HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Re: HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:29

Ik heb niet alles gelezen, maar is fysiotherapie niet iets voor je? En na de opleiding humane fysio, verder te gaan voor hond/paard en eventueel zelfs osteopathie? Ben je met mensen en dieren bezig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:35

Kijk eens hier: http://equinestudiecentrum.nl/ Dit opleidingscentrum is nog niet zo lang gestart maar bieden volgens mij wel mogelijkheden die in jouw straatje zouden kunnen passen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:38

Ik studeer MWD (maatschappelijk werk en dienstverlening) en volg de minor paard en hulpverlening (op de NHL in Leeuwarden). Deze minor is toegankelijk vanuit alle social studies (pedagogiek, mwd, sph)

Misschien is dit een optie voor je?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:43

Ik studeer Pedagogiek, dat is specifiek gericht op kinderen en jongeren. Ik ben van plan om er later nog Hulpverlening met paarden erbij te doen, ik weet alleen nog niet of ik de minor doe of dat ik na deze opleiding de Post HBO doe. Op dit moment loop ik stage bij een zorgmanege, erg leuk! :D

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 21:23

Kosseh: Laat ik mijn ouders me adviseren over een studiekeuze, komen ze uit op een aantal studie's uit mijn rijtje. Als ik dan aan kwam met een studie uit het rijtje zei me vader vaak. Ja, ik kwam die studie laatst ook tegen, leek me ook echt wat voor je. Tevens heeft hij mijn huidige studie ook gekozen. Doe het ook met veel plezier, soms wil de school zelf me dat plezier wat afnemen. Maar laten we daar niet over praten, de school gaat zijn deuren toch sluiten.

Waarom ik het liefst een diergerelateerde studie zou willen, is omdat het mooi aansluit op deze opleiding. Ik vind het zonde wanneer ik er niks mee zou gaan doen en dat terwijl ook mijn ouders er veel geld ingepompt hebben. Maar moet ook maar eens goed gaan overleggen met hun.

Fjordnina: Dat is zeker iets voor mij. Daar ga ik me zelf even in verdiepen en onthouden. Want ik denk dat ik dat ga doen na m'n HBO opleiding. Zijn cursusdagen, dus erbij werken zou een mooie uitkomst zijn. Kan ik het daarvan ook financieren.

Ik ga me ook weer verdiepen in andere niet gerelateerde dierstudie's, denk dat ik eens bij de sociale studie's moet gaan kijken.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:30

Laat je door de kosten niet beperken in je studiekeuze zou ik je in ieder geval aan willen raden. Zonde om nu niet verder te kijken dan diergerelateerde studies omdat het anders 'zonde' zou zijn van de afgelopen paar jaar studiekosten. Je hebt altijd de opgedane kennis van je huidige opleiding! Ook als je nu voor een diergerelateerde opleiding gaat betekend het niet dat het aansluit op wat je nu hebt geleerd;)

Blijft mijn vraag of je al naar open/meeloopdagen bent geweest? Want ik zou me voor zo veel mogelijk meeloopdagen inschrijven als ik jou was. Overal een keertje kijken, vragen stellen en vergelijken. Ik had toen ik een studie zocht ook ontzettend veel studies die me leuk leken, maar die vaak in praktijk toch heel anders bleken te zijn dan verwacht.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:47

Denk dat het een goed advies is om even 'om' dieren heen te kijken: wat trekt je aan in het werken met dieren: educatie, hulpverlening, organiseren, medisch/gezondheid, journalistiek, talen/internationaal? Hierbij zou ik dan een HBO studie zoeken.

Een HBO houdt hoe dan ook meer kantoorwerk/binnenwerk in. Mocht je dat echt niet willen zoek dan ook bewust naar een studie waarbij je dat minder hebt.

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 13:40

no--a schreef:
Blijft mijn vraag of je al naar open/meeloopdagen bent geweest? Want ik zou me voor zo veel mogelijk meeloopdagen inschrijven als ik jou was. Overal een keertje kijken, vragen stellen en vergelijken. Ik had toen ik een studie zocht ook ontzettend veel studies die me leuk leken, maar die vaak in praktijk toch heel anders bleken te zijn dan verwacht.

