Zijn er brandweervrouwen/mannen op bokt (beroeps/vrijwillig)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:48

Geen brandweervrouw, maar ik heb wel jaren 'slachtoffer' gespeeld tijdens oefeningen en wedstrijden. Mijn vader is postcommandant geweest en werkt momenteel als beroeps op kantoor (iets met operationeel en rampen geloof ik :+ ). Zodoende dus veel in aanraking geweest met de brandweer.

Ik heb zelf wel ooit de ambitie gehad om naar de brandweeracademie te gaan na de Havo of bij de vrijwillige, maar ik ben astmatisch, dus verwachtte niet door de sporttest te komen. Dus daar ben ik weer van afgestapt. :+

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:51

Ik vind die directe aanpak mentaliteit heerlijk :-), lekker no nonsense en duidelijk.

Welkom Typical Dutch en Amanda!

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:55

Telt vrouw van een brandweer man ook? Vandaag heeft hij zn laatste examen. Dus hopelijk is hij vanmiddag gediplomeerd brandweer man. Vrijwillige brandweer bij ons in het dorp.
De opleiding in avonduren vergt best wel wat van je. Er zijn examens waar je gewoon voor zakt ed... je moet wel disipline hebben om een schoolavond en een korpsavond in een week te hebben en de nodige oefeningen. Hij vind het geweldig. Ik ook. Leuk team. Leuke uitjes.

Ik werk zelf op de ambulance dus een hulpverleningdhuis haha. Overigs samen nog geen inzet gehad..

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:05

Hier ook een brandweerman vrouw :)

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:08

Hier een dochter van een brandweerman.. telt dat ook? :+
Hij is ooit begonnen als vrijwilliger en is nu officier van dienst, zet ik dat zo goed neer?
Ook is hij werkzaam als instructeur..

Ik heb me altijd geinteresseerd in het gene wat hij doet, ben ook altijd veel te nieuwschierig..
Zelf ook meerdere malen aan gedacht om er zelf aan te beginnen,
maar ondanks dat hij het niet met zoveel woorden heeft gezegd,
was het me wel duidelijk dat hij het niets voor mij vond.. :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:21

maximuss schreef:
Ik vind die directe aanpak mentaliteit heerlijk :-), lekker no nonsense en duidelijk.

Welkom Typical Dutch en Amanda!

Dat vond ik ook altijd. Heerlijk! Wat dat betreft is het wel echt een mannenwereld en weinig vrouwengemeut :+
Ik was er ook echt van overtuigd dat ik bij de brandweer zou gaan. Maar helaas is mijn gezondheid alleen maar minder geworden, dus het zit er niet in.
Maar ik kan nog altijd genieten van een goeie wedstrijd of inzet tijdens een uitruk (zonder slachtoffers, met is nooit genieten). De samenwerking, de wil om te helpen, enz.

2 jaar terug nog een brand bij mij voor de deur gehad. Ondanks dat ik mijn twijfels had over mijn voordeur (scooter in brand op 2 meter afstand van de voordeur) en de katten al in de reismandjes zaten om via het balkon naar buiten te gaan, heb ik voor het slaapkamerraam gefascineerd zitten kijken. Een leuke brand voor een nieuweling en gelukkig geen grote schade. Behalve de scooter dan, want die was volledig uitgebrand. Naderhand nog even een praatje staan maken met de mannen, heel gezellig. Was in dezelfde regio als mijn pa, dus ons kent ons :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:47

Tijgertje86 schreef:
We hebben een aspirant manschap, een manschap A en nu ook een bevelvoerder, wie meldt zich als chauffeur? :D

Hihi dat zou stoer zijn nog een chauffeur erbij :D Kunnen we straks een eigen wedstrijdploeg beginnen. In de regio bollenstreek is ook wel eens een vrouwenploeg actief geweest als wedstrijdploeg: http://www.youtube.com/watch?v=gnQk80bq9fA

Ik denk dat als je eigen instelling ok is en je zelf ook van aanpakken weet, je je plekje wel kunt vinden in zo'n mannenploeg. Hier zal het vast en zeker ook wennen zijn, maar ik voorzie geen grote problemen. Ze hebben vol trots zelfs de dameskleedkamer, toilet en douches laten zien ... die nu ongebruikt zijn en straks helemaal alleen voor mij 8-).

