30 weken zwanger nog altijd geen werk recht op uitkering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:19

8nnemiek schreef:
Zijn er geen baantjes te vinden als telefoniste bijvoorbeeld? Dat is prima te doen als je zwanger bent lijkt me.

Er zijn genoeg baantjes te vinden die prima uit te voeren zijn als je zwanger bent. Maar de markt is momenteel vergeven van de werkzoekenden en een bedrijf kiest dan eerder voor een niet-zwangere dan een zwangere.

Iemand die zwanger is, heeft recht op zwangerschapsverlof. Het kan dus zijn dat een werkgever hierdoor kosten aan zijn broek krijgt, waar hij niet op zit te wachten. Daarbij is iemand minimaal 16 weken uit de roulatie, terwijl diegene net is ingewerkt. Dan moeten ze voor tijdelijk wéér een nieuwe kracht zoeken. En wat ongetwijfeld ook mee zal spelen is dat een 'alleenstaande' moeder (in dit geval niet écht alleenstaand natuurlijk) ook niet zo flexibel qua werktijden en er een oplossing moet zijn als het kind ziek is.

Ik begrijp wel waarom ze niet wordt aangenomen.

Persoonlijk zou ik haar adviseren zich bij het UWV te laten informeren en evt. bij de gemeente vaan haar woonplaats te melden.

De tip om naar een goedkoper huis uit te kijken is in deze situatie misschien niet zo heel verkeerd.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:21

Ze kan nu gewoon een zwangerschapsuiterking aanvragen, ik kon dat ook als mijn contract niet verlengd zou worden.
Waarom gaat ze nu niet aan de slag als zzper dan?
Wat er vreemd aan is? nou dat ze als 22 jarige geen werk heeft maar wel een huis van 700 euro, hoe betaald ze dat nu? dat ze niet met haar vriend gaat samenwonen voor de toeslagen (is bullshit, met dit bedrag krijgt zij gewoon haar toeslagen). Waarom zoekt ze dit nu pas uit met 32 weken?

Er klopt erg veel niet..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:21

Kitty1985 schreef:
Bij mijn weten kan ze direct al een uitkering aanvragen, en geldt dat als ingangsdatum als ze na 4 week geen baan heeft.

MAAR ze is zwanger.

Ik zou me aanmelden voor een uitkering, bellen voor een afspraak en tekst en uitleg geven. Zij hoort dan wel wat de rechten en plichten zijn

Tot 27 jaar is er een verplichte zoekperiode van 4 weken en gedurende die 4 weken kan je je aanvraag via DIGID op werk.nl niet afronden, je krijgt dan de melding dat je moet wachten tot de zoektijd is afgelopen daarna kan je de aanvraag pas afronden.
De uitkering zal dan wel ingaan vanaf het moment dat je je hebt ingeschreven als werkzoekende en niet vanaf de datum van de aanvraag.
Verder heeft ze dan vanaf 34 weken recht op een uitkering bij het UWV i.v.m. zwangerschapsverlof. Daarna zal de uitkering weer verder lopen als er nog geen werk gevonden is.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:23

zonnebloem18 schreef:
Kitty1985 schreef:
Bij mijn weten kan ze direct al een uitkering aanvragen, en geldt dat als ingangsdatum als ze na 4 week geen baan heeft.

MAAR ze is zwanger.

Ik zou me aanmelden voor een uitkering, bellen voor een afspraak en tekst en uitleg geven. Zij hoort dan wel wat de rechten en plichten zijn

Tot 27 jaar is er een verplichte zoekperiode van 4 weken en gedurende die 4 weken kan je je aanvraag via DIGID op werk.nl niet afronden, je krijgt dan de melding dat je moet wachten tot de zoektijd is afgelopen daarna kan je de aanvraag pas afronden.
De uitkering zal dan wel ingaan vanaf het moment dat je je hebt ingeschreven als werkzoekende en niet vanaf de datum van de aanvraag.
Verder heeft ze dan vanaf 34 weken recht op een uitkering bij het UWV i.v.m. zwangerschapsverlof. Daarna zal de uitkering weer verder lopen als er nog geen werk gevonden is.

