bi de ha heb gezeten werd het mijn ouders ook te veel, en toen pas ben ik doorgestuurd naar een psycholoog. Na 10x werd ik er weg gestuurd, omdat ik het zelf wel kon. De verzekering zouden deze kosten namelijk toch niet meer verzekeren na die 10x. Maar of ik er klaar voor was om het 'alleen' te doen? (Uiteraard heb ik m'n ouders, vrienden, familie) Nee; dat was ik niet. Nogsteeds niet. Ik moet het blijkbaar weer op eigen houtje doen.. En waar ik nog last van heb zal ik je besparen. Dit is wss al genoeg ellende voor je om te lezen..
Mocht je het wél willen weten, mag je me pb'en.