MBO niet afmaken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxemmely

Re: MBO niet afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:27

Ik ben 3 weken geleden ook gestopt met mijn opleiding. Ik heb 3 jaar de 4 jarige opleiding dierenarts assistente gedaan waarvan ik het eerste jaar in 2 jaar heb gedaan. Ik zat dus in het tweede en het ging gewoon niet meer. Het beroep leek en lijkt me nog steeds heel leuk en het lag ook niet aan de opleiding of het niveau maar op de een of andere manier had ik gewoon geen motivatie om iets te doen. Ik kreeg de keuze om naar niveau 3 dierverzorging te gaan of te stoppen en aangezien het niet aan het niveau lag ben ik van school gegaan. Ik ga nu een jaar werken en ik hoop volgend schooljaar gewoon aan een nieuwe opleiding te beginnen.

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:30

Maar dan is het toch ook dat je alles moet terug betalen?
Of mag je een jaar lang werken, en weer verder studeren?

weizig.. zie het al.. je krijgt nog geen studiefinanciering..

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:32

Ja ik dacht ook dat ik een helehoop geld zou terug moeten betalen. Maar ik ben toen even langs het duo kantoor gegaan en die zeide mij dat als ik volgend jaar gewoon aan iets nieuws begin ik niks hoef te betalen. Wel moet je voor je 23e minstens een mbo niveau 2 of havo opleiding hebben.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:32

Je kan ook altijd de DUO even bellen, dan weet je het zeker.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:50

Ik zou als ik jou was mn opleiding maar afmaken als het mogelijk is.. is geen pretje hoor studieschuld.
Ik moest ook stoppen met mn MBO omdat ik ziek werd. Mijn schuld begint met een 2 en komen nog 4 getallen achter :(.
Ik krijg gelukkig volledige kwijtschelding omdat ik er niets aan kon doen. Maar in bijna alle andere gevallen moet je terugbetalen, hoe dan ook. Ze kijken hierbij naar je inkomen en je betaalt dan 15 jaar af. De rest wordt na die periode kwijtgescholden.

Maargoed.. als ik het voor het zeggen had, dan had ik 100x liever m'n diploma gehaald. Moest stoppen in m'n laatste jaar.. erg zuur. Maak er het beste van zou ik zeggen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:45

MelisWess schreef:
Maar dan is het toch ook dat je alles moet terug betalen?
Of mag je een jaar lang werken, en weer verder studeren?

weizig.. zie het al.. je krijgt nog geen studiefinanciering..

Volgens mij geldt voor mbo hetzelfde als voor HBO/uni: je hebt 10 jaar de tijd om het diploma te halen. Maar je kunt er maar beter vanuit gaan dat als je eenmaal stopt, je niet weer begint. Zo gaat het veel mensen namelijk.

Vergeet niet dat je (indien van toepassing) ook je ov-kaart terug moet betalen. Volgensmij is dat momenteel 97 euro per halve maand.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:52

Ben erg nieuwsgierig geraakt nu, en ook een beetje 'bang' als dat het juiste woord ervoor is.

Hoe zit het met mensen die stoppen met het mbo vanwege ziekte, en deze niet af kunnen maken door langdurige ziekte (ook vastgesteld door dokters) Weet iemand hoe dat dan werkt met studieschuld? zou ik mogen weten hoe dat bij jou verlopen is xMendy, volgens mij zit jij al verder in zo'n traject dan ik? (Mag ook per pb als je het liever niet online zet)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:22

MelisWess schreef:
Sorry, vergeten erbij te vermelden.
Mijn vriend woont daar, en samen zijn we bezig om een bedrijfje op te starten. daarnaast heeft hij een heel groot bedrijf met zijn vader. Er is dus voor mij ook 'altijd' werk..

Dit is serieus geen goed plan om daar vanuit te gaan... Enig idee hoeveel werklozen er op dit moment zijn? Enig idee hoeveel bedrijven er over de kop gaan? Enig idee hoeveel mensen hierdoor gigantisch in de problemen komen?
En wat als het uigaat met je vriend?

Wees verstandig en zorg dat je een fatsoenlijk diploma hebt, zodat je ook voor inkomen kunt zorgen als het even niet zo makkelijk loopt in je leven. Je stelt je nu erg afhankelijk op en dat is niet zo verstandig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:34

friendly schreef:
MelisWess schreef:
ja, ik heb het toevallig vanochtend gelezen op internet. Dit geld niet voor mij omdat ik al 20 ben..

Toch wel. Omdat je geen startkwalificatie hebt en die is verplicht. Niveau 2 minimaal. Geen vmbo.

Edit: laat ik het even aanvullen. Als ts bijvoorbeeld ooit een uitkering in nl wil aanvragen omdat zij zonder werk is te komen zitten zeggen die mooi: waar is je startkwalificatie? Heb je die niet? Mag je eerst een diploma halen. Zonder niveau 2 minimaal, geen uitkering. Dus het klopt wel dat je niet leerplichtig bent maar wanneer je onverhoopt zonder werk komt te zitten heb je nergens recht op.

Bron? Ik heb hier echt nog nooit van gehoord.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:23

Ik heb daar geen digitale bron van omdat mij dit mondeling door een leerplichtmedewerker is verteld. Maar als je dit echt concreet van plan bent lijkt het me sowieso verstandig om allerlei instanties, waaronder leerplicht, te bellen voor informatie.

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 14:58

Weet iemand toevallig, als wanneer je een MBO opleiding met studiefinanciering hebt gevolgd en je dit stopt na 2 jaar en verder gaat met een LOI opleiding, moet je dan alles alsnog terug betalen of valt dit dan ook onder een diploma behalen en dus niet terug betalen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:22

Dat ligt er helemaal aan wát voor loi opleiding en welke graad je behaalt. Ik zou duo even bellen als ik jou was..