Bij mij is hij toch echt ingegaan op datum van aanmelden via werk.nl en ik was toen ook onder de 27. En heb met terugwerkende kracht die 4 week gekregen

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:27

Nou dames, omdat het erom gaat als ze gaan samen wonen zei zowieso geen BIJSTAND krijgt....
Ze is vollop bezig met het starten als ZZP'er dit start je ook niet binnen 2 dagen op wil je het GOED doen.

Zei is nooit naar UWV gestapt, omdat ze 3x is afgewezen voor WW en niet weten dat ze wel recht kon hebben op bijstand. Als je altijd gestudeerd/gewerkt hebt kan ik me voorstellen dat je hierin niet thuis bent.
Er zijn mensen die vragen voor elke scheet uitkering aan en doen niks anders als hierop leven, zei wilt dit puur als tijdelijke oplossing nu aanpakken omdat ze niet beter wist dat ze wel op een Bijstandsuitkering recht kon hebben. niet iedereen is hierin thuis, vandaar ook mijn vragen want ik weet dit ook niet.

AdnerB

Re: 30 weken zwanger nog altijd geen werk recht op uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:29

het lijkt mij dat ze dan veel beter bij het CWI kan binnen stappen ipv het via een vriendin op bokt te vragen? :D

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:29

En ook zoals ik al aangaf, de WIL is er.... Maar de WIL van de werkgevers is er niet, en zoals veel hierboven ook aangeven begrijpelijk want kost hun alleen maar geld, en geld ligt nu niet bepaald meer voor het oprapen ook niet voor bedrijven.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:31

Jeja schreef:
Nou dames, omdat het erom gaat als ze gaan samen wonen zei zowieso geen BIJSTAND krijgt....
Ze is vollop bezig met het starten als ZZP'er dit start je ook niet binnen 2 dagen op wil je het GOED doen.

Zei is nooit naar UWV gestapt, omdat ze 3x is afgewezen voor WW en niet weten dat ze wel recht kon hebben op bijstand. Als je altijd gestudeerd/gewerkt hebt kan ik me voorstellen dat je hierin niet thuis bent.
Er zijn mensen die vragen voor elke scheet uitkering aan en doen niks anders als hierop leven, zei wilt dit puur als tijdelijke oplossing nu aanpakken omdat ze niet beter wist dat ze wel op een Bijstandsuitkering recht kon hebben. niet iedereen is hierin thuis, vandaar ook mijn vragen want ik weet dit ook niet.

En daarom helpen we je!

Is ze al officieel ZZP'er?

Bedacht mij net wat

Vriendin van mij is ook een ZZP'er zonder personeel. Zij kreeg tijdens haar zwangerschap een mail dat ze recht heeft/had(babe is er al) op een zwangerschapsuitkering.

EDIT: kan niet, inkomen word berekend over kalenderjaar voor de bevalling. Aangezien ze nog geen zelfstandige is, zal dit niet op gaan.

Word dus toch een WWB
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 30-09-13 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:32

AdnerB schreef:
het lijkt mij dat ze dan veel beter bij het CWI kan binnen stappen ipv het via een vriendin op bokt te vragen? :D

Nou, vind sommige reacties soms echt ronduit respectloos. :o (blijkbaar zit je niet in dit schuitje, en zul je ook niet weten hoe het voelt)

Ik vraag dit gewoon puur om haar te kunnen helpen, dus puur vrijwillig heb ik dit neergezet
Geef ook al aan dat ze komende week naar het werkplein gaat voor de aanvraag ect.

Maar dan mag ik toch wel extra info opdoen? mensen met ervaringen enz kunnen vaak ook helpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:32

lizy29 schreef:
Misschien moet zij eens kijken naar een ander huis want € 700,00 per maand huur is redelijk veel.

Met een huur van 700 heb je helemaal geen recht op huursubsidie.

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:33

Kitty1985 schreef:
Jeja schreef:

En daarom helpen we je!

Bedacht mij net wat

Vriendin van mij is ook een ZZP'er zonder personeel. Zij kreeg tijdens haar zwangerschap een mail dat ze recht heeft/had(babe is er al) op een zwangerschapsuitkering.

Dankjewel !!

is een zwangerschaps uitkering dus weer iets anders dan een bijstands? neem ik dan aan.. :o
Nee nog niet, ze heeft haar KVK opgevraagd pas (hierop wacht ze nog)

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:34

@bigone rond de 700 wist het niet precies. 680 is de grens sorry !!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:34

Jeja schreef:
Kitty1985 schreef:

En daarom helpen we je!

