Nog meer SPH'ers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Nog meer SPH'ers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:37

RiannaB, inderdaad ik hoor het heel veel nu dat het erg moeilijk is om werk te vinden als SPH'er. Zeker nu steeds meer ambulant moet (of 'op straat'), wat niet bij ons 'functie' hoort.
Door mijn doofheid hoop ik toch wel dat ik wel werk krijg, ik kan immers als een rolmodel fungeren voor cliënten en ik ben ook gebarentaalvaardig wat ook wel echt pre is in de hulpverlening voor doven.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:52

Ik denk dat het zeker wel een pré zal zijn wanneer je met doven/slechthorenden gaat werken.
Je zet me trouwens wel aan het denken over doofheid. En helemaal in combinatie met de opleiding SPH. Hoe doe je dat dan op school bijv.? Wij hebben heel vaak rollenspellen moeten doen waarbij je gesprekken voert e.d.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:09

Heb je wel eens een doof persoon ontmoet?

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:25

MoonChloe schreef:
Ik vind de theorie zeer goed te doen maar de verslagen en projecten kosten wel veel tijd := Ik begin steeds weer te laat met schrijven.

Dit heb ik ook heel erg :=
En dat reflecteren op jezelf. Echt na twee jaar ben ik dat zo spuug en spuugzat _O-

Maria, waar heb jij stage gelopen dan, als ik vragen mag?

Ik zit zelf nu in Leiden, maar ben van deur tot deur 50 min reistijd kwijt. Maar heb ook echt bewust gekozen voor iets wat ik leuk vind en heel graag wilde, daar heb ik die reistijd van bijna 2 uur per dag, heen en terug, graag voor over!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:36

MoonChloe schreef:

Nee. Dus daarom heb ik er ook totaal geen idee van :+

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:58

RiannaB schreef:
MoonChloe schreef:

Nee. Dus daarom heb ik er ook totaal geen idee van :+

+:)+

Ten eerste, ik heb vorig jaar voor mijn project de 'doofheid' beschreven, ongeveer 1 a4. Als er iemand daarin geïnteresseerd is, wil ik het wel even pb-en. (of de hele project mag ook, het gaat over de sociaal emotionele ontwikkeling bij dove kinderen).

Goed, ik ben compleet doof en ik ben 'afhankelijk' van een tolk Nederlandse Gebarentaal (NGT) om 'volledig' te kunnen communiceren met mijn horende klasgenoten/docenten. (Ik zal de mensen die niet doof zijn aanduiden met 'horenden'. Net als de niet-tovenaars, dreuzels zijn :+ )
Ik heb op school altijd een tolk mee, zij zijn 'mijn oren en mijn stem'. Alles wat de horenden zeggen wordt vertaald naar NGT door de tolk, en alles wat ik zeg wordt vertaald naar gesproken Nederlands. Alle gesprekken die ik voer, worden dus vertaald door de tolk. Alles wat de docent zegt, wordt vertaald door de tolk. Op deze manier heb ik toegang tot Nederlands gesproken taal. De tolk vertaalt simultaan dus tegelijk met gesproken taal.
Dus bij rollenspellen vertaalt de tolk ook gewoon alles, wel is het zo dat de tolk een aantal seconden achterloopt dus soms is er beetje verwarring over wie aan de beurt is enz. Maar wanneer je dat aangeeft, valt het wel mee.
Maar wat mij betreft is de tolk mijn grootste handicap, binnen de dovencultuur heb ik nooit communicatiebeperkingen. Ik heb alleen beperkingen wanneer de ander geen gebarentaal kent :+

Ik heb 2 video's opgesnord, ik dacht dat het wel leuk is om te delen met jullie :)

Een grappig filmpje over wat een tolk nou eigenlijk precies doet.

Helaas niet ondertiteld, er is wel een transcript (https://docs.google.com/document/d/1tOq ... edit?pli=1) In dit filmpje wordt er vergelijking gemaakt tussen zweinstein en dovenschool/instituut. Er zijn wel wat kleine verschillen in de Amerikaanse en Nederlandse cultuur maar de meeste klopt wel. (De man gebaart ASL (American Sign Language), de transcript is dus natuurlijk Engels :P )

Ik vind het wel jammer dat binnen de opleiding zeer weinig aandacht is voor doven en blinden. Zeker omdat de doven een culturele groep vormen, wat anders is dan een andere handicap/beperking waarbij er geen cultuur is gevormd. Maar er zijn ook doven die niet cultureel zijn, ze zijn dan meestal op veel latere leeftijd doof geworden.

Nog vragen, gewoon pb'en!! Dit topic is over SPH'ers :P

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:32

Interessant! Ik heb je gepbt!