Eigen trainings- en handelsstal beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

livelovelife

Re: Eigen trainings- en handelsstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:52

@DexterM haha, nee niet gemist! Ik zit op het kruispunt tussen Noord Holland, Zuid Holland, Utrecht en een stukje Gelderland. Eigenlijk best centraal als ik het zo opnoem :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:03

Ik ben toch eigenlijk wel heel benieuwd wie je bent haha.
Maar het klinkt echt super allemaal en op die leeftijd, wat een droom!

Voor het opleiden van een paard bij jou zou ik gewoon een sommetje maken. Wat ben je kwijt aan kosten als hooi, brok enz. Vervolgens hoe vaak je ongeveer zal gaan rijden en wat je dan door voor wilt hebben en dan nog vergoeding voor de overige tijd die je kwijt bent aan het paard. Daar dan een mooi bedrag van proberen te maken.

Succes

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:05

Ben ook wel nieuwsgierig....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:11

s0173957 schreef:
Zadelmak maken is hier €500 per maand, alles inbegrepen.
Tuig (hoofdstel) uiteraard door eigenaar te voorzien.

heb hier voor een pony 320 per maand betaald. En dan 5x per week gereden. (uiteraard opbouwend) en je mag ten alle tijden komen kijken of onder begeleiding er zelf opstappen. (krijg je een gratis les.. of ja even een correctie je betaald niets meer).

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:16

Een dame met ambitie, het klinkt allemaal veel belovend.
De voorrij kosten van 5 euro zijn wel een koopje, je moet niet alleen de kosten van je auto meenemen maar ook kijken hoeveel tijd je kwijt bent.
Alvast heel veel succes toegewenst, en als alles goed gaat horen we vanzelf van je.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:54

livelovelife schreef:
@trol klopt!

@haike Meerdere van mijn paarden ware heet, maar een klein deel traag. Dit komt omdat ik vrijwel alles doorgereden heb, en een enkeling op 6 jarige leeftijd "terug" was gereden. Geen enkel paard is traag uit zichzelf, de een is wel wat minder gevoelig voor het been dan de ander, maar ieder paard zou goed moeten reageren op hulpen.

En bedrijfsplan heb ik al een tijd af :) En ik heb uitgerekend dat ik toch zeker wel 5 klanten per dag kan doen, met avondwerk erbij 8.

Denk er ook aan dat je niet altijd aan dat aantal zal komen. Heb je eens wat minder klanten, bij sneeuw zijn er meer mensen die niet met de trailer op pad willen, of studenten tijdens de examenperiode,...
En krijg je het wel gedaan om 4 a 5 keer per dag de stal te doen? Zonder extra werkkracht. Naast het trainen, voeren, poetsen van paarden, poetsen van materiaal, gangen, mest uit de piste halen, weide onderhouden,...

Diploma's zijn fijn voor als je ergens bij moet gaan werken, maar als je op je eigen moet beginnen moet je al heel wat referenties hebben dat je in de praktijk ook kan uitvoeren als wat je papiertje zegt. Veel reclame maken, vooral mond op mond reclame. Genoeg ruiters die de paarden uitbrengen op wedstrijd maar zelf ze niet trainen, in hun geval wil hun wedstrijdresultaten ook niet heel veel zeggen.
35 vind ik toch echt een maximum als je net begint, door je diploma's kan je deze, wat al een hoge prijs is, vragen.

Daarnaast hebben de mensen die hun paard in training zetten niet veel aan se faciliteiten, zij willen hun paard goed getraind hebben, en of je nu op een armzalige boerderij woont of een prachtig complex. Het gaat om de training die het paard krijgt. Dus persoonlijk zou ik niet te veel fixeren op wat je van stallen ed hebt. Dat is maar een heel klein deel in je prijs wat je bij kan doen. Het voornaamste is de tijd die je er in steekt.
Voor mij zou 4a5 keer uitmesten per dag iets nutteloos zijn. Dat zou mij als klant meer kosten terwijl je met 1a2 keer goed genoeg zit, daarbij ga ik er vanuit de de paarden weidegang krijgen.