Maximuss, inderdaad die aanpak bevalt mij wel prima. Hiervoor heb ik gewerkt in een groot tuinbedrijf op de bestratingsafdeling. Ook een mannenwereld waar je van aanpakken moest weten. Je groeit daarin mee en ik merk juist dat ik me daar vaak fijner in voel dan in een echte vrouwenwereld. Ik irriteer me dan al snel aan kleine dingen :+

TypicalDutch, welkom :D en inderdaad een jonge bevelvoerder! Zitten er over Texel meerdere locaties of één post? Hebben jullie ook een eigen duikteam?
Hoe bevalt het jou als vrouw in dit wereldje en dan ook nog als bevelvoerder? Heb je eerst jaren als manschap A erbij gezeten?

Amanda, welkom :D .... dan hebben we naast ons team ook alvast een slachtoffer ;). Heb je daarvoor ook echt een opleiding tot LOTUS slachtoffer gedaan? Ik ken iemand die inspanningsastma heeft. Zij werd inderdaad afgekeurd voor het lopen met ademlucht tijdens de inspanningstest. Heb je bij inspanning snel last van je astma?

Alenthe05, zeker zijn brandweerman vrouwen ook welkom! Spannend zeg, ik hoop dat je man slaagt! Ja inderdaad geloof ik dat het vrij pittig is. Maar ik ben echt gemotiveerd en verder ben ik thuis bij de kinderen en spring ik met drukte bij in ons akkerbouwbedrijf. Dus ik heb het geluk dat ik het niet hoef te combineren met een fulltime baan.

Gub, welkom!

Nadine_Fabi, ja hoor :j gezellig als je mee komt kletsen! En ja hoor, OVD :j Waarom vond je vader het niets voor jou? Hier vroeg mijn vader zich ook af of et wel iets voor mij was. Hij heeft overigens niets met het brandweervak te maken, maar inmiddels is hij overtuigd dat het echt iets voor mij is.
Ik besef zeer goed dat ik ook in hele heftige situaties terecht kan komen, maar je staat er wel als team. De nazorg is bij ons ook prima geregeld en indien nodig komt er een BOTteam. Ze hebben bij ons ook zelf de onbeschreven regel dat als één iemand behoefte heeft aan opvang van een BOTteam, iedereen daarbij aanwezig is als team.

0316Meisjj

Re: Zijn er brandweervrouwen/mannen op bokt (beroeps/vrijwillig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:49

haha ik wil chauffeur/ pompbediende wel worden hoor:P maar wel even keertje afwisselen! wil ook well naar binnen (A) naja eerst over 2 jaar maar ns aangenomen worden

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:06

Had me hier al gemeld, maar nog niet gemeld dat ik HBT en chauffeur/pompbediener ben. Wedstijdploegje is compleet :D
Bij ons korps weinig problemen gehad met het vrouw zijn. Is ook maar net hoe je er zelf in staat. Heb een aantal dames meegemaakt bij het gemeentekorps die het vrouw zijn erg benadrukte, dat werkte niet echt.
Bij het bedrijfskorps gelukkig een aantal leuke dames en samen met de mannen was dat een hele leuke club.
Als chauffeur wel grappige reacties meegemaakt. Deden veel met wedstrijden mee, maar ging ivm reacties gewoon in de ploeg mee als chauffeur. Maar reed wel altijd de wagen terug omdat ik vanaf de kazerne toch nog met de auto naar huis moest. 1 van de laatste keren riep iemand van een ander korps: die griet stapt achter het stuur. Riep me collega: en ze rijdt hem zo ook naar huis hihi.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:07

Ik heb inspanningsastma inderdaad. :j
Ik heb de opleiding niet afgemaakt. Ik ben begonnen met slachtoffer zijn toen ik 12 was en ik mocht pas EHBO op mijn 18e gaan doen. Dat gedaan en via EHBO naar LOTUS, maar toen studeerde ik al en had een lastig studiejaar toen. Dus nooit afgemaakt en toen ook gaan minderen met slachtofferen. Ben kort daarna verhuisd naar een ander dorp en toen kreeg mijn vader een ongeluk waardoor hij afgekeurd werd als postcommandant. Dus toen stopte het eigenlijk een beetje automatisch.
Wel jammer, want het lijkt me best leuk om alsnog die opleiding te doen. Nadeel is dat je dat eerst weer via EHBO moet doen. Mijn EHBO diploma is helaas verlopen, dus dan ben je zo weer 2/3 jaar onderweg.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:11

