Werkgever stelt eisen aan meegebrachte lunch, wat vind bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:04

Wat een gedoe zo...als je als leidsters samen met de kinderen aan tafel eet, en het echt niet uit kan om de leidsters "gratis" mee te laten eten laat ze dan allemaal een euro betalen ofzo zodat je het lekker gezamenlijk kan houden en iedereen aan tafel gewoon dezelfde keuzes heeft, geen moeilijk gepruts....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:05

Zolang het binnen de grenzen van het redelijke blijft (geen complete warme maaltijden, geen stukken taart en geen zakken snoep of chips) vind ik dat je zelf moet kunnen bepalen wat je meeneemt. De een zal tevreden zijn met een bruine boterham kaas, de volgende belegd luxe pistoletjes met een dure vleessoort en 4 soorten rauwkost en weer een ander zal dan liever een salade eten. Gewoon een 'normale lunch' moet wat mij betreft gewoon kunnen, dus ook een keer een krentenbol en ook een keer een eierkoek.

Als je het zelf moet betalen, mag je het ook zelf bepalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:05

Hoe gaan je collega's er mee om?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:07

Yom schreef:
Sammy_xxs schreef:
Ja maar als hun hun lunch in een aparte ruimte gaan eten heeft niemandver last van.
vind het wel apart dat er regels zijn aan je lunchpakket.

tuurlijk heb je wel pauze en is de keuze aan jou wanneer je je lunch op eet, met de kinderen aan tafel of in je pauze

Nee volgens de OP hebben de medewerkers geen lunchpauze en eten ze dus tegelijk met de kinderen.

Lastige kwestie. Lunchgeld zou ik het beste idee vinden, op die manier ben je gelijk van alle discussies af.

Snap dat het niet handig is om friet, pizza en dat soort dingen te eten terwijl de kids aan het brood zitten.
Maar een lekkere meergranenbol met sla/tomaat/kaas is bv dus ook niet gewenst. Dat vind ik te ver gaan.
Je hebt al geen pauze en dan mag je ook nog eens niet eten waar je zin aan hebt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:09

little_king schreef:
xSlvna schreef:
O my ... Het moet niet erger worden. :+

Zolang je geen enorm vette troep gaat eten is het toch prima, als de kinderen klagen vertel je ze dat ze als ze groeien nog erg gezond moeten eten want anders worden ze niet groot en sterk. Zodra ze wat ouder zijn snappen ze zelf wel wat 'gezond' is en wat niet.

Dus dan leg je al een eis op :)

Daarom denk ik ook dat de werkgever er mee gekomen is. Er zullen wel de gekste dingen gegeten worden.
En dat jij pasta hebt en een ander kaas is wel uit te leggen.
Maar dat een ander een luxe maaltijdsalade heeft, een ander een bakje macaroni in de magnetron zet omdat dat beter uitkomt met het sporten vanavond, ga dat maar eens uitleggen.

Waarom zou je dat uberhaubt moeten uitleggen? :?

Hoeft aan de kinderen toch geen verantwoording af te leggen waarom je iets eet? Er is toch niets geks aan een saladen en/of een bakje macaroni?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:20

Precies, als ik een glaasje wijn/koffie/red bul neem maar het kind een glas water (oid) geef is dat toch ook normaal? Bovendien is het (wat iemand anders ook al zei) een goede manier om te leren voor later: op de basisschool heeft elk kind ook wat anders mee.
Als je er zelf voor moet betalen, mag je er ook zelf inspraak in hebben lijkt mij :) binnen de grenzen van gezond natuurlijk en ik zie het ook niet voor mij dat een leidster gaat zeggen; 'haha, jij moet lekker smeerworst eten en ik heb lekker een krentenbol :Y) '

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:24

Ik zou er begrip voor hebben en er geen probleem van kunnen maken.
De lunch blijft dus ongeveer gelijk van opzet, enige verschil is dat je die niet meer gratis krijgt.
Als de betaalde lunch goed genoeg was voor mij, dan is die dat nog steeds als ik het zelf mee moet nemen.

Geen pauze hebben om te eten is een andere kwestie. Krijg je minder pauze op een dag dan anderen in een andere sector of krijg je de pauze op een ander minder druk moment? De sector kinderopvang heeft een cao waarin dit soort zaken geregeld zijn.