Mijn conclusie is dat je dan eerder voor de hogere klasse wil gaan, terwijl die mensen dan liever mensen zouden nemen waarvan ze al weten dat ze goed resultaat leveren. (Ik heb het niet over jou getrainde paarden, maar ook voor de paarden van je klanten zal je een constant resultaat moeten leveren.)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:55

ben je van plan om ook 4x per dag zelf de stallen te gaan mesten en te gaan voeren?
of neem je hier mensen voor in dienst?

ik denk dat als je dit allemaal zelf zal gaan doen je niet uit zal komen met de tijd!

wel een mooi idee :)

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 06:09

Over de tijd en klanten hoeven jullie je geen zorgen te maken, dat is allemaal geregeld en er hebben zich al een aantal klanten gemeld. Zoals ik al eerder zei, ik heb het allemaal vrij goed uitgedacht, en aan de referenties (Nicole Werner en Bartels' gewerkt) is ook niet heel veel aan af te doen. Ze staan hier op stofvrij houtzaagsel, wat uitmesten heel makkelijk maakt, en om ze schoon te houden is het wel zo prettig om veel te mesten. Ook zal mijn moeder als ze kan af en toe te hulp schieten en krijg ik 1-2 stalmedewerkers/stagiaires

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 06:12

@Leen_ Een aantal EK's, (binnenkort) gp starten, gewerkt hebben bij bartels en nog bij totilas op stal ;) en en aardig aantal jonge paarden uitgebracht. Misschien eerst het hele stuk lezen? Haha
Ps. Wil zeker niet arrogant over komen!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 06:31

De prijzen zijn vaak inderdaad afh van woonplaats. Hier kost het beleren bij de één 500,- p/m de ander 100 per week. Trainen door rijden variëert van 400-600. Een bekend persoon voor beleren van moeilijke paarden vraagt 350,- voor de eerste week, aflopende prijzen voor achtereenvolgende weken.

Mijn instructrice vraag 40/u lest onder Gal en rijd zelf GP (ik rij altijd 30min en dat is voor mijn jonge paarden lang zat). Zij heeft een vergelijkbare stal als het gene wat jij wilt opzetten. Zij heeft iets meer stal capiciteit. Voor spec graag pb.

Let wel dat het plaatsen van een binnenhal niet zomaar mogelijk is. Begin klein!! Als je een goede eb/vloed bodem hebt zal je 3/4 van het jaar jou te trainen paarden goed kunnen trainen. Je lessen zullen in de winter afnemen. Deze kunnen indien een binnenhal aanwezig is redelijk stabiel blijven.

Wij hadden een vergelijkbaar plan alleen dan pension, alles was compleet bedrijfsplan, referentie's, enquete's en zelf de vraag er naar was groot. Echter gemeente werkte niet mee.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 06:34

Hoe oud ben je? Het wil niet zeggen dat als je goed rijd dat je ook goed les geeft.
Ik weet niet hoe groot je bent maar zou er geen goede markt zijn voor hele goede D pony's die dan op ek nivo zijn opgeleid?
Les geven is grillig , zo heb je 10 klanten zo heb je er nog drie.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 06:58

@Kohtje Deze pony's, wil je de hoofdprijs vragen, moeten niet alleen EK capaciteit hebben, maar het ook gelopen hebben of minstens internationaal gepresenteerd hebben. Deze mogelijkheid kan ik niet bieden omdat ik voor de pony's al over de leeftijdsgrens ben. Ik geef al een aantal jaar (onofficieel) les, en inmiddels ook hoger opgeleide klanten. Deze zijn over het algemeen zeer te vreden, en Tineke was ook wel over mijn lesgeefkunsten te spreken.