Nee, ik heb nog geen meeloopdagen gelopen, omdat ik gewoon nog niet zeker wist, welke opleiding geschikt voor me zou zijn enzo. Maar meeloopdagen lopen is inderdaad wel een goede tip!

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:10

en bio informatica dan? dat is wel biologisch dus deels ook met dieren alleen dan wetenschappelijker, je hebt ook goede toekomstperspectieven en gaat er een leuk zakcentje mee verdienen.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:07

UnitedxWest schreef:
no--a schreef:

Nee, ik heb nog geen meeloopdagen gelopen, omdat ik gewoon nog niet zeker wist, welke opleiding geschikt voor me zou zijn enzo. Maar meeloopdagen lopen is inderdaad wel een goede tip!

Zou het zeker doen! Ik was behoorlijk radeloos moet ik bekennen, bij het zoeken naar een studie. Toen heb ik me uiteindelijk gewoon opgegeven voor meeloopdagen van praktisch iedere studie die me leuk leek. En toen bleken echt bijna alle studies af te vallen. Sommigen omdat het toch over andere stof bleek te gaan dan ik had verwacht, andere studies omdat het niveau me te laag lag of omdat het veel theoretischer was dan verwacht bijvoorbeeld.
Dus wat dat betreft een aanrader! Open dagen ook zeker doen, al is het maar om te kijken of de sfeer op een universiteit je aanspreekt of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:14

Waarom niet een algemene opleiding, juist hiermee heb je een betere kans op bvb bij organisaties achter de schermen te werken, bvb organiseren van evenementen op diergebied. Maar je kunt met een goede basis ook andere kanten op zodat je niet alleen aan de dierenwereld vast zit. Management, economie en recht bijvoorbeeld.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:23

MariskaFally schreef:
en bio informatica dan? dat is wel biologisch dus deels ook met dieren alleen dan wetenschappelijker, je hebt ook goede toekomstperspectieven en gaat er een leuk zakcentje mee verdienen.

Dat het een leuk zakcentje verdiend is zeker, maar bio-informatica moet je zeker niet gaan studeren als je 'iets met dieren' wilt. Het komt voornamelijk toch neer op ruwe data analyses, rekenwerk en programmeren. Het biologie aspect maakt de theorie/toepassing wat luchtiger, maar het blijft een technische studie. Enig inzicht in het computerbrein is dan toch wel handig, het moet je wel liggen, anders valt het zwaar tegen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:35

Kijk oprecht naar jezelf en wat je kwaliteiten zijn en probeer dit breed te bekijken. Maar wees ook realistisch wat je kansen zijn op de arbeidsmarkt. Ik werk in de uitzendbranche en ik heb enorm veel mensen achter het callcenter zitten die echt totaal niks met hun studie kunnen doen. Zonde!

Ik wist 15 jaar geleden ook niet wat ik wilde doen. Ben een fotografie opleiding gaan doen omdat dat een passie van me was. Na twee jaar gestopt wat een serieuze goede baan vinden was amper mogelijk me deze opleiding. Toen maar een commerciële economie gaan doen want ja dat was lekker breed en altijd werk ik te krijgen. Spijt! De werkomgeving past totaal niet bij me. Inmiddels geleerd dat coaching, presenteren en kennis overdracht erg bij mij passen. Dit in combinatie met mijn passie voor geschiedenis heb ik nu besloten een opleiding te volgen tot docent geschiedenis. Goede baankansen, ander soort werkomgeving die bij me past en ik kan mijn kwaliteiten en passie erin kwijt.

Geef je droom niet zomaar op maar je hebt vast meerdere interesse´s en kwaliteiten die je kan gebruiken. En kijk ook wat realistisch is met je dromen van de toekomst. De kans dat je met een dergelijke opleiding je altijd FT moet blijven werken voor een minimaal salaris op een callcenter om rond te komen is helaas niet ondenkbaar weet ik uit ervaring.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:48

Je vertelt zelf nu een dier gerelateerde opleiding te doen en evt. ORUN te willen doen, daarom zou ik als ik jou was nu kiezen voor een brede opleiding waar ook banen in zijn te vinden en die wel aansluit bij je wensen. Een opleiding met dieren is leuk maar de banen liggen niet voor het oprapen of ze worden slecht betaalt, het is handig als je jezelf later financieel kunt redden. Door de ORUN en de opleiding die je nu doet kun je misschien in een later stadium iets combineren of een aantal uur met paarden bezig zijn en een aantal uur met je andere werk. Succes met je keuze!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:16

Ik denk niet dat je mijn studie wat vind, maar toch zal ik je mijn situatie uitleggen. Het helpt je wellicht om een bredere blik te ontwikkelen.