Ik zou over die lunch geen klacht indienen. Niet omdat ik vind dat er geen reden voor is en omdat het zeer slecht gaat in de kinderopvang. De gevolgen daarvan ondervindt ons gezin helaas ook. Banen zijn zeer waardevol.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:30

pmarena schreef:
Wat een gedoe zo...als je als leidsters samen met de kinderen aan tafel eet, en het echt niet uit kan om de leidsters "gratis" mee te laten eten laat ze dan allemaal een euro betalen ofzo zodat je het lekker gezamenlijk kan houden en iedereen aan tafel gewoon dezelfde keuzes heeft, geen moeilijk gepruts....

Inderdaad. Een lunch als in 'broodje, glas melk, beleg' kost als je het met meerdere werknemers deelt ongeveer een euro. Scheelt een hoop gezeik en gedoe.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:38

Tja mijn man, ook werkzaam in die sector, neemt tegenwoordig zelf theezakjes e.d. mee.
Het gaat erg slecht in de sector.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:39

Wat zegt jullie OR?

Wordt pauze doorbetaald? Heb je al in je CAO gekeken? http://www.fcb.nl/kinderopvang/
(FCB is jouw brancheorganisatie, ook de mijne maar ik werk in andere tak) Je hebt wettelijk recht op pauze na een x-aantal uren (hoeveel staat in je CAO). Lijkt mij niet dat ze hier al te veel gekke dingen kunnen opleggen, ja geen koeken en snoep in de buurt van de kinderen, maar kom op, een krentenbol :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:47

Boras schreef:
Ik zou er begrip voor hebben en er geen probleem van kunnen maken.
De lunch blijft dus ongeveer gelijk van opzet, enige verschil is dat je die niet meer gratis krijgt.
Als de betaalde lunch goed genoeg was voor mij, dan is die dat nog steeds als ik het zelf mee moet nemen.

Geen pauze hebben om te eten is een andere kwestie. Krijg je minder pauze op een dag dan anderen in een andere sector of krijg je de pauze op een ander minder druk moment? De sector kinderopvang heeft een cao waarin dit soort zaken geregeld zijn.

Ik zou over die lunch geen klacht indienen. Niet omdat ik vind dat er geen reden voor is en omdat het zeer slecht gaat in de kinderopvang. De gevolgen daarvan ondervindt ons gezin helaas ook. Banen zijn zeer waardevol.

Dus als ik op mijn werk normaal gratis koffie kreeg en vanaf nu moet ik het zelf meenemen; mag ik geen Cappuccino meenemen, want dat dronk ik normaal ook niet gratis.
Of als ik gratis bruine broodjes kaas mocht pakken, mag ik nu geen witte boterham met luxe ham mee nemen.
Dan ben ik verplicht ook bruin brood met kaas aan te schaffen, zodat ik op mijn werk mag eten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:51

Kom op brainless, dat is te makkelijk en totaal niet wat ik schreef.
Wel erg creatief.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:53

Boras schreef:
Wel erg creatief.

Nou ja, eigenlijk was dat wel wat je schreef. Je schreef dat het ok was dat je nu zelf moet betalen, voor iets wat je eerder gratis kreeg, maar dat er dan wel voorgeschreven mag worden wat je wel en niet mag meenemen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:54

Ik snap eerlijk gezegd de hele redenatie niet dat het erg zou zijn dat jij een lekkere luxe boterham hebt en zij niet, dat zal ze in het leven toch nog wel vaker gebeuren dat iemand anders iets lekkerders/beters heeft dan zij volgens mij kunnen ze daar maar beter aan wennen :? . Jij bent dan toch ook zelf de gene die dat eventueel moet uitleggen??