@newt zoals ik al eerder zei, alles is geregeld. Dit houdt ook het bestemmingsplan van dit land en de aanvraag van de binnenbaan in. De stallen, zoals ik ookal zei, groeien mee naar de vraag van klanten. Niet zo erg dat ik geen tijd heb om les te geven, maar toch zeker kunnen we nog een tijd voort.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 06:59

en met onze eb en vloed bodem kan ik het hele jaar door volop trainen :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:08

Sommige mensen zeggen "alles is geregeld" maar denken er niet bij na dat niet alles zo maar kan. Blij dat je dat wel doordacht hebt. Toch wil ik je op het hart drukken klein te beginnen! Er vallen stallen om met bosjes door de crisis. Dat je van je passie je werk maakt is alleen maar super! +:)+
Met een eb en vloed boden en een meter sneeuw wil rijden niet. Dat bedoel ik er mee te zeggen dat je sws 3/4 jr goed kan rijden. Er zijn altijd onvoorziene dagen waarop het niet kan. Al het een hele dag spoelt en regent lijkt het me niet dat je op je paard gaat.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 07:44

M'n ouders zijn zo geweldig om het grootste deel van de sneeuw weg te rijden en een klein laagje te laten liggen waardoor hij 's nachts niet bevriest. In de ochtend rijden ze dat laagje weer weg en is hij prima berijdbaar

En daarom ook een binnenbaan
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-09-13 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:54

Wat een tof plan! Klinkt heel goed, heb je ook al met de gemeente overlegd? Volgens mij moet je een vergunning hebben voor het stallen van meerdere paarden als je er geld mee gaat verdienen, maar misschien geldt dit alleen voor manges. Over prijzen durf ik niets te zeggen, woon midden in de randstad en daar is alles belachelijk duur...
Daarnaast heb ik een beetje een idee dat je in de 'verdedig'modus zit. Niemand kraakt je hier af, integendeel volgens mij is iedereen heel enthousiast, dus neem de informatie in je op. Verdedigen is echt nergens voor nodig :)

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 08:01

@Jette klopt! Je moet vergunning hebben, maar dat hebben we allemaal geregeld inmiddels. :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:21

Overigens kijk ik bij het uitzoeken van een instructrice niet alleen naar wat ze zelf heeft behaald qua prestaties maar zeker ook (misschien nog wel belangrijker) naar wat de leerlingen presteren.

Zeker qua prijsstelling is dit iets wat je in je achterhoofd moet houden, jij kan wel leuk rondsturen, maar heb je ook de capaciteiten om dit over te brengen op leerlingen?
Ik ken instructie die zelf op hoog nivo reden maar niet in staat waren hun kennis over te brengen op leerlingen omdat ze het "gevoel" niet onder woorden kunnen brengen.

Een masterclass papiertje zegt mij dan niets.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:26

Je zou toch wel pony's op z2 nivo bij de paarden kunnen rijden? (tegenwoordig zelfs hoger ook nog?)

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:41

Vind het heel gaaf zeg!
Maar wie ben je nou eigenlijk :p

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:47

Wat een gaaf plan! Het is natuurlijk goed om via bomt te inventariseren wat de prijzen zijn die worden gevraagd voor de diverse werkzaamheden die je wilt gaan uitvoeren, maar uiteindelijk is het vooral een inkomsten / uitgaven plaatje. Probeer goed duidelijk te krijgen wat je opstartkosten zijn (wat je gaat aanschaffen om te starten) wat de maandelijkse terugkerende kosten zijn en welke kosten er nog aankomen binnen nu en vijf jaar om als bedrijf up to date te blijven.