Amanda schreef:
Ik heb inspanningsastma inderdaad. :j
Ik heb de opleiding niet afgemaakt. Ik ben begonnen met slachtoffer zijn toen ik 12 was en ik mocht pas EHBO op mijn 18e gaan doen. Dat gedaan en via EHBO naar LOTUS, maar toen studeerde ik al en had een lastig studiejaar toen. Dus nooit afgemaakt en toen ook gaan minderen met slachtofferen. Ben kort daarna verhuisd naar een ander dorp en toen kreeg mijn vader een ongeluk waardoor hij afgekeurd werd als postcommandant. Dus toen stopte het eigenlijk een beetje automatisch.
Wel jammer, want het lijkt me best leuk om alsnog die opleiding te doen. Nadeel is dat je dat eerst weer via EHBO moet doen. Mijn EHBO diploma is helaas verlopen, dus dan ben je zo weer 2/3 jaar onderweg.

Nee hoor, regels voor EHBO diploma zijn veranderd. Heb laatst half dagje " bijscholing" gehad en daarna meteen examen gedaan. Mijn diploma was ook verlopen.
Je hoeft tegenwoordig alleen maar aan te tonen dat je nog competent bent ipv de cursus overnieuw te doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:14

Ooh echt? Dat is interessant :j
Heb namelijk de cursus al 2x moeten doen vanwege verlopen :+
Gelukkig beiden via werk, maar het is toch zonde. Ik zie op de site van de LOTUS opleidingen ook niet meer dat je verplicht eerst EHBO moet hebben. Ik zie mogelijkheden :D

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:18

Verenigingen zullen wel moeilijk doen, ik heb het via mijn werk bij een grote opleider voor oa BHV gedaan. Grappige was dat 1 van de 2 examinatoren mijn oude instructeur EHBO van de brandweer was. Moet erook bij zeggen dat ondanks dat mijn diploma was verlopen, ik wel regelmatig herhalingslessen heb gehad bij de brandweer omdat we ook de EHBO op het verzorgden.

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:23

Oh, ik ben ook chauffeur, alleen nog geen pompbediende. Die opleiding wordt niet op Texel gegeven en is naast mijn werk lastig te combineren, omdat die in de avonduren wordt gegeven en ik dan niet meer naar het eiland kan. De verdere chauffeursopleiding heb ik als zelf studie gedaan, nadat ik mijn groot-rijbewijs had gehaald. Daarna natuurlijk praktijkexamen gedaan (in Rotterdam), maar de theorie kon ik dus mooi zelf doen. Ik zit al ruim acht jaar bij de brandweer, we hebben op Texel 2 posten en vier ploegen, totaal zo'n 55 personen, waarvan inmiddels 7 dames. Ik deed de bevelvoerdersopleiding toen ik 25 was, daarmee was ik de jongste bevelvoerder binnen ons korps, en de eerste vrouwelijke in de geschiedenis van Texel. Binnen ons korps moet je gevraagd worden om bevelvoerder te worden, dus daar hadden ze schijnbaar vertrouwen in ;-). Inmiddels ben ik ook al meerdere keren gevraagd om OVD te worden, maar dat zie ik niet zitten. Dat is niet haalbaar, naast mijn werk, bedrijf en de paarden. Maar toch leuk dat ze het vragen ;-). Ik ben begonnen als brandwacht eerste en tweede klas, hoofdbrandwacht over geslagen en toen bevelvoerder, in de verkorte dagopleiding (3 jaar in 10 maanden).

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:32

@ Delphi: Hihi, een ongebruikte damesdouche! Dat hadden wij ook. De mannen hebben een schapenhok en ik heb mijn 'eigen' twee hokjes inclusief voorportaal. De douches waren nog nooit gebruikt en dus ingewijd door mij.

@ TypicalDutch: Leuk om je verhaal te lezen! Op je 25e als bevelvoerder, knap! Bij ons moet je voorgedragen worden. Als er ruimte in om iemand naar de opleiding te sturen, dan mag je je interesse aangegeven. Vervolgens wordt er met de gehele ploeg gekeken wie het meeste geschikt wordt geacht.
Ik sta te kijken van de 55 personen! Wat een boel! Nu is Texel natuurlijk ook een redelijk gebied en bijv. evt. opschaling moet een ploeg met de boot komen. Op een eiland werkt alles natuurlijk net iets anders!