Als ze willen bepalen wat jij eet dan moeten ze maar voor het eten zorgen en zelfs dan je bent een volwassen mens geen hondje, je bepaald zelf toch wel wat je eet :? .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:56

O my ... Het moet niet erger worden. :+

Zolang je geen enorm vette troep gaat eten is het toch prima, als de kinderen klagen vertel je ze dat ze als ze groeien nog erg gezond moeten eten want anders worden ze niet groot en sterk. Zodra ze wat ouder zijn snappen ze zelf wel wat 'gezond' is en wat niet.
[/quote]
Dus dan leg je al een eis op :)

Daarom denk ik ook dat de werkgever er mee gekomen is. Er zullen wel de gekste dingen gegeten worden.
En dat jij pasta hebt en een ander kaas is wel uit te leggen.
Maar dat een ander een luxe maaltijdsalade heeft, een ander een bakje macaroni in de magnetron zet omdat dat beter uitkomt met het sporten vanavond, ga dat maar eens uitleggen.[/quote]

Waarom zou je dat uberhaubt moeten uitleggen? :?

Hoeft aan de kinderen toch geen verantwoording af te leggen waarom je iets eet? Er is toch niets geks aan een saladen en/of een bakje macaroni?[/quote]

ben ik helemaal met je eens....waarom zouden kinderen altijd dezelfde behandeling moeten krijgen al een volwassene?Dat is volgens mij echt iets van deze tijd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:57

Nou precies. Je hebt lunch voor kindjes en je hebt lunch voor Grote Mensen.

Wat is daar raar aan? Als je gaat uiteten krijgen kinderen toch ook vaak een kindermenu.
Of moet je dan ook uitleggen waarom kindlief een knakworst krijgt en pa een rode biefstuk eet...

Happy Meal dan ook maar afschaffen, want stel je voor dat je dat uit moet leggen.

Neeee.... ik kan er echt geen chocola(depasta) van maken.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:07

Boras schreef:
Tja mijn man, ook werkzaam in die sector, neemt tegenwoordig zelf theezakjes e.d. mee.

Met theezakjes krijg je echt een bedrijf niet gered.

(En eh, hoeveel theezakjes / lunches zou je kunnen bekostigen uit het aandelenpakket van 1 van de directeuren? Slag om Nederland had nog wel een interessante uitzending over handel in kinderopvang: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1350461 )

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:16

Je bepaald toch zeker zelf wel wat je eet als je het zelf betaald ?
Hoe ver wil je gaan ?
Pietje word in een audi gebracht en Klaasje in een micra, moet Pietje dan voortaan ook in een micra gebracht worden ?
Volgens mij is het wel duidelijk dat ik het belachelijk vind.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:19

Vjestagirl schreef:
Boras schreef:
Wel erg creatief.

Nou ja, eigenlijk was dat wel wat je schreef. Je schreef dat het ok was dat je nu zelf moet betalen, voor iets wat je eerder gratis kreeg, maar dat er dan wel voorgeschreven mag worden wat je wel en niet mag meenemen...

Aan jou de tekst te qouten waarin ik dat zeg!

Ik schreef ik zou "er" begrip voor hebben. Jij geeft daar een invulling aan die niet de mijne is.
Ik zou er begrip voor hebben dat men graag ziet dat kinderen en leiding hetzelfde soort voedsel tot zich kunnen nemen.
Ik kan achter dat principe staan. Plus ik begrijp dat het management in deze zeer zware tijden binnen de kinderopvang geen problemen met ouders wil creeeren. Iedere cliënt is er tegenwoordig een.

Dan over het niet langer betalen van de lunch van de leiding, want dat staat er voor mij toch echt los van.
Was dat een recht of niet? Was het dat, dan op de baricaden. Was het dat niet, dan was het fijn voor zolang het duurde. Ik vind het niet slecht dat de werkgever die veel mensen moet laten gaan de paasei naar de nering zet.

Zoals al geschreven, staan regels over pauze en werktijden in de cao en anders in de wet.

Je moet al die zaken los van elkaar beoordelen. Kijk in de cao of je tekort gedaan wordt. Over de lunchinhoud an sich zou ik me niet druk kunnen maken, die zou ik met evenveel smaak tot me nemen als toen die nog betaald werd. Maar dat laatste is persoonlijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:23

Shadow0 schreef:
Boras schreef:

Met theezakjes krijg je echt een bedrijf niet gered.