Bedacht mij net wat

Dankjewel !!

is een zwangerschaps uitkering dus weer iets anders dan een bijstands? neem ik dan aan.. :o
Nee nog niet, ze heeft haar KVK opgevraagd pas (hierop wacht ze nog)

Net een edit toegevoegd:
EDIT: kan niet, inkomen word berekend over kalenderjaar voor de bevalling. Aangezien ze nog geen zelfstandige is, zal dit niet op gaan.

Word dus toch een WWB

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:38

Jeja schreef:

Ook dat krijgt ze. Met een gezamelijk inkomen van 1000 heb je recht op toeslagen en kan zij ook bijstand aanvragen, zeker met een kindje op komst.
Zoals iedereen hier al zegt; de beste manier om erachter te komen is door gewoon te gaan informeren. (en dan niet op bokt ;))

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:39

@Kitty1985 oké, bedankt weten we dat ook weer :D

Ze zal dus gewoon die aanvraag bij het UWV moeten indienen, en afwachten. :j
De gedachten gaat bij haar rond dat ze ook voor bijstand word afgewezen, net als de WW uitkering.
Maar heb ook al 10x gezegd, gewoon doen ze laten een mens echt niet zonder inkomen zitten.
kan ze tenminste vanuit daar ook lekker verder als ZZp'er. Zo zie ik het ! :+

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:40

anneliesdj schreef:
Jeja schreef:

Ook dat krijgt ze. Met een gezamelijk inkomen van 1000 heb je recht op toeslagen en kan zij ook bijstand aanvragen, zeker met een kindje op komst.
Zoals iedereen hier al zegt; de beste manier om erachter te komen is door gewoon te gaan informeren. (en dan niet op bokt ;))

klopt gaat ze ook doen, maar ik wilde even heel eigenwijs wat ervaringen horen en hoe het in z'n werk gaat. :o :o

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:41

Jeja schreef:

De gedachten gaat bij haar rond dat ze ook voor bijstand word afgewezen, net als de WW uitkering.
Maar heb ook al 10x gezegd, gewoon doen ze laten een mens echt niet zonder inkomen zitten.

Nee, niet bij uwv. Bij cwi op werk.nl

Ze mag NIET afgewezen worden voor de wwb.....Zoals ik zei: Iedereen heeft recht op een inkomen
Tenzij ze een enorm eigen vermogen heeft.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:44

Citaat:
Algemene bijstand

Bijstand van de gemeente helpt u rondkomen zolang u geen baan heeft. Heeft u veel eigen vermogen? Dan moet u eerst een deel daarvan opmaken.
Gemeente helpt u werk vinden

U bent er zelf verantwoordelijk voor om een inkomen te verdienen met werken. Lukt dit niet alleen? Dan helpt de gemeente u daarbij:

Heeft u geen werk, dan helpt uw gemeente u om werk te vinden.
Als het nodig is, geeft de gemeente u een bijstandsuitkering totdat u zelf genoeg verdient om van te leven.

Gemeenten mogen een tegenprestatie vragen, bijvoorbeeld dat u vrijwilligerswerk doet. Hoe gemeenten dat invullen, beslissen zij zelf.
Recht op bijstand

Iedereen die rechtmatig in Nederland woont, kan een bijstandsuitkering aanvragen. U moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om een bijstandsuitkering te krijgen. (zie quote hieronder)

Citaat:
Wanneer heb ik recht op bijstand?

Heeft u niet genoeg inkomen of vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien? En komt u niet in aanmerking voor een andere uitkering? Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen. Hiermee kunt u de periode overbruggen tot u voldoende eigen inkomen verdient.
Voorwaarden bijstandsuitkering

U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Als u samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner ook mee.
U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.