Ik wilde ook graag in de paarden, maar besefde me donders goed dat er geen werk in is te vinden. En om nou 3 of 4 jaar te blokken om poepschepper te worden? Dat was dan ook weer niet mijn ideaalbeeld van werken in de paarden. Na lang overwegen besloten iets commercieels te doen. Handelen interesseerd mij wel en daarbij is het een engelstalige studie (international business studies) Deze studie is erg breed, waardoor ik hierna nog alle kanten op wil.

In deze opleiding doe ik vrij veel stages. Omdat ik nog altijd gek ben op paarden heb ik dan ook besloten mijn stages op paarden gebied te doen. Dit veranderd mijn halve studie al in een paarden opleiding! echter heb ik hierna een brede, algemene studie, waarbij ik ook op niet-hippische bedrijven aan de gang kan. Ik heb er 3,5 maanden stage bij een handelsstal opzitten. Tot een uur of 3 lekker aan de gang op het zakelijke deel, administratie, communicatie en marketing. Hierna reed ik wat, hielp ik met voeren. Daarna eten (zat daar intern) en savonds of voor de fun nog wat rijden, een buiten ritje maken, of klanten helpen die savonds kwamen. hier was ik dan ook zelf verantwoordelijk voor. Ook als het druk was, ging ik lekker in de stallen aan de gang. Door deze ideale combinatie had ik niet het rot werk van stal, maar wel de leuke dingen!

In april begin ik met mijn stage bij een webshop, die echt top paarden merken verkoopt. Daarbij leveren zij ook medicatmenten en voedingssupplementen aan dierenartsen. Hier ben ik dan werkzaam als marketing medewerker.

Al met al wil ik maar zeggen: ik doe een algemene opleiding, krijg een algemeen papiertje, maar toch ben ik heel de dag met paard bezig. Mijn opdrachten doe ik over paarden bedrijven, stages in de paarden en volg hiernaast nog cursussen op paarden gebied.

Ik ben in ieder geval super blij met deze keuze

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:21

Finesse schreef:
MariskaFally schreef:

Dat het een leuk zakcentje verdiend is zeker, maar bio-informatica moet je zeker niet gaan studeren als je 'iets met dieren' wilt. Het komt voornamelijk toch neer op ruwe data analyses, rekenwerk en programmeren. Het biologie aspect maakt de theorie/toepassing wat luchtiger, maar het blijft een technische studie. Enig inzicht in het computerbrein is dan toch wel handig, het moet je wel liggen, anders valt het zwaar tegen.

toch zijn er ook in de bio informatica heel veel studies en onderzoeken die betrekking hebben op dieren, zoal genonderzoeken enz. Ik wou altijd iets met dieren doen maar vond wel dat het echt met dieren werken zonde is om te doen als je een HBO aankan. Je werkt als bio informaticus natuurlijk niet echt 'met' dieren, maar kan wel onderzoek doen 'naar' dieren. Wat ik ervaar als interessant en leuk. Tja dat computerbrein is zeker handig om te hebben maar alles valt te leren, en persoonlijk moet ik zeggen als je enigsinds technisch bent aangelegd dan is het prima te doen.

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:04

Ik doe dier-veehouderij in Dronten. Erg leuke richting waar het bijna alleen maar over koeien gaat. Als je dier-gezondheidszorg kiest is heel wat anders dan dier-veehouderij. Bij gezondheidszorg gaat het zeg maar meer over de huisdieren enzo, terwijl het bij ons echt over koeien, varkens en kippen gaat. Vind het verder wel een super leuke school. Heb het echt naar mn zin.