Aan de hand daarvan kun je uitrekenen wat je gemiddeld per maand uitgeeft en wat dan de vraagprijs zou moeten zijn bij 5 paarden om winst te maken. Als je over 2 jaar echt wilt gaan plussen onder aan de streep zal je uur prijs veel hoger zijn dan als je hier 5 jaar voor neemt. Stap niet in de valkuil dat je laag inzet qua uurtarief om zo de concurrentie af te zijn. Je maakt geen winst, maar je kunt ook je uurtarief niet zo maar verhogen zonder last te krijgen met je vaste of terugkerende klantenkring.
Dus....inderdaad wat hier al geschreven is....Probeer helder te krijgen wat jouw sterke punten zijn ten opzichte van de concurrenten, gebruik dat als unique selling point en vraag een realistische prijs!. Succes van een andere zzp-er

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:57

De paardenmarkt ligt min of meer op zn gat. Daar ga je nu niets aan verdienen hoor.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 08:58

@HealthTIES inderdaad! Wat jij net beschreef heb ik inmiddels allemaal al liggen en heb een aardig overzicht kunnen krijgen, maar het ging inderdaad om de precieze prijs!

@kohtje dat kan inderdaad, maar dan moet je ze een wissel aanleren, wat het voor een kind moeilijk maakt om contra te rijden, en het heeft voor hun geen toegevoegde waarde. Wil je er echt wat mee verdienen moet je ze toch internationaal hebben uitgebracht, en over die leeftijdsgrens ben ik heen.:)

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 09:01

Soraya10 schreef:
De paardenmarkt ligt min of meer op zn gat. Daar ga je nu niets aan verdienen hoor.

Dat is inderdaad de lagere paarden handel. Voor paarden die hoger opgeleid zijn, vanaf iets minder dan een ton, loopt de handel nog volop. Niet alleen Nederlanders hebben dan belangstelling, maar ook buitenlanders. De paarden van onder de 30-40 hebben het inderdaad zwaar, maar dat ligt ook buiten mijn handelsgebied over het algemeen. Aangezien ze voor een 6 jarige Johnson x Negro (met een aardige beweging) nog 250.000 vragen (en nog binnen een week word verkocht), vermoed ik dat het in de bovenste prijsklassen wel mee valt.
Laatst bijgewerkt door livelovelife op 28-09-13 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:02

Deniisee: dat gaat ons niks aan en vanwege anonimitei heeft ze zich niet bekend gemaamt.

TS: eerst dacht ik, ohh nee daar gaan we weer, een onrealistische (penny)droom. Gellukig is dit niet zo. Echter vind ik wel dat je voor elke tip die iedereen aandraagt je een weerwoord hebt.
Iemand zegt bijvoorbeeld over 3/4 jaar rijden, en ja dat kan best.. met 35 graden en de brannende zon is niet prettig en gevaarlijk voor ruiter en dier. Als het onweert en bliksemt is het levens gevaarlijk om te rijde.. als er een meter sneeuw ligt hoeveel klantjes komen er dan nog vanwege de gladheid op de weg?
Als je ziekt bent en dan bedoel ik echt ziek wie neemt al je werk over? Wat doe je als je je been breekt?

Als je zo goed rijdt als je zelf zegt en de pony's en paarden ook daadwerkelijk zelf hebt opgeleid dan zou ik graag eens komen lessen. Voor mij is het belangrijk dat het klikt met de combinatie en niet je naam. Je kan dan wel bekend zijn en goed rijden maar daar heb ik niks aan als je niet kan lesgeven.

5 euro benzinegeld is onzin, tenzij het naast de deur ligt. Als je bij een bedrijf werkt krijg je in de meeste gevallen 0.20 rijskostenvergoeding en dat dekt nog niets een is de brandstof en de afschrijving van je auto.

Wat ook goed is om over na te denken, als bv je drinksysteem kapot gaat moet je je dieren met de hand water geven, daar gaat ook tijd in zitten. Maar heb je bv al nagedacht om een klusjes man achter de hand te hebben?

Je bent goed op weg TS, her en der zou ik toch de tips mee nemen en goed over nadenken. We willen je immers helpen en.niet de grond in boren.