(En eh, hoeveel theezakjes / lunches zou je kunnen bekostigen uit het aandelenpakket van 1 van de directeuren? Slag om Nederland had nog wel een interessante uitzending over handel in kinderopvang: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1350461 )

Nee, zeker niet. Maar om maar aan te geven dat de werkgever van ts niet de enige is die dergelijke maatregelen invoert.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:29

Boras schreef:
Ik schreef ik zou "er" begrip voor hebben. Jij geeft daar een invulling aan die niet de mijne is.
Ik zou er begrip voor hebben dat men graag ziet dat kinderen en leiding hetzelfde soort voedsel tot zich kunnen nemen.
Ik kan achter dat principe staan. Plus ik begrijp dat het management in deze zeer zware tijden binnen de kinderopvang geen problemen met ouders wil creeeren. Iedere cliënt is er tegenwoordig een.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er ouders gaan klagen als TS een krentenbol eet of zelfs weg zouden gaan bij een kinderdagverblijf wat ze verder fijn vinden? Ik vind de voorschriften echt belachelijk eerlijk gezegd, zolang je maar niet door het kinderdag verblijf gaat zingen dat jij een krentenbol hebt en zij lekker niet lijkt het me echt hun zaak niet 8)7

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:31

Boras schreef:
Dan over het niet langer betalen van de lunch van de leiding, want dat staat er voor mij toch echt los van.

Niet helemaal. Je moet ook gewoon het geheel niet uit het oog verliezen: wat is nog redelijk? Ik vind al dat neurotische gedoe onzinnig. Veel te veel micromanagement, en dat staat niet in verhouding tot de grote lijnen.

Ik vind het allereerst onzinnig dat er geen lunch af kan. Bezuinigen enzo, maar echt, die bedragen staan in geen verhouding... Het gaat om 1 lunch per leidster.

Het is in feite ook een belediging naar het personeel: alsof die zelf niet een beetje verantwoord kunnen inschatten wat handig is. Als je van mening bent dat een personeelslid niet zelf kan beoordelen wat wel en niet handig is met de lunch... dan kun je ze toch uberhaupt niet met kinderen vertrouwen? En als je dan echt, echt, echt die paar euro per dag niet kunt missen, waarom probeer je dat dan niet gewoon met elkaar op te lossen?

Het verbieden van krentenbollen vind ik ook onzinnig. Ik zou niet weten wat daar mis mee is.

En volgens mij jaag je ouders niet zomaar weg als je gewoon helder duidelijk maakt waar je voor staat.

(Maar wat natuurlijk wel zou kunnen is dat ouders het ook onzinnig vinden dat de begeleiders niet mee kunnen eten met de kinderen (vooral als ze de prijzen van de kov in gedachten hebben), en dat de leidsters daarom geen lunch mogen hebben die opvalt. Zodat de ouders uberhaupt niet weten dat die maatregel is genomen.)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:32

Tja......
Wij hebben 2 kinderen, en toen die klein waren hadden wij grote mensen koeken bijv. en kinderkoeken.
M.A.W. papa en mama een gevulde koek, en kindjes een liga o.i.d.
Ze zijn nog steeds gelukkig....

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:36

spicegirl schreef:
wie betaald, bepaald ;)
imo mag je zelf weten, wat je eet, als het uit je eigen zak moet komen.wat al triest genoeg is.

Bij de meeste bedrijven betaal je toch je eigen lunch ?

Vind het op zich geen vreemd verzoek.
Toen jullie mee aten met de kinderen at je toch ook het zelfde als de kinderen.
Waarom is het dan nu een probleem ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:38

cam schreef:
spicegirl schreef:
wie betaald, bepaald ;)
imo mag je zelf weten, wat je eet, als het uit je eigen zak moet komen.wat al triest genoeg is.

Bij de meeste bedrijven betaal je toch je eigen lunch ?

Vind het op zich geen vreemd verzoek.
Toen jullie mee aten met de kinderen at je toch ook het zelfde als de kinderen.
Waarom is het dan nu een probleem ?

Bij de meeste bedrijven mag je dan ook zelf weten wat je eet. Bedrijven waar ik gewerkt heb hadden een magnetron staan en een koelkast, en tussen de middag werd er van alles gegeten, van boterhammetjes tot complete warme maaltijden, van zakken chips tot macrobiotische super salade.

Het punt is niet het zelf betalen, het punt is de combinatie van zelf betalen en dan nog allemaal beperkingen opgelegd krijgen.