En inderdaad een (wedstrijd)ploegje compleet! :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 13:20

Firegirl, ja je moet als vrouw wel beseffen dat je in een mannenwereldje stapt. Maar als je continue benadrukt dat je een vrouw bent, onderscheid je jezelf toch van de andere en maak je jezelf toch anders dan de andere. Ik denk dat je het meer van een ''I'm a firefighter who happens to be female'' instelling moet hebben. Je bent allemaal brandbestrijder/hulpverlener, dat je toevallig vrouw bent is bijzaak zolang je maar goed functioneert.

Amanda, ik ken ook iemand die is afgekeurd wegens inspanningsastma. Die persoon wist dat niet eens, dit kwam pas tijdens de keuring aan het licht bij het longinhoudsonderzoek.
Dat zou ik dan inderdaad even navragen hoe het zit met je EHBO! Het zou mooi zijn als je dat kunt verlengen d.m.v. een bijscholing en examen. En voor LOTUS niet meer verplicht EHBO, genoeg mogelijkheden dus voor jou :D

TypicalDutch, dat is fijn dat je gevraagd moet worden om bevelvoerder te worden. Dan weet je toch dat het team grotendeels daar achter staat. Mooi aanbod hoor OVD, maar inderdaad als het niet haalbaar is i.v.m. je werk logisch dat je het niet doet.

Tegenwoordig heet de opleiding Manschap A. Er was eerst ook een Manschap B als vervolg, maar volgens mij is die complete opleiding geschrapt?!

Tijgertje, ja heel zonde want het is echt een grote ruimte met een ruime kleedkamer, wastafels, wc's en douches.

55 is inderdaad een flink team, maar net wat jij zegt als er opgeschaald moet worden kost dat heel veel tijd als er via de boot een team bij zou moeten komen. Hele stomme vraag misschien, maar heeft Texel een EHBO/ziekenhuis? Of worden patiënten echt met de ambu via de boot overgebracht of met spoed via de traumaheli?

Mooi de wedstrijdploeg is compleet :D

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:08

@ Delphi: Inderdaad Manschap B is afgeschaft. Manschap A is de basisopleiding, waarna je vervolgens 'verder' kunt.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:32

Ook hier een vrouw van een (beroeps) brandweerman.

Toch vaak mijn agenda aan de zijne aanpassen, zo heeft hij vrijdagavond oefening gehad, maandagavond oefening gegeven, en deze avond is hij tot en met zondagavond van wacht (standby), normaal tot en met dinsdagavond, maar er is vervanging geregeld op maandagavond doordat we met vakantie gaan.

Dus als mama van twee ukkies heb je een beetje huisarrest, maar goed een babysit kan je ook altijd inschakelen, het gaat makkelijker worden als de kinderen ouder zijn.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:36

Welkom! :-)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:45

Hier een ex-brandweervrouw, ik woon inmiddels in Duitsland en bij ons in het dorp is vrouwen bij de brandweer niet zo vanzelfsprekend. Mijn vriend is hier in Duitsland wel vrijwilliger en ook werkzaam bij de brandweer in NL. Ik ben ook werkzaam in de brandveiligheid als consultant bij een commercieel bedrijf. Veel succes met je medische en sporttesten! De opleidingen zijn erg leuk en interessant!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:16

Kunnen jullie ook geen stormschade meer aanzien? :') Wij hebben gisteren van 12.20-20.00uur non-stop gereden, met soms wel 2 á 3 meldingen in de wacht. :+

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:51

Oehh, dat moet wel pittig geweest zijn :wow: .
Hier hebben we veel geluk gehad. Uk, Fr en Nl hebben blijkbaar de klappen opgevangen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:18

Jeetje dat is veel! Wel wat stormschade hier in West-Brabant, maar de schade is vrij beperkt gelukkig. Hier zijn ze maar twee keer hoeven uitrukken.

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:27

Ik kan het woord stormschade ook niet meer horen, vanaf 10 t/m 19.00 u onophoudelijk bezig geweest, van de ene naar de andere melding. Alle auto's waren onderweg en de centralepost had een flinke lijst die we af mochten werken, met zowiezo 4 TSen en een hoogwerker, hadden we het best wel een beetje druk ;-).

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:23

Hier geen problemen met stormschade gehad, zit momenteel niet bij een korps omdat ik pas van werkgever ben gewisseld. In de gemeente waar ik woon zijn ze in ieder geval erg druk geweest. Ze hebben ook contracten met boomverzorgers, dat scheelt volgens mij ook wel.