Het kabinet-Rutte-Asscher wil dat mensen die de Nederlandse taal niet beheersen, geen bijstandsuitkering krijgen. Dit uitgangspunt geldt voor vreemdelingen uit derde landen, EU-onderdanen en voor Nederlanders.
Gemeente helpt bij vinden van werk

Uw gemeente moet u ondersteuning aanbieden die aansluit bij uw persoonlijke situatie. Dit zijn bijvoorbeeld sollicitatiecursussen, opleidingen of taalcursussen. Of gesubsidieerd werk. U bent verplicht hieraan mee te doen.
Eigen vermogen en bijstand

Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto. Mensen die een gezamenlijke huishouding voeren en alleenstaande ouders mogen in 2013 voor de bijstandswet maximaal een eigen vermogen van € 11.590 hebben. Voor alleenstaanden is het maximumbedrag aan eigen vermogen € 5.795. Wat u meer heeft dan dit bedrag, moet u eerst opmaken voordat u een bijstandsuitkering krijgt.
Eigen huis en bijstand

Als u een eigen huis heeft, valt de waarde daarvan ook onder uw vermogen. Van deze waarde wordt in 2013 maximaal € 48.900 niet meegerekend. Is de waarde van uw huis, verminderd met de nog af te lossen hypotheek, hoger dan het maximumbedrag? Dan kan de gemeente u een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening. De gemeente sluit in dit geval een zogenoemde krediethypotheek af, met uw huis als onderpand.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-bijstand

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:45

Kitty1985 schreef:
Jeja schreef:

Ze mag NIET afgewezen worden voor de wwb.....Zoals ik zei: Iedereen heeft recht op een inkomen

Ja ze moet sowieso langs gaan :j , via internet werk de aanvraag nog niet bij ons in de regio vertelde ze me vanochtend.
Daarbij kun je ook maar beter je gezicht laten zien.
Ja werkplein, cwi oke. cwi uwv ik weet de verschillen niet haha :o := := :=

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:45

ik bedoel het ook echt niet respectloos..

ik heb zelf in dezelfde situatie gezeten 3 jaar geleden dus niet oordelen graag :D

overigens vind ik de situatie gewoon vreemd aangezien er een kindje op komst is en het einde nadert vind ik het jammer dat er zo weinig aan de toekomst voor het kindje is gedacht.
wat denk je dat een kindje zal gaan kosten zodra hij/zij geboren is?
de reden om niet te gaan samenwonen vind ik eigenlijk ook nergens op slaan helemaal niet naar het toekomstige kind toe aangezien dat wel het beste voorbeeld zal zijn.

jou vriendin had hier allemaal al veel eerder overna kunnen denken en actie kunnen ondernemen in het belang van het kind.
gelukkig zijn er mogelijkheden al ben ik inderdaad bang dat ze voor een huur van 700 euro geen huursubsidie zal krijgen, ik neem aan dat ze deze woning in betere tijden toegewezen heeft gekregen :)
je kan niet in de toekomst kijken maar je kan wel zoveel mogelijk informeren naar de mogelijkheden..

succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:45

F_Orumster schreef:
Ik zal me vast niet mogen afvragen waarom je in zo'n situatie kiest voor een zwangerschap.

Mag je, je wel afvragen hoor. Ik vraag het mij nl ook af.

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:47

Onwijs Bedankt Kitty voor je info ben weer een stuk wijzer ! :j :*

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:49

[***] schreef:
F_Orumster schreef:
Ik zal me vast niet mogen afvragen waarom je in zo'n situatie kiest voor een zwangerschap.

Mag je, je wel afvragen hoor. Ik vraag het mij nl ook af.

Dus maar het kindje weg laten halen omdat er een onverwachte situatie op haar pad is gekomen, nee die is goed !!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:49

Jeja schreef:
Kitty1985 schreef:

Ja ze moet sowieso langs gaan :j , via internet werk de aanvraag nog niet bij ons in de regio vertelde ze me vanochtend.
Daarbij kun je ook maar beter je gezicht laten zien.
Ja werkplein, cwi oke. cwi uwv ik weet de verschillen niet haha :o := := :=

Kort omschreven:

UWV is net ontslagen mensen of mensen die voor langere tijd ziek zijn tijdens hun vaste baan.

CWI is voor werklozen. Hier vraag je een WWB uitkering aan. De WWB word door de gemeente betaald.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:49

ben ik de enigste die het zo apart vind dat TS zelf ook in december is uitegrekend...

Ik vind dit overigens ook de omgekeerde wereld.
Als je een vriend hebt, en samen zwanger word zorg je dat je samen voor een goede leef situatie voor het kind zorgt.
Je gaat dus samen wonen... en de financien samen op orde krijgen...
Of denk ik nu heel gek?